Keskiajan vauva.fi
Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?
Kommentit (1960)
Olen neito Katariina Jaacontytär 14 v. Naapurikylän leski-isäntä Axel Maununpoika on kosinut minua puhemiehen välityksellä. Axel Maununpojalla on neljä lasta. Vaimo kuoli lapsivuoteeseen viidettä synnyttäessään. Hienon huivin toi lahjaksi! Hänen äitinsäkin on kuulemma ihan sävyisä ihminen, vaikka on jo viidenkymmenen ja kumarainen hampaaton mummo. Mitä mieltä olette? Menenkö Axel Maununpojan vaimoksi. En haluaisi piiaksikaan lähteä vieraisiin pirtteihin! Siellä joutuu vielä yöllä viihdyttämään isäntää!
Olen köyhä piikaa isossa talossa. Yllätin talon isännän ja naapuritalon isännän harrastamasta haureutta tallissa kun olin menossa talliin töitä tekemään. Joudunko tämän takia helvettiin tai joudunko lähtemään tästä talosta? Emännälle en tästä kerro. Emäntä kohtelee meitä piikoja hyvin, saamme ruokaa ja kunnon yöunet ja isäntäkin jättää meidät piiat rauhaan. Talossa on myös vain kolme lasta. Nyt tähän kaikkeen onkin selitys.
Vierailija kirjoitti:
Vati, jolla ulosteet heitetään kadulle, alkoi vuotaa. Mistä hyvä korjausmies tähän hätään?
Laita persusta ikkunasta ja vuodata haisevat tuotteet kadulle ilman astioita.
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä piikaa isossa talossa. Yllätin talon isännän ja naapuritalon isännän harrastamasta haureutta tallissa kun olin menossa talliin töitä tekemään. Joudunko tämän takia helvettiin tai joudunko lähtemään tästä talosta? Emännälle en tästä kerro. Emäntä kohtelee meitä piikoja hyvin, saamme ruokaa ja kunnon yöunet ja isäntäkin jättää meidät piiat rauhaan. Talossa on myös vain kolme lasta. Nyt tähän kaikkeen onkin selitys.
Tee kymmenen katumusharjoitusta ja unohda sitten koko näkemäsi asia. Kyllä Herra rankaisee synnintekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen neito Katariina Jaacontytär 14 v. Naapurikylän leski-isäntä Axel Maununpoika on kosinut minua puhemiehen välityksellä. Axel Maununpojalla on neljä lasta. Vaimo kuoli lapsivuoteeseen viidettä synnyttäessään. Hienon huivin toi lahjaksi! Hänen äitinsäkin on kuulemma ihan sävyisä ihminen, vaikka on jo viidenkymmenen ja kumarainen hampaaton mummo. Mitä mieltä olette? Menenkö Axel Maununpojan vaimoksi. En haluaisi piiaksikaan lähteä vieraisiin pirtteihin! Siellä joutuu vielä yöllä viihdyttämään isäntää!
Oletko miettinyt luostarivaihtoehtoa? Voisi olla sinulle sopiva. Kysy birgittalaisluostarista esittelyä.
Kartanonemäntä laiskistui ja alkoi tehdä päivittäin kaikki tarpeensa pottuun. Ei huvita piikana kuskata haisevia jätöksiä joka päivä navetan lantakasaan. Yksi piika kertoi saaneensa emäntänsä lopettamaan tarvelaiskottelun, kun piika pottua kantaessaan meni löyhkäävn potun kanssa avaamaan ovea kuninkaan virkamiehelle. Mies meinasi tukehtua, kun sai jonkin kohtauksen potun levittämästä miasmasta.
Pitäisikö toimia näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt luostarivaihtoehtoa? Voisi olla sinulle sopiva. Kysy birgittalaisluostarista esittelyä.
En haluaisi luostariinkaan mennä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi luostariinkaan mennä!
Voisithan olla luostarissa noviisina ja sitten miettiä lähteäkö pois vai alkaa nunnaksi.
Vaihdetaan vaivalla kafvatetut maapäärynät olueeseen. Herran kofto meni viimeifeenkin hampaafeen ja nyt onpi koko kalufto irronnut.
Oveni on aivan naapurin uuden ulkohuoneen kohdalla. Hajut ja äänet häiritsevät. Rakensi piruuttaan. Auttaako aidan rakentaminen väliin?
Peljästyin, kun sikiöt ovat alkaneet konttailla tuvassa oljissa ja elämöidä elikoiden lailla! Mikä on tämä witsaus!? Sioissa ja lampaissa on jo tarpeeksi kaitsemista, etteivät puurokattilaa kaada, ja sitten omat lapset ovat kuin riiwatut laumassa mukana riekkumassa. Lieneekö paholaisen tekoja tämmöiset? Mieroonko nuo juuttaat lähetän haukkumasta ja maukumasta??
Ei kyllä ollut warhais-keskiajalla tämmöistä pirunkuria jälkikasvussa!
Vierailija kirjoitti:
Oveni on aivan naapurin uuden ulkohuoneen kohdalla. Hajut ja äänet häiritsevät. Rakensi piruuttaan. Auttaako aidan rakentaminen väliin?
Mikä ompi ulkohuone? Sisällä ne huoneet on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alemman säädyn sisarille se on samaa ruokain valmistusta ja siivoamista kuin piikomassakin.
Hitto tota maanmittaria, se on lohkonut kylän maat jo kuudetta kertaa. Nyt laitettiin emännän, kolmen naimattoman tyttären ja piian kanssa samaan aittaan. Jospa lohkeaisi se vehmas peltotilkku siitä suon vierestä. Pastorille kiljupäissäni avauduin aiheesta, pastori sanoi että pitäis laittaa nuori renkipoika ja kulho ankanrasvaa niin alkaa maat jakaantumaan halutulla tavalla.
Niin onhan se maanmittari ruotsin kruunun väkeä, ne on kuulemma vähän sellasia. Sääliksi käy kyllä renkipoikaa, mutta jos jouluna annat sille vuosittain yhden ruisleivän palkkioksi työstä maanmittarin sängynlämmittäjänä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä sinulla, tyttöparka, siihen sanottavaa ole. Isäsi sen päättää.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä neitsyt (toivottavasti!) Katariina, onko Axel Maununpojalla varallisuutta? Onko hän hurskas? Kohteliko hän hyvin ensimmäistä vaimoaan eli ei piessyt, pakottanut raatamaan liiaksi eikä kieltänyt vaimolta ruokapöydässä istumista? Ovatko lapset vielä pieniä?
Jos nämä asiat ovat oikealla tolalla on Axel Maununpoika varteenotettava ehdokas puolisoksi. Olet tosin nuori, mutta jos miehen äiti elää samassa taloudessa hän opettaa sinulle emännän velvollisuudet.
Jos anoppi ja mies ovat hyvänluontoisia sinulla ei ole mitään hätää. Kun jäät aikanaan leskeksi perit omaisuuden ja voit valita itsellesi mieluisan toisen aviomiehen. Rahalla saa varsinkin varattoman ja nuoren puolison. Toivotan menestystä ja Pyhän Marian suojelusta! Leski Gertrud
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko jo aloittaneet perunan ja muiden juuresten säilömisen maakellareihin, kun tulee taas kylmä talvi?
Ei ollut perunaa keskiajalla, nauriita kylläkin.
Suomessa keskiajan katsotaan loppuneen jo noin 1520, tämä juttuhan käsittelee 1600-lukua. Tosin peruna tuli Suomeen vasta 1700-luvun puolivälissä.
Olipa hirveätä leiskuntaa taivahalla yöllä vasten kuluvan viikon kolmatta päivää. Loimusivat kirkkahina niin punaiset tulenlieskat kuin viherjäiset liekit, jotka jälkimmäiset varmaankin helvetillistä rikin paloa kuvastivat. Siinä oli muistutus siitä, että HERran paluun päivä on lähellä, totisesti, amen!