MAALISVAUVOJEN 06 LOPPUVIIKKOPINO
ajattelin aloittaa jo uuden pinon mussukoille kun meitä alkaa enempi jo täällä oleen. ite palaan myöhemmin pinoon.
Kommentit (48)
Höpsis75. Kiva, että tykkäsit Balancesta. Itse ohjaisin sitä viikolle 37 asti ja tunnilla kävin vielä seuravallakin viikolla.
Vatsalihaksista: vinoja ja poikittaista on hyvä alkaa treenata vähitellen heti raskauden jälkeen. Suoria vatsalihaksia suositellaan treenattavan vasta kun vatsalihakset kuroutuvat takaisin yhteen (eli jos kokeilet vatsarutistusta tehdessäsi keskelle vatsaa niin jos siinä sellainen " vako/aukko" niin ei kantsi niitä suoria vielä tehdä).
Salilla en itse suosittelisi kyykyjä tehtäväksi heti, en ainakaan painojen kera. Liike rasittaa aikalailla lantionpohjaa ja jos ne ei ole ihan timmissä kunnossa niin liike saattaa altistaa pahimmallaan koh unlaskeumaaan.
Eli kantisii alkuun tehdä " laiteliikkeitä" ja sit vähän myöhemmin yhdistelmiä kuten kyykyjä. Yläsekä/kädet kantsii myös treenata ,niitä tulee nimittäin tartteemaan kun nämä nappulat saavat lisää elopainoa:)
(sori tää infotulva, ammatin varjopuoli kun kerran kysytään:)
Pikana muut kuulumiset (tyttö tulossa maitobaariin tankkaukselle). Takana mukava vaikkakin vauhdikas päivä. Aamupala työkavereiden kanssa njam mm. täytekakkua. Sitten vielä lounas saman porukan kanssa valmiissa pöydässä ja kerrankin sain syödä rauhassa:)
Illalla tiedossa ulkoilua ja uusin Harry Potter leffa:)
Paljon hymiöitä, mut tänään on ollut todella kiva päivä.
Jaksamisia myös kaikille muille, erityisesti sairastupiin ja väsyille lähettelen voimasäteitä-------->
Maisa ja nuppu 11 vrk + muu poppoo...
Täällä ollaan nyt pari päivää kuunneltu vauvan itkua, joka ei sitten millään ota laantuakseen.
Alkaa itse tuntua, että sitä on huono äiti, kun ei osaa edes omaa lastaan hoitaa. Sitten kun vielä on itse niin aloittelija, ettei oikein tiedä mistä se rääkyminen aina johtuu, epäilen kuitenkin vatsanväänteitä. Nyt pyysin miestä hommaamaan Cuplatonia ja ollaan sitä sitten tänään annettu.
Imettämisen jälkeen ei oikein millään taho välillä röyhtästä, miten muut, saatteko joka imetyksen jälkeen röyhtäsemään? Mikä on hyvä keino että röyhtäsee? Itse pistän olkapäälle ja taputtelen pyllyyn/selkään(?)
Tuossa kun mies lähti tänään kauppaan ja jäin yksin vauvan kanssa, niin yhtäkkiä vauva oksensi maidot, jotka oli hetki sitten saanut ja alkoi haukkomaan henkeä, meni ihan veltoksi eikä edes itkenyt ja minä sitten säikähdin oikein pahanpäiväisesti että hengittääkö se edes!!! Siinä sitten taputtelin selkään ja soitin hätääntyneenä miehelleni, joka saapui pikaisesti kotiin, siihen mennessä tilanne oli jo ohi, vauva nukahti olalleni. Itkua siinä sitten väänsin peloissani, luulin että vauva tukehtuu! Kamalaa tämä epävarmuus.. :' (
Just kun pääsin kehaisemaan kuinka hyvin vauva nukkuu, eikä mitään ongelmia ole tullut.
Lisäksi vauva saa usein hikan, onko normaalia?
Tällaista se on, kun ei tiedä vielä kaikkea...
Minkä ikäisinä olette muuten uskaltaneet lähteä vauvan kanssa ensi kertaa vaunuilemaan? Mekin mietittiin, että jos nyt viikonloppuna kokeilisi ekaa kertaa jos säät vaan on hyvät. Sais se kevät ja kesäkin jo pikkuhiljaa tulla.
Voimia kaikille äideille ja hyvää viikonloppua!
Tuuteli ja vauva 10 pv
meillä saman ikäiset vauvat ja vähän samat asiat mietityttävät.
huomenna kokeillaan mitä disflatyl tekee masulle. cuplatonilla ollaan oltu nyt kaksi päivää, enkä oikein ole varma sopiiko aine meille. aamulla olin varma hyvin menneen yön jälkeen että sopii, mutta tämän päivän kipristelyjen jälkeen kokeillaan tuota toista ainetta. rela-tipat alkaa kaverilla myös.
talvivauvoille ulkoilusuositus on se 2 vkoa, mutta meille ainakin neuvolan terkka lupasi vaunuilut viikonlopulle kun vauva täysiaikainen ja ulkona plussakelit. huomenna siis aloitellaan pienellä korttelirallilla ja sunnuntaina +4C keleissä sitten vähän pidemmän aikaa. oikein odotan että päästään liikenteeseen!
mukavaa iltaa kaikille:)
Caddie ja Poika 10pv
TUUTELI!!!
Meidän vauvalla on myös hikka ainakin pari kertaa päivässä,se on ihan normaalia.Joskus auttaa jos hörppää vähän maitoa, joskus ei-ja sitten huudetaan noin vartti.
Muutenkin tämä toinen lapsemme itkee paljon useammin ja kovempaa kuin ensimmäinen.On siis lyhytpinnaisempi tapaus.
Jokainen vauva on oma persoona ja siihen menee aikaa ennen kuin tutustuu-yritä ottaa kuitenkin rennosti-varmasti olet hyvä äiti juuri sinun vauvallesi!
Hyvää viikonloppua kaikille!
Pikkarainen ja Nuppu 1kk
monkey kyseli SYÖTTÄMISESTÄ, mie en ainakaan syötä kerralla kun toisesta rinnasta ja sit seuraavalla kerralla toisesta... tuntuu aina riittävän yhdenkin rinnan tuotanto kerrallaan. Kyselinkin edellisen pinon lopussa, että pumppaatteko syönnin jäljiltä rinnan " tyhjäksi" jostain luin että niin pitäisi tehdä???
Tuuteli-06 kyseli RÖYHTÄYTTÄMISESTÄ, mein poika ei ainankaan röytäse kun harvoin vaikka kuinka yritänkin saada röyhtäsemään, pieree ;) sitten senkin edestä... Yöllä en kyllä kovasti edes yritä röyhtäsyttää, kun ei se oikein onnistu päivälläkään...
VAUNUILU alotettiin hieman ennen tuota 2 viikon ikää, muistaakseni joskus 10-11 päivää vanhana, kun ei päivällä ollu enää pakkasta.
mukavaa viikonloppua kaikille =o]
fiona77 ja poika 3vko4pvä
Täällä ollaan ensimmäistä kertaa kaksistaan pojan kanssa pidemmän aikaa, kun mies meni tänään töihin. Sillä on onneksi iltavuoro ja tulee kotiin sopivasti yhden aikaan yöllä, kun poika ehkä siitä tunnin päästä nukahtaa (toivottavasti). Ainakin on monena iltana peräkkäin nukahtanut aika tasan kahdelta.
TUUTELI06: Me lähdettiin myös ulkoilemaan siinä vajaan kahden viikon iässä. Tänään jätin kävelylenkin jälkeen pojan ulos vaunuihin ekaa kertaa nukkumaan. Hyvin tuntui viihtyvän, kun pari tuntia vielä jaksoi lenkin jälkeen nukkua. Meillä on myös ongelma tuo röyhtäisy, poika ei vaan röyhtäise vaikka miten koittaa. Kaikki ilma tuleekin sitten pieruna ulos ja välillä se on kovan työn takana punnata sekin ulos. Juuri äsken poika kyllä röyhtäisi ison röyhyn, kun syötöstä on aikaa tunti... Ja hikka on meidänkin vieraana ainakin kaks kertaa päivässä, poikaa se ei tunnu haittaavan, mutta siinä taitaa mennä ilmaa taas lisää mahaan ja se aiheuttaa lisää mahavaivoja. Poika oli kova hikkaaja jo masussa, vähintään sen kaks kertaa päivässä.
Poika on alkanut viime päivinä pulautella. Useimmiten se tulee suusta, mutta eilen ja tänään on kerran tullut nenästä. Oon nyt yrittänyt syöttää poikaa vähän ylemmässä asennossa, mutta se ei ole ihan helppoa, kuten ei tuo imettäminen vielä muutenkaan. Mulla on isot rinnat ja tuntuu, että poika joko tukehtuu mun tissiin tai sitten ei vaan saa kunnon imuotetta varsinkaan toisesta rinnasta. Ja se nänni onkin ollut nyt parina päivänä tosi kipeä. Välillä sitä maitoa tulee niin valtavasti, että poika vetää henkeensä. Oon yrittänyt välillä pumpata rintaa vähän ennen syöttöä, mutta useinkaan ei ehdi, kun poika huutaa kuin palosireeni heti kun hoksaa olevansa nälkäinen. No, jospa tuo imetys alkaisi jossain vaiheesa sujua rutiinilla.
MAISA71: Kiitos taas neuvoista!! Sinun luotinkin vastaavan, kun liikkumisesta kyselin.. :)
Nyt poika nukahti tuohon rinnalle kantoliinaan. Koitan saada sen sänkyyn ja mennä ite myös pötkölleen, jos ens yönä vaikka taas valvotaan.
Mukavaa viikonloppua!
t: Hömppä ja poju 2vko 6pvä
Toiselta palstalta lainattua:
" Cuplaton on siitä " hankala" aine, että sitä täytyy todellakin muistaa antaa ihan jokaisella syötöllä ja sen teho alkaa vasta n. viikon säännöllisen käytön jälkeen. Satunnaisista annoksista ei siis ole juurikaan hyötyä koliikin hoidossa. 4 tippaa on annostus/syöttö, mutta jos syöttöväli on lyhyt, niin voi antaa esim. 2 tippaa kahden tunnin välein tai 1 tipan tunnin välein. Ja Cuplatonia voi antaa ihan pienellekin vauvalle, siitä ei ole mitään haittaa. Toinen vastaava aine on Disflatyl, sitä annetaan vain 2 kertaa päivässä. "
Ja sitten siitä pukeutumisesta. Meillä on pojalla ulkoillessa ainoastaan kypärämyssy, ohut puuvillapipo, lapaset, töppöset, ohut keväthaalari (ohuempi kuin äippäpakkausken vanuhaalari) ja huppu päässä. Sitten vaunuihin kantokassiin, joka on aika topattu (Emmaljungan pehmeä kantokoppa). Makuupussin päällä on mutta pussia ei vi laittaa kiinni kun vauva herää kuumuuteen. Myöskään enempää vaatetta ei voi laittaa kun toisella on samantien kuuma ja herää siihen.
Nyt menen jatkamaan ristiäiskakkuje leipomista, humenna sitten juhlitaan!
-Santtu ja poitsu joka nukkuu isänsä sylissä 5,5vko
Meilläkin hikkaillaan joka päivä. Ei se poikaa tunnu yhtään haittaavan, vaikka eihän silloin tietenkään uni tule. Ne hikat kuulostaa tosi hassuilta, ihan niin kuin pieni käkikello kukkuisi.
Meidän poikanen on jo melkein 4 viikkoa vanha. Jos koliikki olisi tullakseen, niin eikös se luultavasti olisi jo tähän mennessä alkanut? Esikoinen oli niin vatsavaivainen, tyytymätön ja huonouninen vauva, että nyt jo melkein (vaan en ihan) uskallan iloita, että tälle toiselle ei tullut koliikkia. Poika itkee mun mielestä tosi vähän. Ainakaan vielä ei muutenkaan ole niin vaativa kuin isosiskonsa oli. Tottahan tätäkin sylissä pidetään, mutta ei hän sitä koko ajan vaadi. Usein nukahtaakin niin, että kun silmä alkaa luppasemaan, niin nostan hänet sänkyyn ja sinne hän itseksensä nukahtaa. Ei tuo tietysti aina toimi, mutta aika usein. Toistaiseksi... Pienihän se lapsonen vielä on, niin että kaikki ehtii muuttua moneen kertaan.
Kiitos muuten neuvoista ja vastauksista kaikille: mahaviivan lähtöä toiveikkaana odottelen ja hiustenlähtöön koitan ensin jotain B-vitamiinia mitä meillä on valmiiksi kotona. Jos ei auta niin täytyy sitten hankkia vaikka niitä helokkiöljykapseleita.
Poitsun kanssa eka yö kotona meni kerrassaan hienosti, niinku koko synnytys ja sairaala aika ja miten kaikki onkaan menny näin hienosti. Siis tietty masu vähän vaivannu yöllä, onhan se jännää saada ruokaa suun kautta.
Tänään olis tarkotus käydä mun vanhemmilla, ne kun ei oo vielä vauvaa nähneet kun ovat siellä koiravahteina ja ilman autoo niiden on paha liikkuu muutenkin. Saa nähdä mitä koirat sanoo vauvasta jos huomaavat sitä olenkaan ku ovat niin innoissaan mun näkemisestä.
Poitsun isäki on ollu todella fiiliksissä, eilenki piti heti laittaa sähköpostilla kuvia pojasta ku isukki on jossain reissussa, tulee kuulemma huomenna katsomaan. On soitellu ja viestitelly vähän väliä ja kyselly uusia kuulumisia siitä asti ku ilmoin että nyt tuli sairaalaan lähtö.
Mutta eipä ihmeempiä, tuo tuolla haukottelee laatikon pohjalta, näyttää jatkavan unia, jos vaikka menis nauttimaan aamupalasta sitten.
Sera ja poitsu 3 vrk
Ihan ensimmaiseksi Tervetuloa talle puollelle SERA! Ja onnea poitsusta :)
Mun on pitanyt kirjoittaa jo pariin otteeseen eilen, mutta sitten tulikin jotain muuta enka ehtinytkaan kirjoittaa.. Nyt tytto nukkuu, joten toivottavasti vihdoinkin saan jotain edes kirjoitettua!!!
SYOTTAMISESTA on ollut juttua. Ma annan vain toisesta rinnasta per syotto, ja joskus jopa samasta rinnasta 2 syottoa perakkain. Luin ohjeet Imetystukilistan sivuilta, ja olen nyt sitten kokeillut.. Tassa linkki jos jotakin kiinnostaa lukea. http://www.imetystukilista.net/faq/newman_koliikki.php
En siis pumppaa syoton jalkeen, FIONA taisi kysella, vaan jos tuntuu etta maitoa viela on, niin syotan seuraavan kerran samasta rinnasta. Kamalan paljon tuntuu erilaisia ohjeita olevan... Joskus menevat jopa ihan ristiin! Kai niista vaan pitaa loytaa omanlaisensa :)
MAISA71 anteeksi kamalasti kun vaivaan sua nailla ' tyoasioilla' :) Mitenkas sektion jalkeen liikunta. Netista luin etta varovasti saa aloitella 3 viikon jalkeen ja menin tanaan ekaa kertaa salille, ei mitaan hikitreenia tietenkaan mutta kuitenkin. Tiedatko onko kuntopyora ja crosstrainer ok nain pian sektion jalkeen?
Mutta nyt taidan menna vahan syomaan, kun vielakin on tata ' omaa aikaa' jaljella!
Browniette ja tytto 3vk 2pv
Tosiaan, 29.3. klo 10.14 meille syntyi tyttövauva. Pituutta 50 cm, painoa 3405g ja päänympärys 34.5cm. Päästiin kotiin jo toisena päivänä. en jaksanut enää sitä meteliä neljän (kahdeksan) hengen huoneessa. Aina joku itki vuorollaan tai kuorsasi. Minä kun en herkkäunisena pysty nukkumaan siinä " metelissä" .
Eka yö tuntui menevän valvoen. Tyttö söi tosi usein, sanoisinko tunnin-kahden välein. Välillä tietenkin kitisi mahaansa. Laitettiin nukkumaan meidän väliin sängylle, niin oli helpompi kontrolloida nikottelua jne. ettei tukehdu jne. Miten teillä meni eka ja seuraavat yöt kotona? Sairaalassa toisena yönä tyttö nukkui hyvin. Mietin tuossa juuri sitä ettei tyttö käytä minua huvituttina. Mahaa kipristelee paljon ja röyhtäisee vasta unien jälkeen. Silloinkin se on työn takana. Ei kai me joka yö jouduta valvomaan näin paljon?
no nyt tyttö heräilee 2.5h päikkäreiltä. Täytyypä mennä tarkistamaan vaipan sisältö ja josko haluaisi hieman syödä.
Kertokaa liis minulle kokemuksianne syömisväleistä alussa, mahakivuista ja yösyötöistä.Kiitti!
Tinttu81 ja tyttö 3pvä
BROWNIETTE Ei haittaa, kysyä saa vastaan sen mukaan kun tiedän. Section jälkeen liikunta aloitettava varovaisemmin kuin alatiesynnytyksen jälkeen. Eli muistaakseni suositus suorien vatsojen tekemisen " rajaksi" olisi 3kk. Poikittaista syvää vatsaa eli ns. koontoliikettä saa tehdä heti kun hyvältä tuntuu. Rauhallinen aerobinen liikunta esim. kävely itseään kuunnellen ok.
Muistaakseni täällä Suomessa jälkitarkastus olisi jonkin suuntainen rajapyykki muun liikunnan kanssa (korjatkaa joku jos parempaa tietoa). Kuntopyöräilyn laskisin " samaan sarjaan" kun kävelyn, samoin crosstrainarin (kevyesti).
Väsy päivä, esikoinen ed kipeenä, ulkona sataa vettä, tyttö on ihana:)
Voimasäteitä lähettelen--------------------->
smoik,
Maisa, (itsekkin raahautumassa justiinsa salille kun ei lenkille pääse:)
Kiitos kaikille neuvoista! :)
Äitini toi tänään Disflatyl-tippoja, saa nähdä miten vaikuttaa, kun päästään kokeilemaan. Nuita Rela-tippoja pitäisi vielä hankkia.
Tänään aamulla kun yritin röyhtäyttää, niin lensi oikein kunnon lasti maitoa kaaressa mun päälle.. Sen jälkeen oli neiti helpottuneen näköinen ja nukkui kuin unelma muutaman tunnin. Onneksi oli mies kotona niin pääsi suihkuun, imetysliivitkin ui maidossa. Mitenhän sitä sitten pärjää, kun mies palaa isyyslomalta töihin.. Pitäisi selviytyä yksin kaikista kauppa-asioista, kodin siivouksesta, ruuan laitosta yms.
Ulkoilemaan ajateltiin huomenna lähteä kokeilemaan, jos tuo sää tuosta vaan muuttuisi hiukan paremmaksi, viime yökin satoi vain vettä ja nyt on niin liukasta ja märkää.
Hyvä jos hikkailu on ihan normaalia, meilläkin hikkaillaan pari kertaa päivässä.
Onkos kukaan ehtinyt aprillaamaan ketään tänään? Minä jo kerkesin kaverilleni valehdella, että on jo uusi vauva tuloillaan ja meni ihan täydestä, vaikkei se edes taida käytännössä ihan vielä kuitenkaan olla mahdollista.. :D
Onko ketään muuta vaivannut päänsärky synnytyksen jälkeen? Mulla ollut nyt jo n. 4 päivää. Välillä tuntuu menevän ohi, mutta sitten taas jomottaa. En usko, että se liian vähästä unestakaan johtuu, kun kuitenkin saan nukuttua tarpeeksi monta tuntia vuorokaudessa.
Ens viikolla olis isyydentunnustuskin, ihan hölmöä touhua koko homma! Pitäis niitä ristiäisiäkin alkaa jo suunnitella, mutta kun ei olla edes nimeä vielä päätetty! Onko missään nettisivuilla mitään hyvää nimilistaa? Haluttais antaa nimeksi joku erikoinen nimi, toisen nimen on mies jo päättänyt ja siitä ei kuulemma luovuta.
Nyt syömään..
Tuuteli ja pikkuneiti 11pv
Kovasti alkavat maaliskuiset olla jo koolla täällä vauvapuolella, kiva!
Höpsis75: Kyselit kantoliinan kietaisuristikakkossidonnasta (sanahirviö :). Vauvan jalat tulee sieltä ristikon " välistä" ja sitten vedän vielä sen smokkivyön vauvan jalkojen päälle. Pyllynsä päällähän tuo siinä keikkuu - toisaalta on niin tiukasti mua vasten, että koko painollaan ei oman peppunsa päällä ole. Muistan, että esikoista kantaessa monesti mietin, että onko painoa liikaa jossain tms., mutta lapsi viihtyi ja nyt olenkin rohkeammin kantanut tätä toista ja paljon pienempänä eri sidonnoissa.
Meidän tytöllä vuorokausirytmi kääntyi viikko sitten ihan päälaelleen ja hän on päättänyt nyt nukkua päivisin ja valvoa öisin, mikä tietysti on näin äidin näkökulmasta hirmu kivaa... Tänään on nyt onneksi sinnitellyt paljon valveilla - josko yölläkin hiukan nukkuisi. Joku aloitteli listalla keskustelua tapatissittelystä perhepedissä ja mä ainakin taidan sellaista tapatissittelijää täällä tehdä hyvää vauhtia. Se vaan on niin helppoa... Vaan pitäisi se näin toisen kanssa tietää, että aita ei missään ole oikeasti matala - jossain kohtaa kaikki " helppous" kostautuu.
Joku kyseli nimistä, mä eksyin tänään tällaiselle sivulle missä oli harvinaisia nimiä
http://www.etunimet.net/harvinaiset.htm
Sielllä oli mielestäni aika paljon, samoilla sivuilla oli myös lista luontonimiä.
Mukavaa lauantai-iltaa kaikille, minäkin poistun nimien ihmeelliseen maailmaan. Eka nimi on jo, mutta toista edelleen mietitään.
Anna ja tytöt 4 v ja 5 vk
[color=pink]Meitähän rupee olee täällä jo aikamoinen joukko.
Meillä oli eilen yöllä ja tänään ollut oikea ITKUJEN ja RAIVAREIDEN aika. Vauva huusi yölläkin puoltoista tuntia. Ja siinä sitten itsekin itkin, kun en tienny mikä vauvaa vaivaa. (ekat itkut synnytyksen jälkeen). Ja tänään saanu ihme raivareita tissittelyn yhteydessä kaks kertaa. Rupee vaan huutaa pää punaisena ja karjuu ihan suoraa huutoa, niin että sitten ihan hiki päässä nukahtaa. Nytkin nukkuu sellasten raivareiden jälkeen. En tiiä, onko nälkä, kipristääkö masussa, vai tuleeko tissistä liian kovalla vauhdilla maitoa, vai eikö saa maitoa imettyä vai eikö cuplaton sovikaan...??? Onko vinkkejä?!? Meijän neiti ei onneksi herää yölläkään vauvan huutoihin, eikä kyllä päivälläkään vauvan itkut neitiä häiritse. Leikkii kuin ei mitään... haluu vauvan omaan huoneeseensakin, vaikka vauva huutaisi pää punaisena.
Mitenkäs muilla SISARUKSET suhtautuneet uuteen tulokkaaseen? Meillä neiti tykkää kauheesti vauvasta ja aina kysyy, missä vauva. Mutta mua kohtaan on aika uhmakas, ilkeäkin ja vihainen. Kateellinen vauvan vaatimasta huomiosta, monesti itkun kanssa lähtee huoneesta, kun vauvaa imetän. Koville ottaa välillä neidille tää huomion jakaminen pikkuveljen kanssa. Välillä neiti huutaa " kaikki on löysäämätää täällä!" :) Onneksi mies kotona vielä ensi viikonkin, niin saa sitten neiti erityishuomioo iskältään ja mä saan kerätä voimia. Isän tyttö on neidistä tullutkin! Rankkaa on mullekin tuo neidin käytös, itselle tulee välillä ihan kauhee ahdistus siitä, kuinka vaiketa neidillä on ja sitten kun ei ehdi/ pysty/ jaksa hänelle huomioo niin paljon antamaan kuin neiti haluaisi.
Jospa menis hetkeksi telkkaa kattoo ja sitten nukkuu... väsymys on armotonta, kun edelleen kahden tunnin välein poika syö yöllä ja sitten vielä viime yö meni itkujen kanssa valvoessa.
Voimia kaikille!
-Monkey ja Mosse 12pv-
[color=pink]joku kysyi tässä joku päivä (heh, imetys- ja väsypää), että aavistelinko loppuvaiheessakaan, että poika olisikin tulossa... hieman mun tyttöoloni alkoi horjumaan loppuajasta noiden sykkeiden perusteella, mutta silti olin melko varma, että tyttö sieltä on tulossa, mutta niin ne äidinvaistot vaan pettää... toivottavasti tästä eteenpäin toimivat hieman paremmin :D
Pikkumies karjuu taas... pakko mennä...
-Monkey-
Lapset ja isäntä nukkuu joten saan rauhassa olla hetken koneella. Vauva on ollut hereillä melkein koko päivän tänään, vaan muutamat pienet torkut ottanu. Nyt pidän peukkuja et nukkuis yöllä pidempiä pätkiä kuin 2-3h.
Imetys raivareista ollu puhetta, meillä ainakin auttaa kun vaihtaa rintaa tai huijaa vauvaa ja antaa rintaa " väärinpäin" eli vauvan pylly kainaloon ja tissi suuhun. Helpottaa myös tyhjentämään rintoja paremmin kun vauvan leuan puli rinnasta tyhjenee paremmin. Näin neuvoivat jo sairaalassa.
Vatsa vaivoja ei kauheasti ole ollut ja pieniin kipristelyihin on auttanut kun on laittanut vauvan selälleen sohvalle ja kämmenellä pyörittänyt vauvan masun päältä. En tiedä kuinka oikea oppista se sitten on mutta ainakin meillä on auttanut.
Mä kanssa toivon et huomenna pääsis ulos, aika märältä kyllä edelleen vaikuttaa. Ehkä siirrän suosiolla mannantaihin ja lähden autolla tonne kylille missä on kuivemmat tiet, jos sais vaikka kaverin lähtemään mukaan vaunuilemaan.
MONKEY kuulosti todella tutulta toi esikoisen mustasukkaisuus, meillä vaan ei mies ole kotona isyyslomalla. Kakalle pitää mennä juuri silloin kun imetän ja nälkäkin sattuu aina samaan aikaan. Ja vaikka kuinka yrittää selittää että äiti vapautuu ihan pian niin loukkaantuu todella verisesti. Silti on ihan kamalan ylpeä siskosta ja halii ja pussaa vauvaa, äiti vaan on tyhmä.
Taidanpa alkaa nyt suunnata kohti sänkyä jos vaikka ehtisi hetken nukkua ennen ekaa syöttöä. Öitä kaikille jos täällä vielä joku tähän aikaan pyörii. Niin ja onnea uusille nyyttinsä lunastaneille!
Kati ja tytöt 3v ja 13 vrk
Meidän pojalle on tullut akne, harmi! Niitä hormoninäppylöitähän ne siis on mutta ihan finneiltä nuo näyttävät. Otsakin ihan täynnä sellaista murrosikäisen finniröpelikköä. Toivottavasti lähtevät pian pois, ei oo varmaan kovin kivan tuntuisia ja täytyy pitää tarkkaan tumput kädessä, ettei poika onnistu raapaisemaan näppyjä. Ois ikävä jos ne jotenkin tulehtuis.
Meillä isosisko on todella ihastunut vauvaan. Ikäero vauvan ja 9-vuotiaan isosiskon välillä on niin iso, etten oikeastaan ole huomannut mitään mustasukkaisuutta. Yritti tytär kyllä kerran tai kaksi mankua meidän sänkyyn nukkumaan, mutta en antanut lupaa, kun siitä yöstä olisi tullut aivan liian ahdas ja levoton. Tää ikäero on musta kyllä loppujen lopuksi aika hyvä, kun tytär kuitenkin yleensä ulkoilee ilman mua ja osaa kulkea harrastuksiin yksin ja vaikka olisin imettämässä, niin silti voidaan jutella ja voin auttaa läksyissä tai katsoa samalla hänen kanssaan lasten ohjelmia. Sekin on kyllä kiva, että kun haamuna nousen seitsemältä herättämään tytärtä kouluun, niin kahdeksalta hänen lähdettyään voin rojahtaa takaisin sänkyyn jos vauva vielä nukkuu.
Taidan harjoitella tuota rojahtamista myös nyt. Hyvää yötä! (Toiveajattelua?)
Heipä hei!
Meilläpäs oli tänään jännä päivä. Vauva oli ensimmäistä kertaa hoidossa mummolassa!!! Itse olin kissan kanssa eläinlääkärillä, kun kissa neitiltämme otettiin munasarjat pois... Vauva oli pärjännyt hyvin, ei mulla tosin mennyt kuin tunti, mutta olivat juoneet mun aamulypsyn (1dl) ja kakanneet ja nukahtaneet. Että kaikki mitä kolmiviikkosen elämään kuuluu... Nyt mulla on sitten täällä hoidettavana vauva ja nukutuksesta heräilevä kissa. Onneksi mies tulee viideltä niin saa vaikka vastuulleen vauvan...
Aamuyöllä vauvalla oli vähän nokka tukkoinen, tai sillee rohisi. Ajattelin kuitenkin etten ala heti niistelemään, koska se varmaan rasittaa limakalvoja ja aamulla rohina oli poissa. Pitää varmaan kokeilla nostaa sängynpäätyä jos vaikka auttais.
Täytyy mennä kun kissa alkaa heräileen =))
-Susanna, Viiru-kissa 3v vauveli 3vko+2pv-