Vauvan syntymäpainosta!
Kertokaa osasitteko itse arvioida minkä kokoinen on tulossa? Erityisesti te joilla suuri vauva, tunsitteko että vauva on iso?? Paljon oli sf mitta?
Vähän hirvittää kun meillä päin ei uudelleen synnyttäjät saa synnytystapa-arviota ellei mitään erityistä ole. Ja ilmeisesti äidin pelko sikiön isosta koosta ei ole pätevä syy. Mulla esikoinen syntynyt 7v sitten ja painoi 3600g kun syntyi 38 viikolla. Eli varmaan laskettuna aikana olisi 4kg ollut. Synnytys oli kauhea mutta kaikki meni kuitenkin ok. Nyt menossa 39+4 eikä merkkiäkään että ois syntymässä. Maha on valtava ja tuntuu olevan ihan täynnä vauvaa!! En muista että tältä olis tuntunut ekan kohdalla mutta en kyllä muista miltä se sitten silloin tuntui. Neuvolan th totesi että maha on jytäkkä ja vauvaa täynnä mutta epäili silti ettei olisi yli 4kg. Tiedän että isonkin vauvan synnytys voi sujua hyvin mutta kyllä vähän hirvittää silti jos kovasti yli neljän kilon menee. Maha on jotenkin ihan kulmikaskin! Tää on niin turhauttavaa!
Kommentit (34)
Minä tunsin kyllä isoimman vauvani kohdalla, että hän tulee olemaan pesueen isoin. Arvio vauvasta ei eronnut muista vauvoistani, mutta arvio meni aika pahasti pieleen. Synnytyksen jälkeen lääkäri sanoikin kierrollaan, että vauva olikin sitten vähän isompi kuin luultiin. Minulla kävi tuuri ja vauva syntyi helposti, mutta toisinkin olisi voinut käydä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ultrassa ole annettu arviota painosta? Minulla vain yksi lapsi, syntyi rv39+4, paino oli n.3400g, arvio heitti yläkanttiin n.200g. Käynnistettiin kuitenkin rv39+3, joten minulle tottakai tehtiin muutama ylimääräinen ultra käynnistymistä odotellessa. En tiedä milloin olisi viimeinen "normaali" ultra. Mielestäni sinun kuitenkin pitää vaatia tarkistamaan paino, yleensä äidin vaisto ja omat tuntemukset osuvat oikeaan.
Mulla ei ole ollut ultraa 26 viikon jälkeen! Neuvolalääkäri oli 36 viikolla mutta ei siellä mitään ultraa ollut. Lääkäri vaan katto kohdunsuun ja sikiön asennon tunnusteli. Äitipolille arvioon pääsee sitten ne joilla jotain poikkeavaa. Tietty mullakin yliaikakontrolli sit jos ei lähde ennen sitä tukenaan. Tää on niin turhauttavaa. Onneksi huomenna neuvola niin otan asian kyllä taas puheeksi
Ap
Esikoinen painoi 3180g, joten lääkärit eivät uskoneet että kuopuskaan voisi iso olla ja ultrakin näytti aivan pieleen. Painoarvio oli että syntyessä max 3500g mutta itse tiesin että isompi on ja reilusti. Maha oli ihan eri tuntuinen kun esikoista oottaessa, oli siis juuri tuollainen "vauvaa täynnä". Kuopus painoi syntyessä 4140g mutta syntyi kuitenkin helpommin kuin esikoinen, synnytysten välillä oli tosin aikaa vain 1v 4kk joten tällä varmaan oli vaikutusta.
Vaadi arviota painosta, tarpeeksi monta kertaa kun sanot, että sinusta tuntuu että vauva on iso ja tahdot tarkastuksen, etkä vain lähde, niin eiköhän se siitä =D
Vierailija kirjoitti:
Eikö ultrassa ole annettu arviota painosta? Minulla vain yksi lapsi, syntyi rv39+4, paino oli n.3400g, arvio heitti yläkanttiin n.200g. Käynnistettiin kuitenkin rv39+3, joten minulle tottakai tehtiin muutama ylimääräinen ultra käynnistymistä odotellessa. En tiedä milloin olisi viimeinen "normaali" ultra. Mielestäni sinun kuitenkin pitää vaatia tarkistamaan paino, yleensä äidin vaisto ja omat tuntemukset osuvat oikeaan.
Normaalin raskauden aikana ei monissa kunnissa ole kuin seulontaultrat, eli noin rv 11-12 ja 20.
Omasta on jo aikaa,mutta suunnilleen näin:joku vajaa 10 päivää yliaikainen(olin maannut jo jokusen päivän laitoksella).Ultran arvio 5kg +/- 0,5 kg,lopputulos 4.5kg.En kokenut synnytystä kovin vaikeaksi,eka ja ainoa.Lapselta murtui solisluu ja pallea oli n.3-4kk asti vähän liian ylhäällä.Itse olen vähän yli 170cm enkä ulospäin mitenkään "leveep*rseinen.
Ihmettelen ettei ap :llä ultran arviota ole.
No minulla arvio oli 3800 g, ultattiinkin vielä kun raskautta seurattiin kun itse olen ollut poikkeuksellisen suuri syntyessäni. Vauva syntyi 39+5 ja painoi 4560 g eli en tiedä miten se ultan perusteellakin meni noin pieleen. Tai sitten kasvoi kahdessa viikossa jättiläiseksi. Minulla ei ollut raskaus diabetestä ja painokin nousi vain 9 kg. Sf mitta oli myös suuri. Itse epäilin suurta lasta kun esikoinenkin oli ollut 4200 g.
Onko teillä ollut iso sf mitta jotka saitte ison vauvan? Mulla ei mitään laskua käyrässä ole näkyvissä vaikka muka hyvinkin laskeutunut on jo.
Miltä teillä vauva tuntui kun makaatte selällään? Mulla kauttaaltaan kova pallo joka oikeen sattuu luihin jos pitkään samassa asennossa
Minusta tuntui koko ajan, että pieni vauva tulee. Minulle sanottiin, että tosi iso tulee, pitkälti yli 50 cm ja yli 4 kg. No, tuli 47 cm ja 2600 g. Tosin meillä oli erimielisyyksiä myös lasketun ajan suhteen, eivät siellä nuo alan ihmiset ymmärtäneet alkionsiirtojen päälle. Lapsi syntyi päivänä, jona tuli 38 viikkoa täyteen hedelmöittymisestä. Siis kolme viikkoa ennen virallista laskettua päivää.
Ei oo ollut eroja pienimmän tai isoimman välillä, 3540 - 4325 g.
Minun kolme lastani ovat olleet 3700 - 4200 g syntyessään, eikä minusta grammat ratkaise ollenkaan niin paljon kuin päänympärys. Kätilö muuten osasi ulkoapäin vatsaa tunnustelemalla arvioida esikoisen syntymäpainon 50 g tarkkuudella :)
Vk. 37+ sf-mitta pomppasi pystysuoraan nousuun ja oli mittaajasta riippuen 39-41cm. Sain ajan polille muutaman päivän päähän, jolloin kokoarvio oli 4100g. Arvioitiin, että mahtuu tulemaan hyvin, kun esikoinenkin oli isohko.
Syntyi samana iltana spontaanisti ja 100g arviota suurempana, helpon lähes lääkkeettömän synnytyksen päätteksi 10 minsan ponnistusvaiheella ja pieni repeämä tuli. Ei mitenkään hankala synnytys.
Mulla oli todella iso sf-mitta ensimmäisessä raskaudessa, meni aivan omilla käyrillään. Neuvolalääkärin painoarvio oli 4300 g, Naistenklinikan synnytystapa-arviossa annettiin painoksi 3500 g, todellinen syntymäpaino oli 4250 g. Tokassa raskaudessa sf-mitta pysyi maltillisena mutta toisaalta mahan muoto oli aivan erilainen. Tällä kertaa neuvolan painoarvio ei ollut yhtä tarkka vaikka sen teki sama lääkäri. Arvioitu paino oli 3800 g, syntymäpaino oli 4100. Kumpikin lapsista oli 53 cm. Arvasin itse, että vauvoista tulee isoja. Olen itse lyhyt mutta leveälanteinen, joten synnyttäminen ei tuottanut sen suurempia ongelmia.
Esikoisen synnytys oli hankalin, hän painoi 4,1kg. Muut kolme olivat välillä 3,7-4,4kg ja kaikki superhelppoja synnytyksiä. Viimeisestä kaksi vain tiukempaa supistusta eikä minullekaan käynyt mitään. Hänellä oli pituuttakin 54cm. Olisikohan sinunkin vauvasi vain pitkä, kyllähän niitä senttejä helposti ponnistaa.
Kokemuksesta sanoisin, että pään koko ratkaisee eikä siinä paino juuri tunnu. Toki myös hartiat ja vauvan asento ratkaisee kuinka homma sujuu, mutta pelkkä painoa ei kannata pelätä. Pikkuisenkin synnytys voi huonolla säkällä ola huono kokemus.
Tsemppiä tulevaan!
Ultrassa sain arvioksi erittäin pieni ja henkilökunta oli huolissaan, kun ei kuulemma kasva. 4kg, tasan (mikä mun mielestä ei ole pieni)
Arviot ovat arvioita ja harvemmin sitä osaa kukaan kokoa sanoa varmasti.
Eka raskaus (3.7kg) tuntui painavammalta. Poika tosin oli perätilassa, eli kai se tuntu eri tavoin.
Iso oli maha ja rv 42+2 syntyi tyttö, 4300g. Synnytys meni hyvin, ei mitään hässäkkää tai kauheutta siinä. Synnytys voi olla kamala pienelläkin lapsella tai helppo isommalla. Ei se koko kaikkea määritä. Koko ajan oli tiedossa että oli iso lapsi. Tosin meillä oli ylimääräinen ultra esikoisesta pidemmällä raskautta tai parikin, alkuun istukan sijainnin takia ja sen jälkeen koon takia (joku mitta oli jossain välissä "liian vähän", kiri seuraavaan ultraan). Tiesi hyvin mitä odottaa. Nytkin ylimääräisissä ultrissa saanut käydä kun kasvuhormoni oli matalalla. Tosin lääkäri naureskellen sanoikim viimeksi ettei hätää kasvusta, kun oli isompi kuin mitä viikkojen mukaan olisi. Heinäkuussa olisi vielä ultra viikolla 38. En ainakaan huolissani ole siitä etteikö olisi kasvanut riittävästi. Osaan jo odottaa lähemmäs 4,5kg lasta. Jotenkin vaan sellainen olo että on iso. Ei ole ollut diabeteksiä tms, että koko siitä olisi kiinni. Tuntuu vaan että teen isoja lapsia. Ja pitkä on esikoinen edelleen. Vuotta vanhemman sukulaislapsen mittainen. Enkä ole huolissani synnytyksestä. Parempi kun ei stressaa etukäteen, näihin asioihin kun ei paljolti voi vaikuttaa. Rennolls asenteella kun menee, asiat tuntuvat menevän helpommin. Stressaaminen enemmänkin haittaa synnytyksessä.
Kiitos kommenteista! Ehkä tästä selvii, vaikka ois isompikin kaveri tulossa. Mulla on myös sf lähes yläkäyrällä joka ei ainakaan vähennä epäilystä et ois suuri.
Mutta hyvä juttu on nyt se että alkoi pari tuntia sitten supistelemaan! En tiedä vielä onko tosi kyseessä mutta jännityksellä jään odottamaan. Esikoisestakaan ei ollut mitään ennakoivia tuntemuksia vaan kun alkoi supistukset niin se oli menoa sitten!
Ap
Saako pitkien vanhempien vauvat olla syntyessään lyhyiden lapsia isompia, vai onko vauvan suuri koko aina pahasta?