Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18334)
Miksi aina kun alan kertomaan jotain juttua, vaikka jotain hauskaa mitä mulle on tapahtunut, niin se kenelle kerron kiirehtii vetämään jonkilaisen aasinsillan että pääsee kertomaan jotain omaa "vastaavaa" juttuaan. En edes ole kovin monisanainen, kerron asiat suht lyhyesti ja silti yleensä en saa sanottua loppuun asti
onko tähän olemassa joku psykologinen selitys kun tätä tapahtuu oikeesti koko ajan, en kohta jaksa ees yrittää kertoa mitään itsestäni kellekään :D
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina kun alan kertomaan jotain juttua, vaikka jotain hauskaa mitä mulle on tapahtunut, niin se kenelle kerron kiirehtii vetämään jonkilaisen aasinsillan että pääsee kertomaan jotain omaa "vastaavaa" juttuaan. En edes ole kovin monisanainen, kerron asiat suht lyhyesti ja silti yleensä en saa sanottua loppuun asti
onko tähän olemassa joku psykologinen selitys kun tätä tapahtuu oikeesti koko ajan, en kohta jaksa ees yrittää kertoa mitään itsestäni kellekään :D
Ihmiset välittävät lähinnä itsestään ja omista asioistaan. Miksi tuhlata hyvää aasinsiltaa, jolla pääsee puhumaan itsestään?
Mistä sokea tietää kakalla käymisen jälkeen, että milloin hän on pyyhkinyt tarpeeksi? Hänhän ei näe, että onko paperi vielä likainen vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ruoka tietää mennä vanhaksi viimeisen käyttöpäivän jälkeen
Ei se tiedäkään. Eikä se tietysti ole vanhaa (tai pilalla) viimeisen käyttöpäivän jälkeen.
Kyse on valmistajan antamasta keskiarvoihin ja annettuihin kriteereihin perustuvasta tuotetakuusta. Pakkaukseen merkityn viimeisen käyttöpäivän jälkeen tuote on lähes aina vielä käytettävissä, vaikka onkin valmistajan takuuajan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Kyse voi olla esimerkiksi siitä, että henkilö haluaa omasta vastaavanlaisesta kokemuksestaan mainitsemalla viestiä että hän ymmärtää mistä puhut, että hän osaa samastua tarinaasi, koska on itse kokenut jotain samankaltaista.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sokea tietää kakalla käymisen jälkeen, että milloin hän on pyyhkinyt tarpeeksi? Hänhän ei näe, että onko paperi vielä likainen vai ei.
Tuntemalla. Paperi liukuu eri lailla puhtalla ja pyyhkimistä kaipaavalla iholla.
Miten älypuhelimella voi linkittää jotain?
Siis, jos nyt yrittäisin vaikka tähän linkata jonkun videon Youtubesta, niin en tiedä miten se tehdään. Pöytäkoneella katsoisin osoiteriviltä osoitteen ja sitten kirjoittaisin sen tähän. Mutta puhelimella ei osoiterivi edes näy kokonaan ja jos klikkaan sitä niin se vain katoaa, ja tilalle tulee teksti Kirjoita hakusanoja tai UR.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kynnet eivät kasva suoraan? Minulla varsinkin nimettömien kynnet kiertyvät, pikkurillien puolelta "taipuvat" alas. Muiden sormien kynnet taas taipuvat molemmilta sivuiltaan, tavallaan "supistuvat", varmaan reunat menisivät yhteen, jos tarpeeksi pitkäksi pääsisivät kasvamaan.
Minulla ne kääntyvät ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset ovat sellaisia, että oikein odottavat sitä hetkeä, jolloin pääsevät puhumaan itsestään. Tällaisia ihmisiä ei juurikaan kiinnosta muiden asiat, he vaihtavat isommassakin porukassa puheenaihetta, jos kokevat, että muiden käsittelemä asia on tylsä. Nämä ihmiset eivät koskaan viittaa siihen, mitä muut ovat sanoneet (jos ovat edes kuunnelleet) eivätkä keskeytettyään ikinä sano, että "Mitä olitkaan sanomassa?". Olen todennut, että nämä ihmiset ovat vain niin itsekkäitä ja epäempaattisia, ettei siihen auta mikään.
Normaaliin kanssakäymiseen ja jutusteluun kuitenkin kuuluu myös kokemusten vaihtaminen. Se, milloin se on normaalia ja kivaa juttelua, ja milloin töykeää keskeyttämistä, riippuu tosi paljon asiayhteydestä. Jos kerrot vaikkapa jotain itseäsi kohdannutta surullista asiaa, ei toisen todellakaan ole kohteliasta alkaa kertoilla siihen päälle omista vaivoistaan ja kärsimyksistään. Iloisia asioita on kivempi jakaa puolin ja toisin, mutta siinäkin täytyisi antaa toisen kertoa se oma juttunsa eikä käydä nokittamaan "paremmalla" tarinalla.
Jos joku tietty ihminen ei ikinä kuuntele sinua ja asiaasi, vaan keskeyttää sinut joka kerta, lakkaisin kertomasta hänelle mitään henkilökohtaisia asioita, vaan juttelisin korkeintaan niitä näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs paikallinen ruokakauppa on aloittanut palvelun, jossa voi ostaa tavaraa lahjoitukseksi, ja tarvitseva voi ottaa sen sille varatusta hyllystä.
Haluaisin lahjoittaa, ja menin tämän kaupan verkkosivuille kokoamaan sopivaa kassia. Mutta törmäsin ongelmaan. En tietenkään tiedä mitään henkilöstä, joka kassin ottaa. Onko hän allerginen, pitäisikö valita gluteenittomia tuotteita. Onko hän mies vai nainen (hygieniatuotteet). Onko hänellä lapsia, pitäisikö ostaa esim. lasten muroja. Onko lemmikkejä, pitäisikö ostaa lemmikille jotain.
Teen tästä varmaan liian vaikeaa nyt itselleni. En vain haluaisi lahjoittaa ruokaa tai tavaroita, joista osa käytetään ja osa viskataan menemään, kun ei voi vaikka allergian vuoksi syödä.
Mitä tällaiseen lahjoituskassiin kannattaa ostaa? WC-paperia ja hajusteetonta pyykinpesuainetta nyt ainakin. Makaronia? Riisiä? Kuivattuja hedelmiä,
Kriisi uusiutui, kun kävin tänään ostamassa nuo... Se lahjoitus oli päättynyt! Myyjät lupasivat, että kauppias hoitaa homman, lol. Kun joku muukin oli ilmeisesti myöhässä käynyt ostamassa, ja oli luvannut hoitaa sen. Saapa nähdä menikö satasen murkinat ja hygieniatarvikkeet ja lahjakortti tarvitsevalle vai kauppiaan taskuun. No... ainakin yritin. Tyhmästä päästä kärsii tällä kertaa koko omatunto!
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä tahtilajikysymykseen: 5/4 on mahdollinen, monet kalevalasävelmät käyttävät tätä, Va-ka-van-ha Väi-nä-möi-nen.... jne.
Sen sijaan 19/6 kuulostaa eksoottiselta, koska kuudesosanuotteja ei ole yleisesti käytössä. Alempi numero kertoo, millaisia nuotteja lasketaan, ylempi taas sen, montako niitä mahtuu yhteen tahtiin.
"Nimittäjän" paikalle sopii siis vain1, 2, 4, 8 tai joskus jopa 16.
Tavallisimmat tahtilajit ovat 2/4, 4/4, 3/4 ja 6/8. 7/8 tai 11/8 voi löytyä vaikkapa balkanilaisesta musiikista.
Epätavallisista tahtilajeista tässä oikein hyvä Rick Beaton opastus: https://www.youtube.com/watch?v=ibZI3DOvGFo
Jääkarhuista kerrotaan, että ovat erittäin stressiherkkiä, joten vankeudessa syntyy vain harvoin pentuja aikuisiksi asti. Mutta koskeeko tämä stressiherkkyys vain vankeudessa eläviä?
Olen 20 euron Nokia-kännykän käyttäjä. Katselin hotelleja matkaa varten. Tätä matkaa ajatellen kiinnostavimmissa hotelleissa on kontaktiton sisäänkirjautuminen ja "mobiili" lukitus. Kuvassa näyttää tyypillä olevan puhelinta muistuttava laite, jonka on asettanut ovenkahvan alapuolellle.
Tarkoittaako tuo todellakin sitä, että asiakkaalla pitää olla älypuhelin voidakseen asioida hotellissa? Ovessa tai oven pielessä ei näy mitään laitetta johon voisi näppäillä ovikoodin. Toisella ketjulla sentään on edes respa paikalla kuin pari myöhäisestä aamusta iltapäivään.
Vierailija kirjoitti:
On
Ei ole!
Vierailija kirjoitti:
Olen 20 euron Nokia-kännykän käyttäjä. Katselin hotelleja matkaa varten. Tätä matkaa ajatellen kiinnostavimmissa hotelleissa on kontaktiton sisäänkirjautuminen ja "mobiili" lukitus. Kuvassa näyttää tyypillä olevan puhelinta muistuttava laite, jonka on asettanut ovenkahvan alapuolellle.
Tarkoittaako tuo todellakin sitä, että asiakkaalla pitää olla älypuhelin voidakseen asioida hotellissa? Ovessa tai oven pielessä ei näy mitään laitetta johon voisi näppäillä ovikoodin. Toisella ketjulla sentään on edes respa paikalla kuin pari myöhäisestä aamusta iltapäivään.
Tähän on vaikea ottaa kantaa ilman lisätietoja. On järjestelmiä jotka vaativat älylaitteen, mutta on myös järjestelmiä joihin saa "mobiilisti" toimivan avauslaitteen talon puolesta. Pitäisi tietää kyseinen paikka ja heillä käytössä oleva järjestelmä. Helpoin keino selvittää asia on kysyä asiaa sähköpostilla kyseisestä hotellista.
Miksi on ihan normaalia että mies kusee istualtaan? Mutta esim. neulominen, ratsastus, meikkaaminen tai tiettyjen musiikkiartistien kuuntelu ei ole kovin normaalia jos on mies? Esim. Chisun keikalla oli varmaan 95% naisia. Ja miksi miltei kaikki pojat käytti yläasteella reppua mutta tytöt laukkua noin 15 vuotta sitten?
Miksi on niin outoa jos joku perheenjäsen tarjoaa kyytiä ja mä meen takapenkille, kun en tykkää istua etupenkillä? Tai jos vaan kieltäydyn kohteliaasti kyydistä ja sanon että mä meen mielummin bussilla. Miksi se taas ei ole niin outoa jos joku käyttää kauppakeskuksessa hissiä vaikkei liiku apuvälineiden eikä lastenrattaiden kanssa?
Miksi liiasta suolan käytöstä paasataan tavallisille kansalaisille?
Oikea kohderyhmä olisi elintarviketeollisuus ja ravintolat.
Emmehän me voi mitään sille, että elintarvikkeissa on suolaa, niin että suuta polttaa. Koskee leikkeleitä, juustoja, leipää, valmisruokia yms. Ilmeisesti säilyvyystekijä ja muu tuotantoon liittyvä syy. Kokit ilmeisesti tupakoi eikä maista mitään.
Turha laatia jotain ravintosuosituksia, kun suolapurkit laulaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on ihan normaalia että mies kusee istualtaan? Mutta esim. neulominen, ratsastus, meikkaaminen tai tiettyjen musiikkiartistien kuuntelu ei ole kovin normaalia jos on mies? Esim. Chisun keikalla oli varmaan 95% naisia. Ja miksi miltei kaikki pojat käytti yläasteella reppua mutta tytöt laukkua noin 15 vuotta sitten?
Miksi on niin outoa jos joku perheenjäsen tarjoaa kyytiä ja mä meen takapenkille, kun en tykkää istua etupenkillä? Tai jos vaan kieltäydyn kohteliaasti kyydistä ja sanon että mä meen mielummin bussilla. Miksi se taas ei ole niin outoa jos joku käyttää kauppakeskuksessa hissiä vaikkei liiku apuvälineiden eikä lastenrattaiden kanssa?
Monesti kysymys on kulttuuriin piintyneistä ajattelumalleista ja tavoista tai muodista. Ihminen on sosiaalinen laumaeläin, jonka käyttäytymistä erilaiset arvot ja asenteet säätelee. Näistä poikkeaminen herättää huomiota, jopa ärtymystä.
Vaatetus on tästä hyvä esimerkki. Joissain kulttuureissa naiset verhoutuvat burkhaan, joissain on olkapäät peitettävä kirkossa. Myös erilaiset tilanteet asettavat pukeutumiselle ehtoja, jottei ihmistä katsota ali- tai ylipukeutuneeksi. Muoti taas palvelee yritystoimintaa asettamalla yhä uusia tavoitteita muodinmukaiselle pukeutumiselle.
Laajemmin ajatellen taustalla voi olla lainsäädäntöäkin. Ei ole kauaa siitä, kun länsimaissakaan nainen ei saanut omistaa mitään eikä äänestää. Naisten asema on tästä muuttunut tasa-arvoisuutta kohti, ilmeisesti pitkäaikaisen työn tuloksena.
Osaavatko kalmarit pitää vinkuvaa ääntä? Ainakin tässä videossa kuulostaa siltä kuin kalmareista kuuluisi vingahduksia (kohdasta 2:30 eteenpäin):
Mistä ruoka tietää mennä vanhaksi viimeisen käyttöpäivän jälkeen