Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiajan vauva.fi

Vierailija
29.06.2017 |

Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?

Kommentit (1957)

Vierailija
81/1957 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöveli miehenä - turn-off vai turn-on?

Aika cut-off homma sillä kyllä ainakin on

Vierailija
82/1957 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ruton haju pois sohvasta? Mies sairastui ruttoon ja menehtyi, sohvaan jäi kuvottava haju. Olen ripotellut sohvalle yrttejä, mutta se ei tunnu auttavan. Mikä neuvoksi?

Mikä on sohva? Jonkinlainen lavitsa? Vuoteeseenhan se varmaan on kuollut? Aukaiset höyhen- tai olkipatjat, peset päälliset ja heität täytteet karjan alusiksi tai tunkiolle. Uudet täytteet sisään, ne on hyvä muutenkin vaihtaa välillä. Vielä helpompaa on, jos teillä on pelkät heinät tai oljet käytössä, vaihdat vaan. Nahkaset eli turkisvuodat pitää varmaan yrittää käsitellä uudestaan virtsalla ja muulla niinkuin olisi tuoreesta nahasta kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1957 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen noita. Kysyttävää?

Vierailija
84/1957 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö noille rotille tuolla ruokakomerossa tehdä jotain?

Vierailija
85/1957 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri heittää paskajätteensä minun ikkunani alle. Miten kostaisin, pitäisikö maksaa noidalle ja kirota naapuri? :/

Vierailija
86/1957 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö noille rotille tuolla ruokakomerossa tehdä jotain?

Lainaa naapurista kunnon kolli ensihätään ja ota kollipentu kasvamaan. Pennun saa parhaiten opetettua talon tavoille.

Vierailija
87/1957 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Korsholmassa on niin ikävää. Linna muka. Pahainen varustus. Seurana pelkkiä moukkia. Pääsisinpä Turkuun, isoa linnaa vartioimaan ja linnanneitoja liehittelemään.

Vierailija
88/1957 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka menossa katsomaan hirttäjäisiä Turun Hirsipuunmäelle?

Ei mennä, koska samalle päivälle osuu yhden noidan polttaminen roviolla. Se on paljon mielenkiintoisempaa! Onpahan yksi noita taas vähemmän.

En kyllä ymmärrä noitien vainoamista. Heiltähän saa moneen pulmaan oikeasti apua.

Meidän sadon taas noita tuhosi loitsuillaan ja aiheutti lehmille hirvittävän taudin. Hänet nyt sitten siis poltetaan roviolla.

Suomessa ei noitia poltettu yleensä roviolla. Hyvin harvinaista. Ja silloin katsottiin noidan yleensä syyllistyneen henkirikoksiin. Joku sadon tärvely ja lehmien sairastuttaminen olisi aiheuttanut ehkä piiskaamisen. Tosin sen jäljiltäkin saattoi menehtyä.

Ja lisäisin vielä, että Suomessa noitia alettiin oikeudessa tutkia vasra 1600-luvulla eli uudella ajalla. Keskiajalla noituutta ei pidetty erityisen tuomittavana.

Ylipäänsä noitavainoja ei ollut vielä keskiajalla. Keskiajalla myös eroteltiin toisistaan hyväntahtoinen "taikuus" (voitiin esimerkiksi käyttää parantamiseen kasveja ja muita luonnosta löytyviä asioita joilla uskottiin olevan maagisia ominaisuuksia) ja pahantahtoinen, "luonnoton" noituus ja velhous, jolla uskottiin olevan yhteys paholaiseen ja demoneihin.

Tässä keskustelussa mainitut peruna ja tomaatti ovat molemmat Uuden Maailman tuotteita joita ei vielä keskiajalla Euroopassa ollut.

Siveysvyötäkään tuskin on ollut oikeasti laajasti käytössä.

Viikingit kuuluivat varhaiseen keskiaikaan, mutta Suomessa ei tätä aikaa oikeastaan vielä voi kutsua keskiajaksi.

Keskiajalta eivät ole myöskään huutolaiset sun muut ihan muuhun kuin keskiaikaan kuuluvat jutut joita täällä on mainittu.

Ja kyllä, olen tosikko ja ilonpilaaja.

Vierailija
89/1957 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihastunut meidän talonpoikaan, ja hän minuun.

Mitä teen?

Äitini ja isäni eivät hyväksyisi meidän suhdetta.

Vierailija
90/1957 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähdössä huomena Turkuun markkinoille. Kärryissä on tilaa vielä kahdelle, tulijoita?

Vierailija
91/1957 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vähän isompi perintö, ja haluaisin rakennuttaa oman linnan. Hyviä paikkoja etelä-/länsi-Suomesta? Mielellään sellainen, mihin pääsee mereltä, mutta viikingeille hankala hyökätä.

Vierailija
92/1957 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten parhaiten saa erityislyvan paavilta? Olen rakastunut velipuoleeni (ei verisidettä) ja aiomme naimisiin mutta tämä on kirkon mielestä sukurutsa.. Keitä kaikkia pitää lahjoa ensin?

Vierailija
93/1957 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pidätte miehen uskollisena silloin kun olette saastaisia? Ja varsinkin lapsivuodeaikana ennen kirkotusta?

Vierailija
94/1957 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se sellanen kolli on? Meillä täällä syvä-Sawossa ainakin on noita kärmeksiä joka talon kiven alla. Talveksi olisi kiva löytää toinen ratkasu kun nuo ei oikein tahdo talvisin liikkua

Vierailija
95/1957 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun markkinoilla näin todella kuuman konkistadoorin. Oli varmaan tullut espanjalaisen Santa Maria laivan mukana. Hän vinkkasi minulle silmää.

Vierailija
96/1957 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun etusivu |Aihe ei vapaa

Vierailija
97/1957 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähdössä huomena Turkuun markkinoille. Kärryissä on tilaa vielä kahdelle, tulijoita?

Voinko vielä tulla?

Vierailija
98/1957 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun markkinoissa parasta on turnajaiset ja sahtitupa. Ja tietty komeat ritarit.

Vierailija
99/1957 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kuoli ruttoon.

Keitä läheisiä teillä siihen on kuollut.

Vierailija
100/1957 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi kesäksi on luvattu jälleen pakkasta. Ei tule hyvää satovuotta, viime talvi selvittiin juuri ja juuri vaikka viime kesän halla vei puolet sadostan.

https://kasvinsuojeluseura-fi-bin.directo.fi/@Bin/8d8342edf50651c5cc8e7…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän