Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiajan vauva.fi

Vierailija
29.06.2017 |

Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?

Kommentit (1957)

Vierailija
61/1957 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis suomalaisilla pyöveleillähän on ollut todella vähän töitä. Joten laiska mies, jos ei muuta duunia tee.

Vierailija
62/1957 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin lampaansuolta ehkäisynä mutta se meni rikki ja naiskaverini on raskaana. Vanhempani pakottavat minut avioliittoon. APUA!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1957 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin lampaansuolta ehkäisynä mutta se meni rikki ja naiskaverini on raskaana. Vanhempani pakottavat minut avioliittoon. APUA!!!

Sano papille, että se nainen noitui sinut. Voitat ainakin aikaa. Ja ens kerralla mieti kaksi kertaa, onko nainen kaiken hässäkän arvoinen vai riittäisikö pelkkä lampaansuoli.

Vierailija
64/1957 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi. Viideskin lapseni kuoli ennen kuin ehti täysikäiseksi.

Vierailija
65/1957 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin juutalaisia orjia, olisin valmis maksamaan mikäli ovat hyviä työssään, kuuliaisia ja hiljaisia. Hinnassa voitte kääntyä mieheni puoleen, hän hoitaa meidän perheemme raha asiat.

Vierailija
66/1957 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuuva apuuva! Näin juuro jotain kamalaa Alexantrian torilla. Joukko vaihaisia pappeja raahasi kirkuvaa naista tukasta kiskoen ympäri forumia ja mestattuaan naisen- sytyttivät Alexantrian kirjaston tuleen.

Vierailija
67/1957 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kesäksi on luvattu jälleen pakkasta. Ei tule hyvää satovuotta, viime talvi selvittiin juuri ja juuri vaikka viime kesän halla vei puolet sadostan.

Vierailija
68/1957 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellään mitään kivoja sisustusideoita? Tosi tylsää, kun kaikilla on nykyään samanlainen kokomusta savupirtti.

Marenkikakut ovat kauniita kartanon marmoripöydällä kun huoneen seinät on maalattu lohen punaisella ja kerman valkoisella, ne ovat nyt aivan uusinta uutta.

Vierailija
69/1957 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni jäi työttömäksi ja minä olen laihtunut monta kymmentä kiloa. Pelkään ettei mieheni pidä enää minua viehättävänä.

Vierailija
70/1957 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maapallo onkin pyöreä, todisteita!

Puhuin tästä erään papin kanssa. Pappi väitti että maapallo on pyöerä, sillä Jumala loi maan täydelliseksi. Minä vain taivastelin, näenhän sen omilla silmilläni että maa on litteä.

Vierailija
71/1957 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ruton haju pois sohvasta? Mies sairastui ruttoon ja menehtyi, sohvaan jäi kuvottava haju. Olen ripotellut sohvalle yrttejä, mutta se ei tunnu auttavan. Mikä neuvoksi?

Säästyittekö te muut rutolta? Teidän pitäisi tehdä noidan oppien mukaisesti yrttien levitykset ja loitsut koko torppaan. Mikäli haluat tietää enemmän, tule sinäkin kylän pohjoiskaivolle auringon laskiessa.

VAROKAA TÄTÄ NAISTA! Koettaa houkutella teitä ansaan. Pian olette roviolla kaikki noitakeinojen käyttämisestä.

Vierailija
72/1957 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ruton haju pois sohvasta? Mies sairastui ruttoon ja menehtyi, sohvaan jäi kuvottava haju. Olen ripotellut sohvalle yrttejä, mutta se ei tunnu auttavan. Mikä neuvoksi?

Säästyittekö te muut rutolta? Teidän pitäisi tehdä noidan oppien mukaisesti yrttien levitykset ja loitsut koko torppaan. Mikäli haluat tietää enemmän, tule sinäkin kylän pohjoiskaivolle auringon laskiessa.

VAROKAA TÄTÄ NAISTA! Koettaa houkutella teitä ansaan. Pian olette roviolla kaikki noitakeinojen käyttämisestä.

HUOM! NOITA OIKEUDEN KÄYNNIT ALOITETTIIN EUROOPASSA VASTA 1500-LUVULLA JA POHJOISMAISSA 1700-LUVULLA. NOITAOIKEUDENKÄYNNIT, NOITAVAINOT JA NOITAROVIOT EIVÄT KUULU KESKIAJALLE.

Vierailija
73/1957 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taas särkee päätä ja raskaana taas oon, onneksi on tuota olutta vähän helpottaa, ja miehellä selkä kipeänä. Nuorimmainen kovassa kuumeessa. Naapurista muutama lapsi jo kuollut. Ootteko säilynyt koko perhe hengissä tänä talvena. Vilja on ollu vähissä, mutta Palo viinaa on saatu kulkijoilta tänne korpeen jonkun verran. Naapuriin kun on useampi virsta matkaa. Herra varjelkoon meitä.

Vierailija
74/1957 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vauvalle ei löydy imettäjää mistään, mitä voisi käyttää kätevänä syöttösysteeminä, että pikkuiselle saisi annettua vuohenmaitoa tarpeeksi? Puuvillaharso on hankalakäyttöinen "tutti."

Oven takaa löytyi löytölapsi.

Vierailija
75/1957 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, kun teinipoikani joutui taas jalkapuuhun kyläläisten pilkattavaksi. Oli varastanut nälissään torilta omenan. Miten te muut jaksatte poikienne kolttosia?

Joutuu ne meidänkin teinit tuon tuosta jalkapuuhun päiväksi. Tyttöäni joku heitti mädillä kananmunilla ja tomaateilla. Oli siinä työ pesusoikossa saunassa pestä illalla hiuksia :( On tämä niin raskasta näiden nuorten kanssa. Nuorin poikani taas otti kanan aitauksesta. Jäi tietenkin kiinni. Jalkapuu odottaa huomenna :(

Mitä noin vanhat lapset tekevät pahanteossa, eikä työnteossa? Pojat heti töihin. Ja miksi et ole naittanut tyttöjäsi kunniallisesti? Kyllä 14-vuotiaan pitäisi jo hoivata pienokaista tai kahta, ei riekkua kylillä. Kuningatar Margareettakin naitettiin jo 9-vuotiaana, vaikka vasta 12-vuotiaana sai muuttaa aviomiehensä luo.  

Vierailija
76/1957 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vauvalle ei löydy imettäjää mistään, mitä voisi käyttää kätevänä syöttösysteeminä, että pikkuiselle saisi annettua vuohenmaitoa tarpeeksi? Puuvillaharso on hankalakäyttöinen "tutti."

Oven takaa löytyi löytölapsi.

Virittele kätkyeen yläpuolelle lehmän sarvi, josta lapsi voi imea maitoa. Tai laita joku isosisarus vahtimaan. Kaksi-kolmivuotias on jo hyvin näppärä lapsenpiika.

Vierailija
77/1957 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin kyllästynyt Turun kivikatuihin! Täällä on niin ahdasta, saastaista ja meluisaa. Kadut täynnä ajohärkiä joita saa väistellä, päästelevät kaasuja ja sontivat!

Haluaisin muuttaa luonnon keskelle erämaahan, kasketa peltoa, kalastaa ja hoitaa vuohia. Kasvattaisin itse ruokani, ei noista torin vihanneksista tiedä missä siansonnassa ovat kasvaneet. Kaipaan puhdasta ilmaa ja erämaajärviä, tiettömiä taipaleita ikimetsissä. Isäni sanoo että olen pähkähullu tyttäreksi, pääsen leveille ja keveille päiville kun nain naapurin rikkaan ja lihavan leskiporvarin.

Vierailija
78/1957 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä saatte miestenne haarniskat pysymään ruosteettomina? Olen yrittänyt ankan rasvaa, ei oikein toimi.

Laita säkkiin hiekan kanssa ja vedä rounceyn perässä, ei suinkaan oman tai miehen palfreyn- Eikä tetenkään miehen courserin perässä.. sehän maksoi 30 puntaa! 3000 maaorjan vuosiverot.

Vierailija
79/1957 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niin kyllästynyt Turun kivikatuihin! Täällä on niin ahdasta, saastaista ja meluisaa. Kadut täynnä ajohärkiä joita saa väistellä, päästelevät kaasuja ja sontivat!

Haluaisin muuttaa luonnon keskelle erämaahan, kasketa peltoa, kalastaa ja hoitaa vuohia. Kasvattaisin itse ruokani, ei noista torin vihanneksista tiedä missä siansonnassa ovat kasvaneet. Kaipaan puhdasta ilmaa ja erämaajärviä, tiettömiä taipaleita ikimetsissä. Isäni sanoo että olen pähkähullu tyttäreksi, pääsen leveille ja keveille päiville kun nain naapurin rikkaan ja lihavan leskiporvarin.

Ihme maaorjaksi toivova porvari siinäkin. Päivääkään työtä sen lian keskellä niin toivot npeasti takaisin turkuun.

Vierailija
80/1957 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sammuta merkkitulia. Apua tulossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi