Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18410)
Whitewash cd380, kone on viikon vanha ja uutena ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi meidän nuorisolla on näin paha olla? Onko syynä liika valvominen, väkivaltaiset tietokonepelit vai mikä? Ennen nuoriso sentään pelasi pesäpalloa ja koronaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d1b25153-b1a4-4207-abe5-b3d3dc4258a9
No jos luit itse linkittämäsi jutun, niin siinä haastateltu poliisi sanoo että. "Itse asiassa nuorten käyttäytyminen on rauhoittunut aikojen saatossa. Nuorten häiriökäyttäytymiseen on liittynyt aikaisemmin paljon enemmän esimerkiksi alkoholia."
Tässä Vuosaaren tapauksessa myös poliisi ihmettelee, miksi Vuosaaren tapaus päätyi uutisiin. Hän arvelee sen johtuvan siitä, että Vuosaari on perinteisesti ollut rauhallinen paikka.
Joten vähän tässä kohdassa vaikuttaa siltä, että Facebookin ja somen kautta kärpäsestä on tehty härkänen. Nuoret nyt ovat aina kerääntyneet jengeihin ja sitten on hölmöilty jotain.
Tulee myös mieleen, että koulut ovat alkamassa, loma ja kesä loppumassa, eikä nuorille ole tarjolla oikein muuta kuin kulmilla pyörimistä. Se turhauttaa ja sitten pelleillään ja vähän kapinoidaan aikuisia kohtaan.
Toki väkivaltafilmit ja pelit antavat nuorille huonoja toimintamalleja, mutta useinhan niitä sovelletaan vähän läpällä. Aikuiset vaan ottavat asiat vakavasti ja sitten tilanne provosoituu.
Toisaalta varmaan on niitä nuoria, jotka voivat pahoin. Mutta niillä, jotka pyörivät, ulkona jengeissä on edes se etu että heillä on kavereita, he saavat raitista ilmaa ja liikuntaa. Ja nyt poliisilta ja sosiaaliviranoamaisilta huomiota. Enemmän huolestuttaa ne sisällä yksinäisyydessä puljaavat syrjäytyjät, joilla ei ole kavereita, ja joita viranomaiset eivät tavoita.
Miten täyspartainen ja viiksekäs mies pesee aamulla kasvonsa?
Voiko ihmiselle tulla paniikkihtaus vain useiden vuosien väliajalla toisistaan vai tulevatko ne aina useammin, esim. muutaman kerran viikossa? Minusta minä olen saanut 2 kertaa paniikkikohtauksen, ensin ollessani noin 17-18 vuotias ja toisen kerran keväällä kun olin vielä 37v.
Transsukupuoliset haluavat säilyttää lisääntymiskykynsä. Minä kysyn: miten? Jos mies muuttuu naiseksi, tämä uudestisyntynyt nainen ei pysty silti synnyttämään eikä enää siittämään. Sama juttu, jos nainen syntyy uudesti mieheksi. Sijaissynnytyskään ei ole ollut vuosiin Suomessa enää sallittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani väittää minulle, että monet tahot tietävät isämme kuolinpesän asioista enemmän kuin minä ja muut osakkaat yhteensä. En kyllä ymmärrä, että miten tämä voi olla mahdollista. Hän on hokenut tuota minulle jatkuvasti, kuten myös, että lähes kaikki asiakirjatkin ovat julkisia asiakirjoja. Muut osakkaat ovat kieltäneet minua puhumasta kuolinpesän asioista ulkopuolisille, mutta ainakin yksi on kuitenkin puhunut niistä ulkopuolisen henkilön kanssa. Mietin vain, että yrittävätköhän he jollakin tavalla huijata minua.
Näin vähillä taustatiedoilla on vaikea hahmotta mistä on kyse. Joko siis perunkirjat on tehty vai mikä tilanne on? Mikä estää sinua ottamasta selville asiakirjoista huijattaanko sinua? Jos sinä epäilet sellaista, ota kaikki asiakirjat ja hakeudu lakimiehen puheille.
Tuttavasi osuus tarinassa on epäselvä sekin: mitä asia hänelle yleensä kuuluu? Ja keitä ovat ne tahot jotka tietävät (ja miksi) kuolinpesän asioista?
Siis kyllä on perunkirjat tehty jo vuosia sitten. Tuttavani on sitä mieltä että minä ja muut osakkaat saamme puhua kuolinpesän asioista ihan kenen kanssa haluamme eikä toisilla osakkailla ole mitään nokan koputtamista siihen. Sovimme pian isän kuoleman jälkeen, että kuolinpesän asioista ei puhuta ulkopuoliselle, mutta jotenkin tuttavani sai minut puhumaan niistä hänen kanssaan. Sitten jossain vaiheessa yksi muista osakkaista sai tietää tästä ja suuttui minulle. Pidin tuttavaani luotettavana, koska hän on kummini ja hän siis on järkähtämättä sitä mieltä, että en ole tehnyt mitään väärää siinä. Nyt minulle on selvinnyt, että toinen osakas on puhunut kuolinpesän asioista äidin sisaren kanssa, joka on myös osakkaan kummitäti. Siis minulle on tullut mieleen, että monet isäni tunteneet ihmiset, joilla ei ole mitään tekemistä kuolinpesän kanssa, tietävät myös kuolinpesän asioista. En minäkään tiedä mitään, mitä muiden kuolleiden tuttavieni kuolinpesien asioista eivätkä ne kiinnosta minua vähääkään.
Onko järkeä hankkia lukuvuosikalenteria, jos ei opiskele tai mitään (työtön)?
Vuosikalenteri olisi kiva, mutta tuntuisi tyhmältä maksaa sellaisesta täyttä hintaa (jos edes myynnissä enää), kun vuotta on mennyt jo näin paljon. Enkä toisaalta haluaisi odottaa ensi vuoteen asti.
Puolivuosikalenteri olisi varmaan paras, mutta sellaisia ei taida olla.
Mistä voisi nähdä piirroselokuvia erikielisinä? Eräs suomalainen Youtube-käyttäjä sanoi erään videonsa kommenteissa, että hänellä on Disneyn Robin Hood -elokuva kazakinkielisenä koneellaan ja hän on myös laittanut kyseisestä elokuvasta pari kazakinkielistä videota Youtubeen. Muistaakseni hän sanoi myös, että on jokin sivu, jolla näitä voisi nähdä eri kielillä ja hän on ladannut sen sieltä, mutta hän ei sanonut, että mikä vaikka kysyin sitä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä voisi nähdä piirroselokuvia erikielisinä? Eräs suomalainen Youtube-käyttäjä sanoi erään videonsa kommenteissa, että hänellä on Disneyn Robin Hood -elokuva kazakinkielisenä koneellaan ja hän on myös laittanut kyseisestä elokuvasta pari kazakinkielistä videota Youtubeen. Muistaakseni hän sanoi myös, että on jokin sivu, jolla näitä voisi nähdä eri kielillä ja hän on ladannut sen sieltä, mutta hän ei sanonut, että mikä vaikka kysyin sitä.
Eikös sarjiksia voi katsoa ihan Netflixistä ja vaihtaa asetuksissa eri kieli?
Kumpi on ihmiselle haitallisempi tapa: juoda päivässä yksi (ja ehkä kerran viikossa kaksi) puolen litran energiajuomatölkillistä vai polttaa noin 8-10 tupakkaa päivässä? Tästä syntyi kerran kiistaa minun ja erään kaverini välille kun minä join joka-aamuisen erergiajuomani samalla kun hän poltti aamun ensimmäisen tupakan. Aikuisia olemme molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitäisi tehdä kun minulla on raskausviikko 48 menossa eikä vauva vieläkään tajua syntyä?
Jaa-a. Mitäs se sun hoitava lääkäri sanoo asiaan?
Ei täällä ole lääkäreitä niin lähellä että sinne asti kannattaisi lähteä niin mitättömän syyn vuoksi kuin että vauva ei synny. Kuka sitäpaitsi hoitaisi vanhemmat lapset ja esimerkiksi lypsäisi lehmät kun siellä lääkärireissulla menisi monta päivää? Mieskin on savotassa ja muut lapset ovat vasta 1-8 vuotiaita. Hetihän ne kodin polttaisivat ja järveen hukkuisivat jos ilman valvontaa jäisivät.
😂
Vierailija kirjoitti:
Whitewash cd380, kone on viikon vanha ja uutena ostettu.
Mikä tässä oli se kysymys?
Täti kirjoitti:
Transsukupuoliset haluavat säilyttää lisääntymiskykynsä. Minä kysyn: miten? Jos mies muuttuu naiseksi, tämä uudestisyntynyt nainen ei pysty silti synnyttämään eikä enää siittämään. Sama juttu, jos nainen syntyy uudesti mieheksi. Sijaissynnytyskään ei ole ollut vuosiin Suomessa enää sallittu.
Sun oletukset lähtee siitä että kaikki transsukupuoliset haluavat muuttua fyysisesti joka kohdalta toiseen sukupuoleen, eli mennä leikkauksiin ja ottaa hormonihoidot. Näin ei kuitenkaan ole.
Joku voi haluta vaan juridisesti muuttaa sukupuolensa tai tehdä vain pieniä fyysisiä muutoksia, mutta elää siinä samassa kehossa kuin ennen ja säilyttää lisääntymiskykynsä. Niilläkin, jotka käyvät läpi hormonihoidot, se ei aina johda hedelmättömyyteen.
Suomen lain mukainen juriidinen sukupuolenvaihdos, joka edellyttää tiedon lisääntymiskyvyttämyydestä ja tarvittaessa pakkosterilisaation, kuulostaakin tästä näkökulmasta enemmänkin julmalta rangaistukselta kuin ihmisarvoa kunnioittavalta tapahtumalta.
Pakkosterilisaatio on ihmisoikeuden vastaista. Lisäksi monet lääkärit pitävät sitä lääkärinetiikan vastaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani väittää minulle, että monet tahot tietävät isämme kuolinpesän asioista enemmän kuin minä ja muut osakkaat yhteensä. En kyllä ymmärrä, että miten tämä voi olla mahdollista. Hän on hokenut tuota minulle jatkuvasti, kuten myös, että lähes kaikki asiakirjatkin ovat julkisia asiakirjoja. Muut osakkaat ovat kieltäneet minua puhumasta kuolinpesän asioista ulkopuolisille, mutta ainakin yksi on kuitenkin puhunut niistä ulkopuolisen henkilön kanssa. Mietin vain, että yrittävätköhän he jollakin tavalla huijata minua.
Näin vähillä taustatiedoilla on vaikea hahmotta mistä on kyse. Joko siis perunkirjat on tehty vai mikä tilanne on? Mikä estää sinua ottamasta selville asiakirjoista huijattaanko sinua? Jos sinä epäilet sellaista, ota kaikki asiakirjat ja hakeudu lakimiehen puheille.
Tuttavasi osuus tarinassa on epäselvä sekin: mitä asia hänelle yleensä kuuluu? Ja keitä ovat ne tahot jotka tietävät (ja miksi) kuolinpesän asioista?
Siis kyllä on perunkirjat tehty jo vuosia sitten. Tuttavani on sitä mieltä että minä ja muut osakkaat saamme puhua kuolinpesän asioista ihan kenen kanssa haluamme eikä toisilla osakkailla ole mitään nokan koputtamista siihen. Sovimme pian isän kuoleman jälkeen, että kuolinpesän asioista ei puhuta ulkopuoliselle, mutta jotenkin tuttavani sai minut puhumaan niistä hänen kanssaan. Sitten jossain vaiheessa yksi muista osakkaista sai tietää tästä ja suuttui minulle. Pidin tuttavaani luotettavana, koska hän on kummini ja hän siis on järkähtämättä sitä mieltä, että en ole tehnyt mitään väärää siinä. Nyt minulle on selvinnyt, että toinen osakas on puhunut kuolinpesän asioista äidin sisaren kanssa, joka on myös osakkaan kummitäti. Siis minulle on tullut mieleen, että monet isäni tunteneet ihmiset, joilla ei ole mitään tekemistä kuolinpesän kanssa, tietävät myös kuolinpesän asioista. En minäkään tiedä mitään, mitä muiden kuolleiden tuttavieni kuolinpesien asioista eivätkä ne kiinnosta minua vähääkään.
Miksi sovitte ettei kuolinpesän asioista puhuta ulkopuolisille?
Vierailija kirjoitti:
Mitään yleistä "sarjakuvia kaikilla kielillä" -videosivustoa ei ole olemassa mun tietääkseni.
Youtubessa on tekijänoikeussyistä usein vain osia piirroselokuvista. Jos jossain on kokonainen Disneyn piirrosfilmi millä kielellä vain ilmaiseksi ladattavissa, se on luultavasti laiton sivusto ja siksi nettituttavasi ei kertonut siitä.
Mahdollisesti mainitsemasi filmin osalta kyse on kazakinkielisestä tai venäjänkielisestä sivustosta. Amerikkalaiset yritykset eivät pysty noita vieraskielisiä sivustoja niin tarkkaan kontrolloimaan kuin englanninkielistä youtubea siksi sieltä voi löytää kaikenlaista joka olisi Youtubessa ja muistaa vastaavissa paikoissa jo poistettu tekijänoikeussyistä.
Lataaminen laitonta materiaalia julkaisevilta sivuilta ei ole kovinkaan fiksua, koska aineisto saattaa olla virusten saastuttamaa. Ja lisäksihän siinä tekee tekijänoikeusrikkomuksen.
Joten valitettavasti sun pitää kysyä kaveriltasi uudestaan tarkemmin mistä sivustosta on kyse tai yrittää hankkia ko. filmi muuta kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös sarjiksia voi katsoa ihan Netflixistä ja vaihtaa asetuksissa eri kieli?
Kielivailkoima on rajallinen. Ei taida esim. kazakkikieltä löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on ihmiselle haitallisempi tapa: juoda päivässä yksi (ja ehkä kerran viikossa kaksi) puolen litran energiajuomatölkillistä vai polttaa noin 8-10 tupakkaa päivässä? Tästä syntyi kerran kiistaa minun ja erään kaverini välille kun minä join joka-aamuisen erergiajuomani samalla kun hän poltti aamun ensimmäisen tupakan. Aikuisia olemme molemmat.
Tupakointi on haitallisempi tässä tapauksessa.
Johtuu jo ihan määrästä (lähes puoli askia päivittäin), tosin jo yhden tupakan polttaminen päivässä lisää merkittävästi sydän- ja verisuonitautien riskiä. Toiseksi, tupakalla ei ole oikeastaan mitään terveysvaikutuksia.
Et kertonut mistä energiajuomasta on kyse. Mutta otetaan vertailun vuoksi vaikkapa ED, 500 ml. Siinä on aika paljon kaloreita eli 245 kcal per pullo. Lisäksi on kofeiinia on 160 mg. Lisäksi sokereita (glukoosisiirappia, sokeria) yhteensä 60 g( eli 24 sokeripalaa), suolaa ja lisäaineita. Toki sitten pluspuolella sisältää jonkin verran B-vitamiineja.
EU-viranomaisten mukaan terveelle aikuiselle ei merkittävää haittaa kertomissasi määrissä, jos muu ruokavalio on kunnossa. Tiedetään kuitenkin että kofeiini nostaa verenpainetta ja stressitasoja, ja kun siinä on noin paljon sokeria, niin eihän tuo mikään terveysvalinta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sovitte ettei kuolinpesän asioista puhuta ulkopuolisille?
Syynä oli, ettei alkaisi kiertää kaikenlaisia juoruja. Omasta mielestäni tämä on kuitenkin turha syy, kun juoruja kuitenkin kiertää joka tapauksessa. Vai mitä mieltä itse olet? Tuttavani ajattelee, että kuolinpesässä olisi jotain salattavaa, jonka ei haluta tulevan yleiseen tietoon, mutta itse en usko, että mitään salattavaa olisi, vaan että syynä on vain ja ainoastaan tuo, ettei tule juoruja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään yleistä "sarjakuvia kaikilla kielillä" -videosivustoa ei ole olemassa mun tietääkseni.
Youtubessa on tekijänoikeussyistä usein vain osia piirroselokuvista. Jos jossain on kokonainen Disneyn piirrosfilmi millä kielellä vain ilmaiseksi ladattavissa, se on luultavasti laiton sivusto ja siksi nettituttavasi ei kertonut siitä.
Mahdollisesti mainitsemasi filmin osalta kyse on kazakinkielisestä tai venäjänkielisestä sivustosta. Amerikkalaiset yritykset eivät pysty noita vieraskielisiä sivustoja niin tarkkaan kontrolloimaan kuin englanninkielistä youtubea siksi sieltä voi löytää kaikenlaista joka olisi Youtubessa ja muistaa vastaavissa paikoissa jo poistettu tekijänoikeussyistä.
Lataaminen laitonta materiaalia julkaisevilta sivuilta ei ole kovinkaan fiksua, koska aineisto saattaa olla virusten saastuttamaa. Ja lisäksihän siinä tekee tekijänoikeusrikkomuksen.
Joten valitettavasti sun pitää kysyä kaveriltasi uudestaan tarkemmin mistä sivustosta on kyse tai yrittää hankkia ko. filmi muuta kautta.
Tarkennan muuten hyvää vastausta sen verran, että tekijänoikeuden alaisen materiaalin lataaminen omalle koneelle omaan käyttöön ei ole tekijänoikeusrikkomus eikä mitenkään muutenkaan rangaistavaa. Tekijänoikeusrikkomukseen syyllistyy vain se osapuoli, joka jakaa teoksen luvattomasti.
Melko yleinen käsitys, että "laiton" lataaminen olisi rangaistavaa, johtunee enimmäkseen tekijänoikeusjärjestöjen aktiivisesta mielikuvakampanjoinnista, jossa "laiton" lataaminen on rinnastettu varastamiseen.
Eri asia on sitten se, että usein ihmiset käyttävät piraattisisältöjen lataamiseen bittorrent-ohjelmia siten, että samalla jakavat lataamaansa sisältöä itsekin, jolloin he myös mahdollisesti syyllistyvät tekijänoikeusrikkomukseen.
Riippuu Coca Cola tuotteesta, mutta keskimäärin 100 mg.