Kysymys teille joilla on silmälasit.
Minulla on oikean silmännäkö huonontunut. Nään lähelle kyllä, mutta kauas sumeasta. Edellisestä näön tarkastuksesta on n. 5vuotta. Silloin näkötarkastettiin ammattikoulussa. Minä siis en tahtoisi silmälaseja, jotenkin "kammottavaa" miettiä että näköni alkaa jo huonontua ja siksi olen alkanut keräämään rahaa jo laserleikkaukseen.
Kysymykset kuuluu; Minne menen tarkastamaan näön? Kuinka paljon suunnilleen maksaa? Ja saako piilolinssejä kuinka halvalla? Onko piilarit kannattava osto, vai ennemmin silmälasit? Pillereiden ja silmälasien plussat ja miinukset?
Kommentit (47)
Minulla on ollut silmälasit "aina", enkä osaa olla ilman. Tosin olen mies, joten minua lasit vain komistavat.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa laserleikkauksessa:
Sokeutumis vaaraa ei ole.
Rauhoittavia saat ennen leikkausta jos jännität.
Silmät puudutetaan tipoilla.
Tietysti kaikki on aina ihan vaaratonta.
Paitsi ettei aina ole:
Käy ny leikkuuttamassa huono silmä. Operaatio on nopea ja kivuton. Ainut mikä kärsii on lompakko. Tosin se tulee ajan kanssa takaisin säästyineinä silmälasi kustannuksina + vaivannäkö.
Galaktinen Sankari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti kaikki on aina ihan vaaratonta.
Paitsi ettei aina ole:
Silmien laserleikkauksen mahdolliset riskit ja haitat ovat tulehdus, poikkeava arpeutuminen tai sarveiskalvon rakenteen pettäminen. Nämä voivat heikentää näöntarkkuutta, vaikka käytettäisiin silmälasikorjausta. Nämä ovat kuitenkin erittäin harvinaisia, todennäköisyys on alle promillen luokkaa. Toisin kuin jotkut luulevat, leikkauksessa ei ole myöskään sokeutumisen riskiä.
Maksuttomassa hoitoarviossa sinulla on mahdollisuus keskustella leikkaavan silmälääkärin tai tehtävään koulutetun sairaanhoitajan/optikon kanssa siitä, mitä silmäleikkaus juuri sinun kohdallasi tarkoittaisi.
Silmäaseman sivuilta.
Silmien laserleikkauksen mahdolliset riskit ja haitat ovat tulehdus, poikkeava arpeutuminen tai sarveiskalvon rakenteen pettäminen. Nämä voivat heikentää näöntarkkuutta, vaikka käytettäisiin silmälasikorjausta. Nämä ovat kuitenkin erittäin harvinaisia, todennäköisyys on alle promillen luokkaa. Toisin kuin jotkut luulevat, leikkauksessa ei ole myöskään sokeutumisen riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä käytetyssä autossa ei ole mitään vikoja ja riski on alle promillen luokkaa.
Ai niin, autoja voi ostaa aina uudelleen, mutta silmien kanssa ei ole vaihtotakuuta.
Mä olin pitkään huononäköinen, koska en halunnut laseja, mun mielestä ne on vaan rumat. Sitten en enää nähny ajaa autoa ja oli pakko mennä optikolle. Käytän päivittäin piilareita ja yleensä kerran viikossa pidä piilarittoman päivän ja pidän laseja tai oon ilman mitään sokeena.
Piilarit on maailman helpoimmat ja mukavat ku niitä vaan oppii käyttämään!
5. Mitkä ovat laseroinnin yleisimmät riskit?
Jos potilas noudattaa prikulleen ohjeita, jotka hän saa esitutkimukseen valmistautumisesta ja leikkauksen jälkeisestä hoidosta, ja jos esitutkimus tehdään huolella ja leikkausmenetelmä valitaan oikein, vaikeat haitat eli komplikaatiot ovat hyvin harvinaisia. Potilastutkimukset osoittavat, että noin 90 prosenttia laseroiduista on tyytyväisiä lopputulokseen.
Yleisin ja joskus pysyväksikin jäävä haitta on kuivasilmäisyys ja roskan tunne silmissä. Osalla vaiva menee ohi puolessa vuodessa, mutta jotkut saattavat joutua käyttämään keinokyyneliä lopun ikäänsä.
Muita tavallisia haittoja ovat valonarkuus, silmän punoitus, tykytystuntemukset ja sidekalvonalaiset verenvuodot. Ne menevät kuitenkin ohi eikä niillä ole vaikutusta lopputulokseen. Toipumisvaiheessa hämäränäkö voi olla heikompaa kuin ennen.
6. Miksi laserleikkaus voi epäonnistua?
Lasik-leikkauksen jälkeen läpän alle voi joskus päästä silmän pintakerroksen soluja. Jos niin käy, joudutaan läppä usein avaamaan uudelleen, jotta solut voidaan imeä sieltä pois. Korjausta tarvitaan silloinkin, jos läppä on mennyt poimuille eikä oikene.
Harvinainen epäonnistumisen syy on niin sanottu ektasia, jossa sarveiskalvo lähtee ohenemaan ja pullistumaan ulospäin. Yleensä tämä johtuu siitä, että laserointi on tehty alun perin liian ohueen sarveiskalvoon tai että laserointipotilaalla on ollut alkava silmätauti nimeltä kartiopullistuma. Kyseinen tauti huomataan, jos esitutkimus tehdään huolella.
Ensimmäinen laserleikkaus voi epäonnistua siksikin, että potilas on jättänyt huomiotta saamansa ohjeet piilolasien välttämisestä ja käyttänyt niitä esitutkimukseen asti. Silloin silmä ei ole ehtinyt palautua normaaliin tilaan ja lääkärin tekemät mittaustulokset voivat vääristyä. Silloin näkö ei ole leikkauksen jälkeen tarkka.
Jos näkö jää epätarkaksi, voidaan tehdä uusintaleikkaus.
Useimmat silmäklinikat antavat takuun mahdollisten uusintaleikkausten varalle ainakin ensimmäisen vuoden ajaksi. Uusintatoimenpide tehdään asiakkaalle ilmaiseksi, jos tavoiteltuun tulokseen ei heti päästä.
http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/kannattaako_menna_silmien_l…
Kyllä kaikessa on riskit. Myös buranassa.
Riskit ovat laseroinnissa kuitenkin todella pienet jos itse hoidat silmäsi oikein. Ja jos et laserointia halua, voit ottaa linssileikkauksen
Kannattaa_lukea kirjoitti:
Jos potilas noudattaa prikulleen ohjeita, jotka hän saa esitutkimukseen valmistautumisesta ja leikkauksen jälkeisestä hoidosta, ja jos esitutkimus tehdään huolella ja leikkausmenetelmä valitaan oikein, vaikeat haitat eli komplikaatiot ovat hyvin harvinaisia. Potilastutkimukset osoittavat, että noin 90 prosenttia laseroiduista on tyytyväisiä lopputulokseen.
Yleisin ja joskus pysyväksikin jäävä haitta on kuivasilmäisyys ja roskan tunne silmissä. Osalla vaiva menee ohi puolessa vuodessa, mutta jotkut saattavat joutua käyttämään keinokyyneliä lopun ikäänsä.
Muita tavallisia haittoja ovat valonarkuus, silmän punoitus, tykytystuntemukset ja sidekalvonalaiset verenvuodot. Ne menevät kuitenkin ohi eikä niillä ole vaikutusta lopputulokseen. Toipumisvaiheessa hämäränäkö voi olla heikompaa kuin ennen.6. Miksi laserleikkaus voi epäonnistua?
Lasik-leikkauksen jälkeen läpän alle voi joskus päästä silmän pintakerroksen soluja. Jos niin käy, joudutaan läppä usein avaamaan uudelleen, jotta solut voidaan imeä sieltä pois. Korjausta tarvitaan silloinkin, jos läppä on mennyt poimuille eikä oikene.
Harvinainen epäonnistumisen syy on niin sanottu ektasia, jossa sarveiskalvo lähtee ohenemaan ja pullistumaan ulospäin. Yleensä tämä johtuu siitä, että laserointi on tehty alun perin liian ohueen sarveiskalvoon tai että laserointipotilaalla on ollut alkava silmätauti nimeltä kartiopullistuma. Kyseinen tauti huomataan, jos esitutkimus tehdään huolella.
Ensimmäinen laserleikkaus voi epäonnistua siksikin, että potilas on jättänyt huomiotta saamansa ohjeet piilolasien välttämisestä ja käyttänyt niitä esitutkimukseen asti. Silloin silmä ei ole ehtinyt palautua normaaliin tilaan ja lääkärin tekemät mittaustulokset voivat vääristyä. Silloin näkö ei ole leikkauksen jälkeen tarkka.
Useimmat silmäklinikat antavat takuun mahdollisten uusintaleikkausten varalle ainakin ensimmäisen vuoden ajaksi. Uusintatoimenpide tehdään asiakkaalle ilmaiseksi, jos tavoiteltuun tulokseen ei heti päästä.http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/kannattaako_menna_silmien_l…
Tässä mainoslehtisessä kovasti kehutaan näitä käytettyjä autoja, joten ihan riskitön hankintahan tässä on kyseessä.
Muita tavallisia haittoja ovat valonarkuus, silmän punoitus, tykytystuntemukset ja sidekalvonalaiset verenvuodot. Ne menevät kuitenkin ohi eikä niillä ole vaikutusta lopputulokseen. Toipumisvaiheessa hämäränäkö voi olla heikompaa kuin ennen.6. Miksi laserleikkaus voi epäonnistua?
Useimmat silmäklinikat antavat takuun mahdollisten uusintaleikkausten varalle ainakin ensimmäisen vuoden ajaksi. Uusintatoimenpide tehdään asiakkaalle ilmaiseksi, jos tavoiteltuun tulokseen ei heti päästä.http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/kannattaako_menna_silmien_l…
Tässä mainoslehtisessä kovasti kehutaan näitä käytettyjä autoja, joten ihan riskitön hankintahan tässä on kyseessä.
Voi Ju**lauta! Olenko sanonut että mikään olisi riskitöntä? Buranassa on omat riskinsä, piilolinssien käytössäkin on riskit, kaikessa kirurgisessa toimenpiteessä on riskit.
Mutta ymmärrätkö että jos ennen laseroperointia noudattaa annettuja ohjeita, niin riskit pienentyvät erittäin paljon.
Mun silmät laseroitiin 10 vuotta sitten, vasen oli noin -3.25 ja oikea -4.25 joten näin tarkasti noin metrin päähän ilman laseja ennen leikkausta. On parempi käyttää laseja tai piilareita kuin kulkea sumussa. Suosittelen laserointia koska ei tarvi pelätä piilarin saastuttamista hanaveden alkioeläimellä eikä kulkea rillit huurussa talvipakkasesta sisälle.
Galaktinen Sankari 😂😂😂😂
Oot mies??
Laserleikkauksessa käynyt. kirjoitti:
Voi Ju**lauta! Olenko sanonut että mikään olisi riskitöntä? Buranassa on omat riskinsä, piilolinssien käytössäkin on riskit, kaikessa kirurgisessa toimenpiteessä on riskit.
Mutta ymmärrätkö että jos ennen laseroperointia noudattaa annettuja ohjeita, niin riskit pienentyvät erittäin paljon.
Ymmärrätkö että koska tuota tehdään lähinnä yksityisen puolen kautta ja koska mitä enemmän sitä tehdään, niin sitä kannattavampaa se on niille. Voittojen maksimoimiseksi riskeistä varoittelu kannattaa tietysti minimoida. Ja potilaan syytähän se on tietysti jos jotain pieleen menee, sillä sehän on liiketaloudellisesti kannattavin selitys.
Vierailija kirjoitti:
Galaktinen Sankari 😂😂😂😂
Oot mies??
Miksi olisi hyödyllistä määritellä minua millään tasolla.
Se mitä kirjoituksissani on kirjoitettuna on jossain määrin merkittävää, mutta muulla ei liene suurempaa merkitystä (sillä minulla ei ole aikomusta tavata teistetä ketään).
Tässä ketjussa onkin tullut paljon asiallisia neuvoja näöntarkastuksen ym. suhteen, joten en jaksa itse kahlata ensimmäistä sivua pitemmälle.
Otan kuitenkin kantaa tuohon ap:n haluttomuuteen käyttää silmälaseja, sillä en itse ymmärrä syytä siihen. Itse olen yläasteiästä lähtien käyttänyt laseja, ja minusta ne ovat paitsi helpot ja vaivattomat, myös helppo tapa muuttaa tyyliä erilaisten kehysten avulla. Koskaan kukaan tuttu tai tuntematon ei ole sanonut mitään negatiivista minulle silmälasien käytön suhteen enkä ole kokenut ulkonäköni rumentuvan lasit päässä - päin vastoin ne olivat nuoruudessani sinkkuaikoinani monille miehille keskustelunavaus baarissa ym. Eli jos syysi yrittää vältellä silmälaseja on vain ja ainoastaan turhamaisuus, niin metsään menee, ap.
Vierailija kirjoitti:
Galaktinen Sankari 😂😂😂😂
Oot mies??
Miksi olisi hyödyllistä määritellä minua millään tasolla.
Se mitä kirjoituksissani on kirjoitettuna on jossain määrin merkittävää, mutta muulla ei liene suurempaa merkitystä (sillä minulla ei ole aikomusta tavata teistetä ketään).
Ai, neljä negatiivista.
En lähde kanssanne treffeille, vaikka kuinka miinuspeukutatte.
Kuulosta hieman erikoiselta, että näkö sumenee vain toisessa silmässä. Tämän vuoksi suosittelisin menemään suoraan silmälääkärissä käymään, niin saat selvyyden onko taustalla jokin silmäsairaus. Optikotkin toki voivat ohjata sinut lääkäriin, mutta heidän osaaminen sairauksien suhteen on varsin rajallista.
Lääkärikäynti maksaa noin satasen miinus kelakorvaus.