Koko ajan riitaa 18v. tytön kanssa!
Miten on tavallista, että 18v. kanssa päivittäin pahoja riitoja? Nukkuu päivät, valvoo yöt. Valveilla ollessa makoilee puhelimella netflixin ja somen maailmassa. Erittäin riitaisaa meillä, huonot välit, ilmapiiri vihamielinen ja ärtyisä. Lukiossa on, tosin nyt lomalla.
Kommentit (13)
Jatkuu: kaikki mitä sanon häiritsee tytärtä. Kuulemma luon negatiivisen ilmapiirin. (Uskon sen kyllä). Jätä minut rauhaan -on lause, jonka kuulen. Tai vittusaatana, jne. Mitään keskusteluyhteyttä en saa. Haluaisin itse muuttaa pois perheestä, olen työtön, ja sen vuoksi turhautunut. Ongelmia on paljon meillä. Onnellisuusmuurin takana en voi hyvin, eikä vissin tytärkään - on aina saanut kaiken.
Tyttö töihin. Puhelinmyyntiin pääsee taatusti jos ei muualle ole rahkeita.
Meillä on todella hyvät välit tyttären kanssa. Tytär on kesätöissä ja vapaa-ajat viilettää ystäviensä kanssa. Tyttö on vähän lellitty, mutta ikinä ei sano pahaa sanaa vanhemmilleen tai sisaruksilleen.
Sano sille tytöllesi, että jos asenne ei muutu, niin tervemenoa, ja asunnon hankintaan. 18-v on täysi-ikäinen, ei tarvitse sun katsella, eikä sun tarvitse lähteä, vaan tytär lähtee. Laita kova kovaa vasten! Tsemppiä!
Pitääkö sille tyttärelle sitten olla koko ajan valittamassa? Miksi ei saa valvoa öitä ja nukkua päiviä, jos kerran on lomalla?
Olen jo 40 v, mutta hermo meinaa mennä jos olen äitini kanssa samassa paikassa enemmän kuin tunnin pari. Aina pitäisi olla puuhaamassa ja tekemässä, ikinä ei saa vaikka rauhassa lukea kirjaa tai somettaa. Telkkaria sen sijaan saa tuijottaa silmä kovana tuntikaupalla, se ei ole laiskottelua.
Sovit tietyt kotityöt jotka tehtävä nyt aikuisena kotona ollessaan. Ja sitten hyväksyt, että loppujen lopuksi se on hänen oma aikuisen ihmisen asiansa nukkuuko päivällä - kunhan hommat hoituu.
En itse jaksaisi naputtaa, jos hän ei mitenkään hunningolla olisi, vaan koulu sujuu jne. Mutta toki tuossa iässä pitää kantaa oma kortensa kekoon, tarkoittaen useimmissa perheissä kaupassa käyntiä, kotitöitä ja ruuanlaittoa. Toki joissain myös taloudellista osallistumista, mutta se on perhekohtaista se.
Teillä molemmilla on varmasti nyt kasvun paikkaa, kun lapsi on täysi-ikäinen. Hänen pitää hyväksyä joitain aikuisen vastuita ja sinun on hyväksyttävä että hän on aikuinen. Et voi kontrolloida enää monelta hän menee nukkumaan.
Toki voit asettaa kotona asumisen ehdoksi että petiin klo 24 viimeistään, mutta voin vannoa että pidemmällä kaavalla menetät enemmän kuin saat. Jos haluat toisen olevan aikuinen, niin kohtele häntä kuin aikuista. Mieti mitä vaatisit alivuokralaiselta ja suhteuta sitä hieman siihen että hän on lapsesi, niin pääset oikeille jäljille.
Laita maailmalle, kiittää myöhemmin.
Meillä kotona aikanaan samanlaista. Helpotti, kun muutin omaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu: kaikki mitä sanon häiritsee tytärtä. Kuulemma luon negatiivisen ilmapiirin. (Uskon sen kyllä). Jätä minut rauhaan -on lause, jonka kuulen. Tai vittusaatana, jne. Mitään keskusteluyhteyttä en saa. Haluaisin itse muuttaa pois perheestä, olen työtön, ja sen vuoksi turhautunut. Ongelmia on paljon meillä. Onnellisuusmuurin takana en voi hyvin, eikä vissin tytärkään - on aina saanut kaiken.
Jos tyttö käy koulunsa normaalisti eikä päihdeongelmia tms ole, niin mitäpä jos antaisit olla rauhassa? Käyttäisit energian oman elämänlaatusi parantamiseen?
Ei perheen jättäminen ole ratkaisu työttömyyteen, yhtä paljon se turhauttaa yksinkin. Yritä luoda itsellesi nyt hyvinvointia ja ala keskittämään mieli omaan tulevaisuuteesi.
Tyttö kyllä pärjää, ja katsoo joskus vielä sinua arvostaen, kun nyt annat hänelle rauhan ja huolehdit itsestäsi.
Anna tytön olla rauhassa! Hän on täysi-ikäinen jo. Minuakin ahdistaisi jos joku olisi koko ajan kyttäämässä ja kontrolloimassa mitä teen. Sinun pitää osata antaa tilaa lapselle, joka on jo aikuinen. Se olisi kyllä pitänyt jo vähitellen tapahtua teini-iässä. Teillä irtiotto ei ole tapahtunut, siksi molemmat oireilevat.
Omia valintoja, omia valintoja. Ihmettelen jos et tiennyt mitä lasten teko tarkoittaa ja tuo tullessaan. Elettiin jo 2000 luvun kynnyksellä, eli ei ollut tiedostakaan puutetta.
Oo onnellinen, että on kotona. Voisi olla hunningolla, juoda, köyttää kamaa jakaa persettä ja tehdä rikoksia.