Sinä unettomuudesta kärsinyt - mikä auttoi?
Tarvitsen nyt tsemppiä ja kannustavia kokemuksia. Uskon, että meitä huonounisia riittää muitakin.
Joten kerro, miten sinä sait uniongelmasi haltuun?
Kommentit (43)
Melatoniini 3mg ja lorazepam 0.5mg jos pelkkä melatoniini ei ala potkia.
Univaikeuksia lapsesta saakka.
Työ ressi aiheuttaa nykyään unettomuutta.
Aika isoja määriä vedätte melatoniinia. Minulle tuli päänsärkyä ja pahoinvointia jo 1 mg.
Irtisanouduin. Sen jälkeen nukkunut hyvin.
Itseäni auttoi melatoniini, liikunta ja etenkin se, etten katsonut ikinä yöllä kelloa, koska se olisi vain lisännyt ahdistusta. Lisäksi mietin, että ennemmin tai myöhemmin nukun. Tuollaista itsensä psyykkaamista.
Äänikirjat.
Jostain syystä mä nukahdan aina tosi nopeasti kun rupeen niitä kuuntelemaan. Vähän kuin iltasatu.
Radiokuunnelmia kokeilin, mutta ne ei toimineet samoin!?
Niissä on monesti musiikkia myös, herään sitten siihen, mutta noi äänikirjat toimii mulle.
Niin ja sit sellainen vähän tylsähkö kirja.
Loppujen lopuksi hormonilaastari auttoi. Eli vaihdevuodet aiheuttivat unettomuutta.
- Pimennysverhot, silmäsuojat ja silikonikorvatulpat.
- Lämmin vesimaito tai vähän puuroa ennen nukkumaanmenoa.
- Nukkumaan vasta sitten kun väsyttää, muuten nukahtelee muutaman sekunnin unia ja piristyy siitä.
- Raskas liikunta hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoaikaa.
Minulla melatoniini ei juuri auta, unilääkkeitä ei ole. Relaksantit voi vähän ehkä auttaa nukahtamaan. Minun unettomuuteni on perinnöllistä ja ehkä hormoneista riippuvaista, ei ole siis mitään ongelmia mitkä pitäisivät hereillä.
Kannattaa hyväksyä se, että nukkuu vähänlaisesti, eikä tee siitä itselleen ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Noilla lääkkeillä te sotkette aivokemianne täysin.
Jos jokin muu auttaisi niin en olisi koskaan käyttänyt lääkkeitä. Kärvistelin vuosia ennenkuin menin lääkääriin. Nyt olen yli vuoden pärjännyt jotenkuten melatoniinilla. Taas on neljä yötä takana jotka olen valvonut enemmän kuin nukkunut. Vituttaa kun unen puute vetää hermot kireälle.
Ai että vihaan tollasia kommentoijia jotka vaahtoaa lääkkeiden haitoista. Kumpi tietää asiasta paremmin, se joka lääkettä käyttää vai se joka ei käytä ja paapattaa ennakkoluulojaan?
Mun pelastus on Mirtazapin. En käytä säännöllisesti mutta silloin kun tarvitsen, pelastaa elämäni. Saatan olla viikkokausia ilman ja välillä tarvitsen kerran, välillä jopa parikin viikkoa. Siitä ei ole _mitään_ haittaa minulle, vain hyötyä.
Säännöllinen rytmi toki auttaa mutta minulla ei onnistu. Lisäksi pimennysverhot. Suurin tekijä itselläni on alkoholittomuus, kun en juo yhtään, nukun parhaiten, ja joku ryyppyreissu taatusti tuhoaa muutaman yön unet. Mutta joskus olen silti pahatapainen.
Kyllä jatkuva unettomuus on niin iso vaiva ja heikentää elämänlaatua pahasti, että kannattaa käyttää mielestäni jotain lääkitystä, jos mikään muu keino ei auta asiaan. Se on eri asia, jos unettomuus on vain satunnaista tai lievää.
Unettomuuden hyväksyminen auttaa ja se ettei väkisin makaa sängyssä ja ahdistu jos ei uni tule, vaan nousee ylös ja tekee jotain muuta hetken ja siitten yrittää uudelleen mennä nukkumaan jne. Jos koko yö menee valvoessa, ei kannata ottaa päiväunia (ainakaan kovin pitkiä) seuraavana päivänä vaikka väsyttäisi.
Erilaiset luonnonäänet delta wavesina.
Hyviä vinkkejä, kiitos kaikille!
Eiköhän tästä suosta vielä nousta. :)
Vierailija kirjoitti:
Erilaiset luonnonäänet delta wavesina.
Kuunteletko siis sängyssä ennen nukkumaanmenoa? Eli sammutat laitteen kun alat nukkua?
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjat.
Jostain syystä mä nukahdan aina tosi nopeasti kun rupeen niitä kuuntelemaan. Vähän kuin iltasatu.
Radiokuunnelmia kokeilin, mutta ne ei toimineet samoin!?
Niissä on monesti musiikkia myös, herään sitten siihen, mutta noi äänikirjat toimii mulle.Niin ja sit sellainen vähän tylsähkö kirja.
Sisi vielä selvennyksenä: jääkö äänikirja pauhaamaan, vai miten toimit? Kuulokkeilla vai ilman?
ap
Tässä järjestyksessä:
1. Makkarin hiljentäminen ja pimentäminen. Sopivan viileä pitää olla myös.
2. Ruokavalion rukkaus. Hiilihydaatteja ennen nukkumaan menemistä.
3. Sinisen valon välttäminen 2h ennen nukkumaan menemistä. Ei tietsikoita, ei kännyä, ei telkkaa.
4. Seksipaineiden helpottaminen ennen nukkumista.
Aikoinaan kokeilin Imovanea, Ketipinoria ja Stillnottia. NIillä ei saa kuin päänsä sekaisin ja ketipinorista voi tulla diabetes ja monia muita hirveitä sairauksia. Melatoniinista ei minulle ollut apua. Magnesium isoilla annoksilla auttoi jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Noilla lääkkeillä te sotkette aivokemianne täysin.
Eikä jää aivokemiaan. Kannattaa lukea jokaisen lääkkeen varoitukset.
Terapia stressin käsittelyyn.
Melatoniinia kokeilin huonoin tuloksin, nukahdin kyllä mutta tunnin päästä heräsin jo.
Mulla tepsii Triptyl. Oxamin olisi parempi, mutta jostain syystä sitä eivät lääkärit kirjoita. Esimerkiksi taas Stellasta on aika hurjia kokemuksia. Kerran havahduin hereille veskin lattialta. Näin unta, että olin jollain festareilla ja palelin. Muita juttuja en viitsi paljastaa.
Olen kärsinyt unettomuudesta lapsesta asti ja viimeiset 10 vuotta jatkuvasti. Saatan valvoa kaksi-kolme yötä peräkkäin ja olen sitten aivan toistaitoinen. Työ vaatii kuitenkin skarppina oloa. Välillä tuntuu huonosti nukkumisen jälkeen kuin olisi kännissä.
Kun ei nukuta, luen.
Jos joku tulee nalkuttamaan lääkkeistä, niin hän ei ole kokenut samaa.
Lihan pois jättäminen.