Linja-autoaikataulut! Mitä hittoa?
Vielä keväällä pystyin käymään viikonloppuna kyläilemässä 150 km päässä kun linja-autoja kulki arkena jopa 6 vuoroa päivässä ja viikonloppuna takaisin neljä vuoroa. Mikä on tilanne tänä päivänä? Menovuoroja neljä ja tasan yksi vuoro takaisin aamulla aikaisin ja kyseinen vuoro pysähtyy vain keskustan ulkopuolella, jolloin joutuu ajamaan taksilla pysäkiltä kotiin.
Mitä hittoa? Kymmenen vuotta sitten pystyin käymään töissä linja-autolla kahden kaupungin päässä. Tänä päivänä joutuisin irtisanoutumaan sen vuoksi.
Onko muualla Suomessa sama tilanne että vuoroja on vähennetty 50-100%?? Miten ihmeessä voi työvoimaviranomaiset vaatia hakemaan töitä sadan kilometrin päästä kun linja-autoja ei kulje yhtään enää?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
"Menovuoroja neljä ja tasan yksi vuoro takaisin aamulla aikaisin "
Sinne toiseen päähän kertyy tuolla menolla aika nopeasti hirveä varasto linja-autoja. Eivät enää lähiseudun pellotkaan riitä niiden pysäköimiseen.
Itse asiassa niitä linja-autoja täytyy olla tässä päässä ihan hirveä varasto että neljä voi lähteä joka päivä kun vain yksi palaa ikinä takaisin.
Nettona menetetään kolme bussia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
"Menovuoroja neljä ja tasan yksi vuoro takaisin aamulla aikaisin "
Sinne toiseen päähän kertyy tuolla menolla aika nopeasti hirveä varasto linja-autoja. Eivät enää lähiseudun pellotkaan riitä niiden pysäköimiseen.
Pöljä, nehän tulee takaisin arkipäivänä. Perjantaina menen ja se auto palaa takaisin. La ja su ajaa eri liikennöitsijä takaisin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Menovuoroja neljä ja tasan yksi vuoro takaisin aamulla aikaisin "
Sinne toiseen päähän kertyy tuolla menolla aika nopeasti hirveä varasto linja-autoja. Eivät enää lähiseudun pellotkaan riitä niiden pysäköimiseen.
Itse asiassa niitä linja-autoja täytyy olla tässä päässä ihan hirveä varasto että neljä voi lähteä joka päivä kun vain yksi palaa ikinä takaisin.
Nettona menetetään kolme bussia päivässä.
Älä viitti vitsailla vakavalla asialla.
Ei linja-autoja kuskata hyväntekeväisyytenä. Eli ei ole tarpeeksi maksavia asiakkaita, että vuoroja olisi järkevä pitää yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Menovuoroja neljä ja tasan yksi vuoro takaisin aamulla aikaisin "
Sinne toiseen päähän kertyy tuolla menolla aika nopeasti hirveä varasto linja-autoja. Eivät enää lähiseudun pellotkaan riitä niiden pysäköimiseen.
Pöljä, nehän tulee takaisin arkipäivänä. Perjantaina menen ja se auto palaa takaisin. La ja su ajaa eri liikennöitsijä takaisin kotiin.
Ahaa siis arkipäivänä tulee neljä autoa mutta vain yksi niistä lähtee takaisin.
Loput jäävät parkkiin odottamaan viikonloppua jolloin neljä lähtee mutta vain yksi palaa.
Aika tehotonta kaluston käyttöä sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei linja-autoja kuskata hyväntekeväisyytenä. Eli ei ole tarpeeksi maksavia asiakkaita, että vuoroja olisi järkevä pitää yllä.
Sunnuntain iltavuoro oli aina täysi. Opiskelijat palasi koulupaikkakunnille. Heilläkin nyt paluu siirtyi su aamuksi eli viikonloppu kotona lyheni melkein päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Menovuoroja neljä ja tasan yksi vuoro takaisin aamulla aikaisin "
Sinne toiseen päähän kertyy tuolla menolla aika nopeasti hirveä varasto linja-autoja. Eivät enää lähiseudun pellotkaan riitä niiden pysäköimiseen.
Pöljä, nehän tulee takaisin arkipäivänä. Perjantaina menen ja se auto palaa takaisin. La ja su ajaa eri liikennöitsijä takaisin kotiin.
Ahaa siis arkipäivänä tulee neljä autoa mutta vain yksi niistä lähtee takaisin.
Loput jäävät parkkiin odottamaan viikonloppua jolloin neljä lähtee mutta vain yksi palaa.
Aika tehotonta kaluston käyttöä sanoisin.
Lopeta trollailu.
Vierailija kirjoitti:
Ei linja-autoja kuskata hyväntekeväisyytenä. Eli ei ole tarpeeksi maksavia asiakkaita, että vuoroja olisi järkevä pitää yllä.
Osasyyllinen on Matkahuolto joka ei enää kuljeta rahtia linja-autoilla vaan omilla autoillaan. Osasin tätä odottaakin. Täytyypä tarkastaa vielä toinen usein käyttämäni vuoro jolla pääsin viranomaisasioita hoitamaan toiseen kaupunkiin. Kuljettaja viimeksi sanoi että ei kannattaisi ajaa ellei olisi rahtia.
Tyttäreni halusi matkustaa Turusta Kiukaisiin. Eipä sinne päässyt millään julkisella. Olisi tarvinnut mennä Harjavaltaan ja sieltä taksilla Kiukaisiin. Kiitos teille, jotka neuvoitte!
Lopulta hän onneksi pääsi erään ennalta tuntemattoman herrasmiehen kyydissä, joka oli menossa samaan tilaisuuteen.
Pitäisi olla laissa, että kaikille paikkakunnille on joka päivä 6 linja-autovuoroa. Samoin pitäisi olla, että jokaisella paikkakunnalla päivystää takseja.
On tosiaan muuttunut tilanne julkisen liikenteen suhteen. Maalla jos asuu, oma auto on aivan välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni halusi matkustaa Turusta Kiukaisiin. Eipä sinne päässyt millään julkisella. Olisi tarvinnut mennä Harjavaltaan ja sieltä taksilla Kiukaisiin. Kiitos teille, jotka neuvoitte!
Lopulta hän onneksi pääsi erään ennalta tuntemattoman herrasmiehen kyydissä, joka oli menossa samaan tilaisuuteen.
Pitäisi olla laissa, että kaikille paikkakunnille on joka päivä 6 linja-autovuoroa. Samoin pitäisi olla, että jokaisella paikkakunnalla päivystää takseja.
Lisään vielä, että tytär matkan jälkeen ainoastaan itkenyt päivät pitkät, joten Kiukainen on ilmeisen masentava paikka. Ehkä hyväkin etteivät kyydit sinne kulje.
Vierailija kirjoitti:
On tosiaan muuttunut tilanne julkisen liikenteen suhteen. Maalla jos asuu, oma auto on aivan välttämätön.
Eipä työttömänä ole varaa pitää autoa. Ja jos auton käyttökulut jotenkin pystyisikin kustantamaan niin remontteja ei, koska korjaamoja ei ole kuin isommissa kaupungeissa jonne hinaaminen maksaa satoja euroja.
Huomasin vuosi, pari sitten että pitkän matkan bussien vuoroja ja reittejä on karsittu. Harmi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Valtio vähensi tukia linja-autoliikenteelle jo vuosia sitten.
En pääse enää ollenkaan mökille, kun vuorot lakkautettiin. Kivaa.
Faith kirjoitti:
Huomasin vuosi, pari sitten että pitkän matkan bussien vuoroja ja reittejä on karsittu. Harmi.
Todella raakasti karsittu. Koronavuosina alkoi ja siitäkin vielä vähennetty.
Vierailija kirjoitti:
Valtio vähensi tukia linja-autoliikenteelle jo vuosia sitten.
En pääse enää ollenkaan mökille, kun vuorot lakkautettiin. Kivaa.
Siinäkö se suurin syy onkin? Hallitus vähentää tukea ja kuitenkin toisaalta vaatii hakemaan töitä kauempaa vaikkei vuoroja enää kulje.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni halusi matkustaa Turusta Kiukaisiin. Eipä sinne päässyt millään julkisella. Olisi tarvinnut mennä Harjavaltaan ja sieltä taksilla Kiukaisiin. Kiitos teille, jotka neuvoitte!
Lopulta hän onneksi pääsi erään ennalta tuntemattoman herrasmiehen kyydissä, joka oli menossa samaan tilaisuuteen.
Pitäisi olla laissa, että kaikille paikkakunnille on joka päivä 6 linja-autovuoroa. Samoin pitäisi olla, että jokaisella paikkakunnalla päivystää takseja.
Kuka ne tyhjänä tai parin matkustajan vuoksi ajettavat vuorot maksaa? Paljon olet valmis korottamaan veroja siihen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni halusi matkustaa Turusta Kiukaisiin. Eipä sinne päässyt millään julkisella. Olisi tarvinnut mennä Harjavaltaan ja sieltä taksilla Kiukaisiin. Kiitos teille, jotka neuvoitte!
Lopulta hän onneksi pääsi erään ennalta tuntemattoman herrasmiehen kyydissä, joka oli menossa samaan tilaisuuteen.
Pitäisi olla laissa, että kaikille paikkakunnille on joka päivä 6 linja-autovuoroa. Samoin pitäisi olla, että jokaisella paikkakunnalla päivystää takseja.
Kuka ne tyhjänä tai parin matkustajan vuoksi ajettavat vuorot maksaa? Paljon olet valmis korottamaan veroja siihen?
No nyt kun hyvinvointialueet karsii palveluja rankasti niin kyllä pitäisi olla edes jonkunlaiset julkiset vuorot sairaaloihin. Kelataksi järjestelmä on ihan järkyttävän kallis.
Minullakin sama ongelma ja asun vielä kaupungissa. Jotenkin ymmärtäisi, jos asuisi maalla, että bussivuoroja ei noin vain kulje. Kun ennen meni vanhempieni asuinpaikkakunnalle bussi päivässä (vähintään) (eikä se koskaan ollut tyhjä, eli asiakkaitakin oli), niin nyt yhtäkkiä sinne menee vain torstaista sunnuntaihin. Ja takaisin sitten perjantaista maanantaihin. Kiva sitten, jos tulee joku kiirellisempi asia keskellä viikkoa, niin sinne ei pääse muuten kuin junalla (ja junaliput maksaa hitosti, jos ne ostaa päivää tai kahta ennen, kuten kiirellisten menojen kanssa aina käy) tai etsimällä jostain kimppakyyti. Tai sitten menemällä ensin pääkaupunkiseudulle bussilla ja sieltä sitten bussilla eteenpäin (siinä meneekin mukavasti 8-16 tuntia aikaa).
Samaan aikaan ihmisiä kehotetaan siirtymään julkisiin liikennevälineisiin, mutta eihän se toimi, kun vuoroja ei ole. Suomessa on aina ollut huono asiakaspalvelukulttuuri ja näinä aikoina se on varmasti huonointa ikinä. kaupunkiliikenteen bussit menee sitten kesällä puolitettuihin vuoroihin, vaikka kesäisinkin ihmisiä liikkuu bussilla. Pyhinä, tai pyhäiltoina ei bussit kulje, vaikka silloin usein on keskustassa paljon tapahtumia (ja tapahtumajärjestävät voivottelevat, kun on asiakaskato... kai se on, kun ihmiset ei pääse tapahtumiin). Kaikenkaikkiaan suomessa osataan ilmeisen surkeasti ajatella asiakaslähtöisesti näitä asioita.
Minullakin nyt auton osto edessä ja bensa-auton ostan, koska ei meillä ole sähköauton latausmahdollisuutta. toisaalta ei suomalaisten bensa-autoajelut tai niistä luopuminen ilmastoa pelasta, joten ihan sama.
"Menovuoroja neljä ja tasan yksi vuoro takaisin aamulla aikaisin "
Sinne toiseen päähän kertyy tuolla menolla aika nopeasti hirveä varasto linja-autoja. Eivät enää lähiseudun pellotkaan riitä niiden pysäköimiseen.