Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiajan vauva.fi

Vierailija
29.06.2017 |

Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?

Kommentit (2090)

Vierailija
1981/2090 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla syntyi tämä kahdeksas lapsi puo edellä. Kysyisinkin nyt, lieneekö vaihdokas vai vallan riivattu? Taatollani oli tapana sanoa että lapsi suolle vietäköön, puulla päähän lyötäköön ja herra miehelleni tätä ehdotin, mutta hän piti sitä kovin pahana, kun pappikin on sellaista vastaan niin kovin ollut. Vaikkei tuo ole vielä edes kastettu. Näyttää vielä niin ylen vahvalta, useinhan noista ei ole eläjiksi, minultakin on kuollut neljä, mutta tämä nyt sitten on vahva. Siitäkin epäilen, että jos kumminkin on riivattu. 

Voisin tietysti nukkua sen kuoliaaksi kuten naapurin Matleena teki omalle kampurajalkana syntyneelleen. Siihenhän ei ole papillakaan mitään sanomista, kerrankos sitä väsynyt äiti unissaan kierähtää pienokaisen päälle. Miten olette menetelleet näissä tilanteissa, tukehduttaneet sen ensin pieluksella ja sitten vaan sanoneet että kierähditte, vai kierähtänyt vaan suoraan päälle?

Tietysti sen voisi sitten isompana viedä metsään ja sanoa että sudet veivät kun oli paimenessa, mutta suotta sitä sitten olisi elättänyt vuosia. Ja jos se kuolisi nyt, voisin saada vallasväen lapsen imetettäväksi ja monta kappaa ruista eli vehnääkin, ties vaikka suolalihaa ja ihan voita. 

Noista puheista voi päätellä, että riivattu tai ainakin noiduttu on. Todennäköisimmin on kuitenkin lapsi itse noita. Ellet pidä sitä hyvin, joudut itse sinne suolle.

Myöskään metsään hylkääminen susien armoille ei tule toimimaan. Sudet kasvattavat omanaan ja tulee koko kyläsi saamaan siitä monenlaista harmia sitten, kun lapsi kasvaa.

On myös tunnettu ennakkotapaus, kun metsään viety poikalapsi aikanaan sieltä taas ilmaantuu kotitanhuville, tappaa isänsä ja nai äitensä.

Vierailija
1982/2090 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huwittaapi suuresti että olen cirjoittanut voudin hewosrattaisiin cirjoituksen:

Vieköön waris voudin rahat

Hänen aiwoituksensa pahat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1983/2090 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän cylässä on yxi lusmu joka ei tee työtä vaan makaa alituiseen. Hän sanoo, että hänen ei pidä työtä tekemän, koska hän ei jacsa. Mitä meidän pitää hänelle tekemän? Jätämekö ilman ruokaa vai pakotamme väkivallalla työhön? Wai hulluin huoneeseen culjettaa?

Vierailija
1984/2090 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huwittaapi suuresti että olen cirjoittanut voudin hewosrattaisiin cirjoituksen:

Vieköön waris voudin rahat

Hänen aiwoituksensa pahat

Ettäs kehtaat tuommoista pirunkuria ja joutavuuksia korkea-arvoisen voudin rattaisiin kirioitella! Tiedä huutia!

Räkänokastakin mies tulee, vaan ei tyhjännaurajasta!

Vierailija
1985/2090 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän cylässä on yxi lusmu joka ei tee työtä vaan makaa alituiseen. Hän sanoo, että hänen ei pidä työtä tekemän, koska hän ei jacsa. Mitä meidän pitää hänelle tekemän? Jätämekö ilman ruokaa vai pakotamme väkivallalla työhön? Wai hulluin huoneeseen culjettaa?

Ken ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä! Ellei todeta hivutustautia tahi muuta Ruumiin-wikaa, niin ruuatta vain lusmu, niin eiköhän ala työt taas maittaa.

Jos taas ompi wikaa, niin turha sellaista on elättää, ellei joku Laupeutta harrastaa halua. Antakaa mitä muilta jää ylitse.

Vierailija
1986/2090 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä rautakaudella selviydyttiin kaikista kauhistuttavista kiwuista sekä pakotuksista, koskei ollut edes Jumalan warjelusta ja Lohtua eikä pajunkuortakaan pureksittavaksi? Varmaankin kuolivat parikymppisinä silloin. Harva eli 40-vuotiaaksi, niinkuin nykyaikana.

Vierailija
1987/2090 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitsi, luin tätä ketjua ekan kerran. Siis aivan huippu. Kyllä vie ajatukset pois arkisista murheista. Olen täällä nauraa höröttänyt itsekseni😅👍

Vierailija
1988/2090 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nyt avuksi, kun mä kiriootin hiilellä kuivaan nahkapalaseen viestin rakkahalle anopilleni, mutta kirijekyyhkyt olivat pääsneet karkuhun luista tehdystä häkistään. Pitääkö mun nyt turvautuman savu merkkiihin. Savumerkithän ovat niin epäluotettava tapa lähettää sanaa, etten mieluusti niihin turvaudu, kun koko kirkonkylä näköö mitä mulla on muorille asiaa ja pahat juorut lähtöö liikkeelle. 

Vierailija
1989/2090 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hitsi, luin tätä ketjua ekan kerran. Siis aivan huippu. Kyllä vie ajatukset pois arkisista murheista. Olen täällä nauraa höröttänyt itsekseni😅👍

Hullun kirioihin pääset, jos itseksesi naureskelet.

Jos olet lisäksi nainen, vahva epäilys herää, että olet noita tai ainakin noiduttu. Ei ole hyvin asiat kohdallasi, ellet pian hillitse hörötystäsi.

Vierailija
1990/2090 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Lohjankylällä kirkkoa rakentamassa. Maalattia, kyllä siinä jonku vuoden perästä on tuoksuja, kun muutama kirkkoherra sinne maalattiaan on haudattu. Milläköhän aikovat täyttää noin pienessä pitäjässä noin suuren kirkon? 

Vierailija
1991/2090 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin Lohjankylällä kirkkoa rakentamassa. Maalattia, kyllä siinä jonku vuoden perästä on tuoksuja, kun muutama kirkkoherra sinne maalattiaan on haudattu. Milläköhän aikovat täyttää noin pienessä pitäjässä noin suuren kirkon? 

No, kun tulee taas kulkutauti, eiköhän se lattia ala täyttymään pitäjäläisten kalmoista - ensin ylhäisemmät ssädyt ja ennen pitkää myös tavallinen rahvas. Kyllä tauteja riittää tulevillekin sukupolville. Ei muutaman mustatakin takia kokonaisia kirkon lattioita voi ikiajoiksi varata.

Elukat syö, kun huolimattomasti ulos haudataan. Pyhää se hajukin on mikä kirkon siunatusta maalattiasta ylösnousee.

Vierailija
1992/2090 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mänis tuo järvi jiähän jotta sais veskelekalla hakia vettä, olis kevyempee ku kantoves.

Vierailija
1993/2090 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo uus papinretku. Sanovat sen olevan huithapeli. Ollu svännimaalla opissa ja kulkee kuulemma naisten vetimissä.Ukko ihmetteli miks se tuijottaa häntä ku saarnas synnist ja lihahimost.

Vierailija
1994/2090 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko jo aloittaneet perunan ja muiden juuresten säilömisen maakellareihin, kun tulee taas kylmä talvi?

Peruna tuli Suomeen vasta 1700-luvulla. Anteeksi tarkkuuteni.

Ruotsi menetti 1700-luvulla suurvalta-asemansa. Olisi kannattanut jatkaa nauriin syömistä.

Vierailija
1995/2090 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo uus papinretku. Sanovat sen olevan huithapeli. Ollu svännimaalla opissa ja kulkee kuulemma naisten vetimissä.Ukko ihmetteli miks se tuijottaa häntä ku saarnas synnist ja lihahimost.

Ukkos pitäköön silmänsä lattiassa, jotta pysyy omat lihanhimonsa kunniallisina - ei rahvaan miehen kuulu katsoa ylhäisempiään silmiin, voidaan pitää röyhkeänä. Sinulla vaimonaan on nyt velvollisuus pitää ukkosi ihmettelemiset hurskaina sekä omassa säädyssänne.

Vierailija
1996/2090 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen taitava tietyissä mekaanisissa työtehtävissä.

Kysymyksesi siveysvyöstäsi sai ajatuksen liian paljon karkailemaan.

Yli-innokas "väyrynen" paukahti otsaan, rikkoen silmälasien toisen sangan.

Vierailija
1997/2090 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielein pahoitetuksi tuli, cun pappi cansan cielellä saarnasi. Enää ei iciaikaisia perinteitä cunnioiteta, cyllä latinan cielellä circon menot cäydään! Circossa circon tavalla! Caicen maaliman cotcotuksia caucomaista ei cotomaassamme tule siedettämän..

Uscon puhdistajacsi idzeään cudzuva wäci pilaavi caicen ja cudzuvi wanhan wihtapökzyn cescuuteemme. 

Vierailija
1998/2090 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla syntyi tämä kahdeksas lapsi puo edellä. Kysyisinkin nyt, lieneekö vaihdokas vai vallan riivattu? Taatollani oli tapana sanoa että lapsi suolle vietäköön, puulla päähän lyötäköön ja herra miehelleni tätä ehdotin, mutta hän piti sitä kovin pahana, kun pappikin on sellaista vastaan niin kovin ollut. Vaikkei tuo ole vielä edes kastettu. Näyttää vielä niin ylen vahvalta, useinhan noista ei ole eläjiksi, minultakin on kuollut neljä, mutta tämä nyt sitten on vahva. Siitäkin epäilen, että jos kumminkin on riivattu. 

Voisin tietysti nukkua sen kuoliaaksi kuten naapurin Matleena teki omalle kampurajalkana syntyneelleen. Siihenhän ei ole papillakaan mitään sanomista, kerrankos sitä väsynyt äiti unissaan kierähtää pienokaisen päälle. Miten olette menetelleet näissä tilanteissa, tukehduttaneet sen ensin pieluksella ja sitten vaan sanoneet että kierähditte, vai kierähtänyt vaan suoraan päälle?

Tietysti sen voisi si

Jos puo eellä syntyypi, niin kyllähän tuo voipi olla maahisen vaihdokas. Onko sorkkia taikka häntää tahi jotakin syntymämerkkiä?

Anna lapsi kyläläisten käsiin, kylläpä sitten tappavat jos oikiaksi näkevät. Onhan sinulla lapsia jo riittämiin.

Vierailija
1999/2090 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikhardin perhe kuului saaneen poikalapsen, laittovat nimeksi Keith. Mikä ihmeen syntinen nimi sekin muka on. Joku oli nähnyt, että poika tykkäsi näprätä lankoja.

Vierailija
2000/2090 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita joita suuresti harmittaa ne jatkuvat rallatukset joulumarkkinoilla?? Joka kulmassa on joku luutunremputtaja tai pillipiipari ja jouluvärssyjä soitetaan jo syksystä asti. Muutenkin tori täynnä kaikenmaailman povareita ja ilveilijöitä, ja elukat mölyää häkeissään. Miksei nykymaailmassa osata olla hiljaa hetkeäkään? Luostariinko tässä pitää lähteä??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme