Keskiajan vauva.fi
Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?
Kommentit (1957)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on etuhampaat mädäntyneet, lähden kylän sepän luo vedättämään hampaat pois.
Woi sinua poloista. Toivottavasti saat pian avun vaivaasi.
Kerran kylällä eräs nuorukainen semmoisella käyrällä pitkällä kepillä laukaisi kiven suoraan ystävän hampaisiin. Myös häne menetti etuhampaansa. Oli se hymy aika harva, mutta poika sai vaimon, Viron maalta!
Kunpa selviytyisi hengissä synnytyksestä!
Vierailija kirjoitti:
Olis pitkästä aikaa peseytymispäivä. Johan edellisestä on jo puoli vuotta aikaa.
Epätervettä tuollainen jatkuva peseminen.
Ostin oravannahoilla torilta perseensuteja koko huushollille. Ajateltiin elää vähän hienommin.
Vierailija kirjoitti:
Sahti se tuntuu monille mahavaivaa aiheuttavan.
Suopursussa ja mesiangervossa jos talon emäntä säästää, se mahavaivat aiheuttaapi ja säästö katoaa riu'ulla kun ruokaa pitää useasti tarjota. Kunnon oluessa on molempia makukasveja ja niin paljun, että kun kyläpappi sahtia maistaa, ei tarvihe kysyä onko mausteita.
Waatimucseni tulewalle puolisolleni:
- Oltawa todistetusti siweellistä elämää elänyt.
- Paino wähintään 100 kg.
- Witiwalcoinen iho, Ei saa näcyä päiwettymistä edes naamassa.
- Isänsä on oltawa wähintään caupungin 10 riccaimman cauppiassuwun edustaia.
- Icä oltawa 16-24 wuotta. Corcea sosiaalinen asema cäy jos on wanhempi.
- Todistetusti cäynyt sunnuntaicircossa säännöllisesti wähintään wiimeisen puolen wuoden aicana.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olen synnyttänyt pojan ja olen todellinen waimo ja emäntä, woinco wihon wiimein sulcea anopin asumaan aittaan?
Voit sulkea, mutta ei se kannata, ukkosi ei tykkää. Laita anoppi töitä tekemään, se on kaikki kotiinpäin..
Vierailija kirjoitti:
Rukoile synnyttäjien suojelijoita Pyhää Annaa ja Pyhää Markettaa, ja ole välilöissä verenseisottajaämmän kanssa, voi tarvita hänenkin apua. Se on luojan kädessä kuinka käy, toinenkin akka synnytti 8 tytärtä ja sen päälle kolmostyttäret, ja elää vaan ja haluaa vielä synnyttää että jospa tulisi talonpitäjä, poikalapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rukoile synnyttäjien suojelijoita Pyhää Annaa ja Pyhää Markettaa, ja ole välilöissä verenseisottajaämmän kanssa, voi tarvita hänenkin apua. Se on luojan kädessä kuinka käy, toinenkin akka synnytti 8 tytärtä ja sen päälle kolmostyttäret, ja elää vaan ja haluaa vielä synnyttää että jospa tulisi talonpitäjä, poikalapsi.
Kuulin kerran pentuna kun vanha akka seisatti sanoilla veren niin että haava lakkasi vuotamasta. Muistan vain alun että seiso veri niin kuin seinä Tietääkö joku kuinka sitten sanotaan?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka te saatte ajan silloin kun auringonkello ei näytä aikaa kun on pilviä ja lunta sataa. Liika aikasin en tahtoisi taksvärkkiin mennä. Mutta ei hyvä heilu jos myöhästyy.
onko pitkäki matka, kerkiätkö ajoissa jos kukon kiekasun aikaan lähdet?
Vierailija kirjoitti:
Joku oli kyllästynyt pirtin mustuuteen mutta minä näin unen tulevaisuudesta v 2025 voitteko kuvitella? Kaikkilla oli ihan vitivalkoiset asumukset kuin taivaassa oltaisiin siellä, oli valkoisia taljoja ja höyheniä ja kiiltvät lasiset pinnat ja voi sitä valoa miten valkoista se oli. Tällaisen näyn näytti Isä minulle unissani. Voitteko kuvitella? Kaikkialla oli puhdasta ja häikäisevää.
Voi mahoton lakkaa höpäjämästä. Eihän sellaisissa oloissa olisi hiirille, madoille, toeakoille ja sontiaisille mitään syömistä, ne alkaisivat lapsia järsimään ja ehkä isompiakin ihmisiä.
Tule Hiidestä hevonen, Jonnen sanoitus. Väkevät sanat!
Nyt on maalimakirjat seksisin. Kuulin, että eläimiä ei saa pian lainkaan pitää navetoissa tai talleissa. Ne täytyy vapauttaa luontoon. Puhuvat ennallistamisesta. Ikinä kuullutkaan moista sanaa saati mitä se tarkoittaa.
Mieli on musta, luonto vihreä.
Naapurin akka haukkui minua noidaksi!
Vierailija kirjoitti:
Naapurin akka haukkui minua noidaksi!
Tuo noidaksi kutsuminen on kyllä melko loukkaavaa. Me synnymme sellaisiksi kuin ollaan,
pystyykö tuosta noituudesta parantumaan? Onko siihen mitään eheytyshoitoa olemassa vai onko tuomio heti vaan järveen tai roviolla?
Itselläni alkava noituus. Alkoi yövalvomisilla ja tosi kovilla raivokohtauksilla. Puhun myös itsekseni ja lauon suusta rumia sanoja ja manaan vaikkapa muiden tekemisiä. Pientä ihmisvihaa myös esiintyy.
Tilanne helpottanut, mutta olen todella huolissani. Lisäksi olen pieniin päin ja pelottaa, jos tartutan tämän lapseen. Miehellä ei ole oireita vielä.
Laitan aina saunatontuille maitoa juotavaksi. Ollaan saatu aina hyvät löylyt.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni alkava noituus. Alkoi yövalvomisilla ja tosi kovilla raivokohtauksilla. Puhun myös itsekseni ja lauon suusta rumia sanoja ja manaan vaikkapa muiden tekemisiä. Pientä ihmisvihaa myös esiintyy.
Tilanne helpottanut, mutta olen todella huolissani. Lisäksi olen pieniin päin ja pelottaa, jos tartutan tämän lapseen. Miehellä ei ole oireita vielä.
Tietyssä iässä hedelmällisyytensä menettävillä vanhenevilla naisilla on kaikilla tuo edessä. Sinäkin vanhenet ja tämä on luultavasti nyt viimeinen raskautesi. Vuotaminenkin loppuu, eikä raskaaksi tosiaan voi enää tulla. Vanhojen naisten vaivoista on siis kyse. Tästä ei kuitenkaan sovi avoimesti puhua. Ehkä jonkun toisen samaa ikää olevan naisen kanssa voi asiasta varovasti keskustella. Naisen osaan se tämäkin kuuluu.
Noituudesta tuskin siis kuitenkaan on kyse, vaan näistä vanhojen naisten vaivoista. Oireetkin ovat samanlaisia kuin raskauksissa, että varsinkin vanhempi nainen saattaa sekoittaa nämä kaksi keskenään.
Olis pitkästä aikaa peseytymispäivä. Johan edellisestä on jo puoli vuotta aikaa.