Kysymys teille joilla on silmälasit.
Minulla on oikean silmännäkö huonontunut. Nään lähelle kyllä, mutta kauas sumeasta. Edellisestä näön tarkastuksesta on n. 5vuotta. Silloin näkötarkastettiin ammattikoulussa. Minä siis en tahtoisi silmälaseja, jotenkin "kammottavaa" miettiä että näköni alkaa jo huonontua ja siksi olen alkanut keräämään rahaa jo laserleikkaukseen.
Kysymykset kuuluu; Minne menen tarkastamaan näön? Kuinka paljon suunnilleen maksaa? Ja saako piilolinssejä kuinka halvalla? Onko piilarit kannattava osto, vai ennemmin silmälasit? Pillereiden ja silmälasien plussat ja miinukset?
Kommentit (47)
Mikä silmälaseissa on niin kammottavaa? Minulla on silmälasit ja kaikki kyllä kehuvat että sopivat minulle.
Siltikin kyllä käytän pillereitä.
Itse olen käynyt näöntarkastuksessa optikolla. (En tiedä onko muita vaihtoehtoja...?)
Mulla on vain silmälasit, koska en saa piilareita silmiini jonkun ihme kammon takia. Piilareita on kyllä kaapissa, ollut jo vuosia, ja olen aina välillä koittanut laittaa silmään, mutta se on vain liian pelottavaa, alkaa hermostuttaa sitä enemmän, mitä lähemmäs silmää pääsen. (Kävin myös teininä optikolla pari kertaa harjoittelemassa piilareiden laittoa, mutta se oli vain niin kamalaa, että jouduin unohtamaan sen haaveen, en kehdannut mennä enempää harjoittelemaan, kun ei siitä olisi mitään tullut.)
Laserleikkauksessa ilmeisesti joutuisi olemaan hereillä, silmiä pidetään väkisin auki niin kuin jossain kauhuelokuvassa, en siis varmaan itse pystyisi menemään laserleikkaukseenkaan. :/
Silmälasitkin on ihan jees, mutta häiritsee, kun joutuu pitämään jotain "ylimääräistä" päässä, silmälaseja pitää välillä puhdistella, ettei tarvitsisi mennä tahrarilleineen ulos. Ja jos on meikkiä, niin meikki kuluu nenän sivuilta ja jättää punaiset läikät.
Älä hanki silmälaseja, pillereillä saat ehkäisytehon samalla vaivalla.
Optikko tai sitten silmälääkäri katsoo näön. Mikä niissä silmälaseissa pelottaa? Mä olen käyttänyt 12-v lähtien ja aika kliffaa hei, kun näkee kunnolla. Kyllä sä ap ymmärrät myöhemmällä iällä, että kaikenlainen mukavuus ja käytännönläheisyys alkaa voittaa tuollaisen pikkumaisuuden kuten tuo, että "kamalaa, että näköni alkaa huonontua". Kulje sitten sokeana saatana.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käynyt näöntarkastuksessa optikolla. (En tiedä onko muita vaihtoehtoja...?)
Mulla on vain silmälasit, koska en saa piilareita silmiini jonkun ihme kammon takia. Piilareita on kyllä kaapissa, ollut jo vuosia, ja olen aina välillä koittanut laittaa silmään, mutta se on vain liian pelottavaa, alkaa hermostuttaa sitä enemmän, mitä lähemmäs silmää pääsen. (Kävin myös teininä optikolla pari kertaa harjoittelemassa piilareiden laittoa, mutta se oli vain niin kamalaa, että jouduin unohtamaan sen haaveen, en kehdannut mennä enempää harjoittelemaan, kun ei siitä olisi mitään tullut.)
Laserleikkauksessa ilmeisesti joutuisi olemaan hereillä, silmiä pidetään väkisin auki niin kuin jossain kauhuelokuvassa, en siis varmaan itse pystyisi menemään laserleikkaukseenkaan. :/
Silmälasitkin on ihan jees, mutta häiritsee, kun joutuu pitämään jotain "ylimääräistä" päässä, silmälaseja pitää välillä puhdistella, ettei tarvitsisi mennä tahrarilleineen ulos. Ja jos on meikkiä, niin meikki kuluu nenän sivuilta ja jättää punaiset läikät.
Minä kävin laserleikkauksessa 2011. Maksoi yhteensä 2800 euroa. Minua pelotti alkuun todella paljon, mutta toimenpide ei sattunut ollenkaan. Varsinainen leikkaus kesti 10minuuttia. Ja sairaalassa olin yhteensä 3tuntia jonka jälkeen pääsin kotiin. Suosittelen leikkausta kyllä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Hahhaha hauska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsit varmaan mitä tarkoitettiin. Pieni kirjoitusvirhe ja heti täytyy huono läppä heittää.
Useilla optikoilla on kampanjana melkein aina ilmainen näöntarkastus. Silmälasien hinta vaihtelee muutamasta kympistä (specsavers) useisiin satasiin.
Käytän yötä päivää pidettäviä kuukausilinssejä, ovat tosi kätevät. Joillekin piilolinssit eivät sovi, kokeilemalla selviää.
Ei optikolle jos et ole silmälääkärissä käynyt pitkään aikaan tai näkö on nopeasti huonontunut. Eli silmälääkärille menet ja sen voit varata suurimmasta osaa silmälasiliikkeitä esim Silmäasema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsit varmaan mitä tarkoitettiin. Pieni kirjoitusvirhe ja heti täytyy huono läppä heittää.
Huomasin itsekin että nyt piilareista muuttui pillerit. Kyllä on kätevä tämä automaattisyöttö. -ap
Pilareiden kanssa pitää muuten ostaa myös silmälasit siltä varalta että silmät ärtyy tai tulehtuu
Vierailija kirjoitti:
;-)
Heh, säkin näemmä ihmettelit tuota piilareiden kutsumista pillereiksi...
Piilareiden lisäksi tarvitset kyllä silmälasitkin. Edes ympärivuorokautisia piilareita ei pidetä täysin tauotta. Ja piilarit eivät ole välttämättä kovin hyvä ratkaisu, jos olet kuivasilmäinen tai saat jostakin allergiasta silmäoireita. Näyttöpäätetyössäkään piilarit eivät välttämättä ole kovin hyvät, koska päätettä lukiessa silmät liikkuvat vähän ja linssit tuntuvat helposti kuivilta.
Mutta tosiaan jos et ole käynyt silmälääkärillä, ekat linssit olisi hyvä ottaa silmälääkärin tutkimuksen perusteella. Katsoo samalla kunnolla silmät, siis pupillia laajentavien tippojen kanssa, optikkohan ei niitä saa laittaa.
Silmälääkärille pääsee yleensä optikoiden kautta, myös isoilla lääkäriasemilla on. Maksaa huntin hujakoilla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on oikean silmännäkö huonontunut. Nään lähelle kyllä, mutta kauas sumeasta. Edellisestä näön tarkastuksesta on n. 5vuotta. Silloin näkötarkastettiin ammattikoulussa. Minä siis en tahtoisi silmälaseja, jotenkin "kammottavaa" miettiä että näköni alkaa jo huonontua ja siksi olen alkanut keräämään rahaa jo laserleikkaukseen.
Kysymykset kuuluu; Minne menen tarkastamaan näön? Kuinka paljon suunnilleen maksaa? Ja saako piilolinssejä kuinka halvalla? Onko piilarit kannattava osto, vai ennemmin silmälasit? Pillereiden ja silmälasien plussat ja miinukset?
Käytännössä vain niiden kannattaa käydä leikkauksessa jotka tarvitsevat erittäin vahvoja laseja.
Vaikka leikkaukset nykyään onnistuvatkin melko hyvin, niin se on silti jonkin verran vaarallista.
Aina korjaus ei myöskään satu ihan kohdalle ja sitten kuitenkin tarvitsi jotkin toiset lasit.
Eri firmojen leikkauslaadussa on myös eroja.
Itse en menisi jos korjaustarve ei ole merkittävä ja sinun kohdallasi pitäisi ottaa sekin huomioon, että näkö muuttuu ikääntyessä usein kaukonäköisemmäksi.
Lasien käytössä on sekin hyvä puoli, että silmät altistuvat vuosien pienemmälle määrälle uv-valoa, jolloin vanhemmalla iällä saattaa olla vähemmän näköongelmia.
Ai niin ja koska tällä palstalla ollaan, niin on todettu että lasten yövalot aiheuttavat likinäköisyyttä.
Tai ainakin korrelaatio on noilla vahvaa,
Jaa, minä olin 13-vuotiaana innoissani, kun sain tyylikkäät lasit. Enemmän hävetti, että oman ikäluokan ystävät eivät osanneet kielioppia. No, jotkin asiat eivät muutu ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Pilareiden kanssa pitää muuten ostaa myös silmälasit siltä varalta että silmät ärtyy tai tulehtuu
Näin. Muutenkin kyllä ainakin omat silmät tarttee joskus taukoa piilareista ja siltä varalta ne silmälasit on kyllä hyvä olla olemassa.
Mulla oli vuoden verran silmälasit. Sain ne 21vuotiaana, käytin päivittäin piilolinssejä.
Laserleikkauksessa kävin 22vuotiaana. Likinäköisyyttä oli, mutta ei paljoa. En muista paljonko. Leikkaus onnistui hyvin, näkö hyvä.
Leikkauksesta kulunut 10vuotta, kyllä oli sen arvoinenkin.
Voisin tulla tänne aikanikuluksi vielä rohkasemaan omalla kokemuksellani!
Kävin noin puolitoista vuotta sitten (19v) laserleikkauksessa! Näin lehdessä ilmotuksen ilmasesta esiarvioinnista, jossa mulle sanottiin, että tosi paksun sarveiskalvon vuoksi leikkaus sopisi mulle todella hyvin. Mulla oli tosiaan lasit ollu 9-10 vuotta ja näkö noin -8 molemmissa silmissä. Ja kun leikkaukseen päätin mennä niin näkö oli pysyny semmosen vuoden samoissa lukemissa.
Laserleikkauksen ajatus oli ollu aika pitkään jo mielessä ja jotenki sen arvioinnin ansiosta päätin mennä femtolasikkiin tampereen mehiläiseen! Ensin tehtii nopeet tarkistukset et silmät näytti normaaleilta, paineet sopivat ym. ja sit pääsin sinne leikkaussaliin! Siellä oli joku hoitaja joka puhdisti mun mun silmäluomet, pisti puudutustippoja ja joitain laajennustippoja luultavasti. Sen jälkeen menin makaa siihen laitteen alle ja se hoitaja piti kädestä koko sen ajan kiinni. Mun ainoo tehtävä oli kattoo vihreetä valopistettä mun näkökentän aika yläosassa. Ensin se laitto sellaset vähä ripsien taivuttimien näköset laitteet luomien alle ettei ne painu kiinni ja teippas ripset pois tieltä. Sit sen jälkeen nostettiin silmänpainetta, et silmän pinnasta tulis mahdollisimman tasanen. Semmonen ihmeellinen laite painettiin aika kovaa silmän ympärillä olevien luiden päälle (oikeestaan epämiellyttävin kohta koko leikkauksesta. Eikä tääkään edes sattunu) ja kun se hetken siinä oli tehny jotain niin näkö lähti. Siis tää lääkäri selosti koko ajan mitä tapahtuu ettei tullu yllätyksenä. Sit se laite leikkas samalla silmän pintaan sellasen läpän tarkasti. Kun se laite nostettiin pois ja näköki palas ni mun piti ettiä taas se vihree valo ja tuijottaa siihen. Sen jälkeen lääkäri veti sen leikatun läpän jollain hammaslääkärin välineeltä näyttävällä metallitikulla pois silmän päältä, jonka jälkeen laserit jotenki kai hioo sitä silmän pintaa ja taittovirhe parantuu. Täs kohtaa tais vähä haista palaneen käry. Sen jälkeen lääkäri laittaa läpän takasin paikalleen ja pistää jotain silmätippaa tmv. Sitte sama juttu toiselle silmälle! Kesti max 15min kun oli jo ohi.
Pääsin sit vielä jonnekki hämärään huoneeseen lepäilee ja syömään karkkii ku hoitaja kävi laittaa pari kertaa antibioottitippoja. Lopuks lääkäri viel tarkisti näön ja päästi lähtee kotiin. Meni ehkä vähä reilu tunti koko hommaan. Ja huomasin heti ku nousin siitä leikkaustuolista et näen jo paremmin! Kotimatkalla näin lukee liikennemerkitki jo paremmi ku meen iskä. :D
Leikkauksen jälkeen täytyy käyttää kosteutustippoja montaki kertaa päivässä, mut mul meni varmaan reilu 3kk kun en enää huomannu et silmät olis edes kuivat. Se voi olla et tippoja täytyy käyttää kuuskin kuukautta. Mut varsinki ku näin nuorena menee leikkaukseen, niin kuivat silmät on tosi harvoin mikään ongelma! Ainoo minkä oon huomannu on, että on täytyny opetella ns. tarkentamaan uudestaan joissain tilanteissa. Kuulostaa hassulta! :D Eikä tätäkään tapahdu kovin usein. Joskus kun meikkaan ja tuijotan pitkään samaa kohtaa peilistä, esim kulmakarvoja, niin huomaan et tarkennus "sumenee" ja mun pitää ns. manuaalisesti taas ohjata se siihen. Tosi vaikee selittää mitä tarkotan! :D Ja tätäki tapahtuu niin harvoin ettei mitään merkitystä. Muuten oon todella ilonen et menin laserleikkaukseen.
Minne menen tarkastamaan näön?
Käy optikolla, yleensä ilmaista.
Kuinka paljon suunnilleen maksaa?
0-50e. Voit pyytää silmänpohjakuvauksen.
Ja saako piilolinssejä kuinka halvalla?
Piilolinssit maksavat noin. 10-50euroa. On kertakäyttöisiä ja kuukausikäyttöisiä.
Onko piilarit kannattava osto, vai ennemmin silmälasit?
Minä omistan molemmat. Piilareitä käytän ihmisten ilmoilla ja silmälaseja kotona.
Pillereiden ja silmälasien plussat ja miinukset?
Piilareiden laitto on hieman haastavaa alussa. Mutta muuten käytöstä vain plussaa. Silmälasit taas omasta mielestäni rumentavat minua, joten en tykkää niitä käyttää. Helpot.