Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ravintolassa. Viereisessä pöydässä mies rikkoi vahingossa lasin, sai haavan sormeensa ja pyörtyi nähtyään verta.
Rupesin miettimään että jos kysessä olisi nainen niin pyörtyisikö hän nähtyään omaa menkkaverta?Minulle menkkaveressä ei ole mitään kamalaa, mutta haavasta tulevan veren näkeminen kammottaa. En itse pyörry veren näkemisestä, mutta luulisin että muillakin veren kammoaminen voi olla sidoksissa sen lähteeseen.
Näin juuri.
Verestä tekee "kammottavan" se, että se tulee näkyvästä haavasta tai vuotaa, kun ei pitäisi. Myös poikkeuksellisen suuren verimäärän näkeminen voi pelottaa tai aiheuttaa huimausta. Menkkaveri tai synnytyksen yhteydessä tuleva veri ei kauhistuta, koska silloin kuuluukin vuotaa. Usein ihmisiä ei pelota myöskään verikokeessa putkeen otettava veri. Sen sijaan neulan näkeminen itsessään voi kauhistuttaa, jos kärsii neulakammosta.
Veren tuleminen väärään aikaan voi saada aikaan pelon siitä, että jokin on vialla. Jos esim. raskaana ollessa alkaa yhtäkkiä vuotaa verta, voi tulla ihan aiheellinenkin pelko keskenmenosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen keski-ikäinen, tyhmä eukko. Pyydän apua,ilman veetuilua. Minulla on läppäri, kiinteä laajakaista sekä älypuhelin. Maksan molemmista kuukausimaksua. Hoidan puhelimen kautta nykyään kaiken: maksan laskut, hoidan pankkiasiat. Tarvitsenko läppäriä enää mihinkään? Riittääkö pelkkä älypuhelin yksinään?
Älä maksa laajakaistaa, jos käytät läppäriä vähän.
Voit jakaa puhelimesta yhteyden siihen tarvittaessa.
Pyydä joku näyttämään eka kerta ja seuraavaksi se yhdistäminen menee automaattisesti, joskus voi kysyä salasanaa.
Mitä tarkoittaa jos joku sanoo, että parhaat palat menivät patjalle? Hävettää myöntää, mutta en todellakaan tiedä mitä tuolla tarkoitetaan. Voisiko joku avata.
Onko jotain järkevää ja turvallista keinoa ilmaista vastaan tulevalle motoristille tai mopoilijalle että tällä on jäänyt vilkku päälle? Niissähän ei ole palautusmekanismia toisin kuin auton rateissa ja aika usein näkee että on jäänyt vilkuttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos Homer Simpson olisi todellinen henkilö, olisiko hänellä omakotitalo, vaimo ja lapsia?
Aivan hyvin voisi olla, mutta tosielämässä hän ei varmasti työskentelisi ydinvoimalan turvallisuusvalvojana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yksin ja miten voisin löytää kavereita?
Onko muuta keinoa, kuin netti?
Harrastus olisi yksi keino, mutta railusti vanhempaa porukkaa niissä vain on.Ikäluokilta 20-30
kokeileppa kaverihaku.net
Tämä ei vastaa yhtään kysymykseeni.
Aivan. Sinähän pyysit muuta keinoa kuin netti. Nykyisin vaan monet ikäisesi nuoret usein tutustuvat netin kautta.
Livenä tutustumiseen sun pitää lähteä mukaan johonkin toimintaan, joka kiinnostaa sinua ja jossa olisi mahdollisia kaveriehdokkaita. Tälläinen tapaaminen olisi hyvä, koska teillähän olisi jo se yhteinen kiinnostuksen aihekin.
Kerroit että harrastuksessasi on vain vanhempia ihmisiä. Sun pitäisi nyt löytää jokin harrastus, tai harrastusryhmä, jokin järjestö tai vastaava jossa olisi laajempi kirjo väkeä. Koska et kertonut itsestäsi yhtään mitään en voi arvuutella mikä sopisi. Aika perinteinen on jokin urheiluharrastus, sitten on partio, nuorisojärjestöt, voi liittyä bändiin, mennä jollekin harrastuskurssille, jne... Yksi mahdollisuus on erilaiset leirit ja vapaaehtoistoiminta. Ja miksei penkkiurheilu.
Eikö alueellasi ole kunnan esim. nuorisolle mitään toimintaa, johon pääsisi mukaan nyt kesällä?
Ongelmani on, kun en ole niin aktiivinen ja it-taidotkin on huonot. Taidan vain olla syrjäytyvä yksi paska.
No syksyllä ilmoittaudut jonnekin it-kurssille työväenopistoon tai johonkin nuorisotyöpajaan! Pääset ihmisten ilmoille ja parannut niitä it-taitojasikin. Win-win.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää pitääkö varata aika hammaslääkärille vai suuhygienistille? En ole käynyt vuosiin. Haluaisin käydä tarkistuttamassa hampaat, että tietää onko tarvetta paikkaamiselle tms. Olisi kiva jos siinä samalla hampaille tehtäisiin jotain peruskäsittelyjä (sitä lakkaa yms.), jottei tarvitse varata sille aikaa erikseen. Kummalle varaan ajan ja mitä kaikkea sanon ajan varaamisen syyksi?
Varaa aika hammaslääkärille. "Haluan käydä hammaslääkärissä, koska edellisestä tarkistuksesta on jo aikaa" on ihan pätevä syy varaamiselle, ja hammaslääkärit suosittelevatkin käymään usein. Jos on tarvetta hammashygienistin (eli suuhygienistin) käynnille, saat hammaslääkäriltä lähetteen ja ajan erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksotiikka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaaleat kauniit piirteet pilataan tummalla/aasialaisella tms lajilla lastenhankinnassa?
Eksotiikka kiehtoo. Molemminpuolin. Toinen puoli on vain paljon harvinaisempi
Itse tulin ajatelleeksi:
Voiko suomalaiset olla alunperin kotoisin Japanista, kun ulkomaalaisetkin vertaa suomenkieltä japaninkieleen?Sulla menee sekaisin ihmisten geneettinen tausta ja kieli. Nehän ovat kaksi eri asiaa.
Kielen perusteella suomalaisugrilainen kantakieli on ollut yhteydessä altailaisiin kieliin, joihin mahdollisesti japanikin kuuluu.
Geneettisetä puolesta voi sanoa sen, että suomalaiset ovat peräisin Suomesta. Suomalaisten esi-isistä osa on kuitenkin tullut idästä. Nämä miehet (perimä tulee etenkin suomalaisten isälinjan kautta) pyörivät oletettavasti n. 10 tuhatta vuotta sitten nykyisen Mongolian ja Kiinan rajalla. Tällä porukalla on N1 haploryhmä (DNA:n osa), jota esiintyy Japanissa 3-8% väestöstä. Pientä geneettistä yhteyttä siis on, eli 10 000 vuotta sitten jotkut nykyisten japanilaisten esi-isät oleskelivat lähellä väkeä, josta myöhemmin osa päätyi Suomeen.
Ajattelin aikaa milloin Suomi ei ollut asuttu.
Sitä aikaa, kun Suomeen alkoi kantautua muualta väkeä.
Juuri tuostahan edellä kerrottiin.
Homo sapiens kirjoitti:
Voisiko mitenkään olla mahdollista, että muut ihmisrodut (neandertalin ihminen, yms) pystyttäisiin palauttamaan tieteen avulla uudestaan?
Joo. Erittäin tyhmä kysymys, mutta mua vain kiinnostaa todella paljon miten muut ihmislajit pystyivät elämään täällä meidän homo sapiensten kanssa
Jotkut tutkijat uskovat että DNA:n avulla olisi mahdollista palauttaa Neanderthalit.
Palauttaminen olisi tietenkin vain biologista, eli luotaisiin ihmisiä, joilla olisi enemmän Neanderthalin perimää kuin meillä nykyihmisillä, joilla sitä on n. 1-4% keskimäärin.
Neanderthalin ihmiset elivät kuitenkin kulttuurissaan, joten sitä emme pysty tuomaan takaisin. Sillä tavoin emme voi palauttaa Neanderthaleja tai muitakaan ihmislajeja.
Sitä kuinka meidän lajimme eli yhdessä näiden muiden kanssa selvittää tutkimus, etenkin arkeologia, mutta myös muut tieteet. Jotain tiedämme jo nyt. Esimerkiksi sen, että sukupuolisessa kanssakäymisessä on ryhmien välillä oltu, se näkyy siis DNA:ssa. Nykyihmisen DNA:ssa oleva Neanderthalin perimä tulee naiselta. Se tarkoittaa että aikoinaan Neanderthal-naisia päätyi elämään nykyihmisten kanssa ja sai lapsia jonkun esi-isämme kanssa.
Mielenkiintoista on se, että tutkijoiden mukaan nykyihminen sai sellaisia Neanderthal-geenejä, joista saattoi olla hyötyä sopeutumisessa elämään Afrikan ulkopuolella. Neanderthalit ovat siis sopeutuneet paremmin esim. Euroopan ja Aasian oloihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen keski-ikäinen, tyhmä eukko. Pyydän apua,ilman veetuilua. Minulla on läppäri, kiinteä laajakaista sekä älypuhelin. Maksan molemmista kuukausimaksua. Hoidan puhelimen kautta nykyään kaiken: maksan laskut, hoidan pankkiasiat. Tarvitsenko läppäriä enää mihinkään? Riittääkö pelkkä älypuhelin yksinään?
Riippuu täysin sinusta, sinun tarpeistasi ja siitä mitä tulet tulevaisuudessa tekemään.
Ehkä jos kerron omasta läppärin käytöstäni, se voi auttaa sinua hahmottamaan asiaa. Itse nimittäin en käytä älypuhelinta, mutta minulla on 2-3 läppäriä.
Käytän läppäriä siis pankkiasiat ja ostokset verkosta, yms. Nämä useimmiten sujuu älypuhelimmallakin. Mutta omistan itse rahastoja, ja pankkini mobiiliversio ei vielä tue kaikkia sijoittamiseen liittyviä toimintoja, joten siihen tarvitaan läppäri eli en tulisi pankkiasioissakaan toimeen pelkällä puhelimella.
Läppäriä käytän tietysti työasioissa, joihin kuuluu kirjoittamista, kaavioita, sen semmoista. Puhelimella en missään nimessä jaksai vääntää mitään tuollaista. Kirjoitan itse muutaman ystäväni kanssa pitkiä viestejä, joten läppäri on siinä ehdoton.
Läppäriä käytän myös television ja videoiden katseluun (en siis omista oikeaa televisiota). Tässä se puhelin on vaan auttamattomasti heikompi väline.
Käytän läppäriä myös musiikin kuunteluun, toisessa läppärissäni on korkeatasoinen äänentoisto - tässä puhelimet jäävät paljon jälkeen läppäriä myös laadussa.
Läppärissä katson ja muokkaan myös kuvia. Tämä onnistuu myös puhelimella, mutta kyllä kuvien laatu ja työskentelyn helppous on läppärin etu.
Lisäksi olen huomannut että kun ikääntyessä iskee ikänäkö, ei enää millään jaksa tihrustaa silmälaseillakaan puhelimen pientä ruutua. Toki tulevaisuudessa alkaa puhelinten kokokin kasvaa taas (kun on taittuvat näytöt yms.), mutta ei ehkä vielä arkea taviksille. Myös ergonomisesti läppäri on parempi kuin puhelin.
Läppäri on myös perusälypuhelinta tehokkaampi ja kestää käyttöä hieman kauemmin akulla. Läppäri on paljon nopeampi ladata kuin älypuhelin.
Sama sovellus läppärillä on usein parempi kuin puhelimessa, jossa kaikki toiminnot ja ominaisuudet eivät ole käytössä. Kaikkia sovelluksia ei edes saa puhelimelle välttämättä.
Siinä missä älypuhelin voittaa läppärin on se, että puhelin on aina mukana ja voit sillä sekunnilla kävellessäsi kadulla tarkistaa työsähköpostit, ja bussipysäkillä seisoessasi onko bussivuoro myöhässä vai peräti peruutettu, tai ottaa Google Mapsin avuksi kun etsit Elma-tädin uutta asuntoa ja kun nappaat kuvan Elma-tädin uudesta keittiöstä.
Kun kaksi laumanvartijakoiraa kohtaa, pitävätkö ne toisiaan lähtökohtaisesti uhkina/vihollisina?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa jos joku sanoo, että parhaat palat menivät patjalle? Hävettää myöntää, mutta en todellakaan tiedä mitä tuolla tarkoitetaan. Voisiko joku avata.
Juuri tällaisten kanssa olen itsekin ollut pitkään tietämätön. Käsittääkseni tämä tökerö ilmaisu vihjaa siihen että kun oltiin lapsentekopuuhissa, "parhaat" siittiöt eivät päätyneetkään hedelmöityspuuhiin vaan lipsahtivat ulos, patjalle. Tarkoituksena on siis tällaisessa loukkauksessa sanoa että ihminen on jotenkin kehnoa tekoa koska "parhaat palat" eivät muka koskaan päässeet edes sisään.
Toinen versio aiheesta on Full Metal Jacket -elokuvassa esitetty loukkaus: "kun äitisi synnytti sinut, paras osa valui äitisi persvakoon".
Ostin edullisen (40 euroa) induktiokeittolevyn. Kun laitan sen pienimmälle teholle, kuumuus riittää käräyttämään hyvinkin kuumaa kestävän öljyn koska laitteen tehonsäätö toimii "pätkimällä" hyvin pitkinä jaksoina: tuntuu että kymmenesosa maksimitehosta tarkoittaa useampaa sekuntia täyttä tehoa ja sitten pitkää hiljaisuutta.
Kysymykseni: onko tämä tehonpätkiminen laadukkaissa induktiolevyissä hoidettu fiksummin? Siis lyhyemmin intervallein?
Vai pitääkö tässä hankkia joku paikka jossa voi käyttää kaasuliettä...
Olen kuullut sanottavan, että "Kohtele toisia niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan" ja mietin että pitääkö se todella paikkansa vai onko minussa kenties jotain vikaa kun olen itse muita kohtaan kiltti mutta sitten minulle itselleni ollaan usein ilkeitä? Sanonta "Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa" ei pidä täysin paikkansa minun kohdallani koska en kohtele muita huonosti mutta minua itseäni usein kohdellaan. Eivät tosin kaikki mutta yllättävän moni esim. huutaa ja kiroilee minulle vaikka itse en koskaan tee niin.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kaikki bussin ikkunat samaa materiaalia?
vain osassa on hätäpoistumistie tarrat ja niiden yläpuolella sellaiset vasarat
Tuosta voisi päätellä, ettei ole.
Hätäpoistumiseen varatut ikkunat on luultavasti karkaistua lasia, jolloin ne rikkoutuvat terävästä iskusta pieniksi muruiksi.
Muut ikkunat sitten taas ovat laminoitua lasia, eli kahden lasin välissä on sitkeä muovikalvo, joka pitelee lasin palasia kiinni toisissaan ruudun särkyessä, sellaisesta ruudusta olisi hankala päästä läpi, koska lasi täytyisi saada käytännössä irti ikkunan tiivisteistä alkaen. ( tuttu näky elokuvista, kun etulasi potkitaan jaloilla liki kokonaisena konepellille)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksotiikka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaaleat kauniit piirteet pilataan tummalla/aasialaisella tms lajilla lastenhankinnassa?
Eksotiikka kiehtoo. Molemminpuolin. Toinen puoli on vain paljon harvinaisempi
Itse tulin ajatelleeksi:
Voiko suomalaiset olla alunperin kotoisin Japanista, kun ulkomaalaisetkin vertaa suomenkieltä japaninkieleen?Sulla menee sekaisin ihmisten geneettinen tausta ja kieli. Nehän ovat kaksi eri asiaa.
Kielen perusteella suomalaisugrilainen kantakieli on ollut yhteydessä altailaisiin kieliin, joihin mahdollisesti japanikin kuuluu.
Geneettisetä puolesta voi sanoa sen, että suomalaiset ovat peräisin Suomesta. Suomalaisten esi-isistä osa on kuitenkin tullut idästä. Nämä miehet (perimä tulee etenkin suomalaisten isälinjan kautta) pyörivät oletettavasti n. 10 tuhatta vuotta sitten nykyisen Mongolian ja Kiinan rajalla. Tällä porukalla on N1 haploryhmä (DNA:n osa), jota esiintyy Japanissa 3-8% väestöstä. Pientä geneettistä yhteyttä siis on, eli 10 000 vuotta sitten jotkut nykyisten japanilaisten esi-isät oleskelivat lähellä väkeä, josta myöhemmin osa päätyi Suomeen.
Ajattelin aikaa milloin Suomi ei ollut asuttu.
Sitä aikaa, kun Suomeen alkoi kantautua muualta väkeä.
Nykyään on myös teoria että suomalaiset olisivat alkuperäiskansa. Ei siis olisi mitään aikaa jolloin Suomi ei olisi asuttu suomalaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut sanottavan, että "Kohtele toisia niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan" ja mietin että pitääkö se todella paikkansa vai onko minussa kenties jotain vikaa kun olen itse muita kohtaan kiltti mutta sitten minulle itselleni ollaan usein ilkeitä? Sanonta "Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa" ei pidä täysin paikkansa minun kohdallani koska en kohtele muita huonosti mutta minua itseäni usein kohdellaan. Eivät tosin kaikki mutta yllättävän moni esim. huutaa ja kiroilee minulle vaikka itse en koskaan tee niin.
Noita ohjeita tarvitaan niille, joilla on vaikea osata ottaa huomioon muita, ja olla empaattisia. Selvästi sinulla ei ole sitä ongelmaa. Vika ei ole sinulla vaan heillä.
Miksi asiakkailla ei ole käytöstapoja? Ja se, että "asiakas purkaa huonoa oloa" ei ole mikään perustelu. Sitä varten on psykologit
Lapsenpyöreys on kasvoissa, kasvot ovat sellaista babyface-mallia, pehmeät ja pyöreät.
Vauva on usein pehmeä, on isot posket, kaksoisleuka ja paksut reidet. Se kuuluu normaalisti kasvavan vauvan olomuotoon, ja kunhan vauva alkaa kasvaa reilummin pituutta, pulleus pikkuhiljaa katoaa. Neuvolassa kyllä huomautetaan, jos vauva menee selkeästi painokäyrien yläpuolella. Osa lapsista menee ihan sen vuoksi, että ovat luonnostaan isokokoisia, syntyneet 5-kiloisina ja pitkät vanhemmat ym. Normaalipainoinen vauva ei kuitenkaan näytä buddhalta.
Kun pituuskasvu on hurjimmillaan, lapsi on yleensä normaalipainoinen tai hoikka. Lapsenpyöreys katoaa. Osalle lapsista kehittyy ylipainoa pituuskasvusta huolimatta. Tähän vaikuttavat geenit, ravinto ja liikkuminen/ liikkumattomuus, kuten aikuisenkin painoon.