Mitä EA-kursseja ihmiset on käynyt kun elvyttää niin monella eri tavalla?
Kommentit (11)
Onhan nuo ohjeistuksetkin muuttuneet. Viimeisimmän tiedon mukaan esim puhallus ei ole välttämätön enää, vaan pelkkä painelu riittää.
Vierailija kirjoitti:
Onhan nuo ohjeistuksetkin muuttuneet. Viimeisimmän tiedon mukaan esim puhallus ei ole välttämätön enää, vaan pelkkä painelu riittää.
Joo - ja mm. 2011 käyty EA-kurssi ei ole voimassa enää.
Itsellä ollut EA2 voimassa (pitää uusia säännöllisesti, myös 1) parikymmentä vuotta ja ohjeistus tosiaan uudistuu sekin.
Olen käynyt ea-kurssin 4 tai 5 kertaa ja joka kerta on vaihtunut nuo elvytysohjeet. Edellisen kurssin kävin n. vuosi sitten ja silloin opetettiin että pelkkä painelu riittää.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin vuosi sitten saada ohjaajan silmille, kun menin tuon sanomaan. T: 2
Maallikkoelvytyksessä on nykyään yleensä ohjeena että vain painellaan. Tai niin esim. hätäkeskus ohjeistaa mikäli auttaja on yhtään epävarma. Oikea ohje on 30 painallusta ja 2 puhallusyritystä. Noi puhallukset on todella vaikea saada oikein, lisäksi nykytiedon perusteella painallukset ovat tärkeämpiä.
Tänä vuonna käynyt. Pelkkä painallus.Ei sitä puhaltamista kai kielletty ole mutta suurin osa siitä menee ns. harakoille. Ja kuka haluaa puhaltaa jossain ojassa makaavan ja oksentavan suuhun.
Käydyt kurssit on:
Ea2
Palokuntien ensiapukurssi
Ensivastekurssi
Lisäksi vähintään pari kertaa vuodessa harjoittelua ja pakolliset kertaukset noihin kursseihin. Suorittamisajankohtia en valitettavasti ulkoa muista.
Ea1 kuukausi sitten. Painelu riittää ellei tiedä varmuudella kuinka paljon ilmaa saa puhaltaa kerralla. Hukkumisissa suositellaan puhallusta painelun lisäksi.
Se kuule riippuu ihan kouluttajasta. Minun EA1 kurssin veti vuonna 2011 ensihoitaja ja silloin taisi olla 3 puhallusta 30 painallusta tms. Mutta tämä samainen ihminen sanoi myös, ettei tarvitse puhaltaa, koska veressä on happea useamman minuutin ajan ja puhaltaessa sitä saadaan vereen asti suhteellisen vähän. Kyllä se madalsi kynnystä elvyttää, koska en minä ainakaan ala minkään tuntemattoman puliukon suuhun koskemaan. Kyllä sitä leipätyökseen tekevät tietävät parhaiten.