Keskiajan vauva.fi
Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?
Kommentit (1957)
Vierailija kirjoitti:
Hyvää iltaa cizcod ja welijed! Kertokaa pas onko se paljon puhut tu KAF FI vaa rallista?
Kahvikin tuli vasta 1600 Suomeen.
Mieheni palasi matkaltaan, toi kapan kangasta tuliaisiksi. Oli hienoja taloja kuulemma siellä ja vilkas kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Ave Maria ihana kappale! Mitä muut on mieltä?
(ei tarvinnut muuttaa :DD)
Ave Mariat hyppää jo renensanssiin ja sitten 1800-luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni väittää että haluaa erota, minä olen eri mieltä. Mitä pitäisi tehdä?
(ei muutettu, samat kysymykset mietityttävät vuosisadasta toiseen)
Eroaminen on keksitty/tullut mahdollisesti vasta alle sata vuotta sitten.
Lähden veistelemään päreitä, kun emännällä jalkoväli taas vuotaa. Saunaan on menossa ja lauteille niitä asetelkoon, ettei lauteet ihan hurmeessa.
Vierailija kirjoitti:
Spitaalitartunta lastenseimessä Untamalan kylässä 72 lasta karanteeniin
Hauska tämä. ;D Lastenseimejä vasta 1800 luvulta ja silloinkin harvinaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ei tottele, kun murrosikä. Aion kertoa asiasta papille, niin pappi saa laittaa heidät kuriin, kun itse en siihen pysty. Herran siunausta.
Murrosikä on vasta 1950-luvun "keksintö".
Huomenna on kirkkopäivä. Ajateltiin kammata tukat koko perhe. Otetaan kaapista iso ahvenanruoto ja ollaan herroiksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on meillä täällä Hämeessä päin pulmia ja huolta.
Appiukko on karannut tuvasta. On se pikkusen huono asioita mieleen painamaan ja tuppaa housuunkin joskus päästellä. Puhuu noita vanhoja asioita, mutta ei se hankala oo.
Aamusella oli lähtenyt ilmeisesti polkua pitkin eteenpäin, mihin lie suuntaan.
Jos näkyy ukkoa, pellavapaidassa, harmaassa parrassa ja hampaattomalla suulla haahuilemasta, niin laittakaa Tirkkosen pellolle päin tulemaan, Hämeeseen.
Pistäkää sanaa eteenpäin. Herran siunauksia!
Onko jo monta ukkoa tullut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ei tottele, kun murrosikä. Aion kertoa asiasta papille, niin pappi saa laittaa heidät kuriin, kun itse en siihen pysty. Herran siun
Meillä ollaan itse selvitty, työhön laittaminen on monesti parempi keino kuin ankara kurittaminen. Vaan täytyy koettaa keksiä jokahiselle semmoista tekemistä, joka on mieluista. Meidän juhana tykkää teurastamisesta, erityisesti kanojen tappaminen on Juhanasta hauskaa, kun päättömät kanat kulkevat pitkin pihaa.Sigrit tykkää marjoja noukkia ja sitä saa tietysti tehdä aina kun kerkiää. Jakopia en meinannut saada mistään innostumaan, mutta laitoin kalastamaan, Jakop onkin keksinyt monta uutta tapaa, tehnyt kummallisia rakennelmia joihinka kala menee ihan itsestään. Välillä on tietenki tehtävä sellaistakin mikä ei tunnu hauskalta, kun kaski on poltettava, villat kehrättävä, vauva nukutettava ja katto korjattava.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä Jeesus on? Meillä on uskottu aina Ukkoon eli Ukko ylijumalaan. Asutaan kyllä vähän syrjässä. Isoisän isä kyllä kertoi nähneensä ihmisen joen vieskassa, ampui sen jousella ja syötiin sen kalat.
Jeesus on nyt uusi jumala, ei ole paljon tietoa. Mutta voi olla hyvä olla väleissä Jeesuksenkin kanssa, Jeesusta voi pyytää muuttamaan veden viinaksi, ja ajattelin että pyytäisinkö jos hän muuttaisi muutaman laudanpätkän kupariplootuiksi. Mitänä muuta pyydettäisiin niin sittenhän sen näkisi mikä hän on jumaliaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin Turus hakemas itellen eukon. Aasiast ast olivahat sen rahanneet muikhin orjhien mukanah. Oli nii nätti plikha et maksoin siit 3 hoppee kolikkoo. Näköjääh alkaah Turun Linnaki valmistuu hiljalleeh. Ei se räpellysh näytä kummoselht meiän Hämehen Linnnan rinnnalh. Mittehääh tollanen ivän tuliainen muutes syöpi? Kuulin et riissii ja kalloo ja kannaa vuan, pittääkö paikkansa?
Mitä se riissi on?
Riissi on sellane valkonen muurahaisen munan näköne pötkylä jota ne siel muassa kasvattavahat. Kuulemma hyvvee syötäväks
Riisiä tullut tänne Ruotsin perukoille vasta 1600-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ei tottele, kun murrosikä. Aion kertoa asiasta papille, niin pappi saa laittaa heidät kuriin, kun itse en siihen pysty. Herran siun
Meillä ollaan itse selvitty, työhön laittaminen on monesti parempi keino kuin ankara kurittaminen. Vaan täytyy koettaa keksiä jokahiselle semmoista tekemistä, joka on mieluista. Meidän juhana tykkää teurastamisesta, erityisesti kanojen tappaminen on Juhanasta hauskaa, kun päättömät kanat kulkevat pitkin pihaa.Sigrit tykkää marjoja noukkia ja sitä saa tietysti tehdä aina kun kerkiää. Jakopia en meinannut saada mistään innostumaan, mutta laitoin kalastamaan, Jakop onkin keksinyt monta uutta tapaa, tehnyt kummallisia rakennelmia joihinka kala menee ihan itsestään. Välillä on tietenki tehtävä sellaistakin mikä ei tunnu hauskalta, kun kaski on poltettava
Meillä on turvekatto, ei tarvitse korjata, paranee aina vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää iltaa cizcod ja welijed! Kertokaa pas onko se paljon puhut tu KAF FI vaa rallista?
Kahvikin tuli vasta 1600 Suomeen.
Sitä en kysynyt että koska kahvi tuli Suomeen. Merillä seilatessa siitä puhuttiin satamien kapakoissa, mutta en uskaltanut tilata sitä, panin vähät rahani varmaan juomaan elikä ostin olutta. Joilla oli enempi rahaa ostivat viinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni väittää että haluaa erota, minä olen eri mieltä. Mitä pitäisi tehdä?
(ei muutettu, samat kysymykset mietityttävät vuosisadasta toiseen)
Eroaminen on keksitty/tullut mahdollisesti vasta alle sata vuotta sitten.
Sitä hän ei kysynyt. Kyllä lipettiin lähteneitä on ollut maailman sivu, jos ei oma akka enää miellyttänytkän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ave Maria ihana kappale! Mitä muut on mieltä?
(ei tarvinnut muuttaa :DD)
Ave Mariat hyppää jo renensanssiin ja sitten 1800-luvulle.
Älä höpötä. Meidän kylän pappilan neidit opettivat meille ave mariaa kun oltiin nuoria, saattoi olla eri ave maria kuin mistä lapsienlasten lapset intoilevat. Niin taikka näin, mutta sitähän kysyttiin että mitä ollaan mieltä. Minä olen sitä mieltä että vanhoista kansan lauluista olen tykännyt enemmän, ja niitä laulanut jo pikku siskoilleni kun heitä kehdossa viisivuotisna soudin uneen.
Pitäisiköhän avata uusi keskusteluketju, johon toi Besser Wisser ei ole tervetullut?
Vierailija kirjoitti:
Maapallo onkin pyöreä, todisteita!
Voi hyvänen aika, uskotko sinä kaikkiin nykyajan vouhotuksiin ja huuhaajuttuihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat perustaneet Kalmarissa jonkin unioonin. Toivottavasti tulee enemmän työpaikkoja koko alueella. Pitäisi nuo nuoremmat poijaat saada johonkin hommiin pois pankolta makailemasta joutosakkina.
Ossaako pojat ehkis aidan laittaa? Kun riukuaidan pojat ossaa niin ilmoittaa papille että lähtevät erämaahan uudistilallisiksi. Onhan ne jo erällä siellä käyneet? Vai paimenplikkoja riianneet erän käynnin ajan?
No eihän nykyajan nuoret mitään osaa! Me tehtiin nuorena risuaita aamupäivän aikana valmiiksi. Nykynuoret haluavat vain huvitella. Ovat tottuneet pääsemään helpolla ja saamaan kaiken ilmaiseksi.
Päätinpä minäkin vierailla tuolla sivulla. Kovasti on huonot vitsit siellä. Parempia nauruja olen tällä palstalla kokenut, paitsi silloin, kun joku rupeaa päättäjiä tähän ketjuun tuomaan. Silloin alkaa se mahoton vihapuhe!