Lähiesimies kiusaa, ylempi pomo ei saa äijää kuriin, mitä seuraavaksi?
Rikosilmoitus? Pomo on tehnyt omien sanojensa mukaan kaiken minkä voi. Lopputiliä ei voi ottaa, ennen kuin löydän uuden työpaikan.
Kommentit (22)
Oletko ollut yhteydessä jo työsuojeluvaltuutettuun?
Pomo on toimitusjohtaja, häntä ylempää ei ole. Ei ole myöskään luottamusmiestä eikä työsuojeluvaltuutettua.
ap
Luottamusmiehet on juuri tätä varten. Esimies on epäonnistunut/ei hoida tehtäväänsä, joka hänelle kuuluu, eli työsuojelua.
Liittosta saa apua. Ja rikosilmoitus ehdottomasti.
Työsuojelupiiri sitten eli AVIin yhteys jos pomo ei puutu eikä työterveyskään. Miksi pomo ei saa alaistaan aisoihin?
Vierailija kirjoitti:
Pomo on toimitusjohtaja, häntä ylempää ei ole. Ei ole myöskään luottamusmiestä eikä työsuojeluvaltuutettua.
ap
Sitten yhteys Aviin! Ne selvittää työpaikkakiusaamisia. Tai se on niitten velvollisuus selvittää tilanne.
Ensimmäiseksi pyydät pomolta tuon _kirjallisena_ ja kerrot vieväsi asian eteenpäin. Jo mainittu Avi on oikea osoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sitten yhteys Aviin! Ne selvittää työpaikkakiusaamisia. Tai se on niitten velvollisuus selvittää tilanne.
Kiitos.
ap
Kiusaaminenhan on aina vähän kokijasta kiinni. Jos pomo on ilkeä tai käskee tekemään ikäviä työjuttuja, niin se ei välttämättä ole kiusaamista. Jos tj ei ole puuttunut asiaan, niin syy saattaa olla juurikin se, että mitään oikeaa kiusaamista ei ole, vaan ap on vähän liian herkkä.
Etsi uusi työpaikka ja sitä ennen mene vaikka psykologin luo käymään, jos se auttaisi saamaan itseluottamusta lisää.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminenhan on aina vähän kokijasta kiinni. Jos pomo on ilkeä tai käskee tekemään ikäviä työjuttuja, niin se ei välttämättä ole kiusaamista. Jos tj ei ole puuttunut asiaan, niin syy saattaa olla juurikin se, että mitään oikeaa kiusaamista ei ole, vaan ap on vähän liian herkkä.
Etsi uusi työpaikka ja sitä ennen mene vaikka psykologin luo käymään, jos se auttaisi saamaan itseluottamusta lisää.
Olipa täysin käsittämätön kommentti ja empatiakyvytön. Huomaa, että et tiedä kiusaamisesta mitään! Kiusaamiseen on olemassa selvät määritelmät, vaikka se onkin myös hyvin subjektiivinen kokemus. En usko, että kukaan lähtee kovin heppoisin perustein tekemään valitusta työpaikkakiusaamisesta. Pikemminkin ongelmasta helposti vaietaan ja syytetään itseään ja omaa herkkähipiäisyyttä. Kiusaaminen on usein hienovaraista, joten jos ihmiseltä ei löydy tunneälyä niin hän ei tajua mikä on kiusaamista ja mikä ei.
Kerää todisteita ja kirjaa tapahtumia. Niitä saattaa vielä tarvita.
Tehnyt kaikkensa? Eikö pomo voi antaa sille potkuja jos kerran ei ole vieläkin ylempää esimiestä? Mun entisessä duunissa ainakin potkittiin työpaikkakiusaaja-pikkupomo pihalle pomon toimesta...
Moni työntekijä tekee myös tahallaan "kiusauskeissejä" juurikin esimiehiä vastaan, ikään kuin näpäyttääkseen. Myös esimiehellä on oikeus työrauhaan, joten todisteet pitää olla vedenpitävät kun alainen syyttää esimiestä kiusaamisesta.
Itse olin vastaavassa tilanteessa esimiesasemassa uhrina täysin keksityn ja perättömän jutun perusteella. Syytökset alkoivat olemaan jo niin paksuja, että oli pakko hommata juristi omalla kustannuksella ja tein myös rikosilmoituksen. Poliisikuulustelussa entinen alaiseni sitten myönsi kaiken olevan keksittyä ja homma katkesi siihen.
Entisen alaiseni työsuhde purettiin tämän jälkeen välittömästi ja sai vielä sakot päälle. Ikinä ei kertonut miksi teki mitä teki, mutta hyvä ja mielenkiintoinen työ meni alta. Varmasti kannatti..
Sulle käy niinku mulle kävi. Sain burnoutin. Tai hermoromahduksen, millä nimellä sitä kutsutaan. Olin ahkera ja yritin joustaa omalta puoleltani ja muuta, valittaminen kuitattiin vaan että mä nyt oon loukkaantunut turhan vähästä, ehkä pomolla oli syynsä toimia niin kun toimi, eikä mua otettu oikein tosissaan, kiusaaminen oli päivittäistä, mut jos pomo kiusaa niin se kiusaa,
Meitsivain kirjoitti:
Tehnyt kaikkensa? Eikö pomo voi antaa sille potkuja jos kerran ei ole vieläkin ylempää esimiestä? Mun entisessä duunissa ainakin potkittiin työpaikkakiusaaja-pikkupomo pihalle pomon toimesta...
Mut pienessä paikassa on sana sanaa vastaan, toiset ei halua sekaantua asiaan, ja pomo voi olla omalle pomolleen kiva, mukava ja reilu mutta alaiselle jotain ihan muuta. Ja helposti uskotaan pomoa ja työntekijää lullaan laiskaksi tai valehtelijaksi jos ei ole todisteita. Eihän kiusaaja tyhmä ole, osaa selittää asian pomolleen parhain päin. Ja muut ei sekaannu asiaan, varsinkaan määräaikaiset kun haluavat pitää työpaikkansa, kesätyönsä ja palkkansa. Heitä ei asiaan sotkeentuminen kiinnosta tai hyödytä kun sopparia jäljellä kuukausi tms.
Vierailija kirjoitti:
Meitsivain kirjoitti:
Mut pienessä paikassa on sana sanaa vastaan, toiset ei halua sekaantua asiaan, ja pomo voi olla omalle pomolleen kiva, mukava ja reilu mutta alaiselle jotain ihan muuta. Ja helposti uskotaan pomoa ja työntekijää lullaan laiskaksi tai valehtelijaksi jos ei ole todisteita. Eihän kiusaaja tyhmä ole, osaa selittää asian pomolleen parhain päin. Ja muut ei sekaannu asiaan, varsinkaan määräaikaiset kun haluavat pitää työpaikkansa, kesätyönsä ja palkkansa. Heitä ei asiaan sotkeentuminen kiinnosta tai hyödytä kun sopparia jäljellä kuukausi tms.
Hullua sinänsä, määräaikaisilla on vähiten hävittävää. Tai ehkä ajattelevat saavansa uuden sopparin, pomosta valittaminen ei ehkä auta asiaa. Toisaalta...
Ja sillä pomolla ei ole pomoa?