Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut lausuvat sanan "kolmetoista" ilman konsonantin kahdennusta? Eihän muitakaan vastaavia sanoja (koristetonttu) lausuta niin...
Johtuu kai eri alueiden murteista. Eikös jossain Porin seudulla ole tapana jättää ihan kirjoitettu tuplakonsonantti ääntämättä? Sen sijaan että sanottaisiin liikennevaloissa, lausutaan liikenevaloissa.
Toisilla alueilla taas käytetään paljon konsonantin kahdennusta, ilmeisesti tietyissä sanoissa vaikutusta Helsingin ruotsinkielestä jossa sama ilmiö. Esim. sana appelsiini lausutaan täällä appelssiini, Helsingin suomenruotsissa appelsin lausutaan appelssiin. jne...
Ei noilla liikenevaloissa ja appelssiini-esimerkeillä ole konsonantin kahdennuksen kanssa mitään tekemistä.
Niin, esimerkki "liikenevalot" on esimerkki murteesta, jossa ei tule ääntäessä loppukahdennusta tilanteessa jossa se kuitenkin kirjoitetaan yleiskielessä.
Appelsiini on taas esimerkki sanasta, jossa konsonantti s kahdentuu ääntäessä, mutta ei näy kirjoitusasussa.
Jään nyt odottamaan mitä sinä tarkoitat konsonantin kahdennuksella, elleivät nuo esimerkit liity siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin usein päivällä tuulee mutta yöllä on tyyntä? Näin hiostavilla ilmoilla erityisesti huomaa. Olisi kiva nukkua ikkuna auki ja sieltä tuulisi viileämpää ilmaa.
Tiedän asiasta jossain määrin niukasti, mutta ainakin paikallisemmalla tasolla vaikutusta on mm. tällä asialla: Auringon lämpö imeytyy ja heijastuu eri pinnoista eri tavalla: kynnöspelto, havumetsä, järven tai meren pinta... Etenkin rannikkoalueilla on havaittavissa merituuli joka johtuu siitä että päivällä aurinko lämmittää maata paljon enemmän kuin merta. Maan päällä oleva ilmamassa lämpeää tämän seurauksesta ja alkaa nousta ylöspäin. Korvaavaa ilmaa täytyy saada jostain, ja meren päällä oleva kylmä ilma tulee luonnostaan paikalle.
Yöllä tätä ei tapahdu ja yön tuulet ovat sen takia useimmiten paljon vähäisempiä.
Juuri tästä se johtuu. Yleisesti voidaan sanoa, että auringon lämpö lisää ilman (ja veden) liikettä.
Voiko narsisti
- olla hyväntahtoinen
- olla moraalinen (rehellinen ym. perusjuttuja) aidosti eikä esityksenä tai
- tuntea syyllisyyttä?
Juna vai bussi? kirjoitti:
Jos ostaa junalipun jossa lukee bussiyhteys, tarkoittaako se sitä, että sitä junaa ei tule ja se on korvattu bussilla jonka kuski ymmärrätää sen kyseisen junalipun tarkoittavan sitä bussia?
Sori tää mun tyhmyys, mutta en ole koskaan aiemminkin ollut tilanteessa jossa juna olisi korvattu bussilla tai bussi junalla
Olen ollut tuollaisessa kerran elämäni aikana ja ainakin silloin koko konkkaronkka siirtyi sujuvasti pariin bussiin ilman mitään hämminkiä tai epäselvyyksiä. Bussit oli ajettu valmiiksi hyvin lähelle junaa ja kuskit näkivät ihmismassan purkautuvan junasta, eivät he tainneet edes mitään lippuja tarkistaa. Kyllä tuollaisen kuljetuksen kuski siis tietää mistä on kyse. (Ja muista: ei ole tyhmiä kysymyksiä!)
Asun kimppakämpässä rintamamiestalossa. Alakerrassa kaks ikisinkkua, minä niistä toinen. Yläkerran pariskunta tuntuu riitelevän nykyään joka yö ja herään niihin ääniin. Olen miettinyt monta kertaa, soittaakko poliisin. Tuntuvat onneksi välttävän väkivallan toisiaan kohtaan, sanasotaa se on. On tästä päiväsaikaan juteltu miehen kanssa pihalla, naista ei juuri näe koskaan. Silti jatkuu lähes joka yö. Mitäpä tekis, siinä vasta kysymys. Jos lukevat tätä foorumia, ihan varmasti tunnistavat minut tästä kuvauksesta. M37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut lausuvat sanan "kolmetoista" ilman konsonantin kahdennusta? Eihän muitakaan vastaavia sanoja (koristetonttu) lausuta niin...
Johtuu kai eri alueiden murteista. Eikös jossain Porin seudulla ole tapana jättää ihan kirjoitettu tuplakonsonantti ääntämättä? Sen sijaan että sanottaisiin liikennevaloissa, lausutaan liikenevaloissa.
Toisilla alueilla taas käytetään paljon konsonantin kahdennusta, ilmeisesti tietyissä sanoissa vaikutusta Helsingin ruotsinkielestä jossa sama ilmiö. Esim. sana appelsiini lausutaan täällä appelssiini, Helsingin suomenruotsissa appelsin lausutaan appelssiin. jne...
Ei noilla liikenevaloissa ja appelssiini-esimerkeillä ole konsonantin kahdennuksen kanssa mitään tekemistä.
Niin, esimerkki "liikenevalot" on esimerkki murteesta, jossa ei tule ääntäessä loppukahdennusta tilanteessa jossa se kuitenkin kirjoitetaan yleiskielessä.
Appelsiini on taas esimerkki sanasta, jossa konsonantti s kahdentuu ääntäessä, mutta ei näy kirjoitusasussa.
Jään nyt odottamaan mitä sinä tarkoitat konsonantin kahdennuksella, elleivät nuo esimerkit liity siihen.
Esimerkkejä:
itse(m)murha
kone(t)tiskiaine
herne(k)keitto
hengenvaarallisesti (l)lihava
Tahdon rakastella (s)sinua.
Älä kerro (v)vaimolleni tästä mitään.
Vaimolleni ei koskaan kerrota (m)mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut pitkään pois työelämästä. Takana oli 12 vuoden työputki, kun jouduin yllättäen sairauslomalle. Sairausloman jälkeen olen ollut monen vuoden ajan kotona kuntoutustuella. Kuntoutustoimenpiteitä on ollut, mutta lähinnä ne ovat olleet fysioterapiaa ja vesijumppaa ynnä muuta vastaavaa.
Nyt alkaa terveys kuitenkin olla siinä kunnossa, että pääsen viimeinkin työkokeiluun ja toivottavasti sitä kautta takaisin työelämään! Tilanne on kuitenkin sellainen, että terveyssyistä en voi palata omalle alalleni. Muiden alojen työkokemusta tai koulutusta ei ole.
Tässä tilanteessa olisi luonnollista pelätä monia asioita, esimerkiksi kestääkö terveys, löytyykö työpaikka, tuleeko taloudellisia ongelmia jne. Sen sijaan mielessäni pyörii yksi lähes irrationaalinen pelko, jota en kehtaa ottaa puheeksi missään muualla. Siksipä kysyn täällä.
Jos en onnistu saamaan työpaikkaa, minun on ilmoittauduttava työttömäksi työnhakijaksi. Voiko työkkäri pakottaa minut ottamaan vastaan työpaikan, jossa on ajettava autoa? Jos kieltäydyn sillä perusteella, etten halua ajaa, tuleeko karenssia? En ole ajanut yli kymmeneen vuoteen, ja pelkkä ajatus pelottaa niin paljon, että hysteerinen paniikki iskee. Jos tämä skenaario on mahdollinen, voinko marssia poliisiasemalle, lyödä ajokortin tiskiin ja pyytää heitä poistamaan sen järjestelmästä?
Mulla vähän sama. Ajokortti on, mutta en oo juurikaan ajellut. En ihan noin pahasti pelkää kuitenkaan ja ajankin ehkä noin kerran tai pari vuodessa. Ole te-toimistossa kertonut, että kortti on mutta ajaa en oikein uskalla. Eihän sitä voi auton rattiin pakottaa jos pelottaa. Sehän on turvallisuusriski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki lausumaan sitä niin?
Miksi juuri sana kolme on poikkeus? Suomen yleiskielessä e-kirjaimeen loppuvan sanan jälkeen tulee konsonantin kahdennus, jos sana ei ole erisnimi (esim. Ville), lyhenne (ale) tai vierassana (psyyke). Kolme ei ole mitään näistä.
Entäs sanat se, me, te, he, ne. Niidenkään jälkeen ei konsonantti kahdennu.
Mitä tapahtuu, kun Donald trump sanoo että ”haluan soittaa”
Mitä soitinta?
oletteko TE notkeita/osaatteko päälläseisonnan tai käsilläseisonnan?
Vierailija kirjoitti:
Mitä soitinta?
No trumpettia tottakai.
Kuinka päästä yli ahdistuneisuudesta, hyönteisfobiasta, vakavasta pakko-oireisesta häiriöstä sekä sosiaalisten tilanteiden pelosta? Itsellä on todennäköisesti nuo kaikki ja voin sanoa että joskus on aika vaikeaa... Jos joku pystyy auttamaan, niin kiitos hänelle♥️
Vierailija kirjoitti:
oletteko TE notkeita/osaatteko päälläseisonnan tai käsilläseisonnan?
Olen notkea. En osaa seistä päällä tai käsillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos yksityisyrittäjä on työmatkalla illalla, mitä hän tekee tuon illan aikana?
Ainakin miespuolisista alla viiskymppisistä yrittäjistä aika moni käy työmatkoillaan naisissa. Tämä tilanne on sikäli pysynyt aika lailla samana jo 1920-luvulta lähtien, että miehet pyrkii aina naisiin, se on niillä verissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin miespuolisista alla viiskymppisistä yrittäjistä aika moni käy työmatkoillaan naisissa. Tämä tilanne on sikäli pysynyt aika lailla samana jo 1920-luvulta lähtien, että miehet pyrkii aina naisiin, se on niillä verissä.
Ei enää kukaan, juopot duunarit joskus sitä harrastivat, työmatkoilla juopottelukin on mennyttä aikaa. Työt on nykyään tiukalla aikataululla ja vaativia, painetaan pitkää päivää, harvalla into ja kunto kestää lähteä illalla mihinkään.
Yksityisyrittäjä vastailee illalla hotellihuoneessa sähköposteihin, tekee ehkä laskutukseen liittyviä asioita, tilauksia, perehtyy piirustuksiin ym, mitä nyt kenenkin alaan liittyy, läppärillä hoidettavia asioita. Siinä klo 22 - 23 ne hommat on tehty ja voi rentoutua loppuillan. Aamulla klo 6 - 7 hotelliin aamupalalle.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka päästä yli ahdistuneisuudesta, hyönteisfobiasta, vakavasta pakko-oireisesta häiriöstä sekä sosiaalisten tilanteiden pelosta? Itsellä on todennäköisesti nuo kaikki ja voin sanoa että joskus on aika vaikeaa... Jos joku pystyy auttamaan, niin kiitos hänelle♥️
Psykoterapia tuli ensimmäisenä mieleen. Sieltä olen saanut apua ahdistuneisuuteen, sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja masennukseeni. Suosittelen ottamaan yhteyttä terveydenhuoltoon ja kertomaan suoraan mikä kaikki vaivaa ja kertoa että haluaisit terapiaan. Siitä rattaat lähtevät pyörimään. Terapiaan hakeutumisesta kiertää haitallisen hankala käsitys. Varmaa on että sinun kannattaa tavalla tai toisella sinne hakeutua. En tunne terapian suuntauksia / menetelmiä niin hyvin että voisin suositella sinulle mitään erityistä, se on ammattilaisen tehtävä.
Ainoa josta olen päässyt yli omin keinoin oli hyönteiskammo, tosin en voi arvioida sinua tuntematta oliko omani yhtä vahva kuin sinun. Minulla se tapahtui kun eräänä päivänä olin jotenkin erikoisessa mielentilassa ja kun kimalainen laskeutui kädelleni, en reagoinutkaan karjumalla ja huitomalla vaan jotenkin tajusin että eipä se muuta tee kuin hakee ruokaa, ja sitä se ei minusta irti saa joten se lähtee kohta pois. Näin myös kävi. Tajusin tai ehkä jopa jotenkin "tunsin" että nuo yksinkertaiset pikku otukset elävät isossa ja pelottavassa maailmassa eivätkä ne tahdo minulle mitään pahaa. Samana kesänä päädyin jopa uteliaana kuvaamaan kaikenlaisia ötököitä.
Oman paranemiseni lisäksi olen saanut seurata erään pakko-oireisesta häiriöstä kärsivän tervehtymistä ja sitä on kyllä ollut ilo katsoa. Toivotan sinulle kaikkea hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei enää kukaan, juopot duunarit joskus sitä harrastivat, työmatkoilla juopottelukin on mennyttä aikaa. Työt on nykyään tiukalla aikataululla ja vaativia, painetaan pitkää päivää, harvalla into ja kunto kestää lähteä illalla mihinkään.
Yksityisyrittäjä vastailee illalla hotellihuoneessa sähköposteihin, tekee ehkä laskutukseen liittyviä asioita, tilauksia, perehtyy piirustuksiin ym, mitä nyt kenenkin alaan liittyy, läppärillä hoidettavia asioita. Siinä klo 22 - 23 ne hommat on tehty ja voi rentoutua loppuillan. Aamulla klo 6 - 7 hotelliin aamupalalle.
Minkähän alan yrittäjän hommaa tuossa kuvailet? Parikymmentä vuotta sitten erilaiset piirimyyjät, viihdepuolen väki, liikkuvat rakennustyöläiset ym. muodostivat suuren osan kotimaan bisnesmatkalaisista.
Kauppoja kiertävät piirimyyjät lienevät aika lailla loppuneet. Korona laittoi stopin kauppaan menemisille ja loputkin hoitamaan piiriänsä etätyöskentelyn menetelmin.
Kuka niitä piirustuksia hotellilla katselee? Onhan kaikilla tämän tyyppistä työtä tekeillä jonkinlainen pöytä käytettävänä työaikanakin.
En sitä väitä etteikö sinulla ja liudalla muitakin voi olla jotakin laskutustöitä tehtävänä hotellissa illalla. Mutta kyllähän nää vähenee, naputellaan jo omassa autossa ne tilaukset sisään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä soitinta?
Ei soitinta vaan suutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän alan yrittäjän hommaa tuossa kuvailet? Parikymmentä vuotta sitten erilaiset piirimyyjät, viihdepuolen väki, liikkuvat rakennustyöläiset ym. muodostivat suuren osan kotimaan bisnesmatkalaisista.
Kauppoja kiertävät piirimyyjät lienevät aika lailla loppuneet. Korona laittoi stopin kauppaan menemisille ja loputkin hoitamaan piiriänsä etätyöskentelyn menetelmin.
Kuka niitä piirustuksia hotellilla katselee? Onhan kaikilla tämän tyyppistä työtä tekeillä jonkinlainen pöytä käytettävänä työaikanakin.
En sitä väitä etteikö sinulla ja liudalla muitakin voi olla jotakin laskutustöitä tehtävänä hotellissa illalla. Mutta kyllähän nää vähenee, naputellaan jo omassa autossa ne tilaukset sisään.
Kyllä ne nuorehkot miehet menevät päivän päälle ottamaan hotellillaan pari bisseä, se on vaan ihan selvää. Jos jotain nuoria naisia tuppautuu seuraan, niin eihän niitä kovinkaan moni poiskaan hätistä.
Tämmöistä se on yrittäjän elämä. Jatkuvaa tasapainoilua kotiasioiden ja työasioiden kanssa. Joku tasapaino tulee koettaa aina säilyttää.