JUURI NYT: Asiantuntijat huolissaan - yhä useampi jättää koiransa ulkoiluttamatta
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jättävät rokottamatta? Koska on liian kallista.
Kenen syy on, että eläinlääkäri on nykyään niin sikahinnoiteltua ettei keskituloisella palkansaajalla ole varaa hoidattaa lemmikkiään eläinlääkäreillä? No eläinlääkäreiden.
Höpöhöpö, jos ei ole varaa rokotuksiin, niin ei pidä ottaa lemmikkiä. On aivan turha sälyttää vastuuta jollekin toiselle.
Eli siis eläinlääkärien kohtuuttomista hinnoista ei saa edes keskustella. Pitää olla hiljaa ja maksaa itsensä kipeäksi, koska jos ei ole varaa hoidattaa lemmikkiä niin sitä ei pidä ottaa. On se kätevää ajattelua, eläinlääkärit voi korottaa hintansa pilviin ja aina voi syyllistää asiakasta. Maksa maksa ja vielä kerran maksa ja ole hiljaa. Olet huono lemmikinomistaja jos et maksa sitä mitä me pyydämme ja vähän ylikin. Olet huono ihminen jos rahatilanteesi muuttuu ja silti kehtaat pitää sitä vanhaa lemmikkiäsi. Tappaahan se pitäisi tai laittaa kiertoon jos rahat ei riitä rokottamiseen elämäntilanteen muuttuessa. Koska kyllähän sitä pitää osata ennustaa tulevaisuuteen.
Olen ihan samaa mieltä edellisen kanssa, eläinlääkärien taksat on kohtuuttomia. Eikä sitä voi kuitata vaan sillä, että älä ota lemmikkiä jos ei ole varaa. Mulla esim. ei ole lemmikkiä ollenkaan. Sivusta olen vaan seurannut kuinka älytöntä tuo hinnoittelu on. Alalle kaivattaisiin ihan oikeaa kilpailua, nythän sitä ei ole. Joku eläinlääkäreiden specsavers tai onnibus joka pakottais muutkin laskemaan hintoja. Kysyntää ja siten voittoa kyllä tulis vähän kohtuullisimmillakin hinnoilla. Nyt se on asiakas joka kustantaa älyttömät voitot ja ikävä kyllä ne voitot tehdään eläinten kustannuksella. Sanokaa mitä sanotte. Syy ei ole yksinomaan lemmikinomistajissa.
Kyllä monet taksat ovat kalliita, mutta rokotteet ovat hinnoiltaan mielestäni vielä ok. Onhan ne 3v voimassa kuitenkin. Rokotukset on kuitenkin sitä perus terveydenhoitoa koiralle, eikä niitä pitäisi jättää väliin.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin rokotan koirani säännöllisesti.. makso se sitten kuinka paljon tahansa!
Juuri tämän takia ne hinnat karkaa pilviin. Kun ei saa kyseenalaistaa tai on huono lemmikinomistaja.
Minä sain kerran hirveän paskamyrskyn niskaani, kun yhdessä rotukoiraryhmässä menin kysymään, mitä maksaa tietyn rodun pentu nykyään. Ei sitä saa kuulemma kysyä, koska hyvästä pennusta pitää olla valmis maksamaan ihan mitä vaan jos sen oikeasti haluaa. Olisin vaan halunnut tietää, että kuinka paljon sellainen suurin piirtein maksaa, koska kyllä mulle on väliä sillä pitääkö kasvattajalle latoa käteen pennunhakutilanteessa 1000 rahaa vai 2000 rahaa. Ja ihan perusteltua on myös tietää, minkä määrän kalliita perinnöllisiä sairauksia sillä rahalla sitten oikeasti saa. Mitään näistä ei olisi saanut kysyä.
Mutta kuten tässä ketjussa on jo todettu. Lemmikin ostamisessa, omistamisessa, eläinlääkärimaksuissa ja lemmikin kanssa harrastamisessa on oltava valmis maksamaan tähtitieteellisiä summia mitään kyseenalaistamatta tai mistään valittamatta. Missään muussa asiassa ei raha ole näin suuri tabu.
Uusimpien suositusten mukaan muut rokotteet voimassa 3 vuotta, kennelyskärokote vuoden (se ei kuulu ns. pakollisiin rokotteisiin muutenkaan, kannattaa ottaa vain, jos käy paljon näyttelyissä tai agi-/tokokisoissa tms.). Ei rokotusten hinnasta kyllä kannata valittaa. Muut hoidot toki on kalliita.
Ja edellä mainittu lapsen kustannus n. 100 000e on nimenomaan se suoraan vanhemmilta menevä lapsen "hinta" eli vaipat, vaatteet, kengät, pyörät, sukset, luistimet, ruoka, harrastusmenot jne. /18 vuotta. Siihen ei kuulu siis esim. koulu, terveydenhoito tai päivähoitokulut veroina tms. julkisina kuluina.