Työhaastattelut - miten pärjätä niissä? Minulla ei ole mitään annettavaa nykyisille työmarkkinoille..
Olen surkea haastatteluissa. Vaikka harjoittelen pari tuntia kysymyksiin vastauksia, itse tilanteessa pää tyhjenee kokonaan. Hyvä, että muistan omaa nimeäni. Kerran melkein rupesin itkemään haastattelussa, kun se meni niin huonosti. Itkin sitten pahimmat pois vessassa. Oon myös kokeillut taktiikkaa, että en harjoittele ollenkaan vaan menen paikalle. Sitä oli joku ehdottanut, mutta se tyyli ei varsinkaan sopinut minulle. Tuntuu, että minulla ei ole mitään annettavaa nykyisille työmarkkinoile. En ole ulospäinsuuntautunut, ekstrovertti, sosiaalinen, puhelias, hyvä esiintyjä, pirteä, säteilevä yms. Enkä pysty valehtelemaan, että olisin mitään noita asioista. Miten pystyn muuttamaan itseäni vai millaiseen alaan ei haeta noita ominaisuuksia?
Kommentit (19)
Mene seuraavaan haastatteluun juovuksissa.
Millaista työtä etsit? Kaupallinen ala saattaa vaatia juuri tuollaista reippautta ja ulospäinsuuntautuneisuutta, mutta esimerkiksi "kirjastotäti" (joka itse olen) saa olla vähän hissukka. Reipas ote työhön pitää kuitenkin olla.
Vierailija kirjoitti:
Millaista työtä etsit? Kaupallinen ala saattaa vaatia juuri tuollaista reippautta ja ulospäinsuuntautuneisuutta, mutta esimerkiksi "kirjastotäti" (joka itse olen) saa olla vähän hissukka. Reipas ote työhön pitää kuitenkin olla.
Itseasiassa olen kanssa kirjastotäti :D Mutta haen myös merkonomin töitä, koska kirjastoalalle ei ole töitä. Ja kirjastotkin ovat muuttuneet niin nykyaikaisiksi, että olen huomannut, että niihinkin haetaan vähän erilaisempia työntekijöitä kuin vaikka kaksikymmentä vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Hanki osaamista. Arankin ihmisen on yleensä helpompaa puhua asioista, joista tietää ja osaa. Työnantaja kuitenkin haluaa osaamisesi eikä esiintymistaitojasi tai puheliaisuuttasi. Paitsi jos olet alalla, jossa nimenomaan pitää puhua ja esiintyä. CV:si kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Mutta miten sitä osaamista hankitaan, kun ei pääse eteenpäin haastatteluista? Se on aina tää noidankehä :D
Vierailija kirjoitti:
Mene seuraavaan haastatteluun juovuksissa.
Pitää kokeilla..no ei, oon yrittänyt juoda energiajuomaa ja kahvia paljon ennen haastettalua, jotta olisin pirteempi ja ulospäinsuuntautuneempi, mutta ei siitä tuu mitään muuta kuin armoton vessahätä :D
Käyttäjä1849 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki osaamista. Arankin ihmisen on yleensä helpompaa puhua asioista, joista tietää ja osaa. Työnantaja kuitenkin haluaa osaamisesi eikä esiintymistaitojasi tai puheliaisuuttasi. Paitsi jos olet alalla, jossa nimenomaan pitää puhua ja esiintyä. CV:si kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Mutta miten sitä osaamista hankitaan, kun ei pääse eteenpäin haastatteluista? Se on aina tää noidankehä :D
Ikävä tosiasia on, että lähes jokaiseen työpaikkaan on niin paljon hakijoita, että työnantaja voi niistä valita sellaisen, joka osaakin jotain. Sun pitäisi olla poikkeuksellisen hyvä puhumaan, jotta saisit työpaikan, johon mennä vasta opettelemaan. Onko sun mahdollista hankkia osaamista jollain muulla tavalla kuin työpaikassa? Lisäopinnoilla? Vapaaehtoistyössä tai yhdistystoiminnassa? Tai voisitko hakea jotain harjoittelijan paikkaa tai mitä nämä uudet jutut - työkokeilut? - ovat?
Ikävä tosiasia on, että lähes jokaiseen työpaikkaan on niin paljon hakijoita, että työnantaja voi niistä valita sellaisen, joka osaakin jotain. Sun pitäisi olla poikkeuksellisen hyvä puhumaan, jotta saisit työpaikan, johon mennä vasta opettelemaan. Onko sun mahdollista hankkia osaamista jollain muulla tavalla kuin työpaikassa? Lisäopinnoilla? Vapaaehtoistyössä tai yhdistystoiminnassa? Tai voisitko hakea jotain harjoittelijan paikkaa tai mitä nämä uudet jutut - työkokeilut? - ovat? [/quote]
Oon ollut kerran työkokeilussa ja kerran palkkatuetussa työssä. Koulun kautta löytyy neljä eri harjoittelukokemusta + kolme "oikeaa" työpaikkaa (lyhyitä suhteita). Oon hakeutumassa opiskelemaan, mutta ei ole vielä napannut. Oon hyvä kirjoittamaan ja CV:ni ja hakemukseni on mielestäni oikein hyviä. Oon ollut työnhakuvalmennuskurssilla, missä noita on tehty paremmaksi. Pääsen suht. usein haastatteluihin juuri hakemukseni avulla, mutta se puhuminen ja itsensä esiin tuominen on vaikein paikka. Työkokeilupaikkoja haen tällä hetkellä taas, jotta ei tulisi liian suuria aukkoja työhistoriaan.
En päässyt erääseen työpaikkaan kun en ollu tarpeeks positiivinen ja innostunu. En mä kyl ala kärrynpyöriä tekee ja vetää spagaattia siinä et "JEE".
Normaali positiivinen itseni olin, myös innostunut.
Työnantaja tässä tilanteessa on itse negatiivinen.
ehkä se eiole sulle sopiva ammatti sitten, kannattaa miettiä näitä vastakohtaisia ammatteja missä saat olla omissa oloissas
m85 kirjoitti:
ehkä se eiole sulle sopiva ammatti sitten, kannattaa miettiä näitä vastakohtaisia ammatteja missä saat olla omissa oloissas
Jep, mutta kun en halua koko ajan olla omissa oloissani. Tykkään myös asiakkaista ja työkavereista. 50/50 työ on parasta, mihin sisältyy omaa näpertämistä rauhassa ja asiakkaiden auttamista. Oon kuitenkin asiakaspalveluhenkinen, auttavainen ja niissä tilanteissa saan suuni auki.
Jos olet alle kolmekymppinen ahkera moniosaaja ja suostut epäsäännölliseen osa-aikatyöhön edullisesti 7-10e/h palkalla niin ei pitäisi olla vaikeaa.
Tuon kaltaisia hommia voi löytyä mutta niillä ei elä. Ne ovat niin ns paskahommia.
Olisko kellään vielä jtn kommentoitavaa? Ketään samassa tilanteessa yms.?
Olen ihan samassa tilanteessa. Olen hyvä työntekijä mutta huono työnhakija. Olen introvertti enkä osaa "myydä" itseäni työnantajalle. Hakemus ja cv ovat hyviä mutta haastattelussa olen liian hillitty ja väritön.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samassa tilanteessa. Olen hyvä työntekijä mutta huono työnhakija. Olen introvertti enkä osaa "myydä" itseäni työnantajalle. Hakemus ja cv ovat hyviä mutta haastattelussa olen liian hillitty ja väritön.
"Ihanaa" (ja valitettavaa), että on kohtalontovereita :D Itse pääsin nyt työkokeiluun, mutta ei tunnu kovin saavutukselta, kun tämäkin työpaikka on sellainen, missä kierrätetään kokeilijoita. Että varmaan kelpuuttivat pienillä kriteereillä. En tiedä pääsenkö ikinä oikeisiin töihin, kun olen umpisurkea niissä haastatteluissa. Ja työkokeilun työpäivät ovat 7,30min, mikä omasta mielestä on törkeää. Olin itse sopinut itselleni, että en suostu kuin 6h päiviin, mutta en sitten tilanteessa saanut sanottua. Tai yritin, että onko mahdollista tehdä 6h päiviä ja vastaus oli, että ei. No toivottavasti saisin tuon avulla jtn oikeaa työtä tai pääsisin opiskelemaan niin ei tarvitsisi pitkään olla.
Ap
Mulla on ihan sama tilanne! Tarvitsisin ideoita, millaiseen työhön tähdätä :/
Hanki osaamista työnhakujen lomassa. Tuolla tyylillä olet varmasti työtön seuraavat 5 vuotta ja jos olet sen ajan opetellut vaikka kiinaa niin olet jo aika haka siinä. Sen jälkeen voit hakea paikkoja joissa edellytetään kiinan kielen taitoja.
Muutama vinkki (en itsekään ole erityisen puhelias ja haastattelut on aina jännittäviä tapauksia):
-Yritä heti ensi hetkestä lähtien rikkoa jää jotenkin eli jos sinua tullaan vaikka aulasta hakemaan haastatteluun, niin sano jotain säästä, liikenteestä tai ihan mistä tahansa. Tämä auttaa hetken päästä haastattelussa, kun on jo vaihdettu muutama sana, mieluiten sinun aloitteestasi.
-Esitä kysymyksiä. Kuulostaa itsestäänselvältä,mutta ei ehkä ole sitä. Eli perehdy etukäteen työnantajaan, niin että osaat esittää järkeviä kysymyksiä, joista kuulee, että ymmärrät jotain ko. työstä tai alasta. Sitten voit vielä esittää lisäkysymyksiä. Itse yritän aina saada haasttelijat puhumaan sen sijaan, että olisin itse koko ajan äänessä. Ihmiset tykkää puhua itsestään ja se antaa sinulle aikaa valmistautua seuraavaan kysymykseen, kun tiedät hiukan millainen ihminen sinulla on vastassa. Haastettelu ei olen yksinpuhelua, vaan tarkoitus on myös, että sinä arvioit, haluaisitko olla töissä ko. paikassa eli tavallaan myös sinä haastattelet työhönottajia, jotka yrittävät tehdä hyvän vaikutuksen sinuun.