Tukostaipumus, veren liian nopea hyytyminen - kokemusta??
Heippa! Tässä kuudetta lasta odotellaan, ja juuri erinäisten verikokeiden perusteella minulla todettiin yllämainittu juttu. Muita saman kokeneita? Miten teillä hoidettu "tautia" raskauden aikana?
Mulle sanottiin, että pitäisi rv 36 tienoilla aloittaa lääkitys. Kerran päivässä itse pistäen vatsanahkaan. Miten olette tähän pystyneet? Mulla piikkikammo, mutta siitä pitäisi kai päästä yli, jotta onnistun itseäni lääkitsemään ;)
Muilla vastaavaa? Olen vähän pihalla vielä tästä, siksi kyselen, josko löytyisi tietävämpiä ja kokeneempia :)
Kiitos!
Kommentit (4)
Jotain lääkäri selitti veren fibrinogeeneista ja hepariineista, ja että minulla olisi suurentunut riski saada veritulppa, aivoinfarkti tms. Raskauden aikana lääkityksellä suojeltaisiin vauvaa näiltä tukoksilta. Ja kuulemma olisi suurentunut riski mm. lapsikuolleisuuteen...
En tiedä tarkemmin, ja asia pikkasen vaivaakin, mutta seuraavan kerran menen sairaalaan siis tuolloin rv 36 tienoilla, jolloin lääkitys pitäisi aloittaa. Lääkkeen nimi on Klexane.
Ajattelin kyllä vielä varmaankin yrittää saada lääkärin kiinni, ja kysellä lisää tästä. Paremmin ja varmempaa tietoa sieltä saa kuin täältä :) Mutta kokemuksia on silti aina mukava kuulla!
jos on ihan hirveä piikkikammo ja ei siis mitenkään pysty itse pistämään, niin voisi pyytää lääkäriltä esim lähetteen kotihoitoon, joka kävisi pistämässä piikin. Insuliinidiabeetikoilla tämä ainakin Lahdessa toimii!
Eli veikkaan että kyse on pitkälti samasta oireesta itse aloitin piikityksen viikolla 30 joka lienee yleisin aloitusviikko.
Minulla lääkkeenä oli Fragmin joka on samanlainen tuote kuin mainitsemasi klexagen ( kirjoitinkohan oikein )
Minulla pistämisen hoiti mieheni, pistos laitetaan vatsaan/kylkeen jotkut määrää parsaukseen joka päivä suurinpiirtein samaan aikaan joka on erityisen tärkeää, ajoittakaa siis ensimmäinen pistos niin että pystyt sen laittamaan joka päivä samoihin aikoihin.
Itse pistin aina illalla, pistäminen ei satu mutta näin piikkikammoisella se on aina hankalaa. neula on tosi ohut, mutta aine kirvelee jonkin verran.
Pistämistä jatketaan 6 viikkoa synnytyksen jälkeen jolloin riski on suurin.
Mitään vaikutuksia sikiöön tällä ei ole, tapio kurki felicitaksesta sanoi että vauva saattaa olla hieman pienempi mutta sitä ei olla pysytytty todistamaan.
kaksi kertaa pitää käydä verikokeessa ( pyydä lähete neuvolasta ) ennen pistosten aloittamista ja noin viikko aloittamisesta katsovat jotain aineita mutta en muista mitä.
Minulle syntyi 12/06 täysin terve tyttö ilman mitään haittavaikutuksia 52 cm 3070 g
nyt tulossa toinen 11/08 ja pisitokset aloitetaan taas viikolla 30 ( nyt 19 )
Lääke on tolkuttoman kallista minulla on muutama piikki vanhoista jäljellä ja hinta ilman korvausta 128,77 paketissa 20 ruiskua molemmat lääkkeet suurinpiirtein samanhintaisia vaihtoehtoja on vain nämä 2 esim. marevan ei sovi raskaanaoleville joka on yleinen verenohennuslääke.
Me käytiin miehen kanssa kerran terkkarissa harjoittelemassa hoitsun kanssa pistämistä kannattaa kysyä mahdollisuutta. Niin ja kysy nyt siitä aloittamis ajankohdastakin.
kysy vaan jos jotain tulee mieleen, on niin vaikea selittää näitä . www.kenguru.fi palstalla on erikseen keskusteluryhmä veriryhmäläisille mutta sinne pitää kirjautua että pääsee lukemaan, sain sieltä paljon apuja ja vinkkejä ekallakerralla.
aa
Osaatko sanoa tarkemmin diagnoosista.
Minulla on todettu ns. geenivirhe verenhyytymistekijähäiriä FV-Leiden eli minulla on suurentunut riski saada veritulppa.
kerron mielelläni enemmän mutta kerrotko ensin diagnoosin ettei tule väärinkäsityksiä tai virheitä !!
aa