Tähtäiskö vauvan syntymää esikoisen eskarivuodelle vai vasta ekalle kouluvuodelle?
Kommentit (45)
Eskariaikaan voi olla myös muuten työvuorojen aikaa tarhassa, koulussa ekalla luokalla ehkä neljä tuntia siellä. Riippuen työstä voi olla että joutuu lähtemään ja tulemaan yksin kotiin.
Ap:n tapauksessa tähtäisin eskarin kevätlukukaudelle.
Meidän toka syntyi keväällä ja syksyllä alkoi esikoisen eskari. Oli täydellinen ajoitus ja kuuden vuoden ikäeroon olen ollut todella tyytyväinen.
Ajatella, että me yritimme ikäeron lisäksi saada jopa toisen vauvan syntyväksi keväällä. Lasten synttäreiden väli on vain 5 päivää. Onko tässä jonkun mielestä jotakin väärää?
Meille syntyy kuopus elokuun alussa.
Tällä hetkellä nuorin menee nyt syksyllä ekalle.
Minusta tämä on aivan ideaali aika saada vauva. Saa olla kotona kolme vuotta eli siihen asti että tämä ekaluokkalainen menee neljännelle luokalle.
Saan myös olla kotona kun kaksi vanhempaa siirtyy ylä-asteelle.
Lisäksi minulla in sitten vain yksi pieni. Muut ovat sitten jo koulussa. Me asutaan aivan koulun vieressä eli ei tarvitse saattaa kouluun eikä hakea, toisin kuin eskariin. Sinne olisi tarvinnut lähteä joka aamu ja hakea sitten taas pois. Raskasta olisi huonosti nukuttujen öiden jälkeen ja vauvan mahdollisten unien takia.
Meillä mieskin osallistuu eli jos on läksyjä ja itse en vaikka jostain syystä ehdi, niin mies voi ne hoitaa. Tai sitten mies on vauvan kanssa kun katsotaan läksyjä jos on siis niin haastavaa. (Mitä en usko)
Meillä ainakin lapset on ihan innoissaan tulevasta pikkusisaruksestaan. Tuskin tulee mitään mustasukkaisuusjuttuja kun ovat jo kaikki noinkin isoja. Innokkaita hoitajia ennemmin 😊 Ja ovat tietysti innoissaan kun äiti jäi kotiin.
Eli itse kannatan tätä ajankohtaa vauvalle.
Vierailija kirjoitti:
Meidän toka syntyi keväällä ja syksyllä alkoi esikoisen eskari. Oli täydellinen ajoitus ja kuuden vuoden ikäeroon olen ollut todella tyytyväinen.
Ajatella, että me yritimme ikäeron lisäksi saada jopa toisen vauvan syntyväksi keväällä. Lasten synttäreiden väli on vain 5 päivää. Onko tässä jonkun mielestä jotakin väärää?
Hyvin tähdätty :)
Jos oikein täydellisesti kävisi, lapsi syntyisi kesä-syyskuussa. Tuo on minusta paras ikä päiväkodin aloituksen kannalta, jos haluaa olla sen 3 vuotta kotona. Kuopus jouduttiin pistämään aiottua aiemmin hoitoon, koska hoitopaikkoja ei saa keskellä vuotta noin vain.
Ja itsellä on ollut aina määräaikaisia työsuhteita elokuusta toukokuuhun. Mieluummin laskettu aika saisi olla kesän aikana, jolloin en ole työsuhteessa.
Mutta pointti oli että elämäntilanteet vaihtelee ja kaikenlaista sitä miettii. Vaikka ne suunnitelmat ei aina toteutuisikaan..
Ap
Kylläpä ärsyttää ihmiset jotka suunnittelevat lasten teon noin.. Ja pitävät raskautta ja syntymää itsestäänselvyytenä. Tavannut muutaman tapauksen jotka eivät sitten koskaan tullutkaan raskaaksi. Ja sitten harmitti kovasti. Facebookissa kysellään olisiko vuoden 2025 vauva yritys ryhmää valmiina, Tahtoisimme vauvan siihen koska sitä ja tätä ja tuota ja näin ja noin.. Huoh!!! Ette ole välttämättä edes yhdessä enää noin monen vuoden päästä lapsen isän kanssa. Tai edes itse täällä maanpäällä.. Hetkessä eläminen on monella pikkusen hukassa
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä ärsyttää ihmiset jotka suunnittelevat lasten teon noin.. Ja pitävät raskautta ja syntymää itsestäänselvyytenä. Tavannut muutaman tapauksen jotka eivät sitten koskaan tullutkaan raskaaksi. Ja sitten harmitti kovasti. Facebookissa kysellään olisiko vuoden 2025 vauva yritys ryhmää valmiina, Tahtoisimme vauvan siihen koska sitä ja tätä ja tuota ja näin ja noin.. Huoh!!! Ette ole välttämättä edes yhdessä enää noin monen vuoden päästä lapsen isän kanssa. Tai edes itse täällä maanpäällä.. Hetkessä eläminen on monella pikkusen hukassa
Tarkoittaako hetkessä eläminen sinulle sitä ettei mitään saa suunnitella?
Kyllä itse ainakin suunnittelen elämää ja lastentekoa.
Odotan nyt neljättä lasta ja kaikki ovat tärpänneet ekasta kierrosta.
Ei kai tuo nyt niin harvinaista ole että kos seksiä harrastaa oikeana aikana niin tulee raskaaksi?
Tokihan tässä elämässä voi käydä mitä vaan mutta elämättähän se jää jos ei voi epäonnistumisen pelon takia mitään tehdä.
Sinun lasi taitaa olla aina puolityhjä?
Itse sanoisin koulunaloitukseen.
Oli vittumaista roudata vauvaa ja esikoululaista tarhaan.
Ja pian koko juttu uusiks.
Ei kävisi kumpikaan. Vielä yli kymmenen vuotta myöhemmin ja murrosiän jälkeenkin muistaa, millainen oli eskariuhma. Ei todella vauvaa siihen väliin 😲
Vierailija kirjoitti:
Elämä olisi ihan perseestä, jos aina miettisi miten asiat voivatkin mennä mönkään. Ei kannattaisi lapsia miettiä ollenkaan, koska eihän sitä tiedä jos toinen vanhempi kuolee parin vuoden päästä. Tai sitten toinen löytää uuden ja jättää perheen. Kannattaako hankkia ajokorttia jos sokeutuukin kohta? Onko järkeä ostaa loppuviikoksi ruokaa jos koko perhe kuoleekin jo huomenna? Tai varata teatteri- tai matkalippuja puolen vuoden päähän, saattaahan sitä olla kuollut jo silloin! Onko järkeä suunnitella häitä ensi kesälle, eihän silloin olla välttämättä enää yhdessä...
Asiat ei aina mene niin kuin on suunnitellut, mutta ei sitä pidä joka tilanteessa miettiä. Ei kaikki ajoittajat saa lasta ollenkaan, mutta niin se vaan menee. Lapsettomaksi voi jäädä vaikka antaisi lapsen tulla jos on tullakseen.
Meillä esikoinen aloittaa eskarin nyt elokuussa ja kuopus syntyy aivan loppuvuodesta. Ei haluttu turhaan viivyttää yritystä, koska mulla ikää jo 40. Jos olisin halunnut taktikoida, olisin odottanut pari kuukautta, jotta lapsi olisi syntynyt seuraavan vuoden puolella ja ollut luokkansa vanhimpia.
Ihan hyvä näin. Paitsi että keskimmäinen menee ekalle samaan aikaan kuin kuopus kolmevuotiaana päiväkotiin. Silloin tulee rankka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
:,D Elät hetkessä ja olet ottanut kaikki vastaan siitä saakka kun seksielämä alkoi?
Vierailija kirjoitti:
Eskarivuodelle. On kammottavaa auttaa lasta ekoissa läksyissä kun samalla tissillä roikkuu vastasyntynyt ja alapäätä särkee ja se valuu.
Eikö isä voi auttaa läksyissä? Minusta olisi hankalampaa se eskarin vienti- ja hakurumba kaksi kertaa päivässä, kun tissillä roikkuu vastasyntynyt ja alapäätä särkee ja se valuu.
Vierailija kirjoitti:
Eskarivuosi on monin tavoin helpompi. Lapsihan voi olla päivähoidossa, mutta koulusta se tulee aina takaisin kesken päivän. Lisäksi eskarista voi jäädä kotiin, jos muutkin on vaikka kipeinä tai superväsyneitä, koulusta ei oikein voi.
Kaikissa kunnissa ei voi olla eskarin lisäksi päivähoidossa, jos toinen vanhempi on kotona.
Eskarin kevääseen tai sen jälkeiseen kesään suosittelisin. Jos vauva sattuu olemaan vaativaa sorttia (sitähän et voi etukäteen tietää, vaikka esikoisesi olisikin ollut helppo lapsi) esikoisen kuskaaminen eskariin ja takaisin voi osoittautua varsin haastavaksi. Ainakaan meillä eskarilainen ei voi olla kokopäivähoidossa, jos toinen vanhemmista on kotona.
Koululainen kulkee jo itse koulumatkat, joten aina ei tarvitse olla saattamassa. Lisäksi ei tarvita mitään iltapäiväkerhoja, kun äiti on kotona ottamassa hänet vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoisin koulunaloitukseen.
Oli vittumaista roudata vauvaa ja esikoululaista tarhaan.
Ja pian koko juttu uusiks.
Ei tuottanut ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Eskarin kevääseen tai sen jälkeiseen kesään suosittelisin. Jos vauva sattuu olemaan vaativaa sorttia (sitähän et voi etukäteen tietää, vaikka esikoisesi olisikin ollut helppo lapsi) esikoisen kuskaaminen eskariin ja takaisin voi osoittautua varsin haastavaksi. Ainakaan meillä eskarilainen ei voi olla kokopäivähoidossa, jos toinen vanhemmista on kotona.
Koululainen kulkee jo itse koulumatkat, joten aina ei tarvitse olla saattamassa. Lisäksi ei tarvita mitään iltapäiväkerhoja, kun äiti on kotona ottamassa hänet vastaan.
Ei ollut helppo, toka oli. Ekalla oli koliikki.
Meidän kunnassa ei ole rajattu subjektiivista päivähoito-oikeutta.
Ap
Meidän kolmas syntyi eskaerivuonna. En tullut ajatelleeksi että lapsi piti viedä ja hakea sieltä joka päivä. Eli joka aamuja iltapäivä puin vauvan vaunuihin ja tarvoin säässä kuin säässä päiväkodille. Meillä siis vain yksi auto joka miehellä käytössä ja miehen työajat sellaiset että kaikki jää minulle.
Helpompaa kun lapsi kulkee itsenäisesti kouluun ja takaisin.
Miten niin tokalla ei ole? Meillä ainakin sama iltapäiväkerho eskarilaisille ja 1.-2.-luokkalaisille. Sama kunnassa, jossa siskoni lapsi on iltapäivä kerhossa.