Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potalle menon ja mukista juomisen aloitusikä?

30.03.2006 |

Minkä ikäisenä olette opettaneet lapsenne potalle (ts. aloittaneet opettamaan?)? Meidän tyttö on nyt 11kk ja sai mammalta potan, kun oli 9kk. Ajattelin heti alkaa opettaa, mutta sitten hän kuitenkin tuli kipeäksi ja sairasteli reilun kuuukauden ja potalle opettelu jäi.

Nyt olen pari kertaa tyttöä " kakkiaikaan" ruoan jälkeen potalle istuttanut, mutta tuntuu, että hän jännittää siinä niin paljon, ettei kakka voi tulla... Kymmentä minuuttia kauemmin en ole viitsinyt istuttaa. Onko hölmöä edes yrittää potalle näin varhain?

Sitten on tuo mukista juominen. En imetä enää, joten lapseni juo siis pääosin tuttipullosta. Hän osaa juoda nokkamukista, kun minä juotan (ei osaa itse pitää kiinni), mutta tavallisesta mukista ei juo yhtään. Kerää vaan suuhun ja sylkee. Nokkamukikin on mennyt vasta muutaman viikon ja edelleen juo siitä selkeästi vähemmän kuin pullosta. Nokkiksesta menee ruoan kanssa aina alle 100ml, mutta tuttipullosta jotain 150ml.

Olen ajatellut asiaa niin, että pyrkisin aluksi siihen, että ruokajuoma (maito) juotaisiin aina nokkiksesta, mutta illalla saisi vellipullon (en näe siinä mitään pahaa, että saa univellin pullosta, kunhan ei juo sitä sängyssä!). Tämä tuntuu toistaiseksi kuitenkin aika vaikealta, kun juo pullosta niin paljon paremmin ja enemmän ja välillä käy niinkin, että mukille vaan raivotaan niin kauan, että saa pullon. Meillä on muutenkin syömisen kanssa ongelmia ja toivoisin, että edes maitoa menisi kunnolla.

Milloin muiden lapset on luopuneet tuttipullosta ja siiirtyneet kokonaan nokkamukiin? Ja milloin sitten nokkamukista tavalliseen mukiin?(Haluisn mieluiten kuulla vastauksia niiltä, joiden lapset ovat juoneet pullosta pidemmän aikaa, omani on saanut pulloa 3kk:n ikäisestä.)

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nokkamuki tuli kuvioihin siinä 5kk ikäisestä, ensin vain vesimukina.

8kk ikäisenä oli käytössä vain kerran tuttipullo josta aamulla juotiin velli (näin varmistin että saa varmasti tarvittavasti nestettä päivän aikana)

9kk ikäisestä luovuttiin kokonaan tuttipulloista.hirveitä määriä ei edelleenkään juo. aamulla eniten 1,5-2dl velliä muuten sellaista 50ml ruuan yhteydessä.

potalle opettelulla ei ole kiire. poika on nyt 9,5kk:tta ja vast ikää oppi istumaankin ilman tukea joten jos tuossa reilun 1v iässä sitten aloiteltais pottaharjoittelu :)

Vierailija
2/2 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkästään korviketta 3kk iästä. Poika nyt reilu 11kk ja juonut nokkamukista kunnolla n. kuukauden. Aloitettiin 9kk iässä kokeilemaan eikä siitä sillon vielä tullut mitään. Nokkamukista juo jo itse, tavallisesta autettuna. Pullot jätettiin pari viikkoa sitten pois hammashoitajan suosituksesta.

Potta ostettiin 9kk iässä myös ja sillon se oli yhtä huutoa. Nyt poika istuu kyllä potalla pari kertaa päivässa, mutta mitään sinne ei ole tullut. Mietin kans tuota että jännittääkö niin paljon ettei mitään tule. Sit kun laittaa vaipan niin vähän ajan päästä on kakka vaipassa. Mutta harjoitellaan kovasti.. En istuta poikaa kun maksimissaan 10 minuuttia eikä varmaan pidempään suostuis istumaankaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla