Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi päiväkodeissa lapsille ei ole ruokalaa ja linjastoa kuten kouluissa?

Vierailija
25.06.2017 |

En tiedä onko tämä ihan idioottimainen kysymys, mutta siis itse olen koulun keittiössä töissä ja nyt kesällä sijaistan päiväkodin keittiössä ja havainnoin tällaisia eroavaisuuksia. Siinä aikani kuluksi aloin miettiä että miksi päiväkodissakin ei voisi olla ruokalinjastoa ja ruokasalia kuten kouluissa? :D

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten motoriikka ei riitä astioiden kunnolliseen kantamiseen?

Vierailija
2/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tila maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole ihan niin laitosmaista.

Vierailija
4/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat liian pieniä ruokailemaan suuressa tilassa.

Hälinä olisi raskasta monelle. Pienet tarvitsevat vieläpaljon apua syömiseen.

Harvoin päiväkodeissa edeson tiloja syödäkaikki yhdessä.

Vierailija
5/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotias kantamassa tarjotinta? Välttämättä ei osaa vielä kävellä.

Vierailija
6/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella ne parivuotiaat kantamassa tarjottimiaan pöytiinsä.

Vierailija
7/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa on. Viskareille ja eskareille. Matala linjasto.

Vierailija
8/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietis ny sitä kun se Jucca-Pircco 1v, pituutta ehkä just ja just metri, taapertaa tarjottimellaan keittolautanen ja maitolasi sun linjastolla 😂

Vierailija
9/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mua ärsyttää nää typerykset, jotka meinaa, että 1-4 vuotiaat olisi linjastossa. Huonot vanhemmat vievät alle kolme vuotiaan päivakotiin. Esikoulu on kouluun opettelemista. Koulussa nämä on jo osattava.

Vierailija
10/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietis ny sitä kun se Jucca-Pircco 1v, pituutta ehkä just ja just metri, taapertaa tarjottimellaan keittolautanen ja maitolasi sun linjastolla 😂

Sori, mutta 1-v jos olis metrin niin olis varmaan maailman pisin :D

1-v on semmonen 70-85cm pitkä :D ja tuo 85kin on tosi harva :D

Vierailija
11/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka lastaan rakastava vi 1-vuotiaan päiväkotiin harjoittelemaan ruokailua?

Vierailija
12/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ne pirpanat sitten itse ottaisivat lautaselleen? Vai makaronia, nakkeja ja ketsuppia varmaankin. Salaatit jäisivät koskematta, varsinkin jos kotona niitä ei ole tarjolla ruoan lisänä.

Vierailija
13/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin ala-asteella, ei koulussa ollut ruokalaa eikä linjastoa. Ruoka haettiin keittiöstä ja syötiin luokissa. Yläasteella oli ruokala, muttei linjastoa. Keittiön väki oli kattanut pöydät ja pöydän päissä oli ruoka-astia, maitokannu, näkkärit ja voi. Lukiossa sama juttu.

Vierailija
14/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka lastaan rakastava vi 1-vuotiaan päiväkotiin harjoittelemaan ruokailua?

Niin. Miksi tehdään lapsia, jos päiväkoti ne joutuu kasvattamaan?

Vierailija
15/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin ala-asteella, ei koulussa ollut ruokalaa eikä linjastoa. Ruoka haettiin keittiöstä ja syötiin luokissa. Yläasteella oli ruokala, muttei linjastoa. Keittiön väki oli kattanut pöydät ja pöydän päissä oli ruoka-astia, maitokannu, näkkärit ja voi. Lukiossa sama juttu.

Nyt ei varmaan ollut kyse jostain kahden oppilaan syrjäkouluista.

Vierailija
16/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset olivat päiväkodissa, jossa saliin oli järjestetty isompien lasten lounasruokailu. Aamiainen oli normaalisti ryhmissä.

Yksi ryhmä tuli etukäteen saliin ja laittoivat pöydät ja tuolit valmiiksi. Sitten haettiin ruoka annokset/tarjottimet viereisestä keittiöistä ja veivät astiat keittiöön. Ruokailun jälkeen toinen ryhmä siivosi salin.

Välipala yleensä nautittiin luonnossa tai jossain ulkona.

Olihan tuosta varmaan ylimääräistä vaivaa, mutta mä tykkäsin. Oppivat paljon asioita tuolta ajalta. Kiitos tämän päiväkodin henkilökunnalle.

Vierailija
17/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttäreni oli päiväkodissa, jossa hakivat ruuan linjastosta, ikää oli aloittaessa 4v.

Vierailija
18/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ne pirpanat sitten itse ottaisivat lautaselleen? Vai makaronia, nakkeja ja ketsuppia varmaankin. Salaatit jäisivät koskematta, varsinkin jos kotona niitä ei ole tarjolla ruoan lisänä.

Tämä on hauska oletus.

Omat lapseni saavat syödä sitä, mitä haluavat. Yllärinä voin kertoa, lehtisalaatti ja kurkku sekä porkkana/lanttu täyttäisi ison osan lautasesta,jos niitä on tarjolla. Lapset valitsevat luontaisest iterveellistä ja makaronilinjalle menee vain se lapsi, joka yleensä ei saa valita.

Vierailija
19/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa on. 4-vuotiaiden ryhmästä ylöspäin ruokailevat salissa ja ottavat itse ruoan. Lautasta vain kantavat, ei tarjottimia. Juomat, näkkärit, aterimet ja juomalasit on pöydissä. Aikuiset auttaa tietysti. Sama sali on jumppasali ja juhlasali. On kiva tila, mahdollistaa sisäliikunnan kunnolla ja tuon, että omalla osastolla ei isompia varten tarvi olla pöytiä ruokailuun, vaan paljon tilaa leikille.

Vierailija
20/27 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 vuotias metrin? Kuinka korsto siitä tuli aikuisena?