Matkustamme Puolaan, tarvitsenko todistuksen yksinhuoltajuudesta?
Mietin vaan, voiko siellä tulla ongelmia, kun matkustan lapsen kanssa yksin. Olemme samalla sukunimellä. Jostain infosivustolta sain käsityksen, että ei tarvitsisi todistusta, mutta kokemuksia kenelläkään?
Kommentit (20)
Minä matkustin Irlantiin kahdestaan lapseni kanssa, meillä on eri sukunimi ja passintarkastuksessa oli hiukan jännittävät hetket, kun pyysi jotain todistusta siitä, että hän on minun lapseni. No eihän minulla mitään sellaista ollut mukana, ei ollut käynyt mielessäkään, mutta päästiin onneksi läpi, muistutti vaan että seuraavan kerran kannattaa olla, niin paljon on lapsenkaappausjuttuja ollut, että helpommalla pääsee. Ei siellä huoltajuudesta mitään kysytty, ja teillä sentään sama sukunimi, mutta itse ajattelin että jatkossa matkustan aina lapsen väestörekisteriotteen kanssa ulkomaille!
Vierailija kirjoitti:
Minä matkustin Irlantiin kahdestaan lapseni kanssa, meillä on eri sukunimi ja passintarkastuksessa oli hiukan jännittävät hetket, kun pyysi jotain todistusta siitä, että hän on minun lapseni. No eihän minulla mitään sellaista ollut mukana, ei ollut käynyt mielessäkään, mutta päästiin onneksi läpi, muistutti vaan että seuraavan kerran kannattaa olla, niin paljon on lapsenkaappausjuttuja ollut, että helpommalla pääsee. Ei siellä huoltajuudesta mitään kysytty, ja teillä sentään sama sukunimi, mutta itse ajattelin että jatkossa matkustan aina lapsen väestörekisteriotteen kanssa ulkomaille!
Eli anteeksi, ei liittynyt sinun kysymykseesi juuri mitenkään... :D
Vierailija kirjoitti:
Puola kuuluu EU:Iin. Miksi siellä vaadittaisiin jotain tuollaista?
Mistä sitä tietää. Nykyään ollaan tarkempia lapsikaappausasioiden kanssa..
Käyt lapsesi virkatodistuksen hakemassa, ja pyydät siihen tiedot huoltajista. Niin yksinkertaista.
Ja Suomen lain mukaan nämä luvat ovat pakollisia. Joten tarvitset todistuksen että olet yksinhuoltaja.
http://formin.finland.fi/public/default.aspx?nodeid=49427
Ei vaikuta vaikka onkin EU-maa.
En ole ikinä ajatellutkaan, että tuollaista tarvitsisi. Olen matkustellut kahden erisukunimisen lapsen kanssa itsekseni vaikka kuinka monta kertaa ympäri maailmaa... Jo ennen yksinhuoltajuusaikaa. Mielestäni kuitenkin ihan hyvä, että tällaista asiaa tarkastetaan.
Juurikin kirjoitin matkustusluvan, kun exä lähti lasten kanssa ihan EU-maahan.
Vierailija kirjoitti:
Juurikin kirjoitin matkustusluvan, kun exä lähti lasten kanssa ihan EU-maahan.
Eikös tämä ole eri asia? En minä mitään lupaa eksältä tarvitse, koska hän ei ole huoltaja.
Ehkäpä pyydän tuollaisen virkatodistuksen varmuuden vuoksi.
Mikä Puolassa on niin poikkeuksellista, että juuri siellä tarvitsisit jotain tuollaista?
Kysymyksesi on ihan höpöä, mihin se oikeasti perustuu? Puola on EU -maa, sinä ja lapsesi olette lähdössä sinne turisteiksi. Kuvitteletko, että Puolan viranomaiset ottavat lapsesi huostaan ellei sinulla ole yh -todistusta? Puola on toki raivoisan vanhoillinen ja suvaitsematon maa nykyisin, mutta kyllä sielläkin noudatetaan turistien suhteen kansainvälisisä sopimuksia.
Eri asia voisi olla, jos olisi muuttamassa lapsesi kanssa pysyvästi Puolaan.
Kyllä mä paperit kattoisin kuntoon mielenrauhan takia. Onhan se kivempi matkustaa, kun ei tarvii jännittää rajalla.
Itsellä kävi se moka, että annoin lapsen kaveriperheen mukaan Englantiin. Ei siinä härdellissä muistettu lupia kirjoitella. Olivat sitten Lontoon päässä pitkään tarkistuksissa, mutta pääsivät läpi vihdoin ja viimein. Ehtivät nippanappa lennolleen.
Siitä opittiin paljon.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Mikä Puolassa on niin poikkeuksellista, että juuri siellä tarvitsisit jotain tuollaista?
Kysymyksesi on ihan höpöä, mihin se oikeasti perustuu? Puola on EU -maa, sinä ja lapsesi olette lähdössä sinne turisteiksi. Kuvitteletko, että Puolan viranomaiset ottavat lapsesi huostaan ellei sinulla ole yh -todistusta? Puola on toki raivoisan vanhoillinen ja suvaitsematon maa nykyisin, mutta kyllä sielläkin noudatetaan turistien suhteen kansainvälisisä sopimuksia.
Eri asia voisi olla, jos olisi muuttamassa lapsesi kanssa pysyvästi Puolaan.
Eihän Puolassa mitään ihmeellistä välttämättä ole. MUTTA kun SUOMEN LAKI vaatii huoltajien luvan. Tai todistuken että yksi huoltaja.
Esimerkiksi Espanja vaatii kirjallisen luvan huoltajilta jotka eivät ole matkassa jos lapsella on kansainvälinen henkilökortti. Passin kanssa ei välttämätön. Ja jos lapsella eri sukunimi kuin huoltajalla, virkatodistus auttaa selvittämään sukulaissuhteen.
Ja kun googlettaa niin saa tällaisen tiedon:
http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/polan…
Eli ei pakollinen, mutta suositeltava. Huom. lentoyhtiöillä voi olla tiukemmat vaatimukset.
Kyllä mä olen ottanut virkatodistuksen mukaan, en ole yh, mutta matkustan joskus lapsen tai lapsien kanssa ilman isää.
Lapsilla eri sukunimi ja myös eri (EU) maan passit kuin mulla. Aina on haluttu katsoa virkatodistusta.
En osaa vastata kysymykseesi, mutta vastaan kun aiheeseen liittyy kuitenkin.
Minulla on yhteishuolto lapsesta ja lapsella on passi. Isä ei kuitenkaan hyväksy matkustamista Euroopan ulkopuolelle (minulla on ystävä joka asuu Australiassa). Suomenkielinen virkatodistus minulla on joten Suomesta päästään varmasti pois. Kotiinpäin taas oletan meidän pääsevän, koska suomalaisina matkustamme takaisin Suomeen. En oikein tiedä miten muuten tässä voisi toimia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yhteishuolto lapsesta ja lapsella on passi. Isä ei kuitenkaan hyväksy matkustamista Euroopan ulkopuolelle (minulla on ystävä joka asuu Australiassa). Suomenkielinen virkatodistus minulla on joten Suomesta päästään varmasti pois. Kotiinpäin taas oletan meidän pääsevän, koska suomalaisina matkustamme takaisin Suomeen. En oikein tiedä miten muuten tässä voisi toimia.
Ilkeyksissään lapsen isä voisi tehdä rikosilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän rikosnimikkeellä? Kun lentoliput löytyy takaisinpäin ja isälle on asiasta kerrottu ajankohtineen + oleskelupaikkoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän rikosnimikkeellä? Kun lentoliput löytyy takaisinpäin ja isälle on asiasta kerrottu ajankohtineen + oleskelupaikkoineen.
No sittenhän periaatteesa on lupa jos ei ole erikseen kieltänyt.
Puola kuuluu EU:Iin. Miksi siellä vaadittaisiin jotain tuollaista?