Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18421)
Vierailija kirjoitti:
Miksi mielenterveydestä heitetään tosi typeriä vitseja? Välillä täälläkin näkee kommentteja joissa lukee tyyliin onko suljetulta osastolla päästetty nettiin tai kotilomilla hoidosta.
Ja mistä johtuu yleinen käsitys siitä, että suljetulta ei pääsisi nettiin? Luulevatko ihmiset, että suljettu osasto tarkoittaa sellaista pehmustettua eristyshuonetta?
Jos olisi suhteessa toisen kanssa jonka joku sukulainen tai ystävä (voi myös olla enemmänkin kuin yksi) on tosi ilkeä esim. kiusaisi tai kohtelisi muuten huonosti niin onko ainoa ratkaisu laittaa suhde poikki ja etsiä uusi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi mielenterveydestä heitetään tosi typeriä vitseja? Välillä täälläkin näkee kommentteja joissa lukee tyyliin onko suljetulta osastolla päästetty nettiin tai kotilomilla hoidosta.
Komentti kuvastaa kommentoidun tekstin tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos internetistä yrittää etsiä vastausta johonkin kysymykseen, niin siihen löytyy valtavasti eri vastauksia. Esimerkiksi joidenkin akvaariokalojen koko ja akvaarion koon minimikoko vaihtelee paljon eri lähteiden mukaan. Mistä siis voi tietää, että minun tietoon voi luottaa ja mihin ei?
Erinomainen kysymys!
Vastaus on että joudut tekemään ns. lähdekritiikkiä eli opettele arvioimaan lähteiden luotettavuutta.
Netissä kannattaa ensiksi tarkistaa mikä nettisivu on kyseessä, kuka sitä tekee ja mistä sivustolle tiedot on otettu. Wikipedia on perusasioissa kohtuullisen hyvä lähde, mutta sielläkin on virheitä, joten kannattaa aina mennä tarkistamaan tieto siitä julkaisusta, johon sielläkin viitataan. Wikipediassa voi myös tarkistaa saman tiedon erikielisiltä sivuilta. Netissä yleensä luotettavimpia ovat sivustot, joiden takana ei ole vain yksi ihminen, vaan jokin organisaatio ja/tai teksti jossa on lähdeviitteet.
Kun tarkastelee kriittisesti lähteitä, alkaa oppia mitkä ovat luotettavampia kuin toiset. Moni ei nettiaikana ymmärrä sitä että lopultakin julkaistut kirjat ja artikkelit ovat usein luotettavampia kuin nettiin suoraan tehdyt tekstit sen takia minkälainen julkaisuprosessi on kyseessä. Siksi netissäkin viitataan useimmiten kirjoihin ja artikkeleihin.
Nettiin voi kuka tahansa voi avata oman blogin ja kirjoittaa ihan mitä haluaa. Mutta kirja ja artikkeli lehdessä menevät aina monen ihmisen kautta. Toki eroa on siinä onko kirja omakustanne vai jonkun laadukkaan, tunnetun kustantajan julkaisema. Tieteellinen julkaisu on vielä oma lajinsa, koska siihen on omat erikoistuneet kustantajat sekä julkaisut. Tieteellisen tekstin kirjoittaa alan asiantuntija, tutkija. Tieteelliset artikkelit ovat yleensä vertaisarvioituja, eli jotkut muut tutkijat tarkistavat tekstit ennen kuin ne julkaistaan. Lisäksi tekstin kirjoittaja on jo ennen julkaisuun lähettämistä usein luetuttanut tekstinsä kollegoillaan. Tieteellisessä tekstissä on aina lähdeviitteet, joten voi seurata sitä, mistä mikin tieto on peräisin. Jos haluaa seurata tietoa sen lähteille, voi joutuakin menemään kirjastoon.
Lopulta, jos vaikka tullaan kysymykseen tietyn akvaariokalan koosta, niin loppujen lopuksi pitää muistaa että saman lajin naaras ja koiras ovat erikokoisia, eri-ikäiset kalat ovat erikokoisia ja eri ympäristössä sama kalalaji voi kasvaa eri kokoiseksi ja varmasti on vielä eroja yksilöiden ja alalajien kesken. Mitään absoluuttista totuutta ei ole.
Kumpi on epäterveellisempää: tavallinen lenkkimakkara (esim. HK:n sininen) vai valmiiksi (hunaja)marinoidut broilerisuikaleet?
Kummasta sanotaan että paranee vanhetessaan kuin viini, naisesta vai miehestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hulluista ei saisi vitsailla?
Koska kukaan ei valitse olla sairastunut. Ne on asioita johin ei voi itse vaikuttaa niin kuin ei esim. etnisyyteenkään. Menisitko jollekkin afrikkalaiselle huutelemaan N-sanaa tai syöpäpotilaalle skinhead/natsia?
Sä sun kommentillasi vaan todistat itse olevasi henkisesti epätasapainoinen. Terve ihminen ei huutele ketään hulluksi saati muutenkaan hauku ja aiheuta pahaa oloa muille.
Vierailija kirjoitti:
PK-seudulla asuvat: Matkustetaanko lähijunilla samaan tapaan kuin kaukojunilla (selvitetään oikea raide, painetaan junan oven vieressä olevaa avausnappia, mennään istumaan, odotetaan lippujen tarkistusta/leimataan matkakortti) vai onko jotain eroavaisuuksia?
Kutakuinkin näin. Eroavaisuuksia:
- Toisin kuin kaukojunissa, matkustusoikeus tarkistetaan vain pistokoeluontoisesti: silloin, kun lipuntarkastajat osuvat samaan junaan ja vaunuun.
- Lähijunissa ei (enää) myydä lippuja. Kertalipun voi kuitenkin junaan astuessaan ostaa matkakortin arvolla leimauslaitteesta, jos omistaa matkakortin, jolla on arvoa.
- Lipun voi ostaa myös kännykällä HSL:n sovelluksella, joka on ehkä kätevin vaihtoehto etenkin satunnaisesti pääkaupunkiseudulla liikkuville. Sovellus laskuttaa ostokset puhelinlaskun kautta tai vaihtoehtoisesti credit- tai debit-kortilta, jos olet sellaisen tiedot sovellukseen syöttänyt.
- Vaunuissa on keskiovet ja ovien kohdalla lattia laiturin tasossa. Penkit ja niiden ryhmittely ovat erilaiset kuin kaukojunissa. Yksikön vaunujen välillä ei ole väliovia, vaan ne on yhdistetty toisiinsa nivelellä ja haitariliitoksella. Koko (Sm5-)yksikkö on yhtenäistä sisätilaa, jonka päästä päähän voi kävellä.
- Helsingin päärautatieasemalla lähijunien käyttämät raiteet sijaitsevat laidoilla, varsinaisen katetun asemalaituriosuuden ulkopuolella. Asemahallista joutuu siis kävelemään jonkin matkaa, jotta näiden raiteiden päät saavuttaa.
- HSL:n kännykkäsovellusta ja muita vastaavia reittiopassovelluksia (Moovit, Bussit, Nysse) kannattaa käyttää junien ja muidenkin HSL:n liikennevälineiden kulkutietojen ja aikataulujen selvittämiseen. Yleensä sovellus osaa suoraan ehdottaa järkevät seuraavat lähdöt ja tarvittavat vaihdot kulkuvälineestä toiseen, jos siihen syöttää olinpaikkansa ja määränpään. Kartalta voi livenä seurata, missä kuljetaan ja koska pitäisi jäädä pois, tai myös missä odotettu kulkuväline tällä hetkellä kulkee. Vain HSL:n omalla sovelluksella voi ostaa lippuja.
Miten kommettiin saa kappaleet? Mulla menee aina yhdeksi kasaksi lähettämisen jälkeen, vaikka kirjoittaessa on välit.
Vierailija kirjoitti:
Miten kommettiin saa kappaleet? Mulla menee aina yhdeksi kasaksi lähettämisen jälkeen, vaikka kirjoittaessa on välit.
Välit pitäisi saada ihan normaalisti painamalla Enteriä. Jos ei onnistu, paina Enteriä kaksi kertaa.
Vierailija kirjoitti:
https://kuvaton.com/browse/58807/day82.jpg
Mikä on tuon kuvan pointti?
Oisko tuo kasvi. Ei taida olla mikään normi piha ruusu
Minulla on mahdollisesti edessä melko suuren päätöksen teko, joka tulee muuttamaan elämäni suuntaa melko paljon, luultavasti pysyvästi. Kyse on muutosta toiseen kaupunkiin. Kovin tarkkaan en halua henkilökohtaisista syistä halua kertoa täällä siitä, että miksi minun pitäisi muuttaa, mutta sen verran voin paljastaa, että muutto liittyy muuttuneeseen elämäntilanteeseeni, jonka vuoksi se uusi kaupunki olisi luultavasti parempi asuinpaikka minulle kuin tämä nykyinen.
Kysymykseni kuuluu, että mistä tiedän, että kannattaako minun muuttaa vai ei? Jos muutan, niin elämäntilanteeni ei parane välttämättä lainkaan, päinvastoin se voi mennä huonommaksi. Jos jään nykyiseen kaupunkiin, niin fakta on se, että elämäntilanteeni ei olisi kovin hyvä täälläkään. Voisi siis olla, että tämä nykyinen elämä olisi siten parempi, että se on ainakin tuttu mutta melko epätyydyttävä elämä vastaan tuntematon, melko epätyydyttävä elämä. Parhaassa tapauksessa elämäntilateeni voi parantua huomattavasti.
Jos siis tulee eteen se, että minun pitäisi päättää, että minun pitää muuttaa, niin miten osaan tehdä oikean päätöksen? Sen ainakin tiedän, että jos muutan, niin voin katua sitä, mutta jos en muuta, niin kadun silti, koska en muuttanut. Apua tämän asian ratkaisemiseen kyllä saan läheisiltäni, mutta viime kädessä vastuu siitä on minun.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on mahdollisesti edessä melko suuren päätöksen teko, joka tulee muuttamaan elämäni suuntaa melko paljon, luultavasti pysyvästi. Kyse on muutosta toiseen kaupunkiin. Kovin tarkkaan en halua henkilökohtaisista syistä halua kertoa täällä siitä, että miksi minun pitäisi muuttaa, mutta sen verran voin paljastaa, että muutto liittyy muuttuneeseen elämäntilanteeseeni, jonka vuoksi se uusi kaupunki olisi luultavasti parempi asuinpaikka minulle kuin tämä nykyinen.
Kysymykseni kuuluu, että mistä tiedän, että kannattaako minun muuttaa vai ei? Jos muutan, niin elämäntilanteeni ei parane välttämättä lainkaan, päinvastoin se voi mennä huonommaksi. Jos jään nykyiseen kaupunkiin, niin fakta on se, että elämäntilanteeni ei olisi kovin hyvä täälläkään. Voisi siis olla, että tämä nykyinen elämä olisi siten parempi, että se on ainakin tuttu mutta melko epätyydyttävä elämä vastaan tuntematon, melko epätyydyttävä elämä. Parhaassa tapauksessa elämäntilateeni voi parantua huomattavasti.
Jos siis tulee eteen se, että minun pitäisi päättää, että minun pitää muuttaa, niin miten osaan tehdä oikean päätöksen? Sen ainakin tiedän, että jos muutan, niin voin katua sitä, mutta jos en muuta, niin kadun silti, koska en muuttanut. Apua tämän asian ratkaisemiseen kyllä saan läheisiltäni, mutta viime kädessä vastuu siitä on minun.
Minun mielestäni muuttaminen on parempi ratkaisu. Jos muutat, niin voi harmittaa tai olla harmittamatta. Jos taas et muuta, sinua melko varmasti harmittaa. Muuttamalla sinulla vaikuttaisi olevan enemmän voitettavaa.
Minäkin haluaisin muuttaa, mutta se on minulle vaikea prosessi enkä saa muilta tarpeeksi apua. Olet onnekas, jos pääset muuttamaan. Saat uusia kuvioita elämääsi, ja aivot pysyvät virkeänä, kun saavat vaihtelua. On ikävää olla vastentahtoisesti jumissa yhdessä paikassa vuosikausia elämän junnatessa vain paikallaan.
Jos muutto harmittaa vielä senkin jälkeen, kun on yrittänyt alun outouden jälkeen antaa uudelle paikalla mahdollisuuden, on kai aina mahdollisuus palata takaisin vanhaan kaupunkiin? Eli muuttamalla ei ole juuri mitään hävittävää, mutta paljon voitettavaa.
Onko todella hienojen ravintoloiden annoksissa kysymys enemmän vaikeista valmistustekniikoista vai harvinaisista raaka-aineista vai erikoisista makujen yhdistelmistä? Eli jos keskivertona kotikokkina ostaisin samat raaka-aineet niin olisiko mitään mahiksia saada aikaan hieno makuelämys?
Vierailija kirjoitti:
En oo varma, mutta mä ymmärsin siinä olevan marihuana kasvi ja kuvateksti varmaan tarkoittaa ettei kukaan ole tajunnut sitä, vaan on ajatellut sen olevan peruspuska.
Kun pelloilla kasvatetaan viljaa, niin miten estetään, että siellä ei viljan lisäksi ala kasvamaan mahdollisesti ihmiselle myrkyllisiä kasveja tai että niiden osia ei ainakaan joudu viljan jyvien joukkoon kun niistä tehdään jauhoja tai hiutaleita? Ei varmastikaan olisi hyväksi, että jonkun ihmisten ruoaksi päätyvän viljan joukossa on joitakin myrkyllisten kasvien osia ainakaan niin paljon, että siitä seuraa myrkytys.
Entä miksi lehmällä on neljä nänniä eli vedintä, joista kaikista tulee maitoa, vaikka lehmät saavat kerralla yleensä vain yhden vasikan? Liittyykö se jotenkin siihen, että ne utareet ovat jotenkin paremmat tms. jaettuna neljään eri lohkoon joista jokaisessa on oma vedin kuin että siellä roikkuisi vain yksi vedin eikä siellä olisi erillisiä lohkoja niissä utareissa? Vai onko niissä sellaiset lohkot, että ne utareet olisivat jakautuneet neljään eri osaan, joista jokainen on muista erillinen osansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko tuo kasvi. Ei taida olla mikään normi piha ruusu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo varma, mutta mä ymmärsin siinä olevan marihuana kasvi ja kuvateksti varmaan tarkoittaa ettei kukaan ole tajunnut sitä, vaan on ajatellut sen olevan peruspuska.
Kiitos! En välttämättä olisi ikinä tajunnut itse. :D
Jos Suomessa voisi olla hypoteettisesti ns. täystyöllisyys, niin mitä vaikutuksia sillä olisi? Kuinka suurta työttömyysastetta Suomessa tavoitellaan?
PK-seudulla asuvat: Matkustetaanko lähijunilla samaan tapaan kuin kaukojunilla (selvitetään oikea raide, painetaan junan oven vieressä olevaa avausnappia, mennään istumaan, odotetaan lippujen tarkistusta/leimataan matkakortti) vai onko jotain eroavaisuuksia?