Voi ei mitä mies meni tekemään!!!
Mieheni on saanut aikoinaan isältään perinnöksi talon ja paljon maata. Miehellä on myös sisko, joka ei halunnut osaansa perinnöstä vaan se meni kokonaan miehelleni. No nyt kun miehelläni on 2 lasta ja kolmas tulossa ja siskolla 1 lapsi (ovat sanoneet, ettei lisää tule) " myi" mieheni puolet tuosta talosta ja maasta siskolleen. Miehen mielestä vaikka sisko ei sitä aikoinaan halunnut on hänen lapsellaan siihen kumminkin oikeus.
Me olemme omalla rahalla remontoineet ja rakentaneet tuota taloa vuosien varrella ja talon arvo on ainakin kolminkertaistunut. Olen laittanut pihapiirin siistiksi kun ennen siitä ei oltu pidetty minkäänlaista huolta. Tottakai nyt miehen siskolle kelpaa!!!
Tilanne on nyt se, että mies omistaa tilasta puolet ja sisko toisen puolen. Mies on sanonut, että talon on pysyttävä suvussa kun se on oikeastaan ainut muisto hänen isästään. Mutta kun joskus lapsemme saa tuon tilan perinnöksi menee jako niin, että miehen siskon lapsi saa tilasta puolet ja meidän lapset saa toisen puolen kolmeen osaan. Yhdessä he tuskin lähtevät sinne asumaan :) joten jää vain " arvailujen" varaan kellä tulee olemaan vara ostaa toiset perinnöstä ulos. Jos tilan hinta olisi esim 300000 olisi tuosta miehen siskon lapsella 150000 ja meidän lapsilla 50000.... Jos miehen siskon lapsi haluaisi ostaa meidän lapset talosta ulos tulisi hänen maksaa 150000 ja jos joku meidän lapsista haluaisi ostaa pitäisi hänen maksaa 250000.
Ei tainnut ukko kulta ajatella tuota ihan loppuun asti! Sisko on hänelle niin tärkeä, että pilaa mielummin kaikkien muiden elämän kuin sanoisi hänelle EI!
Kommentit (41)
Oliko tehty paperit, jolla sisko oli luopunut omistusoikeudestaan.
Oliko sisko kovin nuori, ei ehkä ollut kiinnostunut siinä elämänvaiheessa asiasta.
Myikö mies ilmaiseksi puolet omistusoikeudesta?
Ei kai kukaan haluaisi omaan taloonsa muita!
No me ei asuta tuolla talossa vakituiseen vaan kesät ja kaikki loma-ajat. Sisko asuu samalla paikkakunnalla missä talo on ja näin ollen asuu siellä jatkuvasti! Muuttaa sinne ihan näinä päivinä :(
Se ei mene miehesi siskon hyväksi, on olemassa sellainen pykälä, että jos yksi osakas kasvattaa pesän arvoa, se lisätään suoraan hänen hyväkseen. Mutta sitä täytyy vaatia, ei se mikään automaatti ole. Meillä ihan sama tilanne, asutaan koko ajan perikunnan talossa, ja pikkuhiljaa remointoidaan ja eikä todellakaan remontoida muiden osakkaiden hyväksi. Olen itse ottanut tästä selvää lakimieheltä.
Ja ilmaiseksihan mies sen siskolleen antoi.
tilanteessa ajatella järkevästi. Vaikka ei miehesikään paljoa vanhempi ollut.
voi jestas että mua ketuttaa, kun äiti ja äidin sisko tappelevat perinnöstä, vaikka isoäitini on vielä elossa. mitä hemmetin väliä sillä perinnöllä on. ihmiset on oikeesti tosi ahneita!!
Ei kuulosta kauhean hyvältä, että miehen pitää tehdä päätöksiä sinulta salaa.. Jos olisi uskaltautunut kertomaan asiasta sulle ennakkoon, ois tilanne varmaankin vähän toinen, vai?
Eikö sinun mielestäsi siskolle sitten kuuluisi puolet tilasta muutoinkin? Ilman muuta kuuluisi, ja miehesi teki todella jalosti. Mutta tietysti teidän tulisi saada hyvitystä ns. parannustöistä, ymmärrän siinä sinun kantasi ihan täysin.
Jos miehesi lahjoitti puolet tilasta/talosta siskolleen, siskolle tulee maksettavaksi lahjavero.
Nyt vaan mies päätti turvata meidän lasten kustannuksella siskonsakin lapsen tulevaisuuden.
Mies on tähän mennessä (n.10v) aina pitänyt huolen kokonaan talosta, maasta ja metsästä. Ja kun on myynyt puuta/maata niin on aina antanut tuosta rahasta osan myös siskolle, joka ei ole tehnyt rahan eteen yhtään mitään.
No ehkä olen ahne jos niin ajatellaan, mutta eikö teidän mielestä sisko ole ahne? Minä ainakaan en olisi ikinä ottanut veljeltäni tuollaisessa tilanteessa rahaa tai puolta perinnöstä.
... ettekö te keskustele tällaisista päätöksistä yhdessä miehesi kanssa etukäteen? Mitä miehesi on mieltä tuosta mainitsemastasi jaosta teidän/siskon lasten kesken? Eikö pidä itse tilannetta mitenkään hankalana teidän lapsienne näkökulmasta?
Vierailija:
Nyt vaan mies päätti turvata meidän lasten kustannuksella siskonsakin lapsen tulevaisuuden.
Mies on tähän mennessä (n.10v) aina pitänyt huolen kokonaan talosta, maasta ja metsästä. Ja kun on myynyt puuta/maata niin on aina antanut tuosta rahasta osan myös siskolle, joka ei ole tehnyt rahan eteen yhtään mitään.
No ehkä olen ahne jos niin ajatellaan, mutta eikö teidän mielestä sisko ole ahne? Minä ainakaan en olisi ikinä ottanut veljeltäni tuollaisessa tilanteessa rahaa tai puolta perinnöstä.
Ja mies on tainnut nyt vasta alkaa tajuamaan mitä meni tekemään.
Minun mielestä jos jostain kerran luopuu ei sitä ainakaan ihan sormia napsauttamalla ilmaiseksi takaisin saa! Vai onko teillä tapana mennä vaatimaan takaisin tavaroita/asioita jotka olette jo jollekkin ANTANUT?!?!
Eikä tila ollut hänen äidin vaan 10v sitten kuolleen isän. Mies on pitänyt tilasta huolta 10v ja sitten sisko ihan yhtäkkiä muuttaa mielensä ja haluaakin tilasta puolet!
Miettikää nyt hyvät ihmiset omalle kohdallenne!
Vierailija:
Minun mielestä jos jostain kerran luopuu ei sitä ainakaan ihan sormia napsauttamalla ilmaiseksi takaisin saa! Vai onko teillä tapana mennä vaatimaan takaisin tavaroita/asioita jotka olette jo jollekkin ANTANUT?!?!
Eikä tila ollut hänen äidin vaan 10v sitten kuolleen isän. Mies on pitänyt tilasta huolta 10v ja sitten sisko ihan yhtäkkiä muuttaa mielensä ja haluaakin tilasta puolet!
Miettikää nyt hyvät ihmiset omalle kohdallenne!
Eli olen ajatellut asiaa tuon siskonkin kannalta
Fiksu mies. Hän tietää että " omat" lapset ei välttämättä ole omia, mutta siskon lapset on varmasti omaa sukua. Sehän on vanha periaate.
Sisarten lapset on tästä syystä olleet aina erityisen rakkaita.
ja nyt veli antoi takaisin sen osan. Fifty-fifty.
Ihan meni niinkuin perinnön antaja tarkoittikin.
Lapsesi kyllä hoitavat sitten homman niinkuin parhaaksi näkevät.
Elä tätä päivää, ihminen!