Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Säästäminen

Vierailija
26.06.2017 |

Pitäisi saada pudotettua menoja 200-300€/kk. Arjen säästöjä, vinkit kehiin. Vakuutukset on jo minimissä sekä kilpailutettu ja nämä vuosi -50% hyödyt käytössä. Tavoite olisi siispä ensi keväällä/kesällä säästöjä n. 3000€. En lähde sijoittamaan, koska en ymmärrä niistä mitään. Enkä marjoja poimimaan (pelkään kuullakseni ötököitä, asun kaupungissa ja töiden ohella ei vapaa-aikaa/voimaa moiseen ole)

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaa kaikki menosi.  Ainakin osaat varautua säännöllisiin.

Paljon hyviä neuvoja, perustana olkoon elämäntyyli, kotona viihtyvä säästää enemmän kuin menevä.  Seuralliset ihmiset ovat hauskoja, kärsivällisyys ei ole heidän paras puolensa.

Vierailija
22/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistät sen 200-300 tilipäivänä säästötilille ja pärjäät sillä mitä jäi.

Tämä. Itse aloin laittamaan joka kuukausi palkkapäivänä 500€ heti sijoituksiin eikä ole tarvinnut mistään tinkiä. Ihminen sopeutuu aika hyvin siihen rahaan, joka on käytettävissä.

Lisäksi säästän sillä, että ostan lihat yleensä -30-60% tarjouksesta. Noin puolet ruokamenoista koostuu lihasta, joten ihan mukava säästö tulee,

Totta. Liha on tosi kallista. Hamstraan kyllä jos on paljon tarjouksessa, jauheliha ainoa mitä en osta 1-2pv käyttöajalla (haiskahtaa vieraalle omaan nenään). Onko isoissa vai pienissä kaupoissa paremmin lihaa alennuksessa? Käytän s-markettia 90%, kannattaako suunnata Prismaan ja laputetaanko aamulla vai illalla?

Noin isoa summaa en voi siirtää säästöön koska tulot tippuvat tilille pieninä summina :/ Palkka maksetaan 2*/kk + lapsien tulot. Yleensä toinen palkka menee laskuihin kokonaan.

AP

Avaa laskuille oma tili jonne siirrät kaikista tilille tippuvista rahoista tietyn prosentin. Laske vuoden pakolliset menot yhteen ja jaa summa 12:lla. Sitten jaa se summa vielä  vaikka kolmeen osaan ja siirrä palkasta+lapsilisistä  aina se tietty summa sinne laskutilille. Koska osa laskuista ei tule joka kk, kertyy sinne pieni puskuri mikä takaa sen että  sen suuremman laskun tullessa koko  toinen palkka ei enää mene laskuihin vaan laskutili  pyörii itsellään.

Mäkit ja heset voi  korvata vaikka tekemällä itse  hampurilaiset. hamppareiden väliin vaihteluksi vaikka nyhtökanaa, jonka tekee Lidlin maustamattomista broilerin paistipaloista parissa tunnissa uunissa hauduttamalla.

Me käytämme Lidliä ja metsästämme  aletuotteita.Syömme hyvin harvoin mäkkärissä. Vuoden säästöillä lähdemme tänä vuonna etelään.

Tilihoitomaksut vai mitkä palvelumaksut taitavat olla 7-9€/kk? Saakohan s-pankista kahta tiliä auki ilman toista asiakasomistajuutta?(ettei siis menisi siitä toisestakaan mitään kuukausimaksuja)

AP

Ainakin op:lla tilit on maksuttomia. Kortit maksavat. Itsellä on säästötili op:lla ja palkka-/käyttötilit s-pankissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-Marketeissa ainakin pk-seudulla laputetaan aamusta, tämä siksi että aamun mummot ostaisivat mielummin pelkällä -30% alella kun että illasta laputettaisiin ja suurin osa menisi -60% hintaan.

Vierailija
24/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan myös tuota että heti tilipäivänä säästöön tietty summa. Itse aloitin tässä pari kuukautta sitten laittamaan 10% bruttopalkasta osakkeisiin (10% brutosta, joka vähennetään netosta). Aluksi tuntui ilkeältä, mutta nopeasti siihen tottui. Eikä nyt kauheasti tarvi tinkiä, vaikka aika turhan leveästi elelenkin. Voisin enemmänkin saada jemmaan.

Vierailija
25/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Itse aloin laittamaan joka kuukausi palkkapäivänä 500€ heti sijoituksiin eikä ole tarvinnut mistään tinkiä. Ihminen sopeutuu aika hyvin siihen rahaan, joka on käytettävissä.

Lisäksi säästän sillä, että ostan lihat yleensä -30-60% tarjouksesta. Noin puolet ruokamenoista koostuu lihasta, joten ihan mukava säästö tulee,

Totta. Liha on tosi kallista. Hamstraan kyllä jos on paljon tarjouksessa, jauheliha ainoa mitä en osta 1-2pv käyttöajalla (haiskahtaa vieraalle omaan nenään). Onko isoissa vai pienissä kaupoissa paremmin lihaa alennuksessa? Käytän s-markettia 90%, kannattaako suunnata Prismaan ja laputetaanko aamulla vai illalla?

Noin isoa summaa en voi siirtää säästöön koska tulot tippuvat tilille pieninä summina :/ Palkka maksetaan 2*/kk + lapsien tulot. Yleensä toinen palkka menee laskuihin kokonaan.

AP

Avaa laskuille oma tili jonne siirrät kaikista tilille tippuvista rahoista tietyn prosentin. Laske vuoden pakolliset menot yhteen ja jaa summa 12:lla. Sitten jaa se summa vielä  vaikka kolmeen osaan ja siirrä palkasta+lapsilisistä  aina se tietty summa sinne laskutilille. Koska osa laskuista ei tule joka kk, kertyy sinne pieni puskuri mikä takaa sen että  sen suuremman laskun tullessa koko  toinen palkka ei enää mene laskuihin vaan laskutili  pyörii itsellään.

Mäkit ja heset voi  korvata vaikka tekemällä itse  hampurilaiset. hamppareiden väliin vaihteluksi vaikka nyhtökanaa, jonka tekee Lidlin maustamattomista broilerin paistipaloista parissa tunnissa uunissa hauduttamalla.

Me käytämme Lidliä ja metsästämme  aletuotteita.Syömme hyvin harvoin mäkkärissä. Vuoden säästöillä lähdemme tänä vuonna etelään.

Tilihoitomaksut vai mitkä palvelumaksut taitavat olla 7-9€/kk? Saakohan s-pankista kahta tiliä auki ilman toista asiakasomistajuutta?(ettei siis menisi siitä toisestakaan mitään kuukausimaksuja)

AP

Ainakin op:lla tilit on maksuttomia. Kortit maksavat. Itsellä on säästötili op:lla ja palkka-/käyttötilit s-pankissa

Okei,eli onko verkkopankkitunnuksetkin maksuttomia vai meneekö se sitten maksulliseksi? Korttia ei laskutilille kyllä tarvitse mutta laskut tuppaavat tulemaan nykyään tekstareina ja sähköpostiin ni nettipankki on lähes pakollinen.. hyvin oon perillä näistä! :D Maksan vaan kiltisti enkä edes tiedä mistä...

AP

Vierailija
26/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap. Itse olin avioeron jälkeen tosi tiukoilla. Ostin ruutuvikoon ja kirjasin kaikki menot euron tarkkuudella. Kuukauden lopussa laskin minkä verran on mennyt asumiseen, kotona syömiseen, ulkona syömiseen, harrastuksiin, lasten menoihin yms. Parin kuukauden jälkeen olinkin sitten jo aika hyvin selvillä mihin rahat menee ja mitä korjausliikkeitä pitää tehdä jotta saan talouden tasapainoon. Päädyin mm irtisanomaan luottokortin ja vaihdoin auton halvempaan. Enää ei ole muuta velkaa kuin asuntolaina.

Vierailija
27/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan myös tuota että heti tilipäivänä säästöön tietty summa. Itse aloitin tässä pari kuukautta sitten laittamaan 10% bruttopalkasta osakkeisiin (10% brutosta, joka vähennetään netosta). Aluksi tuntui ilkeältä, mutta nopeasti siihen tottui. Eikä nyt kauheasti tarvi tinkiä, vaikka aika turhan leveästi elelenkin. Voisin enemmänkin saada jemmaan.

Saisin varmaan ruokakaupasta jo tinkastua satasen kaks, on vain sellaisia totuttuja asioita joita ilman luulee ettei pärjää. Tosin on paljon myös sellaisia mistä en tingi, mutta tosi hyviä vinkkejä on tullut :) Kiitos! Nyt pitää vaan alkaa toteuttamaan niitä. Ja pienistäkin säästöistä vuoden mittaan tulee iso summa :) Karsin jo muutama vuosi sitten menoja n. 700€/v pelkästään vakuutuksia vaihtelemalla, mutta jotenkin ne säästöt on menneet sitten toiseen suuntaan. Ja alkanut lähiaikoina kiinnittämään enemmän huomiota mm hävikkiin. Menee isoja summia vain roskikseen kun ostaa muttei käytä.. Nyt on kohde mihin tarvitsen ylinmääräistä niin motivoi muutoksiin :)

AP

Vierailija
28/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti haluat hoitaa raha-asiasi hyvään kuntoon niin tarkka kirjanpito kuuluu asiaan. Jokikinen meno- ja tuloerä laitetaan ylös ja lasketaan.

En ole puoleen vuoteen ostanut vaatteita koko perheelle. Meitä on neljä. Kaksi kasvavaa lasta, minä ja mies. Kenkiä olen lapsille ostanut yhden parin kummallekin ja niihin rahat lohkesivat kun myin yhden huonekalun pois jota ei tarvittu, meillä ei kyllä oikeasti ole rahasta pulaa mutta olen säästömielellä nyt. Vaatteita ei aikuisten tarvitse ostaa itselleen uusia edes joka vuosi ja usko pois monet eivät osta:) 

Meillä on tarkka budjetti, ainoat laskut per kuukausi ovat:

Vuokra

sähkö

puhelin

matkustuskortit

ruoka

Joka kuukausi täysin samat summat viimeisen puolen vuoden aikana:) Säästöön jäänyt törkeän suuri summa. Jos olisi asuntolaina omasta kodista niin homma ei olis yhtä selkeä:)

Vierailija
29/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti haluat hoitaa raha-asiasi hyvään kuntoon niin tarkka kirjanpito kuuluu asiaan. Jokikinen meno- ja tuloerä laitetaan ylös ja lasketaan.

En ole puoleen vuoteen ostanut vaatteita koko perheelle. Meitä on neljä. Kaksi kasvavaa lasta, minä ja mies. Kenkiä olen lapsille ostanut yhden parin kummallekin ja niihin rahat lohkesivat kun myin yhden huonekalun pois jota ei tarvittu, meillä ei kyllä oikeasti ole rahasta pulaa mutta olen säästömielellä nyt. Vaatteita ei aikuisten tarvitse ostaa itselleen uusia edes joka vuosi ja usko pois monet eivät osta:) 

Meillä on tarkka budjetti, ainoat laskut per kuukausi ovat:

Vuokra

sähkö

puhelin

matkustuskortit

ruoka

Joka kuukausi täysin samat summat viimeisen puolen vuoden aikana:) Säästöön jäänyt törkeän suuri summa. Jos olisi asuntolaina omasta kodista niin homma ei olis yhtä selkeä:)

Ihanteellisin tilannehan olisi juuri tuo, vuokra/laina, puhelin, sähkö, netti, terveydenhuolto/lääkkeet ja ruoka. Vaatteita en ole nyt ostamassa varmaan pariin vuoteen :) Muuta kun ne talvikengät. En onneksi ole himoshoppailija, mutta osamaksuihin sortuja kyllä. En onneksi ole tilanteessa, ettei olisi varaa enää maksaa, rahat riittävät ja kaupassa en yleensä mieti onko tilillä 200 vai 20€. Eli aina on rahaa ruokaan, mutta tuntuu tyhmältä käydä töissä ja tajuta yks kaks ettei edes tonnia pysty "helposti" säästämään.. Kai tässä nyt alkaa vihdoin aikuistumaan ja heräilemään(parempi kai se myöhään kun ei milloinkaan ;) ). Lapsille olen nyt viimeisen puolen vuoden ajan hyödyntänyt näitä kavereilta saatuja ja ne mitä olen ostanut, reilumpaa kokoa ettei kohta taas edessä uuden osto. Pitäisi mennä lapsienkin vaatteet ensi kesään asti ennen kun tarvitsee miettiä kenkiä yms. Hyvä sauma siinäkin mielessä nyt saada tuo pari sataa kuussa säästöön :) Täytyy tehdä taulukko. Inventaarion tein ruokapuolelta, että noilla pärjättäisiin 2 viikkoa, pelkkää leipää ja maitoa pitäisi ostaa. Aion silti käydä niitä lihoja hamstraamassa! Tämäkin yksi, ei muka mitään syötävää ja kun viitsii vähän tutkia ni on vaikka mitä.. Marjoissa ajattelin tällä kertaa säästää ja käyn poimimassa itse kun aika koittaa! Aikaisempina vuosina maksanut kavereille, että käyvät poimimassa :D

Vierailija
30/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

AP

Mulla on tilit Nordeassa enkä  maksa niistä kk-maksuja niin en osaa sanoa. Tilin saa avattua netissä. Mulla on käytössä käyttötili, laskutili ja sijoitustili sekä puskuritili jolta siirrän käyttötilille jos kuukaudeksi varattu käyttoraha ei  jostain syystä  riitä.

Kysy S-pankista asiaa,  asiakasomistajalla voi  useampikin tili olla, miehellä on siellä 3 tiliä.Sun arkea ja stressiä  helpottaisi kun tietäisit että laskutililtä hoituu laskut eikä tarvitse ruokarahoihin koskea. Heseaterioista vielä: Jos laitat sen n.70 e kuussa mikä  sulla on sinne mennyt, lainanlyhennyksiin, lyhenevät kulutusluottosi 840e vuodessa. Kun luotot on maksettu, siirrät vaikka sen 70e puskuritilille joka kk. Siltikin sulle jää enemmän käyttörahaa kuin nyt.

Uskon että taloutesi on paljon paremmin hanskassa seuraavaan kesälomaan mennessä jos nyt aloitat. Tsemppiä!

Vierailija
31/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

AP

Okei,eli onko verkkopankkitunnuksetkin maksuttomia vai meneekö se sitten maksulliseksi? Korttia ei laskutilille kyllä tarvitse mutta laskut tuppaavat tulemaan nykyään tekstareina ja sähköpostiin ni nettipankki on lähes pakollinen.. hyvin oon perillä näistä! :D Maksan vaan kiltisti enkä edes tiedä mistä...

AP

Tilaa e-laskut kaikesta mahdollisesta niin laskut ovat pankissa valmiina tilipäivänä ja säilyvät myös siellä paremmin kuin tekstari.

Vierailija
32/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

AP

Mulla on tilit Nordeassa enkä  maksa niistä kk-maksuja niin en osaa sanoa. Tilin saa avattua netissä. Mulla on käytössä käyttötili, laskutili ja sijoitustili sekä puskuritili jolta siirrän käyttötilille jos kuukaudeksi varattu käyttoraha ei  jostain syystä  riitä.

Kysy S-pankista asiaa,  asiakasomistajalla voi  useampikin tili olla, miehellä on siellä 3 tiliä.Sun arkea ja stressiä  helpottaisi kun tietäisit että laskutililtä hoituu laskut eikä tarvitse ruokarahoihin koskea. Heseaterioista vielä: Jos laitat sen n.70 e kuussa mikä  sulla on sinne mennyt, lainanlyhennyksiin, lyhenevät kulutusluottosi 840e vuodessa. Kun luotot on maksettu, siirrät vaikka sen 70e puskuritilille joka kk. Siltikin sulle jää enemmän käyttörahaa kuin nyt.

Uskon että taloutesi on paljon paremmin hanskassa seuraavaan kesälomaan mennessä jos nyt aloitat. Tsemppiä!

Se on iso raha vuodessa ja sillä maksaa jo parikin laskua kokonaan pois joka vähentää kuukausittaisia menoja jo paljon.. :) Täytyy tuo tili avata ja aloittaa nyt heti. Mulla on kaksi tiliä, käyttötili ja s-pankissa on ns sairastumisen varalle lääkkeisiin raha (ei paljoa, summa pyörinyt 150€ hujakoilla). Sen haluan pitääkin ns hätävaratilinä. Eli sinne en säästämään viitsi ruveta isoja summia (kortilla ne katoaa sieltä todennäköisesti huomaamatta kun ostaa pikku juttuja..). Mutta laskutili mihin ei ole korttia varmaan toimii. Eri pankki vielä niin siirroissakin menee aikansa, ei tule tehtyä heräteostos siirtoja tai jos tulee, on se päivä aikaa vielä hauduttaa ajatusta käyttää vaiko säästää :)

AP

Vierailija
33/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän näissä aika tuntuvat korot on, jos maksaa minimi summia.. esim nyt kun tutkin yhtä laskua tarkemmin, minimi lyhennystä 33€ ja tästä menee pelkästään koron lyhennykseen 17€.. eli velka lyhenee tolla 33€ todellisuudessa alle puolet!!!!! (16€)... toisessa laskussa minimi lyhennys 5€/kk, joista menee 2,95€ tilihoitomaksuihin ja 0,75€ korkoihin. Eli tolla 5€ velka lyhenee 1,30€... (no summa on tosi pieni, mutta kuitenkin!) ihan käsittämätöntä.. ei ihme kun tuntuu ettei laskut koskaan lopu. Ei ne lopukkaan ainakaan jos miniä maksaa..

AP

Vierailija
34/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla siis useita kulutusluottoja? Niihin kannattaa käyttää ns. lumipallotekniikkaa eli ensin maksat pois se, jossa on suurin korko ja suurimmat kulut. Sen maksettuasi siirryt seuraavaksi kalleimpaan.

S-Pankissa voi olla useita tilejä, minullakin on niitä kaksi. Korttitilille siirrän kauppaostoihin varatun rahan, toiselle menee bonus ja sinne laitan joka kk muutaman kympin. Se raha on varattu yllättäviin menoihin kuten kodinkoneiden uusimiseen ja kotimaan matkailuun.

Netissä on hyviä säästämisblogeja, niitä kannattaa lukea. Löytyy ihan googlettamalla.

Vierailija
35/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla siis useita kulutusluottoja? Niihin kannattaa käyttää ns. lumipallotekniikkaa eli ensin maksat pois se, jossa on suurin korko ja suurimmat kulut. Sen maksettuasi siirryt seuraavaksi kalleimpaan.

S-Pankissa voi olla useita tilejä, minullakin on niitä kaksi. Korttitilille siirrän kauppaostoihin varatun rahan, toiselle menee bonus ja sinne laitan joka kk muutaman kympin. Se raha on varattu yllättäviin menoihin kuten kodinkoneiden uusimiseen ja kotimaan matkailuun.

Netissä on hyviä säästämisblogeja, niitä kannattaa lukea. Löytyy ihan googlettamalla.

Siis on useita, ei enää niin paljoa kun oli. Oon tehny niin, että se missä pienin velkasaldo, maksanut kokonaan tai esim. kahdessa osassa ja muista minimiä. Sitten siirtynyt seuraavaan jne. Pieniä summia, pari isompaa velkaa. Mut ihan käsittämättömiä noi korot! Ei se pahalta kuulosta laskureissa, maksa kuussa sen ja sen verran sen ja sen aikaa mut totuus on muuta :D Mietin näiden yhdistämistä, vai onko sekään järkevää? Maksan yleensä tosiaan ylinmääräistä pois. Tollasia 5€/kk maksan sen loppusumman tai sit esim. 20€.

Vierailija
36/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyt S-Marketissa muutenkin, niin tiesithän että ne -30% ruuat on -60% klo 21 jälkeen? Vaikka et säännöllisesti kävisi kaupassa noin myöhään, voisit silloin tällöin tehdä iskun ja käydä katsomassa onko lihoja alennuslapuilla.

Vierailija
37/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kilpailuta sähkösopimus. Onnistuu helposti netissä, esimerkiksi osoitteessa sahkovertailu.fi ja vaihda halvimpaan sähkön myyjään.

- osta kaikki pakollinen käytettynä Torista, Huuto.netistä tai kirppareilta

- kierrätä kaikki vaatteet, lelut, harrastusvälineet sisarukselta toiselle

- myy kaikki ylimääräinen Torissa tai Huuto.netissä. 

- Syö töissä omat itse tehdyt eväät (makaroonilaatikkoa tms), älä syö työpaikkaruokalassa tai lounasravintoloissa. 

- Aja aina kun mahdollista fillarilla ja vältä omalla autolla ajoa

Vierailija
38/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käyt S-Marketissa muutenkin, niin tiesithän että ne -30% ruuat on -60% klo 21 jälkeen? Vaikka et säännöllisesti kävisi kaupassa noin myöhään, voisit silloin tällöin tehdä iskun ja käydä katsomassa onko lihoja alennuslapuilla.

En tienny! En edes tiennyt että myyvät enää edullisemmin kuin -30% :)

AP

Vierailija
39/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärräthän ap, että niin kauan kun sinulla on noita osamaksuja maksamatta, sinun ei juurikaan kannata tilille rahaa säästää? Kaikki paukut vaan ylimääräisiin lyhennyksiin kunnes ne kaikki on selätetty. Sitten opettelet laskemaan prosenttilaskuja, niin tiedät jatkossa olla sortumatta noihin osamaksuihin. Osamaksulla ostaminen on lähestulkoon poikkeuksetta merkki siitä, ettei ymmärrä raha-asioista hevon kukkua ja joutaisi olemaan holhouksen alainen.

Jos haluat tehdä kunnollisen katumusharjoituksen, niin laske kaikkien tähänastisten osamaksujesi korot ja kulut. Tuon saman rahan olisit yhtä hyvin voinut polttaa takassa. Niin turhaa!

Vierailija
40/56 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah, sinulla on velkaa vielä olemassa, silloin ei säästetä vaan kaikki ylijäämä laitetaan niihin velkoihin. Nopeasti velattomaksi ja tulee halvemmaksi kun niiden korkojen maksaminen loppuu.

Minä tein niin ja olin velaton todella nopeasti.

Olen kerran ollut muutaman kuukauden verran aikanaan ilman pesukonetta kahden pienen lapsen kanssa ja pesin kaiken nyrkkipyykillä. Rajasin käytettävät vaatteet muutamaan jottei pyykkiä kertyisi ja se toimi hyvin. Ei niin kauheeta kuin eka ajattelin. Kiehautin lasten vaatteet ja pienet pyyheet isossa kattilassa puhtaiksi:D Silloin tajusin kuinka vähän me oikeasti tarvitsemme. Isomman pyykin pesin itsepalvelupesulassa kerran kuussa.  Nykyään minulla on pesukone mutta vaatteet on minimissä. En tarvinnut mitään Konmaria kertomaan ettei vaatekaappien tarvitse olla täynnä. Meillä ei ole televisiota eikä tiskinpesukonetta. Tuntuu hassulta että joku säästää sellaisiin vaikka velkojen korot juoksee samalla.