Keskiajan vauva.fi
Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?
Kommentit (1960)
Onko 3-vuotias kyllin vanha soutajaksi kirkkoveneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Apuuva apuuva! Näin juuro jotain kamalaa Alexantrian torilla. Joukko vaihaisia pappeja raahasi kirkuvaa naista tukasta kiskoen ympäri forumia ja mestattuaan naisen- sytyttivät Alexantrian kirjaston tuleen.
Anteeksi, mutta tuo tapahtui ennen keskiaikaa.
Apua!! Naapurissani asuu nainen, jota epäillään noidaksi!! Hän keittelee outoja keitoksia ja kasvattaa rottia. Ruttoakin on useammin nyt lähiseuduilla näkynyt. Miten suojautua hänen noitumiseltaan, vai onko se vain pappien luuloa? Olisiko vinkkejä?
Onko Riikka Purevantytär noita?
Mitä lahjaksi Riikka Purevantyttärelle?
Nyt on kekrikin vietetty. Peteriä ja Riikka Purevantytärtä ei näkynyt tänään kirkonmenoissa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kekrikin vietetty. Peteriä ja Riikka Purevantytärtä ei näkynyt tänään kirkonmenoissa.
Pilasit vähän tämän ketjun, huomasitko?
Jätetään politiikka tästä ketjusta. Pilaa tunnelman ja todella hauskat ja nokkelasti keksityt jutut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kasvain niskassa, kohta vasikan kokoinen. Lääkäri määräsi hoidoksi hevosenlantaa lusikallinen aamuin illoin. Hyi mitenhän tuon sais menemään alas? Mutta kyllä sen lääkkeen ennemmin syö kuin lakkaa syömättä. Kuulemma parhaisiin tutkimuksiin perustuu.
Kuulostaa pahalta tuo pahka. Ei kai vain tohtori tarkoittanut, että sitä lantaa sivellään pahkan pintaan. Kutsutaanko sitä nyt kohdalle tarkoittavaksi lääkkeeksi. Toki jos toimii suun kautta niin mikäs siinä, irvistellen kohti parantumista.
Miten te olette saaneet vauvat pysymään hengissä? Meiltä kuoli jo kolmas.
Vierailija kirjoitti:
Olen vauraan kartanon pyylevä emäntä, on maita ja mantuja, maaorjia ja alustalaisia. Mutta itse ongelmaan. Nyt on niin paljon aitan avaimia ja muuta sälää vyöllä, että vyö ei pysy ylhäällä. Mikä neuvoksi.
Kaswatettakohon suurempi watsakumpu estämään wyön alas-wierimistä.
Tuon avainten paino on kyllä melkoinen taakka. Olen itse joitain avaimia ripustanut jopa kaulaan, roikkuvat nyörissä. Uskon kyllä, että joskus tulevaisuudessa ei tämmösiä nykkeleitä kaulassa roikotella. Aitat avautuvat aivan toisella tavalla, saattepa nähä! Tuommonen kilisevä kapistus on kovasti epäkäytännöllinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuon avainten paino on kyllä melkoinen taakka. Olen itse joitain avaimia ripustanut jopa kaulaan, roikkuvat nyörissä. Uskon kyllä, että joskus tulevaisuudessa ei tämmösiä nykkeleitä kaulassa roikotella. Aitat avautuvat aivan toisella tavalla, saattepa nähä! Tuommonen kilisevä kapistus on kovasti epäkäytännöllinen.
Loitsuwoimin avautuvat ukset! Kas siinä onkin mielentuotos! Taikakeinoja vain opettelemaan ja aittain ovet auki. Kaiken kuulee, kun vanhaks' elää! Houkkain houretta minusta!
Onko hunajasima parempaa kuin olut tai lämmitetty viini noin niikuin pimeän ajan juhlajuomaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loitsuwoimin avautuvat ukset! Kas siinä onkin mielentuotos! Taikakeinoja vain opettelemaan ja aittain ovet auki. Kaiken kuulee, kun vanhaks' elää! Houkkain houretta minusta!
Sanovat, että perä-Pohjolassa olisi Noita, joka avaa lukot taikakeinoin. Mutta varmastikaan tällaiset voimat eivät ole Jumalasta! Hänellä tuskin riittää aikaa meidän lukkoimme aukaisuihin, vaan on nämä loizut itsensä Paholaisen woimakeinoja. Parempi on hylätä tällaiset keinot ja vain kantaa niitä avaimia vastakin.
Vierailija kirjoitti:
Onko hunajasima parempaa kuin olut tai lämmitetty viini noin niikuin pimeän ajan juhlajuomaksi?
Entä miten valmistatte nauriit jouluksi? Meidän lapset valittaa, että on syöty nauriita jo koko vuosi, ja niinhän tietysti onkin syöty. Haluaisin niitä jotenkin joulun kunniaksi maustaa. Metsästä pitäisi mausteiden löytymän, kun olemme vähävaraisia. Onko hyvää resettiä kellään?
Vai nykkelit joskus katoais. Ei tule tapahtumaan. Aina immeiset tarviivat lukon ja avaimet ommaisuutensa suojaksi.
Yhtä harhainen on tuo aatos kuin että tulisijat sammutettaisiin. Mistä lämpö, valo ja missäs ruokas sitten valmistat. Varmaan tulee lämpö maan alta tai valo tuvan seinästä. Voi sua polonen, minkä vitsit murjasit ja taas me ukot kievarissa sun jutuille naurettiin.
Kuinka on teillä päin läntenyt uusi vuosi alulle.
Meille syntyi seittemäs mukula. Terve poika on, luojalle kiitos. Päästäis nyt tämän talven yli ilman surua ja murheita.
Mikä on paras tapa poistaa persuuksiista sonta sontimisen jälkeen.
Ne owat uusinta uutta: pöksyissä eli Housuissa on erityinen Nappi, jonka aukaisemalla saa asians hoidettua helposti lähimpään katuojaan, eikä pöksyt tahraannu Ulostuksesta. Meidän mies on kovasti pitänyt tästä Keksinnöstä! Ostakaa vain Turun torilta tämmöinen Nappi, sekä ommelkaa muutoin aiwan tawalliset rohdinpöksyt miehelle. Taikka voipi luunpalasta tehdä Napin myös itse, jos on köyhempi.