Voikohan olla raskausdiabetesta?
Neljäs raskaus, ikää 38.
Yhtäkkiä tulee kaiken syömisen jälkeen aivan järkyttävä olo. Hartiat painaa tonnin, käsiä ei jaksa nostaa yhtään, hengästyttää ja happi loppuu, väsyttää, pakko vaan maata. Tuntuu että sydän vetää ihan kaikilla voimillaan eikä silti jaksais.
Painoa tullut nyt rv 32 mennessä 12kg. Nyt tuntuu että olis noussut vielä ehkä yhtäkkiä lisää. Painoindeksi normaalin alarajalla ennen raskautta. Pissat puhtaat neuvolassa. Aikaisemmissa raskauksissa ei ongelmia, lapset n 3,5 kiloisia.
Ihan järkyttävä olo heti aamupalan jälkeen jo. Voisko olla rd? Ja mitähän pitäis tehdä?
Kommentit (5)
Pyydä heti neuvolasta lähete sokerirasitukseen. Ihan on sokerikohtauksen oireet.
Minulla on 4 radia ollut (muutoin olen terve ja normaalipainoinen urheilija, mutta joka raskaus tuonut terveellisestä ruokavaliosta huolimatta 30kg painoa. Ihan joka kerta näse paino on myös hävinnyt itsekseen synnytyksen jälkeen. Mutta radi on kurja vaiva ja tekee lapsellekin ongelmia. Itse en ole insuliinia tarvinnut, mutta lapset isoja n. 4,5 kg ja mukavampihan se olisi pienempiä synnyttää :)
Voit myös kokeilla itse: syö esim hiilihydraatiton ateria (salaattia, kanaa/kalaa) ja tarkkaile olotilaa. Seuraavaksi syö pizza. Jos pizzan jälkeen huimaa, sydän hakkaa, oksettaa ja ei saa henkeä, niin tämä on merkki siitä että insuliini ei toimi ja palauta verensokeria tarpeeksi tehokkaasti alas.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä heti neuvolasta lähete sokerirasitukseen. Ihan on sokerikohtauksen oireet.
Minulla on 4 radia ollut (muutoin olen terve ja normaalipainoinen urheilija, mutta joka raskaus tuonut terveellisestä ruokavaliosta huolimatta 30kg painoa. Ihan joka kerta näse paino on myös hävinnyt itsekseen synnytyksen jälkeen. Mutta radi on kurja vaiva ja tekee lapsellekin ongelmia. Itse en ole insuliinia tarvinnut, mutta lapset isoja n. 4,5 kg ja mukavampihan se olisi pienempiä synnyttää :)
Voit myös kokeilla itse: syö esim hiilihydraatiton ateria (salaattia, kanaa/kalaa) ja tarkkaile olotilaa. Seuraavaksi syö pizza. Jos pizzan jälkeen huimaa, sydän hakkaa, oksettaa ja ei saa henkeä, niin tämä on merkki siitä että insuliini ei toimi ja palauta verensokeria tarpeeksi tehokkaasti alas.
No eilen söin salaattia ja pihviä, eikä huonos oloa tullutkaan. Se sai vielä enemmän epäilemään. Tänä aamuna luonnonjogurttia hedelmämyslillä, enkä enää pääse sohvalta ylös.
Kiitos, otan yhteyttä neuvolaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mites hemoglobiiniarvot ?
Hb oli viimeks 112. Olen muutaman obsidanin ottanut sen jälkeen.Ap
No otat neuvolaan yhteyttä ja vaadit pääsyä sokeritestiin. Onko verenpaineet ok? Tarkistaisin myös ne...