Sinä unettomuudesta kärsinyt - mikä auttoi?
Tarvitsen nyt tsemppiä ja kannustavia kokemuksia. Uskon, että meitä huonounisia riittää muitakin.
Joten kerro, miten sinä sait uniongelmasi haltuun?
Kommentit (43)
Nukahtamislääke auttoi mutta reseptin uusiminen meni niin vaikeaksi että ratkaisu oli väliaikainen.
Mulla ongelmat aiheutti unettomuutta. Kun sain ratkottua niitä, unettomuus helpotti.
Vahva (5 mg) melatoniini. Jos on stressi päällä, niin ei auta (yöheräily), mutta normiarkena auttaa saamaan unen päästä kiinni.
Monta juttua.
1. Aloin menemään joka ilta samaan aikaan nukkumaan. Klo 22 hammaspesu, ja siitä rauhallisin mielin sänkyyn niin, että 22.30 silmät kiinni. Kotona ja matkoilla, arkena ja lomalla.
2. Hankin entistäkin paremmat pimennysverhot, nyt kesälläkin makkarissa päivällä kuin yö vaikka ulkona paistaa aurinko.
3. Ostin uuden minulle täydellisesti sopivan sängyn. Peitot ovat rakastamaani 100% untuvaa, kesällä kevyt ja talvella hieman paksumpi. Tyynyn kunnosta ja sopivuudesta olen tarkka, se vaihtuu pienimmästäkin epämukavuudwsta.
4. Vaihdan lakanat 3-4 päivän välein, se puhtaan lakanan rapsakkuus on vaan niin nautinnollista ja rentouttavaa.
5. Juon päivän nesteet enimmäkseen aamupäivällä ja päivällä, minulla ei ole "varaa" unen katkeamiseen niinkin turhan jutun kuin pissahädän takia. Jos on illalla jano, sitten tietenkin juon.
6. Olen tarkastellut elämänasennettani kriittisesti. Yritän hyväksyä sen että teen virheitä enkä voi auttaa kaikkia. Nykytiedon valossa aikoinaan tekemäni huonot valinnat ja ratkaisut tuntuivat silloin fiksuilta. Historiani ei muutu, nälänhädät eivöt parane enkä minä muutu superihmiseksi yökaudet murehtimalla ja valvomalla. Yritän pitää huolta itsestäni ja yksi parhaista keinoista on hyvät yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Unettomuuden hyväksyminen
Miten hyväksyit?
Kenelläkään kokemuksia Uniklinikasta?
No, syön lääkkeitä. Pieni annos mirtazapiinia + nukahtamislääkettä. Jos ei nukuta, otan vielä opamoxia.
imovane, stella, tenox ja melatoniini isoina 6-9mg annoksella. tällähetkellä pärjään jälkimmäisellä ja suosittelen sitä kokeilemaan koska melatoniinia saa nykyisin ilman reseptiä.
Ketipinor 25-100 mg. Ainoa tapa jolla saan unta. En ole nukkunut yli kahteen vuoteen ilman unilääkettä. Ainoa haitta on että paino on noussut 20 kg :( Muuta unilääkettä on kokeiltu mutta ei toimi.
Poistin ahdistusta aiheuttavat asiat elämästäni, kuten esim. silloisen mieheni. Nyt, kun asiat ovat hyvin, myös nukun hyvin.
Ketipinor 400 mg. Mikään muu ei ole auttanut.
Triptyl 10-25mg alkuillasta + työpaikan vaihto stressittömämpään työhön.
Ainahan se taipumus säilyy, mutta jotenkin nuo unettomuuskaudet ovat aina menneet ohi.
Noilla lääkkeillä te sotkette aivokemianne täysin.
Vierailija kirjoitti:
Noilla lääkkeillä te sotkette aivokemianne täysin.
Voi olla, mutta unettomuus taas sotkee elämänhallinnan.
Liikunta auttaa, mutta se pitää ajoittaa alku iltaan tai aiempaan, eikä saa olla liiankaan raskasta.
Jos valvot stressin takia, yritä poistaa ne haittaavat tekijät elämästäsi. Itselläni auttoi eniten, kun opin ottamaan aikaa myös itselleni, ihan vain rentoutumista varten (plus se liikunta). Olen nimittäin tavoitehakuinen ja suorituskeskeinen ihminen, nautin uusista haasteista ja suorittamisesta, tavoitteiden saavuttamisesta, mutta olen ollut huono juhlimaan saavutuksistani, ja varaamaan aikaa ihan vain oloiluun. Aloin tehdä pitkiä kävelylenkkejä yksin, istuin ihan yksin meren rannalla/luonnossa ja annoin aikaa vain sille luonnossa yksin ja omien ajatusten kanssa ololle. Kuulostelin, mitä Minulla kuuluu? Jne. Tein myös niitä läsnäoloharjoituksia, jotka rentouttivat.
Syön nykyisin myös terveellisesti ja monipuolisesti
Liikun. Säännölliset nukkumaanmenoajat, (pitää totuttaa itsensä siihen säännölliseen unirytmiin) alkoholin välttäminen.
Melatoniinin käyttö pimeinä talvikuukausina auttoi myös, mutta pitkäaikaista käyttöä pitäisi välttää.
Vältä myös kahvin ym piristävien juomien juomista iltapäivän jälkeen, ja niitäkin maltilla.
Xanor + Lyrica + Parasetamol kombo nukuttaa aika hyvin. Joskus olen käyttänyt lisäksi Ketipinoria, mutta siitä pyrin pysyttelemään erossa.
Pääsykokeet meni ohi