Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvittele, että sinulla olisi kymmenen lasta. Miten paljon olisit erilainen ihminen verrattuna...

Vierailija
30.06.2017 |

,,,siihen millainen olet nyt?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että olisin kovinkaan erilainen. Minulla on 9 lasta :)

Vierailija
2/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 10 lasta. Järkyttääkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kouluttamaton ja vailla kokemusta työelämästä.

Vierailija
4/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on nuorin kymmenestä lapsesta, mutta ei he tainneet koskaan asua kaikki saman kanton alla kun vanhimman ja nuorimman lapsen ikäero on 20 vuotta.  En kyllä tiedä miten sitä olisi kestänyt jatkuvaa raskaanaoloa ja synnytyksiä, mummakin kerrran lähes kuoli verenvuotoon.

Onhan näitä lessuja meilläpäin, ja yleensä ne äidit joilla on paljon lapsia ovat ainakin hoikempia kuin minä, ehkä minäkin sitten olisin hoikempi :)

Olen aina ajatellut että en haluaisi enenpää lapsia kuin mitä minulla on, koska minua huolestuttaa se että pystynkö keskittymään jokaiseen lapseen yksilönä, minulla on kaksoset ja se on aina ollut mielessä että miten he saavat olla omana itsenään eikä vaan "ne kaksoset". Turhaa olen sitä pelännyt, meidän kaksoset on niin erilaiset keskenään että moni ei edes usko että ovat kaksoset.

Luulen että en juurikaan olisi erilainen, lapset kuitenkin leikkivät keskenään ja isommat vahtivat pienenpiä, lapset saisivat tehdä myös enemmän kotitöitä kuin nyt. Olen aika laiska tekemään kotitöitä kun inhoan niitä, joten millään lapsimäärällä minusta ei mitään kodinhengetärtä tulisi, välttämättömät tekisin kuten nytkin ja tosiaan kun ihmismäärä olisi isompi, saisivat kaikki tehdä oman osuutensa.

Vierailija
5/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin varmaan vanhempi. Ei ole oikein iän puolesta mahdollista muuten.

Vierailija
6/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan olisi asunut ulkomailla koko aikuiselämääni. Ei yksinkertaisesti olisi varaa tollaisen lapsimäärän kanssa. Vaikea edes kuvitella, millainen olisin. 35-vuotiaan lapsettoman näkökulmasta tuntuu ihan naurettavalta ajatukselta. Äidilläni oli minun ikäisenä kahdeksan lasta.

Vierailija
7/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin uupunut ja hukkuisin kotitöihin varmaan.

Vierailija
8/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kahdeksan lasta, nuorin jo kuusi. Hyvin olisin ehtinyt vielä 2 saada. Joten tuskin kovin erilainen.

Vierailija
9/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten täällä voi olla niin paljon suurperheiden äitejä? Kahdeksanlapsisia, yhdeksänlapsinen, kymmenlapsinen... Aika hurjaa.

Vierailija
10/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi 16-vuotias. Sikäli kuin osaan kuvitella, olisin joko kuollut, uupunut tai onneton.

Vierailija
11/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisin varmaan hullujenhuoneella

Vierailija
12/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti on nuorin kymmenestä lapsesta, mutta ei he tainneet koskaan asua kaikki saman kanton alla kun vanhimman ja nuorimman lapsen ikäero on 20 vuotta.  En kyllä tiedä miten sitä olisi kestänyt jatkuvaa raskaanaoloa ja synnytyksiä, mummakin kerrran lähes kuoli verenvuotoon.

Onhan näitä lessuja meilläpäin, ja yleensä ne äidit joilla on paljon lapsia ovat ainakin hoikempia kuin minä, ehkä minäkin sitten olisin hoikempi :)

Olen aina ajatellut että en haluaisi enenpää lapsia kuin mitä minulla on, koska minua huolestuttaa se että pystynkö keskittymään jokaiseen lapseen yksilönä, minulla on kaksoset ja se on aina ollut mielessä että miten he saavat olla omana itsenään eikä vaan "ne kaksoset". Turhaa olen sitä pelännyt, meidän kaksoset on niin erilaiset keskenään että moni ei edes usko että ovat kaksoset.

Luulen että en juurikaan olisi erilainen, lapset kuitenkin leikkivät keskenään ja isommat vahtivat pienenpiä, lapset saisivat tehdä myös enemmän kotitöitä kuin nyt. Olen aika laiska tekemään kotitöitä kun inhoan niitä, joten millään lapsimäärällä minusta ei mitään kodinhengetärtä tulisi, välttämättömät tekisin kuten nytkin ja tosiaan kun ihmismäärä olisi isompi, saisivat kaikki tehdä oman osuutensa.

Olen ymmärtävinäni, että tarkoitat tuolla yksilöllisellä kohtaamisella jotain samaa kuin mitä toteutan itsekin kuuden lapseni kanssa.

Mutta en aina ole aivan varma mitä sillä kukakin tarkoittaa?

Monilla on suuret ennakkoluulot, että suuremmassa sisarussarjassa eivät lapset tule kohdatuiksi yksilöinä. Monet esim. meidän tuntemistamme taas ihmettelevät, miksi lapsemme leikkivät keskenään, pitävät toisistaan huolta, eivätkä suoraan sanottuna koskaan kyseenalaista toistensa läsnäoloa vaan kaikki riitely liittyy vaan siihen mitä toinen teki tai jätti tekemättä. Minä taas olen joskus ihmetellyt miten joku saa jo kahdenkin lähes samanikäisen sisaruksen väliin juovan, jonka takia pitää jatkuvasti hoitaa nämä kaksi erikseen vuorotellen tms.

Olen tullut siis siihen tulokseen, että jotkut vetää ton yksilöllishomman aivan liiallisuuksiin ja ihan itse purkavat sisarusten väliset siteet. Onkin ilmeistä, että lopputulos riippuu enemmän kasvattajan asenteesta kuin kasvatettavien määrästä. Jos kasvattaja ei arvosta lapsen ainutlaatuisuutta, ei hän sitä tuekkaan. Negatiiviset stereotypiat suurperheestä taas saattavat ohjata sisaruussuhteen halveksimiseen.

Vierailija
13/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten täällä voi olla niin paljon suurperheiden äitejä? Kahdeksanlapsisia, yhdeksänlapsinen, kymmenlapsinen... Aika hurjaa.

Lestoilta on telkku kielletty mutta ei netti. He kun eivät katso töllöä, jää paljon aikaa surffailuun.

Vierailija
14/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin olisin varmasti huonompi äiti kuin nyt kahdelle lapselleni. Aika ei millään riittäisi sellaiseen vanhemmuuteen mikä minun mielestäni on hyvää. Lisäksi olisin aina väsynyt ja nuhjuinen ja luultavasti tyytymätön elämääni. Stressaantunut ja aina huono omatunto jostain tekemättömöstä. Ei sopis minulle.

Vierailija
15/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestoilta on telkku kielletty mutta ei netti. He kun eivät katso töllöä, jää paljon aikaa surffailuun.

Luulis ettei jää aikaa mihinkään sellaisilla lapsiluvuilla! Hoitaako ja kasvattaako ne lapset toinen toisiaan?

Vierailija
16/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sopii tämä yhden lapsen äitiys. Tykkään omasta rauhasta ja saan sitä kun mies ja poika käy katsomassa jalkapallo, jääkiekko yms otteluita. 10 lapsen äitinä olisin hullujen huoneella.

Vierailija
17/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi opiskelemassa yliopistossa enkä todennäköisesti olisi saanut edes lukiotakaan käytyä. Olen vasta 20-vuotias.

Vierailija
18/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveydestäni ei olisi jäljellä enää rippeitäkään.

Vierailija
19/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulis ettei jää aikaa mihinkään sellaisilla lapsiluvuilla! Hoitaako ja kasvattaako ne lapset toinen toisiaan?

a-haa, kuinka paljon sinulla sitten menee yhden lapsen kasvattamiseen päivittäin aikaa? 

Raaskitko päikkyynkään viedä, kun ei siellä voida yhden ympärillä pyöriä.?

Itse arvostan lestadiolaisia, en välttämättä heidän motiiviensa takia, mutta onhan se suurperhe nyt aika homma.

Vierailija
20/29 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää 8 lapsen äiti käy kyllä ihan vuorotöissä. Lapset 6v-25v. Jos olisin lestadiolainen, niin lapsia olisi varmaan 16. Kolme muuttanut omilleen, yksi armeijassa ja neljä kotona. Nuorin aloittaa ekaluokan.

Jostain syystä oletus on, että kaikki lapset olisivat vaahtosammuttimen kokoisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä