Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reikiä 8!!!!

30.03.2006 |

Ja yksi hammas revitty irti, kun oli " läpeensä laho" . Huoh, tuossa meidän esikoisen saldo, ikää valtavat 6v! Ekat kolme reikää olivat tulossa jo alle 2 vuoden iässä - siinä vaiheessa kukaan ei suostunut niitä paikaamaan, ettei tulisi traumoja. No, pari vuotta myöhemmin yksi hampaista oli jo juureen asti läpi mädäntynyt, joten piti kiskoa irti (aika hurjaa katseltavaa - poika huusi puudutuksista huolimatta kuin henkensä hädässä. Osa hampaasta jäi vielä ikeneen, ja nyt vasta nousemassa pintaan) Kaksi muuta reikää siis paikattiin. Välillä paikattiin etuhampaaseen tullut läikkä, ja nyt viimeisessä tarkastuksessa 5 reikää lisää. Eli kaikki poskihampaat reikäisiä / pois otettu, ja lisäksi tuo etuhammas. Poika pesee hampaat aamuin illoin, muutei nähtävästi riitä...

Eli : onko kellään vinkkejä (itse ajattelin esim xylitolipurkan syömistä, muttei valitettavasti kelpaa pojalle) tai edes lohduttavaa tietoa pysyvien hampaiden osalle? Vai tulevatko rautahampaatkin olemaan yhtä huonolaatuisia???

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä pojan saisi vielä motivoitua tuohon hampaiden pesuun? Viimeiset kaksi vuotta tsempattu sillä, että kun hyvin joka aamu ja ilta pesee, niin ei tule enää reikiä, ja tässä nyt sitten tulos! Ihan surettaa pojan puolesta, kun taas tuohon korjausrumbaan joutuu. Reppana kun todella on satsannut tuohon hampaidenpesuun, ja monesti lällättelee pikkuveljelleen, joka useinkin kiukuttelee / luistaa pesusta, että " sullepatuleereikiälällällää" . Ja pikkuveljellä reikiä tasan nolla...

Vierailija
2/16 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kauheasti osaa neuvoa. Mutta reiät aiheuttaa bakteeri joka siirtyy kyllä myös rautahampaisiin.

Hyvin harvoin reikien syynä on huono hammasaines, vaan yleensä vika on elämäntavoissa ja hampaiden hoidossa. Ja kerran suuhun pesinyttä karies-bakteeria on vaikea häätää pois. Luin joskus, että jos bakteeri pääsee alle 2v hampaisiin, niin silloin ehtii tehdä ison kasvuston ja reikiyttää hampaat, taas jos selviää 7v ilman että on karies-bakteeria, niin todennäköisesti se ei pääse kasvamaan niin paljon että aiheuttaisi montaa reikää.

Yksi keino on fluoritabletit, niissä on sekä fluoria että xylitolia.

Xylitolhan voi jopa korjata reikiintymistä, mutta sitä täytyisi käyttää 5 kertaa vuorokaudessa. Harvoissa lasten hammastahnoissa on xylitolia, itse olen sellaista tahnaa hakenut apteekista. Nyt on tullut herra hakkarainen hammastahna ja siinä on xylitolia.

Purkissakin on eroja. Monet on vain 30-50% xylitolia. Mutta pikkukakkonen purkka on 77% xylitolia ja onkin ainut purkka mitä itse ostan lapsille. Myös imeskelytabletteja on, jotka ovat siis xylitolia. Näitä on vaikka mitä makuja, niissäkin kannattaa katsoa että xylitol-prosentti on mahdollisimman suuri.

Tärkein asia on tietenkin happohyökkäysten vähäisyys ja hampaiden puhtaus. Puhtaisiin hampaisiin ei pääse hammaspeikko pesimään.

Ruoka-ajat kannattaa pitää säännöllisinä, ja kaikki herkut (mehut, pullat, namit) syödä vain ruoka-aikojen yhteydessä. Ja tämän päälle sitten xylitolia keinolla tai toisella. Mutta ei siis edes mehua/maitoa ym ruokailujen välissä, ne kaikki aiheuttavat happohyökkäyksen.

Toivottavasti pojan hampaat saadaan kuntoon ja huono kehitys pysäytetttyä!

Meillä kanssa esikoinen 6v ja muut lapset 5v ja 3v ja noiden ohjeiden avulla on selvitty tilanteeseen että lapsilla ei ole koskaan ollut yhtään reikää kenelläkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eskaripojalla kanssa tosi huono hammaslaatu, multa perittyä ( itellä 1 v kuvassa etuhampaissa pari näkyvää reikää). Kolmevuotiaana ( eka hammashoitolakäynti) todettiin poskihampaissa reiät, paikattiin. No, sitten muutettiin paikkakuntaa, ja täällä aina jono hml:iin ja tapellaan ajoista. Ollaan käyty sitten puolen vuoden välein ja aina on jotain. Hammaslääkäri kanssa haukkui että hammaslaatu on kaikilla samaa että sokerista se vain johtuu ja sain kuulla kunniani... Vaan ei perhana vieköön johdu!!! Meillä syödään tasan 5 krt päivässä, mehuja ei ollenkaan ja poika on 2 v.sta asti syönyt Xylitol-purkkaa. Ottaa itse aina syömisen jälkeen ja välilläkin. 100 palan purkki menee viikossa !

Hampaat on sitten kanssa tulleet tosi aikaisin, kuutoset suussa jo 2 vuotta ja etuhampaatkin ( 4+4) pitkälti toista vuotta viimeisetkin. Hammaslaatu on kauniin kirkkaan valkoista, ja just luin jonkun tutkimuksen että valkoinen hammaslaatu on heikompaa kuin kellertävä. Etuhampaissa on jotain kiillehäiriötäkin.

Viikko sitten oltiin just paikkauttamassa 2 poskihammasreikää ja uusia alkuja on taas. . Tosin joulukuussa ne reitä todettiin ja 3 kk meni ennenkuin paikkausaika, törkeää tää julkinen hammashuolto ja vielä lapsilla. ( Yksityiset ei kuulemma ota noin pieniä...) Mä en kestä. Hampaat pestää aamuin illoin ja tosi tarkasti.

Kyllä se vaan niin on että toisilla on huonompi hammasluu kuin toisilla. Ei se ole aina syömisistä ja ruokailutavoista kiiinii, vaikka todella helposti syyllistetääne ttä itse aiheutettua !! Ja kumma kyllä, pojan suussa EI OLE sitä streptococcus mutans- kariesbakteeria vaikka hml oli varma että on kun vaadin testiä. Ei ole itsellänikään ( tosin testistä 10 v) mutta silti kaikki hampaat paikattu ja 12 juurihoidettu, että tiedän mistä pojan hampaat periytyy....

Tsemppiä !

Vierailija
4/16 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikamme täyttää kesällä 8 vuotta. Yksi syy reikiintymiselle meillä on varmaankin astmalääke. Emme edes yritä aktivoida lasta hampaitten harjaukseen, vaan se tekee isä sähköhammasharjalla. Fluoritabletteja käytämme, kun vain muistamme. Purkka on käytössä jatkuvasti. Sen olen huomannut mm. keksien syönnin yhteydessä, että keksiä on valtavan vaikeaa saada pois hampaista (emme kylläkään pese hampaita välipalojen jälkeen). Annnan silloin aina kaksi purkkaa toivoen sen irrottavan keksimössön...

Vierailija
5/16 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainakin Prismoissa ja Citymarketissa myydään 100 % xylitolpastillia XYLIBON. Kolme makua: sitruuna, vadelma ja minttu. Paljon halvempaa kuin apteekin vastaavat ja meillä ainakin tuota syödään aski päivässä...

Lisäksi lapset eivät vieläkään saa itse pestä hampaita (vaikka ovat koulussa) vaan minä pesen ne aina sähköhammasharjalla kunnolla. Herkkuja ei syödä kuin lauanataina ja mehuja juodaan harvoin. Toisella lapsella ei ole yhtään reikää (11 v) ja toisella on ollut muutama (7v). Itsellä oli lapsena aina reikiä. Tuntui suunnilleen että olin aina hammaslääkärissä ja siitä jäi kamalat muistot (silloin kun ei edes puudutetu).

Selvästi huomaa että toisella lapsella on minun hammaslaatu ja toisella ei ...

Vierailija
6/16 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä 7-vuotias ei vielä osaa pestä hampaitaan tarpeeksi hyvin, vaikka hän yrittäisikin parhaansa. Kun teillä on noin huono tilanne, niin ehdottomasti jomman kumman vanhemmista pitäisi pestä pojan hampaat ainakin illalla. Meillä lapset ovat ruvenneet pesemään hampaansa illalla itse siinä vaiheessa, kun ovat täyttäneet 10 vuotta. Ja silloinkin niin, että hammaslääkäri on muutaman viikon jälkeen tarkistanut hampaiden tilanteen ja antanut lapselle lisäohjeita siitä, miten pesua pitäisi parantaa.

Myös sähköhammasharjasta voisi teidän tilanteessa olla apua.

Voi toki olla, että teillä reikien suuri määrä johtuu jostain hampaissa synnynnäisesti olevasta puutteesta. Hoidon kannalta tämä on kuitenkin nyt aika samantekevää. Jos hampaat ovat synnynnäisesti tavallista heikommat ja helpommin reikiintyvät, niin sitä suuremmalla syyllä niitä pitää hoitaa tavallistakin huolellisemmin, jotta päästäisiin mahdollisimman pienellä määrällä reikiä. Minulla on paikka jokaisessa hampaassa ja monissa vähintään kaksi, joten tiedän kyllä, mistä puhun.

Teillä on sikäli hyvä tilanne, että ilmeisesti ainakin suurin osa pysyvistä hampaista on vielä tulossa, joten nyt on huolellisella hoidolla mahdollisuus päästä hyviin tuloksiin.

Ravintoon kannattaa kiinnittää huomiota ja erityisesti siihen, että ylimääräisiä napostelukertoja ei normaalisti ole, vaan päivässä syödään 5-6 kertaa eikä niiden välillä mitään. Huomaa erityisesti piilosokeri, esimerkiksi sipseissä on yllättävän paljon sokeria. Lisäksi kannattaa huomata se, että sokerittomat tuoremehut heikentävät hammaskiillettä sisältämiensä happojen takia. Hampaita ei pitäisi myöskään pestä heti tuoremehun juomisen takia, koska pesu tässä vaiheessa pahentaa tuoremehun aiheuttamaa negatiivista vaikutusta. Kokonaan makeasta ei tietenkään tarvitse luopua, mutta makean käyttö pitäisi rajoittaa tarpeeksi harvoihin kertoihin.

Vierailija
7/16 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän ottaa oppia, ja saada pysyvät hampaat (toistaiseksi ei vielä onneksi yhtään) pysymään paremmassa kunnossa. Eli, totta on, että jo jonkin aikaa poika on pessyt hampaansa itse (sähköhammasharjalla) - alan taas " tarkistamaan" , eli pesemään vielä pojan jälkeen minäkin. Poika ei juurikaan napostele aterioiden välillä, mutta juo kylläkin, ja melko usein just noita mehuja, maitoa ym. Mutta tykkää vedestä, joten pyritään siis nyt puhtaalle vesilinjalla, ja jos " herkku" juomia tekee mieli, niin juokoot sitten mieluummin silloin tällöin vaikka aterian päätteeksi. Otetaan myös nuo ksylitol-pastillit kokeiluun.

Suuri osa ongelmista johtuu varmaan huonoista tavoista ja tottumuksista, mutta vaikea uskoa että ihan kokonaan sentään, sillä pikkuveljellä esim on ihan samat tavat ja ruokailutottumukset, ja silti reikiä ei yhtään. Ja omassa lapsuudenkodissani isoveli, joka oli esim TODELLA laiska harjaamaan hampaitaan, on yhä täysin rei' ittä, ja itselläni on jonkinnäköistä paikkaa melkein joka hampaassa..

No, aika on nyt varattu paikkaukseen. Eivat kyllä varmaan kaikkia paikkaa kerralla, niin monta niitä kyllä on. Siitä onnekas juttu, että isällään on myös asiaa hammaslääkäriin, joten menevät samaan aikaan. Eli " en varmaan mene!" laantui siihen kun kuuli että isäkin menee.

Vierailija
8/16 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- meille on sanottu, että vasta 9-10 vuotias osaa luotettavasti hoitaa harjauksen, joten siihen asti vanhemman syytä hoitaa.

- onhan teillä vain tietty karkkipäivä? Meillä on lauantai karkkipäivä. Muina päivinä ei karkkia, pullaa, tai muuta hyvää. Marinaa kyllä kuuluu usein tästä... mutten anna periksi. Poikkeuksena jos tulee vieraita keskellä viikkoa tai itse kyläillään, tai jos joku täytää vuosia ja tarjoaa kavereille hyvää keskellä viikkoa. Ja koululaisiahan ei voi valvoa.. mutta jos pienenä oppii hyville tavoille, jää siitä toivottavasti jotain opiksi/malliksi!

- Miehelläni on paljon reikiä, ja hän juo päivittäin mehua. Muut emme juo, ja reikiä meillä 0. En tiedä onko sattuma, mutta mehun on kyllä sanottu olevan paha hampaille... on ikään kuin antaisi hampaille sokerihuuhtelun. Vesi ja maito juomaksi. Mehua vaan tosi harvoin meillä (paitsi mieheni joka juo).

Onneksi lapsille tulee rautahampaat, ja uusi mahdollisuus teille. Toivottavasti jatkossa ongelmia on vähemmän!

Vierailija
9/16 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ystäväni kolmelta lapselta on revitty käytännössä kaikki poskihampaat ennen kouluikää reikiintymisen vuoksi. Heidät ohjattiin hammaslääkäristä jollekin hampaidenpesukurssille ja siellä painotettiin sitä, etteivät ne pelkät pesut, etenkään lasten itsensä tekeminä turvaa hamapiden ehjyyttä, vaan paljon suurempi vaikutus on happohyökkäysten torjumisella. Ajattele, että jokainen mehuhuikka aiheuttaa puolen tunnin happohyökkäyksen suuhun, eikä hampaat kestä kuin 2,5 tunnin hyökkäyksen vuorokaudessa. Siispä jo viisi pientä huikkaa päivänmittaan täyttää tuon ajan =( Tämän takia ruoka-aikojen säännöllisyys on äärimmäisen tärkeä. Karkkipäivä toki voi olla ja onkin paljon parempi, mutta pitäis muistaa pestä ne hampaat ennen napostelua, jälkikäteen se kuluttaa enemmän kiillettä, ja etukäteen pestyinä hampaat saavat fluorisuojan sokereita vastaan. Teinä jättäisin kaiki mehut välittömästi pois, esim välipalan yhteydessä voi tietty juoda, muttei aterioiden välillä, eikä etenkään janojuomana. Meillä on muksut saaneet karkkipäivinä mehua tai limua muun naposteltavan yhteydessä, samoin esim makeita vanukkaita, mutta nämä eivät ole jokapäiväisiä herkkuja ja meillä se näkyy lasten hampaissa:neljä tenavaa ikäväliltä 4-9 ja reikiä nolla. Toivottavasti voitatte vielä taistelun tuota hammastuhoa vastaan, mutta melko varmaa on, että jos on maitohampaat reikiintyneet, niin käy pysyvillekin purukaluille =/

Vierailija
10/16 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on yhdellä lapsella hampaat aika kurjassa kunnossa, mutta ne saatiin tosi hienosti hoidettua.

Hammaslääkäri sanoi, että haluaa lapsen saavan hyviä kokemuksia hoidosta, joten lähetti meidät eteenpäin ja lopulta kaikki hampaat paikattiin nukutuksessa.

Nyt ollaan joka tarkastukseen menty iloisin mielin (Poika vasta 5v) ja harjaiden hampauskin sujuu hyvin. Eikä ole enää tullut reikiä! = )

Meillä oli kuulema perinnöllinen kiillevauriokin vielä. en tiedä, oliko sillä mitään vaikutusta. Paitsi, että kaikki paitsi vesi on suunnilleen kiellettyä...

Hoito-ohjeisiin en puutu, kun kaikki on varmaan edellä jo mainittu, mutta yrittäkää saada asiallinen hammaslääkäri!

Meillä esikoisen kanssa alistuin yhden lääkärin hoitoon joka sortui lopulta jopa uhkailemaan lasta, joka nyyhkytti, kun pelkäsi poran ääntä. (Ei siis saatunut vaan oli herkkä äänille). Nyt kun olen nähnyt, että toisinkin voi toimia, en enää jättäytyisi ikävästi käyttäytyvän hoitohenkilökunnan käsiin...

Miten teillä jätettiin hampaan pala paikoilleen? Pitämään paikkaa rautahampaalle? Eikö siihen saanut sellaista suojajuttua?

Tsemppiä teille ja parempaa hoito-onnea!

Vierailija
11/16 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli älkää antako sellaisen lääkärin hoitaa lasta joka aiheuttaa pahimmassa tapauksessa traumat loppuelämäksi! Nykyään kun on tosiaan mahdollista saada hoito nukutuksessakin ja silloin on paremmat mahdollisuudet hoitaa suurempi määrä hampaita kerralla. Ja tuo yllä mainittu kiillevaurio on varmaan suurin syyllinen reikiintymiseen, kiilteen tarkoitushan on suojata sitä pehmeää hammasluuta. Onko teillä tutkittu, ettei lapsella olis jotain synnynnäistä kiillevauriota tms? Ja vielä pikku vinkki noista namupäivistä: tikkarit yms isot, kovat karkit on pahimmat mahdolliset hamapiden kannalta, minulle hammaslääkäri sanoi (koska olen itse mieltynyt makeaan ja hampaista sen valitettavasti näkee...), että hampaiden kannalta " turvallisin" makeinen on suklaa, koska on pehmeä ja sulaessaan poistuu nopeasti suusta, eli ei jää hampaisiin kuten tikkari pureskeltuna.

Vierailija
12/16 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku sanoikin, voi joskus harvoin myös hampaiden laadussa olla eroja, mutta tämä on aika harvinaista. Vikaa voi olla myös syljen koostumuksessa. Sylki suojaa suuta ja esim jotkut lääkkeet muuttaa syljen koostumusta.

Itselläni ja miehelläni on todella reikäiset hampaat. Ja samaa en halua lapsilleni, siksi pidän heidän hampaista huolta todella hyvin. Olen joskus hyvinkin vihainen vanhemmilleni, että meidän annettiin pienenä pestä itse hampaat ja kukaan ei valvonut pestäänkö ne vai ei. Purkkaa ei ollut kotona saatavilla ym. Hampaat on suussamme koko elämän, melkein, ja ei ole sama missä kunnossa ne on.

Omilla lapsillani on vielä sairaus joka aiheuttaa hammaskiilteeseen häiriöitä ja lisäksi he käyttävät rajua lääkitystä (joka on koko elämän mittainen) joka muuttaa syljen koostumuksen. Joten taistelu ehjien hampaiden puolesta ja kovaa ja aikaa vievää, mutta uskon että kannattavaa.

Vierailija
13/16 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nukutuksessakin voi hampaita hoitaa. Tuo viimeksi hoitanut lääkäri oli kyllä todella kovaotteinen, ja sain sen huomata itsekin, kun minulta otti yhden huonon paikan pois, ja laittoi uuden tilalle. Leuka oli viikon kipeänä jälkeenpäinkin.

Pojalle jäi pala hammasta, kun lääkärin hammasta vetäessä se hajosi, ja palasia jäi ikeneen, ja ihan kauimmaista lääkäri ei enää edes yrittänyt kaivella pois, kun poika huusi niin kauheasti. Mutta minkäänlaista suojaa tms hän ei kyllä laittanut rautahammasta odotellessa. Ja nyt siis, parin vuoden päästä hampaan irrottamisesta, tuon hajonneen hampaan palaset ovat nousemassa pintaan.

Nyt harmittaa tuo nähtävästi huonon lääkärin valinta. Ihme ja kumma pojalle ei ole kuitenkaan ihan kauheata kammoa tullut, vaikkei nyt riemusta hihkuen lääkäriin lähdekään. Ensi kerralla hän menee isänsä lääkärille, joka kuulemma on hyvin helläkätinen.

Mietin vielä tuosta kiileevauriosta : voisiko etuhampaan etupinnalle tullut reikä viitata tuohon suuntaan?

Vierailija
14/16 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa miten kiillevauriot yleensä esiintyy, mutta meillä lapsilla on kuoppia etuhampaissa. Nämä vauriot johtuvat heidän sairaudestaan, en tiedä miten ne normaalisti tulevat. Mutta nuo kuopat ei ole läpi asti eli niissäkin on kiillettä vähäisen.

Hammaslääkäri kyllä näkee kiillevauriot ja varmasti kertoo jos sellaisia on, kun kysyt.

Tiedän monia kehitysvammaisia lapsia joiden hampaat on hoidettu nukutuksessa eli kyllä se on ihan mahdollista.

Ja siskon lapsen reiät hoidettiin dormicumin ansiosta. On lapselle vahva rauhoittava ja siskon tyttö nukkui koko hammaslääkärikäynnin ajan. Tuo Dormicum piti antaa kotona ennen hammaslääkäriin tuloa, se on reseptilääke, mutta hammaslääkäri antoi yhden tabletin kotiin ja se annettiin ennen reiän hoitoa.

Minusta lapset ei tartte kärsiä tuollaista kohtelua! Kun on kerran olemassa mahdollisuuksia hoitaa paljon lapsiystävällisemminkin.

Vierailija
15/16 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoito on ollut ihan samanlaista pienestä pitäen eli ihan ekoista maitohampaista alkaen hampaat on harjattu aamuin illoin. Hammaslääkäri syytti yömehuja/maitoja eikä ollenkaan uskonut, kun sanoin että meillä nukutaan öisin eikä juoda...

Esikoisella ei ole ollut reikiä, onneksi. Hänet sai lääkärikammoiseksi hammaslääkäri, joka pakotti kolmivuotiaan avaamaan suunsa väkisin ja käski mennä kotiin kasvamaan reippaammaksi. Ai että mua kiukutti. Aikuisille järjestetään vaikka mitä pelkokursseja, että pystyvät tulemaan hammaslääkäriin ja sitten toisesta päästä pienille aiheutetaan niitä pelkoja epäasiallisella käytöksellä.

Onneksi myöhemmin erikoishammashoitaja ymmärsi lapsen pelon ja käytti paljon aikaa ja monta käyntikertaa, että sai luottamuksen heräämään.

Vierailija
16/16 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesee hampaat vain iltaisin, syö karkkia kuin rotta. Toinen taas 10 v reikiä ollut 3 syö harvemmin karkkia kuin toinen, pesee hampaitaan nykyään joka ilta, aiemmin ehkä kerran viikossa jos muisti. Syödään tavallista kotiruokaa. Itsellä ensimmäinen reikä vasta 3:lla luokalla eikä niitä koko ikänäkään ole ollut kuin muutama.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi