Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan syntymäpainosta!

Vierailija
30.06.2017 |

Kertokaa osasitteko itse arvioida minkä kokoinen on tulossa? Erityisesti te joilla suuri vauva, tunsitteko että vauva on iso?? Paljon oli sf mitta?

Vähän hirvittää kun meillä päin ei uudelleen synnyttäjät saa synnytystapa-arviota ellei mitään erityistä ole. Ja ilmeisesti äidin pelko sikiön isosta koosta ei ole pätevä syy. Mulla esikoinen syntynyt 7v sitten ja painoi 3600g kun syntyi 38 viikolla. Eli varmaan laskettuna aikana olisi 4kg ollut. Synnytys oli kauhea mutta kaikki meni kuitenkin ok. Nyt menossa 39+4 eikä merkkiäkään että ois syntymässä. Maha on valtava ja tuntuu olevan ihan täynnä vauvaa!! En muista että tältä olis tuntunut ekan kohdalla mutta en kyllä muista miltä se sitten silloin tuntui. Neuvolan th totesi että maha on jytäkkä ja vauvaa täynnä mutta epäili silti ettei olisi yli 4kg. Tiedän että isonkin vauvan synnytys voi sujua hyvin mutta kyllä vähän hirvittää silti jos kovasti yli neljän kilon menee. Maha on jotenkin ihan kulmikaskin! Tää on niin turhauttavaa!

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista! Ehkä tästä selvii, vaikka ois isompikin kaveri tulossa. Mulla on myös sf lähes yläkäyrällä joka ei ainakaan vähennä epäilystä et ois suuri.

Mutta hyvä juttu on nyt se että alkoi pari tuntia sitten supistelemaan! En tiedä vielä onko tosi kyseessä mutta jännityksellä jään odottamaan. Esikoisestakaan ei ollut mitään ennakoivia tuntemuksia vaan kun alkoi supistukset niin se oli menoa sitten!

Ap

Mullakin sf-käyrä veteli yläkäyrillä melkein koko ajan. Vauva oli kuitenkin vaan 3100g :)

Vierailija
22/34 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako pitkien vanhempien vauvat olla syntyessään lyhyiden lapsia isompia, vai onko vauvan suuri koko aina pahasta?

Saahan se vauva olla vaikka 2m 110kg ja kokonaan vihreän karvan peitossa. Ei siitä mitään sanktiota saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on sf? Onko yläkäyrä normaalin yläpäässä, vai sen yli?

Vierailija
24/34 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ultrassa ole annettu arviota painosta? Minulla vain yksi lapsi, syntyi  rv39+4, paino oli n.3400g, arvio heitti yläkanttiin n.200g. Käynnistettiin kuitenkin rv39+3, joten minulle tottakai tehtiin muutama ylimääräinen ultra käynnistymistä odotellessa. En tiedä milloin olisi viimeinen "normaali" ultra. Mielestäni sinun kuitenkin pitää vaatia tarkistamaan paino, yleensä äidin vaisto ja omat tuntemukset osuvat oikeaan.

Mulla ei ole ollut ultraa 26 viikon jälkeen! Neuvolalääkäri oli 36 viikolla mutta ei siellä mitään ultraa ollut. Lääkäri vaan katto kohdunsuun ja sikiön asennon tunnusteli. Äitipolille arvioon pääsee sitten ne joilla jotain poikkeavaa. Tietty mullakin yliaikakontrolli sit jos ei lähde ennen sitä tukenaan. Tää on niin turhauttavaa. Onneksi huomenna neuvola niin otan asian kyllä taas puheeksi

Ap

Huomenna lauantaina?

Minun kokemukseni mukaan kokenut kätilö osasi vatsan päältä tunnustelemalla arvioida tarkemmin kuin kokenut gyne ultralla. Vauvat olivat kyllä pieniä enkä tiedä, onko isojen vauvojen kohdalla sama tarkkuun.

Vierailija
25/34 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ultrassa ole annettu arviota painosta? Minulla vain yksi lapsi, syntyi  rv39+4, paino oli n.3400g, arvio heitti yläkanttiin n.200g. Käynnistettiin kuitenkin rv39+3, joten minulle tottakai tehtiin muutama ylimääräinen ultra käynnistymistä odotellessa. En tiedä milloin olisi viimeinen "normaali" ultra. Mielestäni sinun kuitenkin pitää vaatia tarkistamaan paino, yleensä äidin vaisto ja omat tuntemukset osuvat oikeaan.

Mulla ei ole ollut ultraa 26 viikon jälkeen! Neuvolalääkäri oli 36 viikolla mutta ei siellä mitään ultraa ollut. Lääkäri vaan katto kohdunsuun ja sikiön asennon tunnusteli. Äitipolille arvioon pääsee sitten ne joilla jotain poikkeavaa. Tietty mullakin yliaikakontrolli sit jos ei lähde ennen sitä tukenaan. Tää on niin turhauttavaa. Onneksi huomenna neuvola niin otan asian kyllä taas puheeksi

Ap

Huomenna lauantaina?

Minun kokemukseni mukaan kokenut kätilö osasi vatsan päältä tunnustelemalla arvioida tarkemmin kuin kokenut gyne ultralla. Vauvat olivat kyllä pieniä enkä tiedä, onko isojen vauvojen kohdalla sama tarkkuun.

Maanantaina! Oon ihan sekaisin päivistä kun äitiyslomalla kaikki päivät samanlaisia :D mielessäni jo hyppäsin vkl yli. Toivotaan ettei tarvis maanantaina enää neuvolaan mennä!

Mulla ei oikeen ole annetttu mitään mahan päältä arviotakaan. Terveydenhoitajan mielestä ei varmaan ole yli 4kg mut enpä tiiä miten hyväse on arvioimaan

Ap

Vierailija
26/34 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat ennen aikaisen vauvan väkisin! Painaa mitä painaa ja tulee tavalla tai toisella ulos sit kun aika on. Esikoisesi ei ollut yhtään iso!

Vierailija
27/34 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat ennen aikaisen vauvan väkisin! Painaa mitä painaa ja tulee tavalla tai toisella ulos sit kun aika on. Esikoisesi ei ollut yhtään iso!

Niin no en nyt sanoisi että tää on ennen aikojaan tulossa kun laskettuun aikaan on kolme päivää! Esikoinen syntyi ihan spontaanisti 38 viikolla eikä hänkään ollut ennenaikainen. En vaan haluis tätä enää viikkoja kasvattaa mahassa kun taatusti on joihan riittävän valmis niin koon kun muunkim puolesta syntymään. Mutta totta kyllä että tavalla tai toisella syntyy kyllä...

Ap

Vierailija
28/34 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on 39 viikolla raskaana eli ei voi saada enää ennenaikaista vauvaa. Eiköhän kaikki noilla viikoilla halua penskan ulos mahdollisimman pian kun ei se oma olo niin hohdokas useinkaan enää ole

Vierailija
29/34 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pienilanteinen ja suht lyhyt. Suvussa isoja lapsia ja vatsa oli aivan valtava. Vauva ei ikinä edes laskeutunut kun ei ollut mitään tilaa laskeutua. Oli siis viimeiset 2 kk pää lähtökuopissa enkä minä voinut seistä. 2 päivää ennen syntymää ultrattiin ja arvioitiin 3600 g. Ei mitään synnytystapa-arviota vaan kävin muuten näytillä. Lopulta syntyi 4200 g ja jätti pää, 1 tikki eikä särkenyt yhtään. Pitkittynyt latenssivaihe oli kamala, mutta ponnistus sujui hyvin 15 minuutissa. Lantion ulkomitat eivät kerro mitään rakenteesta, sen opin tästä... enkä yhtään osannut arvioida itse vauvan kokoa. Vatsa muuten painoi 11 kg turvotuksen kanssa, hävisivät sairaalassa kiitos pitkän synnytyksen...

Vierailija
30/34 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla painoi esikoinen 3.4kg. Syntyi muutamaa päivää ennen laskettua aikaa. Toisen lapsen kohdalla maha oli huomattavasti suurempi ja sellanen tasanne rintojen alla. Vähän kuin oma pöytä☺. Vauva arvioitiin synnytyksen alussa 4200g, ultraa ei tehty. Vauva painoi 4.6kg ja syntyi päivää ennen laskettua aikaa. Synnytys oli ihan helppo ja ponnistusvaihekin nopea. 4 seuraavaa lasta painoi 4-4.4kg. Eli 5 yli nelikiloista olen synnyttänyt. Kaikki luomusynnytyksiä ja ponnistusvaiheet esikoisesta 13min ja muista suuremmista vauvoista 2min tai 1min. Kaksi viimeistä syntyi vauhdilla ja yhdellä työnnöllä. En ole pitkä, 164cm, mutta lantiossa ilmeisesti riittää mittaa. Joten ei ison vauvan syntymä ole välttämättä mikään huono kokemus.

Tsemppiä aapee, uskon, että synnytys menee ihan hyvin.

Vierailija
31/34 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä ongelma? Mene yksityiselle ultraan ja tutkittavaksi jos ei yleiselle pääse.

Vierailija
32/34 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta on jo aikaa,mutta suunnilleen näin:joku vajaa 10 päivää yliaikainen(olin maannut jo jokusen päivän laitoksella).Ultran arvio 5kg +/- 0,5 kg,lopputulos 4.5kg.En kokenut synnytystä kovin vaikeaksi,eka ja ainoa.Lapselta murtui solisluu ja pallea oli n.3-4kk asti vähän liian ylhäällä.Itse olen vähän yli 170cm enkä ulospäin mitenkään "leveep*rseinen.

Ihmettelen ettei ap :llä ultran arviota ole.

No ei se lantion ulkomitta mitään kerro vaan ne sisäiset luut. Miten tuota ei voi tietää?

Vierailija
33/34 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli jättimahasta 3400 g vauva joten ei aina iso sf tai täysi masu ole ison vauvan merkki :) lähtikö ap synnyttämään?

Vierailija
34/34 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä! Ajattelin tulla laittamaan kuulumiset tähän avaamaani keskusteluun jos joku muu samassa tilanteessa oleva päätyy lukemaan tätä.

Synnytys tosiaan lähti käyntiin ja vauva syntyi 1.7 :) synnytys ei ollut helppo mutta palkinto sen arvoinen <3 ja yllätys oli suuri koska vauva olikin vain 3300g ja 50cm eli ei ollenkaan mikään jättiläinen kuten pelkäsin. Tämä lohdutuksena kaikille eli omat tuntemuksetkin voi olla väärässä! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme