Kokemuksia maistraatissa naimisiin menosta?
Te jotka olette eronneet kirkosta ja menneet naimisiin maistraatin kautta, niin onko se "laimeata" siellä vai saako maistraatissa järjestettyä suuremman tilaisuuden? En jaksa sitä lässytystä jumalasta kirkossa ja olen harkinnut vakavissani kirkosta eroamista (olisin jo eronnut ellen saisi vihaisia sukulaisia niskaani). Miehenikään ei kirkossa ole, niin emme voisi mennä siellä edes naimisiin. Naimisiin mentäisiin ensi kesänä.
Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia häistä maistraatin kautta? Millaiset olivat jatkojuhlat jne? Kaikkea aiheeseen liittyvää saa kertoa!
Kommentit (16)
Saa kait mitä haluaa, meillä oli pienimuotoisesti omasta toiveestamme. Vihkiydyimme maistraatissa, koska emme halunneet mitään uskonnollista vivahdetta. Mielestäni se on surumielistä.
Saat vaikka tuhannen hengen häät jos haluat. Tilaat vihkijän paikalle, missä haluat vihkimisen tapahtuvan, ja voit järkätä kaikki morsiushörhelöt mitä muutkin. Ei mitään muuta eroa kuin että virrenveisuu ja jumalanpalveleminen puuttuu.
emme ole kirkosta eronneita, maistraatissa kuitenkin menimme naimisiin. Siitä tulee kohta kuusi vuotta.
Yhdessä olimme olleet siinä vaiheessa 19vuotta ja lapsia kaksi. Vihkimistilaisuudessa olivat mukana lapsemme, siskoni, äitini ja miehen äiti. "Jatkoille" menimme Kamppiin ravintolaan syömään.
Koko vihkitoimitus kesti suunnilleen kolme minuuttia.
No siis, maistraattihäistä voi tehdä juuri sellaiset kuin haluaa. Itse vihkimisestäkin voi tehdä omannäköisensä. Voi tyytyä siihen valmiiseen vihkikaavaan tai voi tehdä oman (tyyliin välissä vaikka joku runo tms.).
Meillä oli vihkiminen rannalla ja siitä siirryttiin sitten juhlimaan. Vieraita oli sata.
Käytiin maistraatissa ja käytettiin sellasia euron yllärisormuksia, kun sai niistä automaateista.
Seuraavana päivänä kunnon juhlat, jossa meidät muka-vihittiin puhujan toimesta (vain muutama ihminen tiesi, ettei meitä vihitty siinä oikeasti). Maistraatissa vitsillä, juhlissa se tuntui oikealta.
Pari kertaa ollut todistajana. Mukavan pieni ja nopea seremonia ilman pitkiä rituaaleja.
Ystäväparilla oli isot häät viehättävässä paikassa ja vihkijä tuli sinne. Itse olen mennyt kahdesti naimisiin maistraatissa. Ensimmäisellä kerralla molempien vanhemmat olivat todistamassa, tilaisuuden jälkeen käytiin syömässä, yöksi mentiin ihan kotiin. Toisella kerralla panostimme hieman enemmän. Vieraita oli hieman enemmän, toki virka-aika rajoittaa vierasmäärää. Näissä häissä olin pukeutunut vihkipukuun, en kuitenkaan valkoiseen koska en katsonut sitä leskimorsiamelle sopivaksi. Vihkimisen jälkeen menimme juhlimaan häitämme ja yöksi olimme varanneet meille morsiusviitin läheisestä hotellista. Maistraattihäistä voi tehdä millaiset haluaa. Joku tykkää käydä arkisesti farkuissa lounastauolla vihkaisussa, toiset haluavat oikeat häät pukuineen ja juhlineen.
Maistraatissa vihittiin, ei mitään juhlia kun sellaista vihaan. Ilmoitettiin lähimmille tapahtuneesta, osa ei-niin-läheisistä ei tiedä asiasta vieläkään.
Sukulaisten mielipiteitten ei pitäisi vaikuttaa hevonkettua vihkimiseen, se on vihkiparin juhla.Ei ole muilla oikeutta tulla siihen mestaroimaan tai esittämään vaatimuksia.
No me nyt vaan haluttiin maistraattivihkiminen, vaikka ollaan kirkon jäseniä ja minä vielä ns. tunnustava kristitty... Että nämä asiat nyt ei toisiaan pois sulje. Maistraattivihkiminen oli yksinkertainen ja lyhyt ja kaunis tilaisuus. Notaarina toiminut oli tosin meille molemmille hyvin tärkeä ihminen... Minulle Jumala ei ole sellainen joka asuu vain kirkoissa ja papit vain ja ainoastaan niitä, joilla olisi Jumalan valta maan päälle. Ehei. Uskoni on paaaaaaaaljon avarampi. Ja sinänsä naimisiin meno ja vihkiminen ei ole minulle uskonasioita.
Ehdottomasti suosittelen maistraattia. Kyse on avioon menosta, ei prinsessapäivästä.
Maistraatissa vihityistä liitoista 70 % kestää yli 20 vuotta, kun kirkossa vihityistä vain 35 %.
Ei maistraattihäiden tarvitse erota kirkkohäistä mitenkään muuten kuin että vihkipaikka ei ole kirkko ja uskonnollinen höpötys puuttuu. Meillä oli häät ihanassa hotellissa, vihkijä tuli paikan päälle ja virallisen osuuden jälkeen jatkettiin juhlia samassa tilassa. Kaunis ja ihana tilaisuus kaikin puolin. Maistraatista saa vihkijän mihin vaan ja milloin vaan kunhan asiasta sopii ja maksaa mm. vihkijän matkakulut ja muistaakseni muutaman satasen virka-ajan ulkopuolella tapahtuvasta vihkimistä.
Mentiin naimisiin maistraatissa 2012. Tosistajina oli mun vanhemmat ja miehen äiti. Kesti joku 2-3min?
Ihan kiva.
Seuraavana päivänä pidettiin muualla ihan kunnon hääjuhla <3
L.Garavito kirjoitti:
Ehdottomasti suosittelen maistraattia. Kyse on avioon menosta, ei prinsessapäivästä.
Maistraatissa vihityistä liitoista 70 % kestää yli 20 vuotta, kun kirkossa vihityistä vain 35 %.
Voihan niistä maistraattihäistä tehdä prinsessahäät jos haluaa.
Kummallinen käsitys että maistraattihäät olisivat aina joku vaatimaton tapahtuma parin todistajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
L.Garavito kirjoitti:
Voihan niistä maistraattihäistä tehdä prinsessahäät jos haluaa.
Kummallinen käsitys että maistraattihäät olisivat aina joku vaatimaton tapahtuma parin todistajan kanssa.
Myös toisinpäin. Ei kirkkohäiden tarvitse olla mikään suureellinen "hömpötys". Tilaisuus voi olla vaikka kuinka koruton.
Menimme maistraatissa naimisiin, koska olen aina kuulunut siviilirekisteriin. En myöskään halunnut Jumalan silmien alla kävellä kirkossa, koska en ole uskossa. Eli ei mitään siunaushömppääkään valkea puku päällä.
Mutta siis se vihkiminen. Minä halusin naimisiin vain muutaman lähimmän läsnäollessa. Eli maitraatissa pienessä huoneessa paikalla vanhemmat ja sisarukset. Sen jälkeen kävimme syömässä. Siistit vaatteet päällä, ei sen kummempaa.
Ystäväni joka ei myöskään kuulu kirkkoon taas halusi isot häät ja tilasi hääpaikalle vihkijän ja tilaisuus oli oikein kaunis. Heidät vihittiin pihalla koivujen katveessa ja vihkijän puhekin oli kaunis. Herkkä ja kaunis hetki. Juhlimaan siirryimme sitten juhlapaikalle.
Se, mikä ystäväni häissä oli mukavaa myös, oli se, että ei ollut kirkosta juhlapaikalle ajoa, ei hääparin odottamista kuvasta yms. vaan ruoat oli laitettu valmiiksi sillä aikaa, kun pari vihittiin. Kuvat olivat otattaneet ennen vihkimistä, koska eivät olleet taikauskoisia, että tietää huonoa onnea, jos mies näkee morsiamen ennen alttaria.
Eli voit tehdä häistäsi juuri sellaiset, kuin haluat. Maistraativihkimisellä on enemmän minusta vaihtiehtoja.
Meillä oli pienimuotoinen vihkiminen, vain kaksi ystävää todistajina. Seuraavana päivänä pidettiin hääjuhlat sukulaisille ja ystäville, vihkimistä lukuunottamatta ns. normaalit häät. Olen myös ollut vieraana häissä, joissa oli vihkijä juhlapaikalla, oli todella kaunis tilaisuus. Maistraattiin voi halutessaan kutsua enemmänkin vieraita, kannattaa tietysti varmistaa etukäteen että kaikille on tilaa. Maistraatin vihkiseremoniaan voi myös halutessaan liittää puheita, musiikkia tai muuta sopivaa.