Kertokaapa nyt maailman menoa tuntevat, aloitetaanko wasabi soikaan vai ei, kun syödään sushia!
Kommentit (16)
Siis sekoitetaanko wasabi soijaan? Ei. Sipaset sitä siihen päälle ja sit dippaat kala edellä soijaan. Ja laitat kala alaspäin suuhun.
Kyllä. Sushin syömisen aluksi laitetaa wasabi soikaamaan.
Minä sekoitan Suomessa.
Japanissa huomasin, että wasabi oli käytännössä aina jo valmiiksi sushipaloissa. Ei siis edes tarjottu mitään erillistä wasabikönttiä, jonka sekoittaisi soijaan tai laittaisi sushipalan päälle.
Ainakin meillä aloitetaan wasabi soikaan. Ja sitten yhteislaulua!
Vierailija kirjoitti:
Siis sekoitetaanko wasabi soijaan? Ei. Sipaset sitä siihen päälle ja sit dippaat kala edellä soijaan. Ja laitat kala alaspäin suuhun.
Kyllä aloittajalta täytyy sentään jotain vaatia, älä ole noin ymmärtäväinen
Mä sekoitan wasabin soijaan. Laitan sitä itsenään sushiin aina liikaa, niin helpompi näin.
Japanissa on toki paikkoja, joissa wasabia on tarjolla. Itse olen ainakin käynyt lukuisissa. Ymmärtääkseni Japanissakaan ei ole yksimielisyyttä siitä, kumpi on oikea tapa. On sekoittaja-koulukuntalaisia ja ei-sekoittajia.
Kaipa siihen japanilainen kulttuuri huomioiden on olemassa ns. oikea etiketti, mutta en ole mistään löytänyt varmaa vastausta. Yhteen aikaan japanilaista kulttuuria muka-tuntevat vannoivat sekoittamisen olevan oikea tapa, mutta olen sittemmin jostain lukenut, että se olisi ihan kardinaalivirhe. Kiinnostaisi muakin tietää ns. totuus :) .
Vierailija kirjoitti:
Japanissa on toki paikkoja, joissa wasabia on tarjolla. Itse olen ainakin käynyt lukuisissa. Ymmärtääkseni Japanissakaan ei ole yksimielisyyttä siitä, kumpi on oikea tapa. On sekoittaja-koulukuntalaisia ja ei-sekoittajia.
Ok. Sitten mulla vaan matkalla kaikki sushipaikat oli sattumalta sellaisia, että niissä oli wasabit isketty jo valmiksi sushipaloihin (ei siis niiden päälle vaan esim. riisin ja kalan väliin). Kävin aika monessa paikassa ja kaikissa oli näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Sitten mulla vaan matkalla kaikki sushipaikat oli sattumalta sellaisia, että niissä oli wasabit isketty jo valmiksi sushipaloihin (ei siis niiden päälle vaan esim. riisin ja kalan väliin). Kävin aika monessa paikassa ja kaikissa oli näin.
Ns. simppelimmeissä liukuhihnapaikoissa wasabi ainakin löytyy.
Wasabi laitetaan pyllyyn ja soija kaadetaan päähän. Sitten laitetaan sushit kumpaankin sieraimeen ja korviin, kumarretaan kevyesti ja poistutaan paikalta. Puolet suvustani on Japanista ja he tekevät aina näin.
Jos laitat liikaa wasabia sushiin, ainakin peräpää soida raikaa aterian jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Wasabi laitetaan pyllyyn ja soija kaadetaan päähän. Sitten laitetaan sushit kumpaankin sieraimeen ja korviin, kumarretaan kevyesti ja poistutaan paikalta. Puolet suvustani on Japanista ja he tekevät aina näin.
Muistathan myös istua lattialla ruokailun ajan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistathan myös istua lattialla ruokailun ajan!
Eikä niitä susheja sinne sieraimiin työnnetä, kun tietty ne puikot. Yleensä itse nappaan nokareen wasabia tikun nokkaan ensin.
En ymmärrä kysymystä, syön kyllä paljon sushia.