Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä ekaluokkaisenne viettää kesän, jos vanhemmat on töissä normaalilla 1kk kesälomalla?

Vierailija
30.03.2006 |

minä aloitin vasta helmikuussa uuden työn joten kesälomaa on pari päivää.

Tuleva tokaluokkalainen on välillä isänsä mukana töissä, välillä mummolassa, välillä leirillä, välillä sovitusti ja maksetusti kotona olevien kavereiden luona, välillä on päivän-pari yksin kotona.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en saa pitää kuin kolme viikkoa lomaa yhtäsoittoa.

Mummola on toisella puolella Suomea, mutta varmaan pakko ainakin yrittää, et tyttö on osakseen mummon ja ukin kanssa. Ei ole kyllä ollut koskaan kahta yötä pidempään mummolassa. Ehkä mummo tulee sitten välillä vaikka viikoksi meille päin

Vierailija
42/58 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lounas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko perhe lomailemme 2vk yhdessä muuten pidämme lomat lomittain. Lapsilla on sen ansiosta 6vk aikuinen seurana.

Vierailija
44/58 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi oli ekalla, pidettiin miehen kanssa 2 viikkoa yhtäaikaa lomaa eli 6 viikkoa saatiin tuolla tavalla hoidettua. Lopun aikaa lapsi jäi aamulla nukkumaan ja kun oli herännyt ja syönyt aamupalan lähti puolentoista kilometrin päässä asuvalle vaarille. Siellä tapasi usein myös serkkunsa. Oli myös kolmen päivän leirillä

Lapsen ollessa tokalla lomaa oli hieman enemmän (taas kaksi viikkoa yhtä aikaa miehen kanssa) eli lapselle jäi vain 2 ja puoli viikkoa. 3 päivää leirillä. 2 päivää naapurissa. Taisi käydä yhtenä päivänä vaarilla, mutta muuten tahtoi touhuta yksin kotona, kun siellä oli enemmän tekemistä kuin vaarilla. Ruoat olin laittanut valmiiksi, lapsi vain lämmitti itse. Puhelimella sai aina tarvittaessa kiinni jomman kumman vanhemman. Jonain päivänä ei keksinyt mukavaa tekemistä ja silloin soitteli usein. tehtiin sitten listalle sopivia tekemisiä, josta saattoi sitten valita.

Nyt kolmas kesä edessä ja ekaluokkalainen sisarus jäämässä myös lomalle. Saa nähdä miten menee.

Mutta riippuu varmaan lapsesta, kenet voi jättää koko päiväksi yksin kotiin ja missä iässä. Meillä naapurista saa hätäapua ja vaari ei asu kaukana ja puhelimeen saa aina isän tai äidin.

Vierailija
45/58 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä 12 v. suostuvat lähtemään. Tämä riippuu tietysti lapsen luonteesta. Monissa kouluissa on myös valvottua ja ohjattua toimintaa juhannukseen asti. On myös ns. päiväleirejä, joihin lapset viedään aamulla ja haetaan ip pois. Kunnalla ei ole mitään velvollisuuksia järjestää valvontaa täksi ajaksi tämän ikäisille lapsille.

Vierailija
46/58 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan jaksa alkaa lomallani hoitaa lapsenlapsia!

Itse on pitänyt sumplia kesät omienkin kanssa. Monena kesänä maksoin lapsenvahdin, eipä paljon tilistä jäänyt, mutta ei muuta vaihtoehtoa.

Vierailija
47/58 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös halua hoitaa lastamme (mummo tekee jo nyt suunnitelmia mitä kaikkea kivaa voi tehdä lapsenlapsensa kanssa kesälomalla).

Vierailija
48/58 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

7vkoa menee meidän vanhempien lomilla. Me pidämme miehen kanssa 1vkon yhteistä lomaa, jolloin lähdemme koko perhe reissuun. Muuten lomitamme tuon loma-aikamme. Kyllä sitä saa perheenä nauttia työpäivän jälkeenkin ja viikonloppuisinkin.

1-2vkoa menee kun mies tekee iltavuoroa ja itse teen lyhennettyä työaikaa aikaisin aamusta. Eli minä ehdin jo kotiin ennen kuin mies lähtee töihin. Valitettavasti miehellä ei vain kesällä juhannuksen jälkeen ole töissä iltavuoroja, joten pidempää tuo järjestely ei onnistu.

reilu 1vko saan pidettyä liukumavapaita 1-2päivän pätkissä. Tämä onnistuu liukuvan työajan tekemisen vuoksi ja menen todella aikaisin töihin, että saan tehtyä tunteja sisään.

Loput ajat mummot pyydetään apuun. Edellisistä saatiin jo 10viikkoa kasaan, jolloin saamme itse hoidettua lapsemme. Jääköhän jäljelle vajaa pari viikkoa, jolloin pyydämme mummojen apua 2-max3 päivän pätkissä. Joko joku viikko ensin toinen mummo hoitaa ja sitten toinen. Tai vaihtoehtoisesti pidän alkuviikosta ja loppuviikosta liukumavapaat ja mummo hoitaa välissä. Tarkoituksena että mummot jaksaisivat eivätkä kokisi tuota liian raskaaksi.

Vierailija
49/58 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lomaa 2 viikkoa,enempää ei ole kertynyt.

Vierailija
50/58 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

limittäin niin että ne kestää koulun alkuun asti. Onneksi kummallakin meistä on 5 viikon kesäloma.

Vierailija
51/58 |
31.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteistä lomaa on parisen viikkoa. Muuten saa isosisko (lukion ekalla) hoidella , ja ekaluokkalainen menee leikkipuistoon (missä nyt on ip-hoidossa) kesäkuun ekoiksi viikoiksi.

Vierailija
52/58 |
31.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pitäisi olla ilmaista. Miksi jonkun lukiolaisen palkkaaminen ei tule kysymykseen? Minusta on aika kumma, jos lapsia ei nähdä niin arvokkaina, että heidän hyvinvointinsa haluttaisiin panostaa. Lapset lykätää n kenelle vaan, joka suostuu ilmaiseksi hoitamaan?

Vierailija
53/58 |
31.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheen yhteistä lomaa. Siis niin, että edes kaksi viikkoa ollaan ihan yhdessä lomalla koko perhe. Tietysti tuo on helppo järjestää vaikka meilläkin. Me pidetään miehen kanssa neljä viikkoa yhdessä ja minä olen viidennen sitten yksin lapsen kanssa. Muun osan lomasta on mummuilla ja ehkä osan päivää yksinkin. Meillä molemmat mummut asuu samassa kaupungissa, joten todennäköisesti viedään sinne aamulla ja mummu tuo kotiin iltapäivällä jossain vaiheessa ja saattaa ehkä olla hetken sitten yksinkin.

Vierailija
54/58 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkasimme kahden muun perheen kanssa yhteisen hoitajan kesäkuuksi. Olivat vuoropäivinä jokaisen kotona. Hoitajan työpäivä oli n. 6h. Muutaman tunnin ekaluokkalainen pärjää hyvin yksinkin.

Kustannukset oli ihan kohtuulliset, kun ne jaettiin kolmeen osaan.

Moni 16-vuotiaskin pärjää hyvin 7-vuotiaan hoitajana.

Vierailija
55/58 |
01.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Partio, seurakunta, VPK, urheiluseurat......

Uusavuttomiako olette??? Eikö lapsenne harrasta mitään missä järjestetään leirejä kesällä?

Vierailija
56/58 |
01.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitamaan lapsia vaikka pariksi-kolmeksi viikoksi. Ja jos saa vaikka jonkun toisen perheen mukaan kimppaan niin hoitajakin saa jo ihan kivan palkan. Jos yksi perhe maksaa hoitajalle esim. 100 eur/vko, niin kyllä varmasti löytyy hoitaja etenkin jos kaksi perhettä palkkaa yhdessä (esim. 200/vko hintaan).

Itse olen hoitanut 15 vuotiaana ihan tuntemattoman perheen kolmea lasta (10kk, 3v ja 5v.) kuukauden ajan kesällä kun vanhemmat rakensivat taloa. Hyvin menivät päivät ja välillä olin iltahoitajanakin ja laitoin lapset nukkumaan.

Vierailija
57/58 |
01.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta näin tehdään:

minä otan lomarahat vapaaksi ja lomailen kesällä 6 vko, mies 4 vko. Yhdessä pidetään 3 viikkoa lomaa ja loput lomista eri aikoina, joten näin saadaan 7 viikkoa katettua. Loput jäljelle jäävät viikot lapsi on isovanhempien kanssa.

Vierailija
58/58 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa mummolassa isoisä on viinaan menevä javäkivaltainen, aina saa pelätä onko mummu kunnossa tai edes hengissä. Sinne ei voi lapsia laittaa.

Toinen mummu on töissä ja sieltä isoisä kuollut.

Meillä ei kummallakaan ole vakituista työtä, joten lomaakaan ei voi pitää kuin korkeintaan pari viikkoa jos sitäkään. Riippuu työnantajasta, antaako olla lomalla.