Sairauslomat tulisi muuttaa palkattomiksi ja samalla lopettaa syyn kyttääminen!
Ihmisillä on niin erilaisia elämäntilanteita ja vaikeuksia tunnepuolella, että on ihan mahdotonta luoda yhteisiä pelisääntöjä sille, mikä on hyväksyttävä syy sairauslomaan silloin, kun syynä on vaikkapa surun prosessointi. Jotkuthan eivät jää saikulle silloinkaan, kun oma vanhempi kuolee. Toiselle taas kissan kuolema voi olla niin musertavaa ettei töissä pysty tekemään mitään. Samoin fyysisiä sairauksia on sellaisia, joiden olemassaoloa tai -olemattomuutta on mahdotonta todentaa mitenkään. Näitä jotkut käyttävät tekosyinä aina kun tarvitsevat vapaapäivän muusta syystä.
Mielestäni jokainen voisi itse vapaasti päättää omista sairauslomistaan, kunhan niistä seuraisi ansionmenetys siltä ajalta kun henkilö ei ole töissä. Ei ole työnantajan tehtävä maksaa milloin mistäkin syystä poissaolevalle työntekijälle tyhjästä. Jos sairausloma olisi palkatonta ensimmäisestä päivästä alkaen, ketään ei myöskään kiinnostaisi kytätä niitä loman syitä. Jos jollakulla olisi vaikka kamalan monimutkainen riita puolison kanssa tai muu nolo mutta tärkeä syy olla töistä pois, se onnistuisi nykyistä helpommin ilman häpeää ja selittelyä.
Ne, jotka sairastelevat kroonisesti, voisivat tässä systeemissä hakea korvauksia sairauslomistaan Kelalta, jolloin kysyttäisiin lääkärintodistukset ja muut vanhaan malliin. Näin heidän toimeentulonsa olisi turvattu sairastelusta huolimatta.
En ymmärrä laisinkaan, miksi työnantajia pitäisi ollenkaan sotkea tähän sairausloma-asiaan. Ei se työnantajalle kuulu mitä työntekijä tekee työajan ulkopuolella ja miksi. Eikä siitä palkkaakaan kuulu maksaa. Kun palkan menettäisi heti ensimmäisestä päivästä, se siirtyisi jokaisen omaan harkintaan, onko ihan oikeasti niin sairaana että hyväksyy sen palkan menettämisen, vai tsemppaako sitten kuitenkin ja menee sinne töihin. Tätä asiaa ei voi ihmisen puolesta kukaan toinen häntä itseään paremmin arvioida.
Kommentit (44)
Joopa, olen ollut huhtikuun alusta sairauslomalla, nyt lasken miten h...ssä tullaan toimeen, kun ainakin loppuvuosi menee sairastaessa.
Kelan korvaus on 1000€ luokkaa kuussa, näillä isoilla palkoilla.
Kyllä sairaslomissa voisi olla ainakin 1-3 päivän "omavastuu". Omalla työpaikalla on muutama, jotka käyttävät härskisti hyväkseen sitä, että lyhyissä sairaslomissa ei vaadita lääkärintodistusta. Usein sairastumiset sattuvat sopivasti maanantaille tai perjantaille. Kerran soitin puhelimella saikulla olevalle työkaverille ja jo puhelimen soittoääni paljasti, ettei hän ollut ainakaan Suomessa potemassa.
Toinen vaihtoehto on, että sovittaisiin, että kaikilla on palkallisia sairaslomapäiviä on esim. 15 kpl vuodessa ja pitämättömät sairasvapaat voi yhdistää vuosilomaan seuraavana vuonna.
No siis jos saikku ois palkaton niin sitten pitäisi sairaanakin olla töissä.. ainakin itse olisin sen verran masokistinen. Pahimman kuumeen olisin kotona, lämmössä sitten töissä koska ei ole varaa palkan menettämiseen tolta ajalta. Se on sitten kiva kun 90% työväestä on sairaana, kun porukka olisi vain sen pahimman osan sairautta kotona, ja tulisivat takaisin töihin puolikuntoisena sairastuttamaan muut :)
Sairasloma voisin mun puolesta koskea vain fyysistä puolta, ei henkistä.
Olisihan se ikävää, jos läheinen ihminen tai eläin kuolisi, ja varmasti jäisinkin kotiin, mutta se ei silti välttämättä ole työnantajan asia. Ja esimerkiksi kuka vaan voi käydä väittämässä olevansa masentunut, kun henkinen puoli on niin vaikea määrittää lääkärin puolelta.
Vierailija kirjoitti:
No siis jos saikku ois palkaton niin sitten pitäisi sairaanakin olla töissä.. ainakin itse olisin sen verran masokistinen. Pahimman kuumeen olisin kotona, lämmössä sitten töissä koska ei ole varaa palkan menettämiseen tolta ajalta. Se on sitten kiva kun 90% työväestä on sairaana, kun porukka olisi vain sen pahimman osan sairautta kotona, ja tulisivat takaisin töihin puolikuntoisena sairastuttamaan muut :)
Aloittajan kirjoitti että korvauksen saisi hakea kelasta jos sairastaa pitempään.
Haluan uskoa että suurin osa ihmisistä on tunnollisia ja hoitaa työnsä hyvin, mutta kun kaikki eivät ole. Työskentelen isossa firmassa ja meille palkattiin ns. ammattisaikuttaja. On sairaana monesti viikonlopun molemmin puolin, on sairaana elleivät pyydetyt vapaatoiveet (yleensä viikonlopuille) järjesty, on sairaana ennen lomamatkaa ja lapsen valmistujaisia, on sairaana ennen vuosilomaa. Isossa firmassa aiheuttaa lähinnä lisätyötä kun etsitään tuuraajia ja muutellaan listoja, pienyrittäjälle ko. henkilö olisi katastrofi.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se ikävää, jos läheinen ihminen tai eläin kuolisi, ja varmasti jäisinkin kotiin, mutta se ei silti välttämättä ole työnantajan asia. Ja esimerkiksi kuka vaan voi käydä väittämässä olevansa masentunut, kun henkinen puoli on niin vaikea määrittää lääkärin puolelta.
Sulle työnantajana olisi ok, että tuun psykoosissa töihin, kun ei ole varaa olla saikulla?
Kannatan. Silloin voisin sairaana nukkua pois kuumeen enkä jatkuvasti vastailla pomon puheluihin, joita tulee 6-7 sairaspäivänä. "Sori, sori, mun piti vaan äkkiä kysyä miten tää tehdään. Onks sulla kone auki? Ai ei, voisitko käynnistää ja soittaa mulle takaisin?"
Kaveri, joka on kunnalla töissä laskee joka kuukausi montako sairaspäivää on pitämättä. Käyttää niitä sitten kuun lopussa halvempiin risteilyihin ja kuun vaihteessa saattaa ottaa omaa lomaa viikon verran jos kuukausi vaihtuu keskellä viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sairaslomissa voisi olla ainakin 1-3 päivän "omavastuu". Omalla työpaikalla on muutama, jotka käyttävät härskisti hyväkseen sitä, että lyhyissä sairaslomissa ei vaadita lääkärintodistusta. Usein sairastumiset sattuvat sopivasti maanantaille tai perjantaille. Kerran soitin puhelimella saikulla olevalle työkaverille ja jo puhelimen soittoääni paljasti, ettei hän ollut ainakaan Suomessa potemassa.
Toinen vaihtoehto on, että sovittaisiin, että kaikilla on palkallisia sairaslomapäiviä on esim. 15 kpl vuodessa ja pitämättömät sairasvapaat voi yhdistää vuosilomaan seuraavana vuonna.
On esimiehen kyvyttömyyttä, jos ei osaa hoitaa asiaa. Jos sairauslomia alkaa olla paljon, "sopivina" aikoina ja syyt epämääräisiä, tyyppi keskusteluun ja hänelle kerrotaan, että hänen on aina toimitettava lääkärintodistus. Raskaimmista tapauksissa kolmikanta koolle ja terveydentilan selvitys, onko kykenevä hoitamaan työtänsä.
Työnantaja laskuttaa saikkuajan palkan asiakkailta. Jos sairasloma-ajalta ei maksettaisi palkkaa, niin työn hinta asiakkaan suuntaan pitäisi laskea. Paitsi sitten tehtyjen työtuntien hinta pitäisi nousta, koska kaikki tunnit ovat sitten tehokkaita. Vaikutus olisi näin ollen +-0 ainakin isossa mittakaavassa.
Ei mullakaan olis kyllä varaa olla pois töistä jos on palkatonta. Sinne vaan kuumeisessa flunssassa ja oksennustaudissa syöpäsairaita potilaita hoitamaan. Ja kaikki kiittää. Tai sitten ei.
Parasta olisi kun kaikilla olisi sama määrä palkallisia sairaslomapäiviä vuodessa ja ylimenevät menisivät omaan piikkiin. Itse ainakin käytän nykysysteemiä härskisti hyväkseni ja olen "sairaslomalla" aina kun on jotakin menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän väliä itkuun purskahtava bussikuski ei ole ollenkaan vaarallinen liikenteessä, vai?
Poissaolopäivistä työnantaja menettää työntekijän työpanoksen, joten työntekijän palkatonkin poissaolo kuuluu työnantajalle.Eihän lomarahojakaan saa aina vaihtaa vapaaksi vaikka mieli tekisi. Fiksu työnantaja tietää, että sairaana työskentely pidentää sairauksia, tulee herkemmin jälkitauteja ja tarttuvat taudit leviävät muihinkin. Luottamus ja sitoutuminen pitää ansaita. Työpaikassa, jossa epäillään ja kytätään, työntekijöillä on hyvin pieni kynnys vaihtaa muualle töihin.
Olen kroonisesti sairas (fyysinen sairaus) ja teen ylipäätään töitä kipeänä, koska en halua leimaantua. Tässä ap:n unelmamaailmassa kaltaiseni olisivat sitten ihan t yhjän päällä, koska palkka tippuisi koko ajan => pakko olla sairaana töissä => kunto heikkenisi => pitkä sairausloma => köyhyys/fudut.
Kannattaa sitten toivoa, että ei saa mitään pitkäaikaissaurautta, joka oireilee kohtuullisen usein, koska minunkaltaisiini nämä kaavailut iskisivät eniten.
Vituttaa ihan suunnattomasti se, että osa ihmisistä ei ymmärrä, että sairaita ihmisiä on ahkerissa ja kaikkensa yrittävissä paljon. Lusmuja ei varmasi niin paljon. Ja kostaisitte minulle ja muille sairaille vain noilla kaavailuillanne.
Kyllä minusta on hyvä, että sairastaessakin on ihmisellä jonkunlainen turva. Palkaton sairasloma tai jotkut vapaaehtoiset sairaslomavakuutukset eivät olisi tasa-arvoisia kaikille. Nytkin jo ihmisiä, joiden mielestä töihin on pakko mennä vaikka pää kainalossa. Tällaiset vain lisääntyisivät, jos sairasloma olisi palkatonta. Mitä joku keuhkokuume haittaa. Oksentamassakin voi käydä työpaikan vessassa tai ottaa työpisteelle ämpärin. Kenen etu se on? Kukaan ei koskaan eläkkeelle jäädessäsi tule kiittämän, että olitpa hyvä työntekijä, kun sairaanakin olit aina töissä. Entäs jos sairastuu todella vakavasti? Ja muutenkin elämässä nyt vain tulee kaikenlaisia tilanteita vastaan. Ihan turhaan ihmisiä syyllistetään sairastamisesta. Mielestäni sellaisissa työpaikoissa on jotain vialla, joissa kytätään ja epäillään jatkuvasti. Sellaisissa luultavasti työntekijät eivät luota esimiehiin eivätkä esimiehet alaisiin. Sitten ihmetellään, kun väki vaihtuu koko ajan tai on paljon loppuunpalamisia.
Jos joku käyttää sairaslomia hyväkseen, on esimiesten tehtävä puuttua siihen.
Nää ahnuririistäjät unohtaa sellasen pikku jutun, että mitä sitten kun se sairas työntekijä tekee virheen tai joutuu tapaturmaan, joka maksaa yritykselle rahaa? Lisäksi tarttuvaa tautia sairastava tartuttaa työtoverit ja asiakkaat.
Oikeasti tätä vaatii ainoastaan hulluksi tulleet pitkäaikaistyöttömät trollit netissä ja EK:n psykopaateimmat politrukit.
Vedän turpaan jokasta, joka tulee mulle tollasta naamakkain selittämään. Toivottavasti ymmärtävät olla olematta hakemassa sen jälkeen saikkua :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän väliä itkuun purskahtava bussikuski ei ole ollenkaan vaarallinen liikenteessä, vai?
Matkustajana olisi kiva arvailla onko tämän kertainen kuski itsetuhoinen
Vierailija kirjoitti:
Olen kroonisesti sairas (fyysinen sairaus) ja teen ylipäätään töitä kipeänä, koska en halua leimaantua. Tässä ap:n unelmamaailmassa kaltaiseni olisivat sitten ihan t yhjän päällä, koska palkka tippuisi koko ajan => pakko olla sairaana töissä => kunto heikkenisi => pitkä sairausloma => köyhyys/fudut.
Kannattaa sitten toivoa, että ei saa mitään pitkäaikaissaurautta, joka oireilee kohtuullisen usein, koska minunkaltaisiini nämä kaavailut iskisivät eniten.
Vituttaa ihan suunnattomasti se, että osa ihmisistä ei ymmärrä, että sairaita ihmisiä on ahkerissa ja kaikkensa yrittävissä paljon. Lusmuja ei varmasi niin paljon. Ja kostaisitte minulle ja muille sairaille vain noilla kaavailuillanne.
Ap tässä. Tarkoitin, että oikeasti sairaana ollut voisi hakea niiltä sairauspäiviltä palkan Kelasta. Tulosi eivät siis putoaisi yhtään mihinkään, kunhan olet ollut oikeasti sairaana niin että saat siitä todistuksen lääkäriltä. Ne taas, jotka saikuttavat vaikka krapulan vuoksi, voisivat edelleenkin sen tehdä, mutta siitä seuraisi ansionmenetys ko. päivältä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vedän turpaan jokasta, joka tulee mulle tollasta naamakkain selittämään. Toivottavasti ymmärtävät olla olematta hakemassa sen jälkeen saikkua :D
Sama, Amerikkaan voi mennä katsomaan mitä se meininki on.
Eipä paljon suakaan naurattais, kun sairastuisit keuhkokuumeeseen ja saattaisit jopa menettää parin viikon palkan. Milläs sitten maksat laskut ja elämisen