Sanat, joiden samankaltaisuus ärsyttää tai jotka sekoitat usein keskenään?
Mitä sellaisia sanoja on, jotka luet helposti väärin, koska ne on niin samannäköisiä, tai sekoitat merkityksen tms.
Mulla esim valittaa ja välittää. Esim. jos joku kirjoittaa "älä välitä", niin pitää lukea kahdesti, käskikö se olemaan valittamatta vai välittämättä.
Muita vastaavia sanoja?
Kommentit (38)
Tekniikka ja taktiikka. En tosin tiedä, meneekö kenelläkään muulla nämä sekaisin...
Teema-astiat ja teema-asiat menee helposti sekaisin...
On vaikea muistaa erot tietyistä maista. Esim. jos yritän opetella niiden sijannit kartalla tai pääkaupungit, niin nämä ei jää pysyvästi päähän, koska maiden nimet on niin samankaltaisia:
Irak ja Iran
Slovenia ja Slovekia... eiku hups, Slovakia
Unkari ja Ukraina
ja sitten kaikki stan-loppuiset
Joskus sekoitan myös törkeän ja tärkeän (siis luen ensin väärin). Ap.
"Mekonomen" luen aina "Merkonomen" :D
Pöyristyä ja pyöristyä. Inspiroida ja improvisoida.
Mua ärsyttää suunnattomasti, kun ukko sekoittaa maidon ja oluen. Sekä leivän ja oluen. Sekä salaatin ja oluen. Nämä siis joka kerta ruokakaupassa, kun pyydän tuomaan jotakin. Ovat kuulemma niin toisiaan muistuttavia sanoja.
Vähän ohis mutta mun on tosi vaikea muistaa onko jonkun nimi
- Soile vai Soili
- Virva vai Virve.
Unohdan aina yhden tietyn sanan, sen että jotain tehdään extempore, vedetään hatusta. Aina kun yritän saada tuon sanan päähän, ajattelen sanaa inspiroida, eli se oli varmaan joku tontapanen sana. "Menepäs tuonne lavalle inpspiroimaan!" Mutta se ei ollut tuo, enkä saa sitä nyt(kään) millään mieleen. Tajuaako/muistaako kukaan, mitä sanaa mahdan tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Gluteeni ja gluteiini
Joo, ja melaniini ja melatoniini!
Ruotsin kielen sanat alltid ja aldrig. Sattuvat tarkoittamaan vielä tismalleen päinvastaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Unohdan aina yhden tietyn sanan, sen että jotain tehdään extempore, vedetään hatusta. Aina kun yritän saada tuon sanan päähän, ajattelen sanaa inspiroida, eli se oli varmaan joku tontapanen sana. "Menepäs tuonne lavalle inpspiroimaan!" Mutta se ei ollut tuo, enkä saa sitä nyt(kään) millään mieleen. Tajuaako/muistaako kukaan, mitä sanaa mahdan tarkoittaa?
Oho, tuollahan joku oli ylempänä tuon sanan jo maininnut: improvisoida! Ja sekoittanut vielä samaan sanaan kuin mäkin... :D
Menee hiukan ohi aiheen, kun toinen näistä ei ole sana, mutta mun on aina vaikea muistaa, kumpi on oikein: läpinäkyvä vai näkyläpivä. Kumpikin kuulostaa omaan korvaan ihan järkevältä vaihtoehdolta.
Lapsena sekoitin kirjaimen H ja luvun 4, edelleenkin teen näin hyvin harvoin mutta vain ääriväsyneenä. Joskus kun luen jotain aivot luulee että joku sana tulee seuraavaksi lauseessa mutta kun lauseessa ei ole mitään järkeä on pakko lukea uudestaan, eilen yhdessä jutussa luki "nakubikinit" mutta kiireessä luin "narubikinit".
Noloa myöntää tämä hoitoalan henkilönä.... Sterilisointi ja sterilointi. Oooops....
Virsta (virstanpylväs) ja virtsa
Sukupolvi ja sukupuoli
Sukupuolenvaihdos, kun tietenkin pitäis sanoa sukupolvenvaihdos.
Viimeksi Lidlissä kyselin marsipaanin perään, vaikka oikeesti etsin parmesania.