Keskiajan vauva.fi
Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?
Kommentit (1960)
Meilleppä tuloo kohta hevonen. Vähänkö ylväänä ajetaan sillä sitten kunhan isämme saa ensin 8000 oravannahkaa kasaan kärryjen ostoon. Ei olla tuntevinaankaan jalakapatikassa kulkijoita kun mennään hevosella porukalla mestauksia katsomaan.
Nämä hajut! Eikö teitä kuvota? Jonkun viikon uudessa vauvassa on hyvä haju mutta pian sekin häipyy pois.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitään raskaampaa kuin synnyttää ruttokuumeessa kaksoset. Molemmat kuoli ja itsekin pian.
Itsekin olen kuollut jo aikoja sitten lapsivuoteeseen.
Olin äijälleni kolmas vaimo ja kaikki menivät ennen kolmea neljättään. Ukko sentään ymmärtää hankkia jälkeläisilleen uusia äitejä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä löydän säkkikangasta joka ei raavi vauvan ihoa ruvelle? Montako omenaa maksaa jos kapalon verran hankkii?
Ei se lapsriepu tarvia, kuin tiukan kapalon komsioonsa. Komsio kulkee mukana päivän töissä. Noin alun kolmevuotiaana sen voi jo päästää lattialle käpylehmillä leikkimään.
Iltasella päästetään sieltä potkiskelemaan turvepehkuvuoteelleen, joka kiinnitetään kattoon, etteivät rotat ja muut syöpäläiset sitä pääse kaluamaan. Tuttina käy kangasriepu sen kun tekee hyvin niin sitä voi sitten käyttää useampikin sikiö.
Minkä merkkiset komsiot ovat nyt olleet muodissa?
Keskiaika oli 1200-1500 aikana.Ruttoa oli varhaiskeskiajalla. Rahaa käytettiin jo. Ei enää oravannahkoja. Pääkaupunki Turku joka on yleisesti ihmisten tiedossa.
Turku on perustettu 1240 luvulla kaupungiksi. Siellä oli asutusta ja kaupankäyntiä. Sivistynyt kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua enää yhtään lasta! Miten pihtaan ettei ukko jätä? Ei riitä ruoka noille kahdeksallekaan, kun mies ei anna palkastansa tarpeeksi leipäjauhoihin rahaa ja nauriit on loppu tältä vuodelta. Onneksi tuo 10-vuotias sai töitä tervankeittäjältä niin on yksi suu vähemmän ruokittavana.
Siis oikeastiko teillä makaa lapset lapset 9-vuotiaaksi kotona. Ei ihme ettei ruoka piisaa.
Nukkuuko teillä kaikki samassa sängyssä. Meillä nukkuu paitsi isäntä lattialla jossa luteet vilistelee. Isäntä ei niistä piittaa. Melkein joka talossahan niitä on.
Saimme varakkaalta naapurilta sianlihaa. Sitä syödään nauriiden kanssa. Herkullista.
Tietääkö kukaan mikä on sairausajanpalkka, jos kaatuu tervaa jaloille, eikä pääse palovamman takia töihin. Onko omavastuuta?
Vierailija kirjoitti:
Saimme varakkaalta naapurilta sianlihaa. Sitä syödään nauriiden kanssa. Herkullista.
Onneksi et kieltäydy siasta uskonnollisista syistä
Naapurin eukko löytyi mieheni kanssa sikalasta, olivat seläkkäin. Paukahdun paikalle ja haukuin naisen voimakkain sanoin. Nimitin häntä mm moraalittomaksi lutakoksi. Voinkohan joutua sanoistani vastuuseen. Täyttyykö sananvapauden ehdot vai loukkasinko kunniaa. Olen huolestunut.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin eukko löytyi mieheni kanssa sikalasta, olivat seläkkäin. Paukahdun paikalle ja haukuin naisen voimakkain sanoin. Nimitin häntä mm moraalittomaksi lutakoksi. Voinkohan joutua sanoistani vastuuseen. Täyttyykö sananvapauden ehdot vai loukkasinko kunniaa. Olen huolestunut.
Minä olin jalkapuussa viime suvena kun sanoin samalla lailla kievarin leskiemännälle kun se ruoja kertoi antaneensa ukolle oikein kunnolla. Käräjillä selvisi että olutta oli antanut mutta kyllä vähän epäilen sitä että hänkin sitten tuli rukoilemalla tiineeksi.
Onko tarjolla mitään mikä pitäisi ihmiset veden pinnalla? Jonkinlaista vedessä olemisen opettamista. Olen menettänyt jo monia läheisiäni kun eivät enää nouse vedestä. Tuskin siitä mitään kovin suosittua tulee, kukapa nyt veteen menisi ilman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin jalkapuussa viime suvena kun sanoin samalla lailla kievarin leskiemännälle kun se ruoja kertoi antaneensa ukolle oikein kunnolla. Käräjillä selvisi että olutta oli antanut mutta kyllä vähän epäilen sitä että hänkin sitten tuli rukoilemalla tiineeksi.
Juu näitä rukoilemalla tiineeksi juttuja olen kuullut itsekin. Oluella täytyy olla jokin yhteys tuohon rituaaliin, ei ole kerta ensimmäinen kun olutta on pantu ja siitä tenava tullut.
Keskiajalla Aino Inkeri Ankeisen esiäiti vollottaisi, miksi Marian vastasyntyneelle vauvalle annettiin kaikki lahjat, mutta ei mitään hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Mistä löydän säkkikangasta joka ei raavi vauvan ihoa ruvelle? Montako omenaa maksaa jos kapalon verran hankkii?
Räävelin saksalaiselta kauppiaalta tullee Turkuun markkinoille kun jäät lähtee.
Hyvä vinkki on nukuttaa lapsia lämpöisessä leivinuunissa. Pitää vain tarkistaa ettei uuni ole liian kuuma.
Joko teillä on kiertänyt ikkunoiden verottaja kruununvouti? Kertoivat että savupiiput menee verolle. Meillä jatketaan sitten savupirtissä.
Juu täälläkin mennään savupirtissä! Nuo savupiiput on kuollut idea. Ne kuulemma päästää ilmaan pahoja hajuja ja mustaa savua. Savu hävittää sisään vetävämme asian kokonaan taivaalta. Joku kutsuu sitä hapeksi tai jotain siihen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Juu täälläkin mennään savupirtissä! Nuo savupiiput on kuollut idea. Ne kuulemma päästää ilmaan pahoja hajuja ja mustaa savua. Savu hävittää sisään vetävämme asian kokonaan taivaalta. Joku kutsuu sitä hapeksi tai jotain siihen suuntaan.
Ei immeisen tartte mitään vetää suuhunsa, paitti leipää ja juomaa. Ja kun ne päästää ulos päivän tai parin päästä, niin pysyy terveenä.
Mitähän se itteensä imee taivaalta. On sulla jutut, pian me kylällä taas nauretaan poikain kanssa tota sun tyhmyyttäs.