Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskiajan vauva.fi

Vierailija
29.06.2017 |

Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?

Kommentit (1957)

Vierailija
1881/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisiköhän avata uusi keskusteluketju, johon toi Besser Wisser ei ole tervetullut?

Minulle sopii. Hänen tietonsa eivät edes ole täsmällisiä.

Vierailija
1882/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenna on kirkkopäivä. Ajateltiin kammata tukat koko perhe. Otetaan kaapista iso ahvenanruoto ja ollaan herroiksi.

Harmi vaan että naisten on kirkossa hiukset peitettävä huivilla, hölmö vaatimus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1883/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni haamu pääsi karsikosta läpi vaikka veistimme kuolinpäivän mäntyyn. Voiko pappi auttaa?

Vierailija
1884/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää iltaa cizcod ja welijed! Kertokaa pas onko se paljon puhut tu KAF FI  vaa rallista?

Kahvikin tuli vasta 1600 Suomeen.

Sitä en kysynyt että koska kahvi tuli Suomeen. Merillä seilatessa siitä puhuttiin satamien kapakoissa, mutta en uskaltanut tilata sitä, panin vähät rahani varmaan juomaan elikä ostin olutta. Joilla oli enempi rahaa ostivat viinaa.

Minäkin kuulin siitä siellä puhuttavan, sanottiin että kaffe priskaa niin. Jos tännekin sitä tuotaisiin niin voitaisiin ehkä sitten sanoa: jollei sauna, terva, viina ja kaffe auta, niin tauti on kuolemaksi.

Vierailija
1885/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisiköhän avata uusi keskusteluketju, johon toi Besser Wisser ei ole tervetullut?

Minulle sopii. Hänen tietonsa eivät edes ole täsmällisiä.

Hän taitaa olla sieltä pimeältä keskiajalta

Vierailija
1886/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä keskustelua on mukava välillä lukea. Itsellenikään ei faktat keskiajasta ehkä ole ihan haussa, mutta tärkeintähän on selvitä ja pystyä elämään omassa ajassaan eli nyt siis vuodessa 2025. Vaikeaa tämä onkin monessa mielessä, mutta ei kukaan meistä missään keskiajalla olisi selvinnyt. Moni meistä tähän kirjoittavista olisi jo kuollut nälkään, rankkaan työntekoon, tulehdukseen tai johonkin pieleen vaivaan tai sitten ihan synnytykseen/lapsivuoteeseen.

Vierailija
1887/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä keskustelua on mukava välillä lukea. Itsellenikään ei faktat keskiajasta ehkä ole ihan haussa, mutta tärkeintähän on selvitä ja pystyä elämään omassa ajassaan eli nyt siis vuodessa 2025. Vaikeaa tämä onkin monessa mielessä, mutta ei kukaan meistä missään keskiajalla olisi selvinnyt. Moni meistä tähän kirjoittavista olisi jo kuollut nälkään, rankkaan työntekoon, tulehdukseen tai johonkin pieleen vaivaan tai sitten ihan synnytykseen/lapsivuoteeseen.

Onpa tyhmä kommentti. Sehän on selvää, että kaikki me johonkin joskus kuolemme. Jos esipolvemm eivät olisi selviytyneet keskiajasta, ei meitä olisi.

Miksi tämä ketju pilataan tällaisilla tosikkomaisilla kommenteilla?

Vierailija
1888/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette siitä, kun meidän poikaviikarit haluavat tehdä puusta miekat ja leikkiä niillä sotaa? Sanovat että muillakin pojilla on miekat ja toisilla on jousetkin. Miten voisi poikia ohjata kehittävämpiin leikkeihin ettei niistä väkivaltaisia tappelijoita kasva?

Vierailija
1889/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni haamu pääsi karsikosta läpi vaikka veistimme kuolinpäivän mäntyyn. Voiko pappi auttaa?

En uskaltaisi papille puhua asiasta, pappihan on kieltänyt tuollaiset merkkien piirtelyt ja voisi laittaa jalkapuuhun istumaan taikka sakon määrätä.

Vierailija
1890/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette siitä, kun meidän poikaviikarit haluavat tehdä puusta miekat ja leikkiä niillä sotaa? Sanovat että muillakin pojilla on miekat ja toisilla on jousetkin. Miten voisi poikia ohjata kehittävämpiin leikkeihin ettei niistä väkivaltaisia tappelijoita kasva?

Eipä tuolta taija välttyä. Itse en antanut lasteni leikkiä pyssyleikkejä. Jyrsi leipäpalasta itselleen pyssyn!

Vierailija
1891/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En uskaltaisi papille puhua asiasta, pappihan on kieltänyt tuollaiset merkkien piirtelyt ja voisi laittaa jalkapuuhun istumaan taikka sakon määrätä.

Olen siinä luulossa että sinun täytyy itse käydä viemässä miehesi manalaan. Ehkä joku osaa neuvoa että kuinka sieltä pääset takaisin ihmisten ilmoille.

Vierailija
1892/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siinä luulossa että sinun täytyy itse käydä viemässä miehesi manalaan. Ehkä joku osaa neuvoa että kuinka sieltä pääset takaisin ihmisten ilmoille.

Olet ollut ukollesi liian lempeä, kun hän ei haluaisi pois luotasi. Manalassakin hän anelee sinua ottamaan hänet mukaan, mutta pysy lujana, jos pysähdyt ja katsot taaksesi niin sinne jäät.

Vierailija
1893/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuolta taija välttyä. Itse en antanut lasteni leikkiä pyssyleikkejä. Jyrsi leipäpalasta itselleen pyssyn!

Kaikkea ne keksii, no tuo sentään myrkytön vaikka jumalanviljan halveksuntaa. Naapurista meni kaks penskaa, tekivät muitten mallin mukaan ja yllyttäminä koiranputkesta hernepyssyn. Vaan se ei ollutkaan tavallinen koiranputki, oli myrkkyputki. Opettakaa lapsillenne myrkkykasvit!

Vierailija
1894/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä noistakin naapurikylän kakaroista tulee? Raapustelivat KIRKON takaseinään naisen vetun kuvia. Onko mikään enää pyhää noille roikaleille?

Vierailija
1895/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä noistakin naapurikylän kakaroista tulee? Raapustelivat KIRKON takaseinään naisen vetun kuvia. Onko mikään enää pyhää noille roikaleille?

No naisen vettua ei ne pikkupojat kyllä ole nähneet, kunhan huijaavat toinen toistaan, sanon minä.

Vierailija
1896/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on polvet ihan ruvella kun ukko painaa täysiä takaapäin luolassa tai kallion laella.

Vierailija
1897/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on polvet ihan ruvella kun ukko painaa täysiä takaapäin luolassa tai kallion laella.

Älä valehtele.

Vierailija
1898/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenna on kirkkopäivä. Ajateltiin kammata tukat koko perhe. Otetaan kaapista iso ahvenanruoto ja ollaan herroiksi.

Harmi vaan että naisten on kirkossa hiukset peitettävä huivilla, hölmö vaatimus.

Nuoria tietenki harmittaa mutta minä olen tyytyväinen, ei tarvitse niin kylmästä hytistä kun käy voimille seisominen. Pappi puhuu palturia tuntikausia.

Vierailija
1899/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappi sanoi että jossain isoissa kirkoissa istutaan penkeissä. Mutta kirkkoväärti sanoi ettei meillä ole varaa, hyvä että on katto pään päällä.

Vierailija
1900/1957 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on keuhkotaudissa ja puhelin ei toimi. Täytyy varmaan käydä naapurissa, jos sen wifi-yhteys pelaisi.