Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiajan vauva.fi

Vierailija
29.06.2017 |

Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?

Kommentit (3029)

Vierailija
3001/3029 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi ja lehti voi poistaa kysymyksen jos se ei kuulu lehteen, mutta minä olen Ellinoora 14 v ja rangaistaan jalkapuulla kun olin ilman vaatteita markkinakojun takana Puntin kanssa,  ja nyt en tiedä että pitääkö tulla puuhun ilman vaatteita kun niistä vaatteista rankaisun sain. En ole ennen ollut rangaistuna. 

Entäs se toinen pahantekijä, se Puntti? Mikset kysy neuvoa siltä että miten se menettelee.

Puntti on tyhmä 12-v, ja isänsä lähetti kaksi veljeksistä Puntin mukaan pyhiinvaellukselle, niin että se pääsi kuin koira veräjästä koko rangaistuksesta, koska yksi hylkiö piti jalkapuuta varattuna koko ajan ettei siihen heti päässyt. Niin lähti karkuun Puntti mokoma, yksin saan kärsiä siinä puussa, taidan kyllä jotain pukea päälleni, vaikkeihan minulla mitään hienoja kirkkohameita ole. Ullanora piika lupasi lainata navettahamettaan mutta käski sen hyvänä pitää kun se on sen ainoa navettahame.

Mitä asiaa teillä yleensäkin oli mennä pelehtimään kojun taakse?

Vierailija
3002/3029 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalaton meininki täällä. Paholainen työssään. Samaa porukkaa, kuin kirkon ylisiltä päälle syljeskelijät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3003/3029 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa 10 kappaletta luotettavia kestäviä hirttoköysiä? Maksan hyvin. Olisi tarkoitus hirttää hirttomäellä kahden viikon päästä 10 rannikkorosvousta harjoittanutta rosvoa. Tarjoukset osoitteella Turun pääpyöveli, Pyövelinkatu 1, Turku

Käypäs hakemassa laatuköydet rantakojulta. Myyvät muutakin henngelähdön tarpeistoa: kotihirttäjän aloitus paketteja, siirtolavoja, päähuppuja, köysirasvaa, pärisrysrumpuja, pyövelmiehen asuja... se paikka on hirttäjän taivas! Erotat sen helppoon muista kojuista isosta kyltistä: Hirttopuuilo. 

Meidän pojat ovat alkaneet jatkuvasti pelata sellaista paheellista peliä Hirsipuu.  Vuorotellen arvuuttelevat kirjaimia ja jos on väärä joutuvat vähitellen hirsipuuhun. Kunpa kesä pian loppuisi eivät pystyisi piirtelemään pakanallisia pelipuukuvia maahan, ehkä talven kuluessa unohtavat mokoman synnin.

En tiedä mitä tuosta sanoisin, onhan siinä hyvääkin, tulevat kirjaimet tutuiksi. Mutta varmaan olisi sellaisiakin tapoja jotka jumalakin hyväksyisi.

Vierailija
3004/3029 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa 10 kappaletta luotettavia kestäviä hirttoköysiä? Maksan hyvin. Olisi tarkoitus hirttää hirttomäellä kahden viikon päästä 10 rannikkorosvousta harjoittanutta rosvoa. Tarjoukset osoitteella Turun pääpyöveli, Pyövelinkatu 1, Turku

Käypäs hakemassa laatuköydet rantakojulta. Myyvät muutakin henngelähdön tarpeistoa: kotihirttäjän aloitus paketteja, siirtolavoja, päähuppuja, köysirasvaa, pärisrysrumpuja, pyövelmiehen asuja... se paikka on hirttäjän taivas! Erotat sen helppoon muista kojuista isosta kyltistä: Hirttopuuilo. 

Meidän pojat ovat alkaneet jatkuvasti pelata sellaista paheellista peliä Hirsipuu.  Vuorotellen arvuuttelevat kirjaimia ja jos on väärä joutuvat vähitellen hirsipuuhun. Kunpa kesä pian loppuisi eivät pystyisi piirtelemään pakanallisia pelipuukuvia maahan, ehkä talven kuluessa unohtavat mokoman synnin.

Miksi pojat ovat joutilaina? Tyttöjen täytyy koko ajan tehdä työtä.

Vierailija
3005/3029 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pojat ovat joutilaina? Tyttöjen täytyy koko ajan tehdä työtä.

Työtä! Mitä työtä vauvan hoitaminen ja pellavan kitkeminen on olevinaan?

Vierailija
3006/3029 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyestä hirsi kaunis. Annapas pojille olutta ja tupakkia, oppivat miehiksi ja menevät torille taskuvarkaisiin. Se on hyvä olla ammatti jo nuorella iällä. Jää sitä ammattia opetellessa uljailta pojiltasi ja naapurin riiviöpennuilta hiekkaan piirtely äkisti unholaan. Vinkkinä noviisinäpistelyyn, isot, lihavat, humalaiset hyvissä vaatteissa olevat vanhat ukot ovat tuottelias kohde. 

Vierailija
3007/3029 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi ja lehti voi poistaa kysymyksen jos se ei kuulu lehteen, mutta minä olen Ellinoora 14 v ja rangaistaan jalkapuulla kun olin ilman vaatteita markkinakojun takana Puntin kanssa,  ja nyt en tiedä että pitääkö tulla puuhun ilman vaatteita kun niistä vaatteista rankaisun sain. En ole ennen ollut rangaistuna. 

Entäs se toinen pahantekijä, se Puntti? Mikset kysy neuvoa siltä että miten se menettelee.

Puntti on tyhmä 12-v, ja isänsä lähetti kaksi veljeksistä Puntin mukaan pyhiinvaellukselle, niin että se pääsi kuin koira veräjästä koko rangaistuksesta, koska yksi hylkiö piti jalkapuuta varattuna koko ajan ettei siihen heti päässyt. Niin lähti karkuun Puntti mokoma, yksin saan kärsiä siinä puussa, taidan kyllä jotain pukea päälleni, vaikkeihan minulla mitään hienoja kirkkohameita ole. Ullanora piika lupasi lainata navettahamettaan mutta käski sen hyvänä pitää kun se on sen ainoa navettahame.

Syrjästä kuin peitsi kupeeseen: Ota tyttöhyvä oravannahka lainahamoseen, sitaise se pylleröisen kohdille. Ei sitten kalleimpasi katukivillä kylmene. Ja kun tuuli eli kuriton kurkistelija lainahamosta nostaa, onhan näkymä pelottavan erikoinen, jos oravan hännän taidat haaraperistä napaa kohti valmiiksi sommitella. 

Vierailija
3008/3029 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teidän metsästyshaukka on puuhaillut tänään? Minulle on tulossa vierailulle ylhäinen neito, jota rakastan. En ole kuitenkaan saanut riistaa ja olen muutenkin puilla paljailla. Mitä tarjoaisin neidolle? Haukastani en haluaisi vielä luopua, se on ollut minulla monta ajastaikaa.

Vierailija
3009/3029 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on aikoihin eletty ja kaikkea nähty! Isältään karkaa ylhäinen neito tapaamaan ylkää jolla ei ole taskussa puupenniä! Liekkö taskujakaan! Unohda nyt poikapolo se neito ja rakkauden synti, ota haukkasi ja painu metsään niinkus jo olisit.

Vierailija
3010/3029 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teidän metsästyshaukka on puuhaillut tänään? Minulle on tulossa vierailulle ylhäinen neito, jota rakastan. En ole kuitenkaan saanut riistaa ja olen muutenkin puilla paljailla. Mitä tarjoaisin neidolle? Haukastani en haluaisi vielä luopua, se on ollut minulla monta ajastaikaa.

On tehnyt työtänsä, ja tuonut minulle casapäin hiiriä! Ja cissa toi linnun. Palveluswäci tosin on coco päiwänä saanut louccuihinsa vain yhden rotan... Mahtavat olla itse salaa syöneet niitä. Saawat nauttia nyt nauriinsa ilman hunajaa. Yhtä caicci, minunpahan taasen celpaa cutsua neito cynttiläillalliselle kun on pöytä coreana!

Vierailija
3011/3029 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

GypsyManta on jonkinlaisessa yhteydessä 2000 vuoden etäiseen sukulaiseen kristallipallon välityksellä.

Sanoi olevan itseliikkuvia kärryjä ja lentäviä kärryjä. Ihmisillä on kummia käsikapuloita, joissa on kuvia ja ääniä. Pappi kiinnostui ja kielsi puhumasta. Sanoi noitahommiksi.

Vierailija
3012/3029 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

GypsyManta on jonkinlaisessa yhteydessä 2000 vuoden etäiseen sukulaiseen kristallipallon välityksellä.

Sanoi olevan itseliikkuvia kärryjä ja lentäviä kärryjä. Ihmisillä on kummia käsikapuloita, joissa on kuvia ja ääniä. Pappi kiinnostui ja kielsi puhumasta. Sanoi noitahommiksi.

Nuo kristallipalloeukot ovat vaarallisia. Heidän puheensa voivat villitä ihmisiä keksimään kaikkea hullutuksia ja paholaisen laitteita. Yksi ennusti joitain taikapeilejä seinillä, joista näkee kaikenlaista maailmalta, jopa ilmasta alaspäin. Hän joutuikin jalkapuuhun ja ruoskittiin. Onnekseen pappi sai puhuttua jättämään hänet henkiin, kun lupasi jättää kristallipallot iäksi.

Vierailija
3013/3029 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs luulisit. Keitä arvelisit siellä usein  puuhastelleen hamasta kojun toiminnan alusta ja mitä puuhastelleen?  No tietenkin saparon suoristusta ja omenaveneen soutua nuori väki siellä puuhastaa.

Vierailija
3014/3029 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs luulisit. Keitä arvelisit siellä usein  puuhastelleen hamasta kojun toiminnan alusta ja mitä puuhastelleen?  No tietenkin saparon suoristusta ja omenaveneen soutua nuori väki siellä puuhastaa.

Tuo nussuttelu on villinnyt nuorison kokonaan. Aina kun silmä välttää, ollaaan nussuttelemassa. Kyllä pitää rankkureiden ottaa kovempi linja nuorten touhuihin ja pappien pitää tulikivenkatkuisia saarnoja tuommoisen touhun kertakaikkiseksi lopettamiseksi. Nyt on piikasia vatsa pystyssä eikä isästä tietoakaan. Mitähän tästäkin tullee?

Vierailija
3015/3029 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin kävelemään yhtenä yönä pimeässä oikaisemaan Hirttopuumäen kautta. Kyllä oli kauhistuttava kävely. Itse asiassa juoksin loppumatkan , kuulin korinaa, huhuilua ja näin epämääräisiä varjo-olentoja hoippumassa kohti. 

Sukulaismies se vaan naureskeli ja sanoi poikakoltiaisten harrastavan huvikseen pelottelua tuolla tavoin. Oli itsekin nuorena ollut pelottelemassa. Lupasi ensi kerralla tulla vastaan ja antaa koltiaisille selkään.

Vierailija
3016/3029 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on aikoihin eletty ja kaikkea nähty! Isältään karkaa ylhäinen neito tapaamaan ylkää jolla ei ole taskussa puupenniä! Liekkö taskujakaan! Unohda nyt poikapolo se neito ja rakkauden synti, ota haukkasi ja painu metsään niinkus jo olisit.

Tuosta tulikin mieleeni, mikä neuvoksi kun puupennitkin on lahonneet ja seuraavat puupennit tulee kelalta vasta lokakuussa?

Vierailija
3017/3029 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se Puntti mitään pahaa ole tehnyt, jos tyttölapsi sen on vietellyt! Tai sanotaanhan kyllä Sanassa, että jos toinen silmäsi viettelee sinua, revi se irti. Ehkä tätä voisi soveltaa poikaparkaan?

Otettuani parturihammaskiskojan vaativan  toimen vastaan  Porissa, ihmettelin uutta tapaa, lukuisilla nuorukaisilla oli musta lappu toisen silmän peittona. 

Istahtipa tuoliini paikallinen ruoskijahirttäjä. Otatti pois sen viisaudenhampaan jota ' Piru haararaudalla kalvoi yötäpäivää". .Juteltiin ruumiillishenkisen ammattiveljeyden innostamina. Miekkonen kertoi repineensä silmät poskelle useilta Porin hunsvoteilta. Silmänkiskontaan on, kuulin, iso apu kun äkeällä kissalla raavituttaa. Palkkioksi elikolle jää silmä syötäväksi, jota sanotaan kissansilmäksi. Äkeän kissan kanssa ei ole leikkiminen. Saattaa viedä silmänotossa myös kielen mennessään. Nii se lihanhimon hillintä Porissa toimii.

Kovin ovat monet pojat yksisilmäisiä ja aina allapäin. Sain mustineen viisaudenhampaan miekkoselta nätisti ulos. Miekkonen kiitteli ja katsoi minua näkevällä silmällä, lapun peittäessä toista silmää, hän lausahti: "Jäin nuorukaisena itsesaastutuksesta kiinni verekseltään Ja sitten jo silmää vietiin.  Otin opikseni ja ryhdyin käymään porttojen pakeilla. 

Hyvästelimme  selkäkeikkanauruin. Mainio miekkonen poistui työhuoneestani kadun hyörinään. Oli ruuhka-aika ja miesparka jäi oluella lastatun vankkurin pyörien alle. Sitä se turha ilovihellys ja yksipuolinen näkemys teettää-🥁. 

Vierailija
3018/3029 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torilappu:

Nauriita

Pikilankaa

Suolaa (jos on jo tullut)

Ruskea tai valkoinen kana (jos ei ole, niin 3 munaa)

Lyijyhauleja

Vierailija
3019/3029 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta tulikin mieleeni, mikä neuvoksi kun puupennitkin on lahonneet ja seuraavat puupennit tulee kelalta vasta lokakuussa?

Kirkon lähettyvillä on hyvä kerjätä. Kun pappi on saarnannut kiirastulesta ja helvetin kauhuista, antavat niin ylhäiset kuin alhaisetkin mielellään almuja. Minä sain kerran eräältä leskeltä jopa linimenttiä luuvalooni. Möin sen sitten hyvällä voitolla. 

Vierailija
3020/3029 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nussuttelu on villinnyt nuorison kokonaan. Aina kun silmä välttää, ollaaan nussuttelemassa. Kyllä pitää rankkureiden ottaa kovempi linja nuorten touhuihin ja pappien pitää tulikivenkatkuisia saarnoja tuommoisen touhun kertakaikkiseksi lopettamiseksi. Nyt on piikasia vatsa pystyssä eikä isästä tietoakaan. Mitähän tästäkin tullee?

No mutta mikä se parempaa kuin lemmen roihut ja rivakka nussutus. Tauti, sota, nälkä, metsän pedot ja verot, sun muut ajanvaivat syövät väkeä ahnaasti. Nussuttelu pitää kansaa pystyssä. Väkeä vaaditaan elon työhön ja toimeen. Tulee vielä aika kun nussutus taantuu yltäkylläisyyden edessä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän