Jos 70-luvulla syntyneet ovat jo keski-ikäisiä, onko 60-lukulaiset jo vanhuksia?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
50-luvulla syntyneet alkaa olla vanhuksia. 60-lukulaiset on vielä työelämässä ja keski-ikäisiä.
aika pitkään kestää keski-ikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-luvulla syntyneet alkaa olla vanhuksia. 60-lukulaiset on vielä työelämässä ja keski-ikäisiä.
aika pitkään kestää keski-ikä.
Niin kestääkin. Alkaa 35-vuotiaana ja kestää sinne kuudenkympin hujakoille ja vähän yli.
1977 syntynythän on nelikymppinen! Mikä muu hän sinusta olisi kuin keski-ikäinen?
Minusta eivät edes 1940- luvulla syntyneeet ole vanhuksia. Enkä sanoisi mm. 1938 syntynyttä Pirkko Mannolaakaan vanhukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta eivät edes 1940- luvulla syntyneeet ole vanhuksia. Enkä sanoisi mm. 1938 syntynyttä Pirkko Mannolaakaan vanhukseksi.
No ainahan voi käyttää termejä eläkeläinen tai seniorikansalainen tms.
Olen 1955 syntynyt, nyt 62-vuotias, työelämässä vielä ainakin pari vuotta. Työtä on riittänyt nelisenkymmentä vuotta, en ole työtön ollut koskaan. Vanha en tunne olevani, enkä kuulema näytä 62-vuotiaalta, vaan paljon nuoremmalta. Kuljen tiukoissa farkuissa, nahkatakissa, mallia biker. Juuri kaupungilla perään vislattiin, ja kuului; voi hitto, kun on hyvä runko. 😂
Vierailija kirjoitti:
Olen 1955 syntynyt, nyt 62-vuotias, työelämässä vielä ainakin pari vuotta. Työtä on riittänyt nelisenkymmentä vuotta, en ole työtön ollut koskaan. Vanha en tunne olevani, enkä kuulema näytä 62-vuotiaalta, vaan paljon nuoremmalta. Kuljen tiukoissa farkuissa, nahkatakissa, mallia biker. Juuri kaupungilla perään vislattiin, ja kuului; voi hitto, kun on hyvä runko. 😂
Oletko mies vai nainen?
Samanlaisen avauksen olen itsekin suunnitellut tekeväni. Olen tässä ihmetellyt, kuinka se keski-ikä meni itseltäni ihan huomaamatta ohi. Aloin "kokea" itseni keski-ikäiseksi vasta viittäkymmentä lähestyessä. Nyt olen törmännyt määritelmiin, että 55+ on joku "kolmas ikä". Nyt 56-vuotiaana en siis oikein sanoa olevani keski-ikäinen? No, en minä vanhakaan ole, ja joku seniori (lainasana vielä) kuulostaa kaukaiselta tulevaisuudelta ja teennäiseltä ilmaisulta ylipäätään. En ole oikein mummokaan, kun ei ole lapsenlapsia.
No, olen joskus etsinyt tietoa, mitä ikäluokkaa olen näiden X-, Y- jne. ikäluokkien mukaan. Meitä edeltävät 50-lukulaiset ovat Suuria ikäluokkia, meidän jälkeemme tulivat jotkut muut. Me olemme VÄLI-IKÄLUOKKA vai oliko se välisukupolvi. No siinä välissä kuitenkin ilman edes omaa oikeaa nimeä. Niinpä tietysti...
Kerran luin lehdestä uutisen. Joku ikävä onnettomuusuutinen se taisi olla, mutta kuitenkin tuppasi huvittamaan toimittajan kiertoilmaisu: keski-ikäistä vanhempi nainen joutui onnettomuuden uhriksi. Minkähän ikäinen nainen oli?
Milloin se keski-ikä sitten loppuu?
Vierailija kirjoitti:
Tuota, minä olen syntynyt 50-luvulla ja olen työelämässa, pitäisikö tehdä valitus jonnekin, että vanhuksia pidetään orjina työssä. Vielä 5 vuotta ennen kuin saan eläkkeen.
Yli 80v vanhat ovat vanhuksia. Syntyneet siis 1930 luvulla tai sitä ennen.
Minä olen 55-vuotias, olen vanha, mutten vanhus. Vanhukset eivät ole työelämässä mukana. Eikä vanhus todellakaan ole mikään haukkumasana, kyllä 40-luvulla syntyneet ovat vanhuksia, nuorekkaita toki voivat jotkut olla.
Tietenkin 40-vuotias on keski-ikäinen. Nuoreksiko pitäisi kutsua ettei tule paha mieli?
Niin kauan kun hoidan itseäni 30-40v vanhempia, naapurissa asuu yksin 46v vanhempi, en suostu olemaan vanhus.
1961 syntynyt
Nuo ikä määritelmät pitäisi uusia kun ihmisten ikä ja toimeliaisuus kasvaa. Kyllä 60-luvulla 56v isoäitini oli hampaattomana, harmaana nutturapäänä, lonkkaansa ontuessaan, vanhus.
Minusta 40v voisi sanoa elämänsä parhaassa iässä olevaksi, useimmat ovat paikkansa elämässä löytäneet, lapset, ainakin naisilla, vaippaiän ylittäneitä, pää ja kroppa ovat vielä hyvässä kunnossa.
Olen syntynyt 1961 ja koen olevani jo ainakin keski-iän ehtoopuolella ellen jopa jo ylittänyt sen. Vanhuksena alan pitää itseäni sitten, kun olen oikeutettu vanhuuseläkkeeseen eli tällä tietämällä 10 vuoden päästä. Eläkeikä voi kuitenkin vielä nousta.
Keski-ikäisen uusi kiertoilmaisu on siis "elämänsä parhaassa iässä oleva". Selvä.
Kuulin jo nuorena, että me 50-luvulla syntyneet olemme väliinputoajasukupolvi. Suuret ikäluokat (45-50) ovat olleet tulppana esim työelämässä melkein näihin päiviin asti. Sitten meistä tulikin yhtäkkiä vanhoja joita sopii potkia pihalle työpaikoista että nuoremmat vihdoin pääsevät kehiin. Tämä on tietysti yleistys. Eläkkeet, eläke-ehdot tai sen alksmisajankohta ei ole enää niin edulliset kuin edeltäjillä. Mutta nuorilla näyttää olevan vielä huonommin. Näillä mennään.
Isäni, 75-vuotias, juoksee vielä naisten perässä minkä kerkii. Ja onhan Danny myös 75 v. Varmaan loukkaantuisivat molemmat jos menisi sanomaan "mitä vanhus".