Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiajan vauva.fi

Vierailija
29.06.2017 |

Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?

Kommentit (1960)

Vierailija
841/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaa kuulkaa! Kävin salilla, seuraavaksi siivoan mökin!

Vierailija
842/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4. lapsi kuoli peräjälkeen. Jos teen vielä viidennen niin luuletteko että pysyy hengissä ja elättää minut vanhana? Auttaako lipeä ruton oireisiin ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pajari Valfromei Mishinits herra suuren Novgorodin kaupungista. Taloni on Nerevin kaupunginpäässä ja minulla on vahakauppiaitten killan jäsenyys ja pääsy vetsheen. Tavarani ovat tallessa itse Pyhässä Sofiassa. Kysyttävää?

Vierailija
844/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muita, jotka ovat kyllästyneet kuukautisveren tahrimiin saappaan varsiin? Millä puhtaaksi?

Kuulehan nyt, kannattaako tuota saappaita ottaa ollenkaan jalkaan raappapäivien aikaan? Voihan sitä kulkea tallukkaissa tai virsuissa sen aikaa.

Noh, jos nyt on huolimattomuudesta päässyt noin käymään niin hurme pitää virutettaman kylmällä vedellä ja suolaa päälle. Kuuma hurmeen kiinni polttaa. Jos ei lähde niin liotat virtsassa ja ravistat, sitten on kuin uusi.

Vierailija
845/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttiin kavereiden kanssa naapurin ämmä roviolle.

Vierailija
846/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pajari Valfromei Mishinits herra suuren Novgorodin kaupungista. Taloni on Nerevin kaupunginpäässä ja minulla on vahakauppiaitten killan jäsenyys ja pääsy vetsheen. Tavarani ovat tallessa itse Pyhässä Sofiassa. Kysyttävää?

Varokaa immet tuota muschinaa. Ylen komia priha viettelöö neitsyitä viekottelloo idän maahan tsuhna orjaksi alistain.

Vierailija
847/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varokaa immet tuota muschinaa. Ylen komia priha viettelöö neitsyitä viekottelloo idän maahan tsuhna orjaksi alistain.

Minulla on kaksi arvokasta poikaa mutta myös neljä jonninjoutavaa tytärtä joiden naittaminen veisi myötäjäisinä tuhkatkin pesästä. Jos tuo kreikanuskoinen pitkäparta noista yhdenkin veisi niin kiitollinen olisin. Mitä se naiselle merkitsee vaikka joutuukin vääräuskoisten käsiin? Naisilla ei ole sielua ensinkään.

Vierailija
848/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kustaava Kaapontytär kirjoitti:

Tilillä 60000 taaleria, mitä tekisit?

Taaleri? Mitä kumman tavaraa se on? Vai onko viljaa? Ihan hyvän sadon on Herra sinulle silloin suonut. Kiitä Häntä. Myy sato ja hopeamarkat kirstuusi kätke.

Olisi jo korkea aika päästä seuraavalle levelille tuosta iänikuisesta oravannahkakaupasta. Pane raha kiertämään ja vaihde ne riikin taalerit vaikka plootuihin. Ruoste vain raiskaa sen minkä kirstuun kätkee.

Vierailija
849/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilillä 60000 taaleria, mitä tekisit?

Taaleri? Mitä kumman tavaraa se on? Vai onko viljaa? Ihan hyvän sadon on Herra sinulle silloin suonut. Kiitä Häntä. Myy sato ja hopeamarkat kirstuusi kätke.

Olisi jo korkea aika päästä seuraavalle levelille tuosta iänikuisesta oravannahkakaupasta. Pane raha kiertämään ja vaihde ne riikin taalerit vaikka plootuihin. Ruoste vain raiskaa sen minkä kirstuun kätkee.

Ettei olisi huijausta taalerit ja plootut? Nuoret miehet niitä kuulemma keräävät ja niillä pelaavat, mutta eihän niitä voi nälkäänsä syödä eivätkä ne lämmitä pakkasella. Olkaa ihmiset varovaisia.

Vierailija
850/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi arvokasta poikaa mutta myös neljä jonninjoutavaa tytärtä joiden naittaminen veisi myötäjäisinä tuhkatkin pesästä. Jos tuo kreikanuskoinen pitkäparta noista yhdenkin veisi niin kiitollinen olisin. Mitä se naiselle merkitsee vaikka joutuukin vääräuskoisten käsiin? Naisilla ei ole sielua ensinkään.

Häpeä mies! Tyttäresi turunpolttajien suuhun työntäisit! Ajoin juuri huor*piian kartanostani piiskan kanssa kerjuulle. Nyt on makuupaikka lavitsalla vapaana siveälle ja ahkeralle neitsyelle. Olen ankara mutta oikeudenmukainen ja hurskas emäntä.

Vierailija
851/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäremme, syntinen paholaisen huorilapsi on päästänyt verta lakanalle yön aikana. Hän on nyt 12-vuotias ja joutunut paholaisen vieteltäväksi. Siksi hän päästää syntiaukostaan paholaisen verta. Olemme päättäneet, että hänestä on päästettävä paholainen ulos polttamalla roviolla, joka on hyväksi meidän koko kyläyhteisöllemme. Tällä hetkellä hän odottaa rangaistustaan pakkasessa häpeäpaalussa. Nuori piikamme oli saastuttanut ilmeisesti tyttäremme, joka myös työnsi pahaa verta syntiaukostaan jo 11-vuotiaana. Jouduimme koko kylän seuratessa hukuttamaan hänet, jotta hänen sielunsa leijailisi Jeessyksen sylihin taivaihin.

Vierailija
852/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositelkaa hyvää pyhimystä, jota voi rukoilla hyvän pellavasadon saamiseksi!

Anopilla on ihme pakkomielle Pyhästä Annasta, jolta kuulemma saa parhaan avun joka asiaan. Aina joka asiassa jaksaa jankuttaa, että kyllä Pyhä Anna… Mutta eihän häntä voi kaikilla arkisilla pikkuasioilla vaivata, eihän???

Toscanan Pyhä Petronella on tietty ollut ihan näppärä monissa kotitalousasioissa, mutta kasvatetaanko siellä kaukaisilla mailla pellavaa samoin kuin täällä meillä, että tietääkö hän edes pellavasta mitään???

Ukolta pyydä hyvä sato, miksi kumartelet vieraita jumalia hävytön koiranleuka.

Vierailija
853/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rutto on pikku ihottuma. Ihan järjetön hysteriä turhasta!

Wan se on synteime palca!

Wie tuo raamattuhöpinäsi muualle. Shamaani saa puhdistaa pääkoppasi muukalaisten houreilta.

Kaikkia muukalaisten kotkotuksia ei ihmisen pidä kuuntelevan.

Vierailija
854/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäremme, syntinen paholaisen huorilapsi on päästänyt verta lakanalle yön aikana. Hän on nyt 12-vuotias ja joutunut paholaisen vieteltäväksi. Siksi hän päästää syntiaukostaan paholaisen verta. Olemme päättäneet, että hänestä on päästettävä paholainen ulos polttamalla roviolla, joka on hyväksi meidän koko kyläyhteisöllemme. Tällä hetkellä hän odottaa rangaistustaan pakkasessa häpeäpaalussa. Nuori piikamme oli saastuttanut ilmeisesti tyttäremme, joka myös työnsi pahaa verta syntiaukostaan jo 11-vuotiaana. Jouduimme koko kylän seuratessa hukuttamaan hänet, jotta hänen sielunsa leijailisi Jeessyksen sylihin taivaihin.

Tavallisesti inhoan tällaista niuhotusta hupiketjussa, mutta nyt on kyllä pakkoa sanoa, että eivät menkat olleet mikään uusi juttu keskiajallakaan, eikä niistä ymmärrettävistä syistä seurannut kuolemanrangaistusta.

Vierailija
855/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saisit antaa vain yhden neuvon lapsenpäästämiseen liittyen, mikä se olisi?

Cärsi hiljaisena Cristuxen lailla.

Sinä tarttet Lallin kirveestä.

Vierailija
856/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä järki on kiltin ja kunnollisen maaorjan käydä pellolla töissä, kun en kuitenkaan koskaan tule saamaan viisitoistakesäistä aatelisneitsyttä? Hinkuvat vain jykeväleukaisten ritareiden perään.

Vierailija
857/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeä mies! Tyttäresi turunpolttajien suuhun työntäisit! Ajoin juuri huor*piian kartanostani piiskan kanssa kerjuulle. Nyt on makuupaikka lavitsalla vapaana siveälle ja ahkeralle neitsyelle. Olen ankara mutta oikeudenmukainen ja hurskas emäntä.

Hirvenhölkän rouva Kustaava! Nöyränä ja kiitollisna lähetän nuorimman tyttäremme Lavian teille piiaksi mutta matkaa on monta päivää ja yötä Uudenmaan rantatietä pitkin eikä meillä ole antaa vaatetta, ruokaa tahi kenkiä tyttärellemme matkaa varten. Lähettäisikö domina meille yhden rahamarkan että voimme neitsyt Lavian matkaan varustaa?

Vierailija
858/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallisesti inhoan tällaista niuhotusta hupiketjussa, mutta nyt on kyllä pakkoa sanoa, että eivät menkat olleet mikään uusi juttu keskiajallakaan, eikä niistä ymmärrettävistä syistä seurannut kuolemanrangaistusta.

Minustakin tässä ketjussa turhan kristillisiä nämä jutut, ku suomalaiset oli kuitenkin euroopan viimeisimpiä pakanoita, täällä olihan omat jumalat pitkään eikä mitään naisten aliarvioimista ja syntihöpinöitä. Naiset oli muinaisessa Suomessa jopa kylän johtajia, ei mitään ali-ihmisiä. Myös moni jumalista oli nainen.

Tääl ketjussa eletään vissiin vaa sitä keskiaikaa ku kristinusko oli tuotu tänne.

Vierailija
859/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin tässä ketjussa turhan kristillisiä nämä jutut, ku suomalaiset oli kuitenkin euroopan viimeisimpiä pakanoita, täällä olihan omat jumalat pitkään eikä mitään naisten aliarvioimista ja syntihöpinöitä. Naiset oli muinaisessa Suomessa jopa kylän johtajia, ei mitään ali-ihmisiä. Myös moni jumalista oli nainen.

Tääl ketjussa eletään vissiin vaa sitä keskiaikaa ku kristinusko oli tuotu tänne.

Hahhah! Pakanallisen ajan Suomessa naisen asema oli huonompi kuin Kristityssä. Pakanat usein hukuttivat syntyneet tyttölapset suohon koska tyttö tuli = turha tuli.

Kirkko kitki tämän tavan ankaralla kädellä. Samoin tyttölasten myymisen orjiksi ja vaimon surmaamisen kun aviomies tahtoi uusiin parempiin naimisiin.

Muinainen Suomi oli niin harvaan asuttua ettei täällä mitään kyliä ollut. Vain taloja joissa tosin kaikki orjat ja palvelijat mukaanlukuen saattoi asua paljonkin ihmisiä.

Mutta talossa oli aina Isäntä, mies, mistä monet nykyiset sukunimetkin juontavat: Hannula, Askola, Simola jne.

Jonkun _naisen_ johtama talo olisi oitis ryöstetty ja poltettu.

Jumalattaria taisi olla vain Rauni joka oli muistaakseni Tapion vaimo. Muuten naiset olivat syöjättäriä, vuoren akkoja sun muita peikkoja ja pahoja hahmoja.

Vierailija
860/1960 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, se vielä unohtui että suomalaiset eivät tod. olleet euroopan viimeisiä pakanoita vaan liettualaiset. Liettuasta tuli kristitty vasta 1300-1400 luvulla kun Suomi oli ollut kristitty jo parisataa vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi