Te, joilla rintamaito ei ole riittänyt vauvalle...
Mistä olette päätelleet ettei oma maitonne ole vauvalle riittänyt? Siitäkö että vauva heräilee usein, vai onko lapsi ollut tyytymätön? Entä oletteko seuranneet pissavaippojen määrää? Vaiko vain lapsen painonnousua?
Kommentit (25)
Pienet vauvat haluavat olla rinnalla jatkuvasti. Ei se ole merkki siitä, etteikö maito riittäisi! Hehän hakevat myös muuta kuin maitoa siitä rinnalta, eli läheisyyttä ja turvaa:).
Kyllä mä ymmärrän, että on päiviä kun vauva on kärttyinen, mutta joka päivä.
Vierailija:
Pienet vauvat haluavat olla rinnalla jatkuvasti. Ei se ole merkki siitä, etteikö maito riittäisi! Hehän hakevat myös muuta kuin maitoa siitä rinnalta, eli läheisyyttä ja turvaa:).
että kärttyisinkin vauva simahtaa kun saa sitä mahaansa! Eli välttämättä ei ehkä silti ollutkaan nälkäinen.
Musta tuntuu etät monet vauvat vaan ovat kärttyisiä ekat kuukaudet. Eikös selvin merkki maidon riittävyydestä ole märät vaipat?
eikä kyllä lapsi sitä olis jaksanu imeäkkään
Toinen mikä antoi eihetta epäill rintamaidon riittävyyttä oli se, ettei pissi vaippaa tarvinnut vaihtaa kun mutuaman kerran päivässä. Silti vielä korvikkeen lisänä annoin vauvan imeä rintaa, sen mitä siitä sai. koska vauva tykkäsi siitä:)
Itse täysimetin esikoistani 6 kk vaikka en koskaan tuntenut maidonnousua, rinnat eivät koskaan valuneet enkä saanut mitään pumpattua!
Maitoa tuli, mutta ei riittävästi.
Ja vittujako se kelleen kuuluu annako mä lisämaitoa. En todella antanut siksi, että meillä nukuttaisiin vaan pitääkseni toisen tyytyväisenä ilman nälkää.
Jos yölläkään ei maito pakkaantunut rintoihin, vaikka poika nukkui jopa 7h pätkiä niin ei se ois riittänyt.
Vierailija:
Itse täysimetin esikoistani 6 kk vaikka en koskaan tuntenut maidonnousua, rinnat eivät koskaan valuneet enkä saanut mitään pumpattua!
ei nähny kätilö eikä lääkäri, ikinä. lapsi vietiin teholle suoraan salista. ei näkyny ei. on hierottu, lypsetty käsin, sähköllä, pumpulla käsin, haudottu, pyöritetty nänniä hierottu rintaa ja ravistettu. eikä ole näkyny. hierottu nänniä harsolla, lypsetty verille asti ja ei siltikään näkyny. lapsi ei siis jaksanut imeä. en tuntenut maidon nousua, en herumista minäkään.
me kaikki muutkin imettäjät kärsitään tuosta. meille joillekin kun on ihna sama, miten muut vauvansa ruokkii.
Mulla vauva osoittaa, ettei rinnasta tule maitoa siten, että se yrittää imeä, irrottaa, suuttuu, syö nyrkkiä henkensä hädässä, yrittää imeä jne.
Paino ei noussut edes tyydyttävästi. Poika oli kiukkuinen ja levoton, eikä koskaan nukkunut yli 2h pätkiä.
Lopulta oli pakko vain myöntää, että maito ei riitä ja alkaa antaa lisämaitoa.
paino ei noussut lainkaan, vaikka vauva oli käytännöllisesti katsoen rinnalla koko ajan. Kun vauva oli 2 viikkoa, sairastuin itse vakavasti, olin yli viikon 41 asteen kuumeessa ja sinä aikana maitoa ei tullut edes niin että olisi saanut pisaran puristettua nänninpäähän. Maidontulo ei palautunut normaaliksi enää millään, vauva imi minkä jaksoi ja minä lypsin välit mutta kun ei niin ei. Neuvolassa annettiin ankara käsky siirtyä korvikkeeseen. Ja johan alkoi paino nousta.
vaikka imetin n. 20 krt vuorokaudessa, enemmänkin. Lopulta vauva hermostui täysin, nukkui vain 5 - 10 min pätkissä. Kolmen viikon päästä neuvolassa kehotettiin aloittamaan lisämaito (kävimme neuvolassa päivittäin).
kotiin tullessa piti vielä antaa muutama päivä lisämaitoa. Sitten kun sain luvan alkaa täysimettämään, ei muutaman tunnin yhtäjaksoinen tissittely vienyt nälkää ja tuttelia meni päälle PALJON! Yritin muutaman viikon pelkkää tissittelyä, mutta kun pojalla sinä aikana ei painoa tullut, neuvolasta kehoitettiin jatkamaan lisämaidolla. Eikä ne itselle luodut paineet yhtään varmaan auttaneet siinä hommassa. Toivottavasti mahdollisen seuraavan kanssa osaisi ottaa vähän rennommin :)
Niin ja imetyksen lopetin kun poika oli 8,5kk
Vierailija:
Ja vittujako se kelleen kuuluu annako mä lisämaitoa.
Jos yölläkään ei maito pakkaantunut rintoihin, vaikka poika nukkui jopa 7h pätkiä niin ei se ois riittänyt.
Meillä imetetty 7kk, nukkuu yönsä, eikä mulla pakkaannu rinnat öisin.
Nyt poika on reilut 7kk, ja olen lopettelmassa imetystä. Lopetin myös maanantaina herkkujen syönnin, ja eilen hyytyi maidontulo taas. Siis tuleehan sitä vähän, mutta kyllä sen vaipoissa tuntee, ettei sitä maitoa juuri tule. Lisäjuominen ei auta yhtään mitään, enkä ruokaa jaksa yli kahta lämmintä ateriaa + kolmea muuta ruokailukertaa syödä..
Tän äidin pitäisi vaan sypödä suklaata aamusta iltaan, että maitoa tulisi, mutta enään en jaksa, haluan saada jo nämä raskauskilot pois.
toiselle lapselle ei sitten tullutkaan...
lapsi oli ärtyinen usein ,kitisi ja itki ihan hirveesti!
2kk tätä jaksoin terkkarin käskystä mutta sitten aloin antaa lisämaitoa ja itkut loppui siihen!
Eli kannattaa siis tarkkailla vaippoja ja painonnousua.