Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö teidän lapset oma-aloitteisesti kotitöitä?

Väsynytkaikkee
29.06.2017 |

Mun lapset poika 15v ja tyttö 11v. Mitään eivät tee oma-aloitteisesti, kaikesta pitää aina jankuttaa. En ole isoja vaatinutkaan, huoneiden siistinä pitämisen ja tiskarin tyhjennyksen vuoropäivinä. Nuokaan ei onnistu ilman muistuttamista. Siivoamisesta jatkuva sota, elävät täällä kuin hotellissa. Kaikki jää käsistä siihen, missä kulloinkin sattuvat olemaan. Noista minun lapsista ei kyllä ikinä tule yhtään mitään, minä en jaksa enää niiden kanssa! Ei auta rangaistukset eikä yhtään mikään.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotiaalle kotityöt ovat tuskaa. Aina saa muistuttaa ja pakottaa. Joskus harvoin innostuu itsenäisesti esim. leikkaamaan nurmikon tai pesemään auton, mutta olettaa saavansa niistä rahaa.

10-vuotias hoitaa kotityöt helposti ja oma-alotteisesti. Tykkää siisteydestä ja siivoamisesta.

Vierailija
2/8 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

17-vuotias esikoinen tekee jo oma-aloitteisesti, muut (12 ja 14 v.) kehottamalla. 

Arjen kotitöiksi meillä lasketaan siivoaminen, pyykit, kaupassakäynti. Viikkosiivouksen on meillä aina tehnyt mies. Ruuanlaiton olen kaapannut itselleni, mutta siihen otan lapset mukaan, jotta oppivat. Tiskikoneen tyhjentämisen ja täyttämisen laskemisen työksi on mulle kummallinen juttu. 

Silitän ja mankeloin meidän kaikki pyykit koska tykkään siitä, mutta kyllä se pitää jo opettaa lapsille. 

Täällä mökillä teinit tekevät erilaiset kasvimaan työt, kantavat vedet, pilkkovat puut, pikkukunnostukset mielellään, pyytämällä. Eivät aina huomaa kaikkea, mutta jos sanoo, tulee kyllä tehtyä. Ennemmin tai myöhemmin. Käyvät myös mielellään kalassa ja käsittelevät mulle kalat valmiiksi keittiöön. Marjaan niitä ei saa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tullut lapsi siihen ikään, kohta 9v, että tekisi enemmänkin kotitöitä kuin olisi tarjolla. Kokoajan sanoo, että mä haluan tehdä kotitöitä. Tänä aamuna on jo tyhjentänyt tiskikoneen ja järjestellyt vähän keittiönkaappeja.

Tikikone tuossa jyllää ja lapsi ihan innoissaan odottaa, että milloin se sammuu että pääsee ripustamaan pyykkejä.

Välillä haluaisi tehdä niin paljon hommaa, että en enää keksisi mitään tekemistä hänelle. No, nautitaan nyt tästä vaiheesta. Kohta voi taas tulla se ikä eteen, että kotityöt ei niin maitakkaan.

Ehkä osasyynsä on silläkin, että nyt on kesäloma ja pitää itse keksiä jotain tekemistä niin nyt on sitten innostunut noista kotihommista. 😁

Vierailija
4/8 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tullut lapsi siihen ikään, kohta 9v, että tekisi enemmänkin kotitöitä kuin olisi tarjolla. Kokoajan sanoo, että mä haluan tehdä kotitöitä. Tänä aamuna on jo tyhjentänyt tiskikoneen ja järjestellyt vähän keittiönkaappeja.

Tikikone tuossa jyllää ja lapsi ihan innoissaan odottaa, että milloin se sammuu että pääsee ripustamaan pyykkejä.

Välillä haluaisi tehdä niin paljon hommaa, että en enää keksisi mitään tekemistä hänelle. No, nautitaan nyt tästä vaiheesta. Kohta voi taas tulla se ikä eteen, että kotityöt ei niin maitakkaan.

Ehkä osasyynsä on silläkin, että nyt on kesäloma ja pitää itse keksiä jotain tekemistä niin nyt on sitten innostunut noista kotihommista. 😁

Siis pyykkikone, ei tiki- eikä tiskikonekaan. 😂

Vierailija
5/8 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee 13-vuotias oma-aloitteisesti tosiaan. Pyynnöstä tekee, ja ihme kyllä ilman sen kummempaa vastarintaa, eikä tarvitse 2-3 kertaa enempää huomauttaa... :D Koiran kyllä käyttää pyytämättä, mikä mulle eniten iloa kyllä tuottaa. :)

Vierailija
6/8 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oma-aloitteisesti, mutta tekevät kun pyydetään. Ymmärrän, että heilläkin on omia juttuja, eikä heti tarvitse tehdä, kunhan tekevät heti kun pystyvät. Esim saatan kysyä, että kukahan tyhjentäis ja täyttäis tiskikoneen niin kyllä se jossain vaiheessa on tyhjennetty ja osittain täytettykin sillä aikaa kun töissä olen. Tai sanon, että tarttis varmaan taas jonkun trimmeröidä siimaleikkurilla, niin kyllä poika sen tekee sitten kun hänellä on aikaa.

Lasten tärkeitä tavaroita jäi ennen viereksimään milloin minnekin sohville, pöydille, tasoille, lattioille. Sitten aloin niitä siitä raivaamaan minne lystäsin, niin että hukkaan joutuivat, niin jopas kannusti pitämään tavaroista paremmin huolta.

Vierailija
7/8 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on siis ainoat uppolaiskat kakarat :( mitähän minä olen tehnyt noiden kanssa väärin... Ei auta edes se, että jättäisin itsekin kaiken tekemättä, eivät ne edes huomaa. Nytkin poika aamulla vaan kiroili kun komensin sen siivoamaan, vähän teki ja häipyi sitten jonnekin. Ai että nyt tekisi mieli vaihdattaa lukot, ja komentaa se etsimään uusi hotelli mistä lystää.

Ap

Vierailija
8/8 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista kuin aloittajalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi