Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kapalointivinkkejä!

30.03.2006 |

Kakkonen tulossa lähiaikoina ja ajattelin valmistautua parilla kapalolla. Ongelmana vain on, että en tiedä, minkä kokoisia palojen kannattaisi olla... Olisiko jollakin vinkkejä? Entä materiaali? Lakanakangastako? Entä kapalointiohjeita netissä?

Esikoisen olisin jo halunnut kapaloida, mutta töykeä hoitsu sairaalassa ei suostunut näyttämään ja totesi, että hän ei mitään sellaisia ala opettamaan, ettei poika nuku ruoka-aikanasa ohi... Vähän olin hoomoilasena. No, poika oli kolmen kuukauden ikäisenä 7,5kg ja neuvolassa käskivät syöpölle alkaa antaa jo vähän vettä ja perunaakin eli eipä olisi kapalossakaan nälkään nääntynyt. Naapuri sitten opetti kapaloinnin vasta kun poika oli 7kk, kun oli kipeä ja saatiin lapsi näin rauhottumaan. Tämä tosin jäi parin kerran kokeiluksi, kun terveenä sai jo paketin itse avattua.

Nyt siis toisin mielin haluaisin matkaan lähteä...

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tyttöseni nukkui yönsä tosi rauhallisesti. Noin 3kk eteenpäin hän sai kätensä kapalosta ulos melkein samantien ja siten se menetti tehonsa. Mä totesin froteiset liinat parhaimmaksi - ne tuntuivat vähän " kitkaisemmilta" ja kapalo pysyi paremmin napakkana kuin lakanakankaisella liinalla. Mun käyttämät liinat oli kooltaan noin 1m leveä ja noin 1,2 m korkea. Totesin tämän koon aikas käteväksi - liinan sai hyvin vauvan ympärille mutta sitä ei ollut ylimääräistä metritolkulla. Kapalointiohjetta en oikein osaa näin kirjoittaen kuvata mutta mulle ainakin sairaalassa (TAYS) se neuvottiin ja sieltä sai vielä ohjemonisteenkin mukaan.

Vierailija
2/5 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oheisessa ruskovillan villavauvaesitteessä on kapalointiohje ja tietoa kapaloinnin hyödyistä http://www.ruskovilla.fi/pdf_2005_2006/villavauva.pdf

Moni on sanonut käyttävänsä kapalona ihan äitiyspakkauksen lakanaa, on sopivan kokoinen, eikä liian kuuma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin siis flanellista liinaa enkä froteeta ... Sen siitä saa kun yrittää pikapikaa vastata vauva kainalossa ;)

Vierailija
4/5 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaja 4kk ikäinen liioin iso kapaloitavaksi, varsinkin kun e ole tähän saakka kokeiltu? Meillä alusta alkaen unipussissa nukuttu, mutta usein tuntuu, että kädet häiritsevat ja mahdollisesti myös palelevat.

Vierailija
5/5 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.pompoli.net/information.php?info_id=29

Perusohje, vaikka pyyhkeestä. Flanelli ei ole kovin joustavaa, ja joustavalla kankaalla on varmaan helpompi tehdä paketti.