Miksi päiväkodeissa lapsille ei ole ruokalaa ja linjastoa kuten kouluissa?
En tiedä onko tämä ihan idioottimainen kysymys, mutta siis itse olen koulun keittiössä töissä ja nyt kesällä sijaistan päiväkodin keittiössä ja havainnoin tällaisia eroavaisuuksia. Siinä aikani kuluksi aloin miettiä että miksi päiväkodissakin ei voisi olla ruokalinjastoa ja ruokasalia kuten kouluissa? :D
Kommentit (27)
Kyllä isommissa päiväkodeissa on linjastot 5-6 vuotiaille.
Kyllä ehdottomasti pitäisi olla! Jokaisen huoneen/tilan seinälle myös Sipilän muotokuva, miksei Soinin ja Orvonkin! Samalle listalle lisättäköön, palveluspuku. Sulkeisharjoittelu ennen lounasta. Iltapäivällä paikallaan hiljaa pysymistä, ennen iltapäivän sulkeisharjoittelua. Kotiin lähtiessä sitten tupa, kaappi ja siisteystarkastus. Kylläpä lähtisi suomi nousuun!
Jos päiväkodeissa aloitetaan jo kielten opiskelu, mikä nyt tuli opintosuunnitelmaan, niin on se outoa jos lapsia ei opeteta ottamaan itse ruokaansa.
Ne lapset eivät tule pärjäämään, joiden vanhemmat eivät kulje kehityksen mukana. Maailma muuttuu.
Olen ollut työkokeilussa päiväkodissa jossa oli linjasto. Ihan pienimmät söivät omassa huoneessaan jonne vietiin ruoka ja astiat kärryllä. Salissa aikuiset katsoivat että lapset ottavat kaikkea sopivan määrän eivätkä riehu ja törmäile. Kertaakaan ei parin kuukauden aikana esim. tippunut tarjotin lattialle, hienosti sujui kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin ala-asteella, ei koulussa ollut ruokalaa eikä linjastoa. Ruoka haettiin keittiöstä ja syötiin luokissa. Yläasteella oli ruokala, muttei linjastoa. Keittiön väki oli kattanut pöydät ja pöydän päissä oli ruoka-astia, maitokannu, näkkärit ja voi. Lukiossa sama juttu.
Nyt ei varmaan ollut kyse jostain kahden oppilaan syrjäkouluista.
Minä kävin kirkonkylän koulussa, oppilaita oli n. 25-30/luokka-aste, eli 150-180 oppilasta koko koulussa kerrallaan. Eikä meidänkään kokulussa ollut linjastoa. Keittiö ja keittäjä oli kyllä. Mutta ruuat syötiin luokassa, johon keittiöapulainen ne kuljetti. Ekalla luokalla ensimmäinen käsityökin oli ruokaliina, joka piti jokaisen tehdä ja sitä käytettiin lautasten alla, oli pakko käyttää.
Meillä kans osa ryhmästä söi jo linjastossa 4-vanhana. Kaikki 5-vuotiaat söi linjastossa. Ja eskarit laittoivat jo tuolitkin ylös siivoojia varten.