Keskiajan vauva.fi
Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?
Kommentit (1960)
Ingeborg Katarina Kemiöstä God Morgon. Minut on tuleva naittamaan naapuripitäjän Henrik Asser Torstenssonille. Minä olen 19 kesää ja hän 21 kesää vanha. Hänellä on valmiina isänsä Eerikin mailla torppa ja 10 lypsävää lehmää meille, sekä venhe rannassa kalastusta varten, yksi hevonen ja kolme sikaa. Minulla on varastossa jo omia yrttejä, villalankaa ja käsitöitä, kuten kirjailtu peitto ja jopa pitsiä, jota äidin äiti oli saanut palkaksi eräältä säätyläisnaiselta. Hääyötä varten olen virkannut yöasun ja olisinkin siitä kysynyt. Milloin se laitetaan ylle ja mitä tapahtuu hääyönä miksi tarvitaan erillinen uusi asuste hääyönä. Yritin kysyä äidiltäni ja vastaus oli, kyllä Jumalan armo ohjaa teidät oikeaan suuntaan, katsot vain kohti Jumalaa ja rukoilet, niin kaikki sujuu kuten raamatussa on tarkoitettu. Raamatussa ei mainita erillistä yö-asua. Meidät vihitään Kemiön kirkossa kahden täydenkuun jälkeen. Minut saattavat vihille isäni Claus, äitini Mina, siskot Ragnil, Ulrika, Stiina ja veljeni Arvid. Äidin äiti Hildur ja isän Äiti Wendila. Tulevan aviomiehen puolelta äitinsä Margareta, isänsä Eerik, veljensä Andreas ja Asser, siskonsa Serafina, Sofia, Ulla ja Valborg. Kysymys siis oli hääyön asusteesta ja miksi sitä tarvitaan.
On Perkeleestä lähtöisin tämä nykyinen puute suoneniskijöistä. Jos menee hankkimaan helpotusta vaivoihinsa luostarin apotilta, saa vastineeksi luopua koko perintöosastaan eikä varmaa ole silti jääkö henkiin.
Yksi tallirenki oli pistänyt pystyyn practicuksen, vaikka hän ei ollut saanut lainkaan oppia ja kokemustakin oli naudoista ja hevosista. Niinpä se kiskoi minulta kipeän hampaan suusta kengityspihdeillä ja piti juoda litra paloviinaa että yleensä jäin henkiin.
Hallitsija kerää verorahat sotaväen varusteluun. Kohta lähdetään, arvaan minä.
Kävin taas pitkästä aikaa kaupungilla palvelijani kanssa: kadut ja torit täynnä jotain räkäisiä ja likaisia ihmisiä kerjäämässä ja varastamassa. No sain sentään hankittua torilta yhden 5-vuotiaan tallipojaksi, mutta myyjät kehtasivatkin kaupan päälle kerjätä ja pyytää vielä lisää rahaa, kun on muka niin kurjaa ja vaikeaa, nyyh nyyh. On se kumma, kun 99 prosenttia kansasta vain lisääntyy ja ruikuttaa meitä hyvätuloisia elättämään itsensä. Eivätkö laiskat tajua tehdä mitään itse elantonsa eteen? Jokaisella on yhtäläiset mahdollisuudet olla vaikka lakimies, vouti tai rovasti, jos vain haluaa, mutta ei kelpaa laiskoille kunniallisuus, työnteko ja ahkeruus. Jos niitä kiinnostaa vain kerjätä, kyntää tai olla joku maaorja, portto tai kalanpyytäjä, niin voi voi, alanvalintakysymys. Onneksi oma mieheni on sentään oikeamielinen ja ahkera ja Jumalan armosta saanut kaiken hyvän perheellemme (vaikka suku ja suhteet on ehkä vähän auttaneet, mutta se on sivuseikka). Köyhät saavat sen mitä ansaitsevatkin. Tulispa se musta surma jo tännekin harventamaan niitä loisia, me oikeamieliset olemme kuulemma turvassa siltä (kuulin papilta).
Vierailija kirjoitti:
On Perkeleestä lähtöisin tämä nykyinen puute suoneniskijöistä. Jos menee hankkimaan helpotusta vaivoihinsa luostarin apotilta, saa vastineeksi luopua koko perintöosastaan eikä varmaa ole silti jääkö henkiin.
Yksi tallirenki oli pistänyt pystyyn practicuksen, vaikka hän ei ollut saanut lainkaan oppia ja kokemustakin oli naudoista ja hevosista. Niinpä se kiskoi minulta kipeän hampaan suusta kengityspihdeillä ja piti juoda litra paloviinaa että yleensä jäin henkiin.
Itelläni just samoin. Poski oli turvonnut kuin lehmän pötsi keväällä ja hammasta pakotti niin vietävästi.
Paloviinaa meni kyllä, mutta sen hörppi se kelmi seppä, joka tempasi salamana hampaan irti, juurineen päivineen. Otti niin kipeää, mutta pakotus jäi sepän verstaalle, siitä onni.
Liekö tuo ollut rangaistus siitä, kun haukottelin kirkos ja paha pääs suusta sisään.
Saattaa olla, että Kemiön tytön yöasu hääyönä jää kapiokirstuun fiikattuna. Ei sitä kannata ekana yönä sotkea. Itse sain semmosen vinkin hääyölle, että pysyttele rentona ja makaa kuin kuollu kala, älä turhia pyristele.Hyvin se menee ja äitis on oikeas, Herra johdattaa oikeaan suuntaan.
Komea mies tuli ulkomailta ratsunsa kanssa kosimaan minua, mutta mitä teen kun vieraisiin ei saisi koskea ja kylällä riehuu ruton lisäksi juoruja, että minut olisi jo luvattu naittaa naapurin Joosepille. Jooseppi on 39v, lihava ja viljelee maata..ei siis kiinnosta. Jooseppi näyttää kylän juoruämmien mielestä komialta, vain jos sillä olisi varaa toiseen ratsuun ja eivät pidä komeasta ulkomaisesta miehestä kun on niin laiha. Kumpaa miestä suosittelette tulevaksi aviomiehekseni? Vanhapiika kyselee.
Vierailija kirjoitti:
Komea mies tuli ulkomailta ratsunsa kanssa kosimaan minua, mutta mitä teen kun vieraisiin ei saisi koskea ja kylällä riehuu ruton lisäksi juoruja, että minut olisi jo luvattu naittaa naapurin Joosepille. Jooseppi on 39v, lihava ja viljelee maata..ei siis kiinnosta. Jooseppi näyttää kylän juoruämmien mielestä komialta, vain jos sillä olisi varaa toiseen ratsuun ja eivät pidä komeasta ulkomaisesta miehestä kun on niin laiha. Kumpaa miestä suosittelette tulevaksi aviomiehekseni? Vanhapiika kyselee.
Ota Jooseppi. Nuari laiha ulkomaalainen kumminki lihoo muutamassa wuodessa ja tukkaakin jää vain hiukan ohimon molemmin puolin. Jos vielä kylän ämmätkin Jooseppia himoittee, niin näytä nille, mistä se kana pissaa!
Woimia valintaan, eläkä anna moisen pulman viedä yöuniasi.
Minulla puolestani pirunmoinen vaiva isossa kainalossa. Kutittaa kuin riivattu ja tunkiolla saa juosta pitkin yötä. On kuin tulisia hiiliä olis jalkainväliin piilotettu. Enkä ole ollut höveli muille, jos ei iso Taavia lasketa, mut se on pösilö.
Auttakaa ny ihmeessä syntistä.
O: Palavaa nuotiopuu. Hinta: kaksi jäniksenraatoo.
Nuotio sammui ja polttopuut kastuneet sateessa.
Voin hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itelläni just samoin. Poski oli turvonnut kuin lehmän pötsi keväällä ja hammasta pakotti niin vietävästi.
Paloviinaa meni kyllä, mutta sen hörppi se kelmi seppä, joka tempasi salamana hampaan irti, juurineen päivineen. Otti niin kipeää, mutta pakotus jäi sepän verstaalle, siitä onni.
<
Sitä se ei ole, vaan pahasti näyttää siltä, että koska sitä onnea on vaan rajallinen määrä niin sitä nyt vain ei ole riittänyt sinulle ja pesueellesi.
Katselepa ympärilles siellä kirkossa ja näet etupenkissä niitä rikkaita joille se sinunkin onnesi on kertynyt. Kyllä käy kateeksi.
Jos on vahingossa katsonut naapurin emäntää pahalla silmällä, niin joutuuko siitä roviolle?
Nimim: Karsastus
Tavarapaljous. Maakuoppamme alkaa olla täynnä kaikenlaista rojua.
Esi isoisoisän kivikirveitäkin on pakko mukamas säilyttää ja anopin tuomia kampakeraamiselta ajalta peräisin olevia ruukkuja. Polttopuiksi tuodut risutkin haittaavat liikkumista tässä hämäryydessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vahingossa katsonut naapurin emäntää pahalla silmällä, niin joutuuko siitä roviolle?
Nimim: Karsastus
Ei joudu. En itse ole ainakaan vielä joutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota Jooseppi. Nuari laiha ulkomaalainen kumminki lihoo muutamassa wuodessa ja tukkaakin jää vain hiukan ohimon molemmin puolin. Jos vielä kylän ämmätkin Jooseppia himoittee, niin näytä nille, mistä se kana pissaa!
Woimia valintaan, eläkä anna moisen pulman viedä yöuniasi.
Wae että minun Juaseppia kahtelette. Ette saa Juaseppia ikinä! Juaseppi on varattu tämän kylän isommalle, rehevimmälle emännelle eli minulle! Terweisin Wanhan kartanon emäntä.
Tulevana sunnuntaina linnassa taas suosittu kynttiläntekokurssi. Osallistujiksi toivotaan tänä vuonna muitakin kuin kylän vanhojapiikoja.
Myydään vähän käytetty pitopöytä tarpeettomana. Ei ole pitoja, ei kokattavaa eikä syöjiäkään jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Myydään vähän käytetty pitopöytä tarpeettomana. Ei ole pitoja, ei kokattavaa eikä syöjiäkään jäljellä.
Onko tämä tuote vielä saatavilla? Onko eläintalous? Käykö nouto? Onko tinkimisen varaa? Voitko lähettää sadan poronkuseman päähän postivaunuissa?
Maksan viisi taaleria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä tuote vielä saatavilla? Onko eläintalous? Käykö nouto? Onko tinkimisen varaa? Voitko lähettää sadan poronkuseman päähän postivaunuissa?
Maksan viisi taaleria.
Av.
Jono
Jono
Naapurin emäntä oli ollut Pääsiäisenä Kyöpelinvuorella paholaisen pitämissä juhlissa. Joku oli nähnyt menevän ja tulevan. Nyt pelkää joutuvansa roviolle ja säikkyy tulen tekemistäkin. Tyttärien on hoidettava tulenpidot.